PDA

Volledige versie bekijken : nachtfotografie

JACKY1
24 februari 2008, 18:16
hallo,
welke filter heb ik nodig om de oranje gloed na lange belichting te voorkomen.
de oranje gloed komt van straatverlichting,het is voor de 18 55 lens canon.
voor piggy back op telescoop
mvg jacky

hvr_oosterzele
24 februari 2008, 18:49
Fotografeer jij digitaal? Dan pas je dat toch gewoon aan in je RAW converter. Als het teveel is om aan te passen (clipping) kan je een blauwe filter (80A) gebruiken.

JACKY1
24 februari 2008, 19:31
ik heb een canon 300D

Maarten_T
24 februari 2008, 19:37
Dan heb je geen filter nodig, je moet enkel je witbalans (kleurtemperatuur) aanpassen.

antoinette
24 februari 2008, 20:25
Bij mij hielp het om de witbalans op gloeilamp te zetten, maar zelf instellen zal vast nog beter werken.

Lennert
24 februari 2008, 20:43
Dat gaat helemaal niet denk ik!
Lampen van de straatverlichting is monochromatisch, dus alles wat je ziet is in die oranjetinten. Alleen in ZW kun je de platen zetten (of in een andere kleur).
Maar niet kleuren tevoorschijn toveren die er in eerste instantie niet zijn!

Maarten_T
24 februari 2008, 20:50
Dat gaat helemaal niet denk ik!
Lampen van de straatverlichting is monochromatisch, dus alles wat je ziet is in die oranjetinten. Alleen in ZW kun je de platen zetten (of in een andere kleur).

Helmaal niet lijkt mij niet juist hoor. Niet helemaal lijkt mij al juister.
Lampen van de straatverlichting zijn oranje, juist, en dat mogen ze ook op de foto zijn. Maar als ik de witbalans op auto staat weet ik dat de hele foto oranje is, en dat probleem is wel te voorkomen door de kleurtemperatuur een stuk lager te zetten. Achteraf in raw makkelijk te doen.

hvr_oosterzele
24 februari 2008, 20:51

Dat is uiteraard juist.

Belangrijk leesvoer : http://forum.belgiumdigital.com/showpost.php?p=718216&postcount=14

Black B@ndit
24 februari 2008, 21:12
De oude types natriumlampen geven alleen maar geel/oranje licht, als er geen ander licht in beeld komt, dan is er niet veel aan te veranderen.

De nieuwere generatie geeft een veel betere kleurweergave, als je foto's maakt met zo'n licht, dan zien de foto's er heel wat beter uit. In de meeste dorpen hebben ze de laatste jaren zo'n verlichting geplaatst (vooral in het centrum), en dan kan je wel mooiere nachtfoto's maken.

Meer uitleg over die lampen kan je hier lezen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumlamp

JACKY1
25 februari 2008, 12:30
het zijn niet de lampen maar de sterrenhemel,ik zou een foto willen posten als voorbeeld maar ik weet niet hoe.

Sam Jae
25 februari 2008, 13:10
voor foto: hosten via bvb www.imageshack.com

Vermoedelijk bedoelt Jacky1 een oranje gloed, onderaan de foto veroorzaakt door lichtvervuiling?:confused:

hvr_oosterzele
25 februari 2008, 13:16
Vermoedelijk bedoelt Jacky1 een oranje gloed, onderaan de foto veroorzaakt door lichtvervuiling?:confused:

Of doordat de sensor te warm wordt? Koelen dus.

Wim.Vanmaele
25 februari 2008, 13:20
Of doordat de sensor te warm wordt? Koelen dus.
frans_vdm heeft daar indertijd voor Nikon een prachtige studie rond gemaakt.
Inderdaad, de sensoren warmen op en bij langdurige belichting krijg je daar een bijzondere kleurzweem of ruis bij.