Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panasonic Dmc-fz18 Of 50eg-k?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Panasonic Dmc-fz18 Of 50eg-k?

    Het onderwerp zegt alles.
    Heb op dit forum al veel gelezen over deze "BRIDGE" camera's.
    Maar welke moet ik nu kiezen? Qua prijs is er een 50 Euro verschil.
    De FZ18 lijkt mij recenter en heeft een groter zoomberijk.
    Wie helpt mij de knoop doorhakken?
    Groetjes,
    Luc

  • #2
    Re: Panasonic Dmc-fz18 Of 50eg-k?

    Wens je wat meer groothoek: de FZ18

    In alle andere gevallen (als de meerprijs geen hinderpaal is) de FZ50: heeft zoomring ipv via hendeltje en dat is al de meerprijs waard..
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #3
      Re: Panasonic Dmc-fz18 Of 50eg-k?

      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
      Wens je wat meer groothoek: de FZ18

      In alle andere gevallen (als de meerprijs geen hinderpaal is) de FZ50: heeft zoomring ipv via hendeltje en dat is al de meerprijs waard..
      Dikwijls wordt de manuele zoomring van de FZ50 als een beduidend voordeel aangegeven, maar dat is louter persoonlijk. Ik bezit een FZ18 en heb het ontbreken van dergelijke manuele ring nog nooit of nooit als nadelig ondervonden, daar waar het kleiner zoombereik van de FZ50 voor mij dan weer wel een beduidend nadeel betekent. Kwalitatief gezien zijn deze twee bridgecamera's elkaar gelijke en je zal zeker aan beide veel plezier beleven

      Comment


      • #4
        Re: Panasonic Dmc-fz18 Of 50eg-k?

        Het hangt er natuurlijk ook van af wat je fotografeert maar als je eenmaal die ring kent, wil je geen knopjes meer. Ik had eerst ook een toestel met knopjes, waar ik zeer tevreden van was, maar die ring kan toch een wereld van verschil maken op de beslissende momenten.
        Ik had toen een 10x zoom en daar duurde het al even om volledig in of uit te zoomen, regeelmatig zit je ook juist te ver of niet ver genoeg waardoor je nog moet bijregelen wat ook weer tijd neemt. De FZ18 is een 18x zoom dus ofwel duurt het nog langer om van het ene uiterste naar het andere te gaan, ofwel zal je nog meer problemen hebben om op het juiste ogenblik te stoppen en zal je dus meer moeten bijsturen. Met de zoomring heb je bijna ogenblikkelijk de juiste, gewenste kadrering.
        Groetjes,
        FilMar, Beeldbrouwer ;-)
        * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

        Comment


        • #5
          Re: Panasonic Dmc-fz18 Of 50eg-k?

          Ik dacht mij eerst een dslr aan te schaffen maar heb besloten om voor een bridge te gaan. Ik twijfel ook tussen deze 2 maar gooi er nog eentje bij.

          LetsGoDigital is uw online magazine voor Technologie en Lifestyle, met het laatste nieuws, diepgaande achtergrond artikelen en product reviews


          Ik ga hem voornamelijk gebruiken voor vakantiefoto's met een voorkeur aan landschappen en macro.

          Comment


          • #6
            Re: Panasonic Dmc-fz18 Of 50eg-k?

            Ik sluit me volledig aan bij de mening van mijn voorgangers Filmar en Nete maar heb ook nog de bedenking dat de FZ50 sneller is dan de FZ18. (minder tijd nodig tussen het indrukken van het knopje en de effectieve foto, wat bij landschappen of gebouwen niet zo belangrijk is, maar bijvoorbeeld wanneer het - macro - bijtje gaat vliegen wel dus)
            Bovendien is (naar mijn mening) de FZ50 beter uitgerust en biedt meer mogelijkheden (die je mogelijk niet benut ), met uitzondering van de breedhoek.

            Over de Olympus kan ik niets zinnig zeggen.

            Samengevat doe je met geen van de twee (drie?) een slechte keuze, maar je favoriete onderwerpen kunnen je keuze dus wel mee bepalen.

            Comment


            • #7
              Re: Panasonic Dmc-fz18 Of 50eg-k?

              Ik bezit sinds enkele maanden de FZ18 en heb nog nooit een probleem gemaakt met de hendel voor in of uitzoomen. En ik kan zeggen dat het snel gaat van in naar out.
              Ik kan geen oordeel geven over de FZ50, maar va de FZ18 kan ik geen slecht zeggen. Een enorme goede bridge.
              Ik zou niet twijfelen, de FZ18.
              http://www.photo-patricske.be
              Panasonic FZ18, Canon 50D, Canon 6D, Canon EOS R, ..... veel en veel meer zie hier

              Comment


              • #8
                Re: Panasonic Dmc-fz18 Of 50eg-k?

                Oorspronkelijk geplaatst door Patricske Bekijk bericht
                Ik bezit sinds enkele maanden de FZ18 en heb nog nooit een probleem gemaakt met de hendel voor in of uitzoomen. En ik kan zeggen dat het snel gaat van in naar out.
                Ik kan geen oordeel geven over de FZ50, maar va de FZ18 kan ik geen slecht zeggen. Een enorme goede bridge.
                Ik zou niet twijfelen, de FZ18.
                Nabi heeft het niet over in- en uitzoomen maar over de sluitervertraging(shutterlag). De tijd tussen het afdrukken en wanneer de foto effectief genomen wordt. Zo een beetje het effect van: je trekt een passerende fietser en op de foto zie je juist nog het achterwiel.

