Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nachtfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nachtfotografie

    hallo,
    welke filter heb ik nodig om de oranje gloed na lange belichting te voorkomen.
    de oranje gloed komt van straatverlichting,het is voor de 18 55 lens canon.
    voor piggy back op telescoop
    mvg jacky

  • #2
    Re: nachtfotografie

    Fotografeer jij digitaal? Dan pas je dat toch gewoon aan in je RAW converter. Als het teveel is om aan te passen (clipping) kan je een blauwe filter (80A) gebruiken.

    Comment


    • #3
      Re: nachtfotografie

      ik heb een canon 300D

      Comment


      • #4
        Re: nachtfotografie

        Dan heb je geen filter nodig, je moet enkel je witbalans (kleurtemperatuur) aanpassen.

        Comment


        • #5
          Re: nachtfotografie

          Bij mij hielp het om de witbalans op gloeilamp te zetten, maar zelf instellen zal vast nog beter werken.

          Comment


          • #6
            Re: nachtfotografie

            Dat gaat helemaal niet denk ik!
            Lampen van de straatverlichting is monochromatisch, dus alles wat je ziet is in die oranjetinten. Alleen in ZW kun je de platen zetten (of in een andere kleur).
            Maar niet kleuren tevoorschijn toveren die er in eerste instantie niet zijn!

            Comment


            • #7
              Re: nachtfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
              Dat gaat helemaal niet denk ik!
              Lampen van de straatverlichting is monochromatisch, dus alles wat je ziet is in die oranjetinten. Alleen in ZW kun je de platen zetten (of in een andere kleur).
              Maar niet kleuren tevoorschijn toveren die er in eerste instantie niet zijn!
              Helmaal niet lijkt mij niet juist hoor. Niet helemaal lijkt mij al juister.
              Lampen van de straatverlichting zijn oranje, juist, en dat mogen ze ook op de foto zijn. Maar als ik de witbalans op auto staat weet ik dat de hele foto oranje is, en dat probleem is wel te voorkomen door de kleurtemperatuur een stuk lager te zetten. Achteraf in raw makkelijk te doen.

              Comment


              • #8
                Re: nachtfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                Maar niet kleuren tevoorschijn toveren die er in eerste instantie niet zijn!
                Dat is uiteraard juist.

                Belangrijk leesvoer : http://forum.belgiumdigital.com/show...6&postcount=14
                Last edited by hvr_oosterzele; 24 februari 2008, 19:55.

                Comment


                • #9
                  Re: nachtfotografie

                  De oude types natriumlampen geven alleen maar geel/oranje licht, als er geen ander licht in beeld komt, dan is er niet veel aan te veranderen.

                  De nieuwere generatie geeft een veel betere kleurweergave, als je foto's maakt met zo'n licht, dan zien de foto's er heel wat beter uit. In de meeste dorpen hebben ze de laatste jaren zo'n verlichting geplaatst (vooral in het centrum), en dan kan je wel mooiere nachtfoto's maken.

                  Meer uitleg over die lampen kan je hier lezen:
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: nachtfotografie

                    het zijn niet de lampen maar de sterrenhemel,ik zou een foto willen posten als voorbeeld maar ik weet niet hoe.

                    Comment


                    • #11
                      Re: nachtfotografie

                      voor foto: hosten via bvb www.imageshack.com

                      Vermoedelijk bedoelt Jacky1 een oranje gloed, onderaan de foto veroorzaakt door lichtvervuiling?

                      Comment


                      • #12
                        Re: nachtfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sam Jae Bekijk bericht

                        Vermoedelijk bedoelt Jacky1 een oranje gloed, onderaan de foto veroorzaakt door lichtvervuiling?
                        Of doordat de sensor te warm wordt? Koelen dus.

                        Comment


                        • #13
                          Re: nachtfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                          Of doordat de sensor te warm wordt? Koelen dus.
                          frans_vdm heeft daar indertijd voor Nikon een prachtige studie rond gemaakt.
                          Inderdaad, de sensoren warmen op en bij langdurige belichting krijg je daar een bijzondere kleurzweem of ruis bij.
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

                          Comment

                          Working...
                          X