Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem gebruik Canon 400D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleem gebruik Canon 400D

    Hallo, ik ben hier nieuw en begin nog maar met foto's maken met mijn Canon 400D, voor hobby/plezier met kitlens 18-55 en Sigma 55-200mm/F 4,0-5,6 DC.

    Ik fotografeer vooral dieren/paarden, maar ik kan er nog niet zo goed weg mee en heb soms maar eens een goede foto...

    Probleem wat ik vaak heb bij het nemen van een foto van paard + ruiter, is dat het paardenhoofd scherp is, maar de ruiter dan wat minder scherp.

    Heeft dit dan te maken met het kiezen van mijn scherpstelpunt? Ik heb 9 scherpstelpunten, maar welk punt moet ik dan kiezen? Paard of ruiter of ligt het probleem ergens anders?

    Ik heb al begrepen dat ik best niet werk met de geprogrammeerde standen, maar welke stand dan wel? Bij voldoende licht gebruik ik de TV-stand wel eens voor bewegende paarden en dan heb ik wel betere foto's.


    Ik hoop dat volgende foto mijn probleem wat duidelijk maakt.
    Het hoofd van de pony is scherp (vind ik toch), maar het meisje is niet echt scherp...
    Alvast dank voor de tips.




    Lens Sigma 55-200
    F/4,5
    1/2500
    ISO 400
    brandpuntsafstand 78mm
    Last edited by Cayinne; 25 februari 2008, 20:14.

  • #2
    Re: Probleem gebruik Canon 400D

    waarschijnlijk ligt dit aan het gebruikte diafragma :
    klein f-getal = kleine scherptediepte
    groot f-getal = grote scherptediepte

    post eens een foto met exif... dan kunnen we beter beoordelen en tips geven
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: Probleem gebruik Canon 400D

      je kan zelf één van de 9 scherpstelpunten kiezen

      in jouw geval zou je het bovenste punt kunnen kiezen, waarmee je dan op het hoofd van het meisje richt

      succes

      Comment


      • #4
        Re: Probleem gebruik Canon 400D

        t=2500 f4.5 als je nu eens koos voor t=600 en f=8 dan heb je al een stuk meer scherptediepte, dus met S of A. Scherpstellen op de ruiter, want er ligt ook scherptediepte voor het scherpe vlak, dus als je op het hoofd van het paard scherpstelt is de scherptediepte voor het paard 'nutteloos'. Wel scherpstelpunt gebruiken: het punt waar het onderwerp onder bevind, meestal kun je voorspellen waar dit is en kies je voordien je punt.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Probleem gebruik Canon 400D

          Alvast bedankt voor jullie reacties.

          Voordien gebruikte ik de "TV-stand" en bepaalde ik enkel zelf mijn sluitertijd, wil dit dus zeggen dat ik beter in "M-stand" werk en zowel sluitertijd als diafragma zelf bepaal?

          Comment


          • #6
            Re: Probleem gebruik Canon 400D

            Oorspronkelijk geplaatst door Cayinne Bekijk bericht
            Alvast bedankt voor jullie reacties.

            Voordien gebruikte ik de "TV-stand" en bepaalde ik enkel zelf mijn sluitertijd, wil dit dus zeggen dat ik beter in "M-stand" werk en zowel sluitertijd als diafragma zelf bepaal?
            neen hoor... dit werd enkel voorgesteld denk ik om te testen of je daar met snellere sluitertijden kon werken (denk ik).

            Ik denk dat je best gewoon in Tv of Av blijft werken maar als je merkt
            dat tijdens het werken met flits de sluitertijden niet snel genoeg zijn, je de High-Speed Sync op je flits moet aanzetten.
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

            Comment


            • #7
              Re: Probleem gebruik Canon 400D

              High-Speed Sync

              En waar vind ik die? en waarom dient die dan juist? Voor extra belichting?

              Comment


              • #8
                Re: Probleem gebruik Canon 400D

                Gebruik in plaats van Tv gewoon Av en zet die op f8 of zo. In 't geval van deze foto zou dat het probleem alvast opgelost hebben. Het probleem met jouw lens is ook wel een beetje dat ie traag is en niet erg lichtgevoelig, wat onder minder dan excellente lichtcondities ook veel meer problemen zal geven.

                In het geval van deze foto heb je een bijzonder snelle sluitertijd, waardoor je je diafragma (Av) gemakkelijk op 8 of zelfs 11 had kunnen zetten.

                Nog een tip: deze lens is van zichzelf al niet zo heel scherp. Een gegeven is dat lenzen over het algemeen het scherpst zijn tussen f9 en f11 (en met jouw lens zal je zeker verschil zien!). Als het aanwezige licht het dus toelaat, fotografeer dan met die diafragma's. Je hebt dat genoeg scherptediepte én je foto's zijn scherper en zullen meer detail hebben.

                als je je flits wil gebruiken (maar mijn ervaring is dat dat met paarden niet aan te raden is), werk dan op M, zet je sluitertijd op 1/200 en je diafragma op 8. In 't geval van dit soort foto's hé.
                ______
                www.vue.photo

                Comment


                • #9
                  Re: Probleem gebruik Canon 400D

                  Dank je wel, nu proberen dan maar hé

                  Comment

                  Working...
                  X