                Hubert
                Hubert

                Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                Comment


                • #9
                  Re: Panasonic Dmc-fz18 Of 50eg-k?

                  Bedankt voor je steun, Hubert, ! Ik weet wel niet of mijn naamgenoot reageert op mijn inbreng. Ietsje hoger hebben Nete, Filmar en Jacketgreen het namelijk al over de zoomring van de FZ50 en de knopjes op de FZ18.

                  Nu, gaat in MIJN ervaring het inzoomen beter met een zoomring dan met knopjes Maar als dat geen punt is voor de fotograaf, wie ben ik om een zoomring op te dringen?

                  Anderzijds is me intussen ingevallen dat de FZ50 ook een manuele scherpstelring heeft, die soms ook wel eens nuttig KAN zijn.
                  Ik denk aan macrofotografie. De FZ18 heeft dat zeker niet. Ook kan je met de FZ50 scherpstellen op een uitvergroot detail op het scherm. Kan de FZ18 dat ook? Ik weet het niet. Wanneer wel, moet dat ook met knopjes. Of dat even handig is?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Panasonic Dmc-fz18 Of 50eg-k?

                    Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                    Nu, gaat in MIJN ervaring het inzoomen beter met een zoomring dan met knopjes Maar als dat geen punt is voor de fotograaf, wie ben ik om een zoomring op te dringen?
                    Voor mijn DSLR tijdperk had ik ook een Fuji S7000, die zowel zoomknopjes had als een zoomring(die echter niet mechanisch was met een servo was). De feedback van een zoomring naar hoe je wil zoomen vond ik ook veel beter met een ring ipv met de knopjes. Je gaat snel naar waar je heen wil en als je dit benaderd, begin je trager te draaien om dan zo goed als juist te eindigen. Bij de knopjes gaat het altijd even snel(of traag) en zit je er soms voorbij en moet je terug waarbij er dan terug voorbij gaat en op de duur kom je er ook.
                    Gelukkig is die keuze met een DSLR beperkt tot een mechanische zoomring.

                    Hubert
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Panasonic Dmc-fz18 Of 50eg-k?

                      Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                      ...Ook kan je met de FZ50 scherpstellen op een uitvergroot detail op het scherm. Kan de FZ18 dat ook? Ik weet het niet...

                      Ja dat is ook mogelijk bij de FZ18.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Panasonic Dmc-fz18 Of 50eg-k?

                        Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                        Bedankt voor je steun, Hubert, ! Ik weet wel niet of mijn naamgenoot reageert op mijn inbreng. Ietsje hoger hebben Nete, Filmar en Jacketgreen het namelijk al over de zoomring van de FZ50 en de knopjes op de FZ18.

                        Nu, gaat in MIJN ervaring het inzoomen beter met een zoomring dan met knopjes Maar als dat geen punt is voor de fotograaf, wie ben ik om een zoomring op te dringen?

                        Anderzijds is me intussen ingevallen dat de FZ50 ook een manuele scherpstelring heeft, die soms ook wel eens nuttig KAN zijn.
                        Ik denk aan macrofotografie. De FZ18 heeft dat zeker niet. Ook kan je met de FZ50 scherpstellen op een uitvergroot detail op het scherm. Kan de FZ18 dat ook? Ik weet het niet. Wanneer wel, moet dat ook met knopjes. Of dat even handig is?
                        Het kan bij de FZ18 ook allemaal manueel, maar met knopjes en geen ring...... Bij het scherpstellen is het ontbreken van de ring minder belangrijk dan bij het inzoomen.
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • #13
                          Re: Panasonic Dmc-fz18 Of 50eg-k?

                          De zoomring en de scherpstelring van FZ50 maken echt het grote verschil.
                          Er is nog een mogelijkheid met zoomring nl bij Fuji S9600 of 6500fd
                          En er komt een nieuwe uit zie http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=197848

                          Comment


                          • #14
                            Re: Panasonic Dmc-fz18 Of 50eg-k?

                            Bedankt allemaal voor jullie reacties.
                            Zal de knoop doorhakken in de winkel waar ik de beide toestellen nog eens zal vergelijken en de ook de mening van de verkoper zal aanhoren.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Panasonic Dmc-fz18 Of 50eg-k?

                              Vreemd dat beeldkwaliteit niet als argument werd aangehaald...
                              Mijn eerste digitale toestel was een FZ5, schitterende foto's mee gemaakt.
                              De beeldkwaliteit van de FZ50 is beter dan die van de FZ18. Om een 18x-optische zoom te realiseren kan het niet anders dan dat er een compromis moet gesloten worden tss bereik en kwaliteit. De beeldkwaliteit van de FZ50 met zijn 12x-optische zoom zal hier minder onder lijden. Mijn zus heeft gisteren de FZ50 gekocht (waar ik mij ten gepaste tijde uiteraard erg mee zal amuseren ).
                              Succes ermee!
                              zoeker met hart en ziel

                              Comment

                              Working...
                              X