Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D300 instellingen bij concerten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D300 instellingen bij concerten

    Zaterdag as. ga ik fotograferen bij een band in de spotlights.
    Iso, sluitertijden en diafragma zijn me wel duidelijk.

    Waar ik beetje mee zit zijn de instellingen van de AF en lichtmeeetpunt.

    Wat adviseren jullie:

    enkelpunts belichting, of juist matrix?
    enkelpunts af of juist 51 punts 3d

    Wie kan me hierbij helpen.

    Gr Kees
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

  • #2
    Re: D300 instellingen bij concerten

    Wat ik op een D200 gebruik is spotmeting en één focuspunt. Dat focuspunt meet dan ook het licht(volgens mij ook bij de D300, moet je even checken). Dan kies je het focuspunt dat op het belangrijkste onderwerp staat: scherp en goed belicht.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: D300 instellingen bij concerten

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Wat ik op een D200 gebruik is spotmeting en één focuspunt. Dat focuspunt meet dan ook het licht(volgens mij ook bij de D300, moet je even checken). Dan kies je het focuspunt dat op het belangrijkste onderwerp staat: scherp en goed belicht.



      Bij de D300 wordt op het focuspunt eveneens de spotmeting gericht inderdaad.Maar ik zou centrumgerichte meting gebruiken,ingesteld op Avg (gemiddeld),als je spotmeting juist op een zwart of omgekeerd een glinsterend wit kledingstuk gericht is loopt het fout.Met matrixmeting kun je ook onvoorspelbare dingen meemaken.En ik zou enkel focuspunt nemen,scherpstellen met AF-on knop,en prioriteit op ontspannen nemen,niet op scherpstellen.



      Walter
      D850

      Comment


      • #4
        Re: D300 instellingen bij concerten

        Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
        Maar ik zou centrumgerichte meting gebruiken,ingesteld op Avg (gemiddeld ),als je spotmeting juist op een zwart of omgekeerd een glinsterend wit kledingstuk gericht is loopt het fout.er
        Je 'moet', maar van mij moet niks, met je spot een gezicht gaan volgen, dus juist de goede spot vooraf kiezen, meestal ergens bovenin*. Bij matrix of centrumgericht kunnen het vele donker of een spot weer roet in het eten gooien.

        *Daarom is de plaatsing van de kruisspots bij een D300 naar mijn inziens wat centraal, zeker inde protret stand. Ik merk dat mijn meest rechter, portretstand de bovenste, vaak niet 'goed' focused(misschien randonscherpte, maar bij een 80-200 2.8??).
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: D300 instellingen bij concerten

          Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
          En ik zou enkel focuspunt nemen,scherpstellen met AF-on knop,en prioriteit op ontspannen nemen,niet op scherpstellen.
          Ik denk niet dat een concert de juiste plaats is om daar mee te beginnen experimenteren.
          BD0497BE : Nikon body + glas
          www.RudyVerrijt.info

          Comment


          • #6
            Re: D300 instellingen bij concerten

            Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
            Ik denk niet dat een concert de juiste plaats is om daar mee te beginnen experimenteren.



            'tIs geen experiment,dat is gewoon om te voorkomen dat ,eens je scherpgesteld hebt met de AF On knop(en in continuous mode),je lens eventueel begint te hunten op het moment van afdrukken,door de meestal lichtarme omstandigheden op een concert.




            Walter
            D850

            Comment


            • #7
              Re: D300 instellingen bij concerten

              Wat lichtmeting betreft heb in m'n portretmenu matrixmeting staan met spotmeting toegekend aan de Fn knop. Kan jij misschien ook doen, dan kan je steeds snel even checken met de spotmeting op een gezicht.

              Comment


              • #8
                Re: D300 instellingen bij concerten

                Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                'tIs geen experiment,dat is gewoon om te voorkomen dat ,eens je scherpgesteld hebt met de AF On knop(en in continuous mode),je lens eventueel begint te hunten op het moment van afdrukken,door de meestal lichtarme omstandigheden op een concert
                Ik focus altijd met de ontspanknop en dan volg ik het onderwerp en dan heb ik 'vrijwel' nooit last van hunten, als het wel gebeurd is het meestal mijn fout en ben ik het onderwerp even kwijt geweest, maar dan is de lens in één slag terug gelocked. Lichtsterke lenzen helpen ook goed hunten voorkomen en dat je scherpstelt op een licht deel.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: D300 instellingen bij concerten

                  Spotmeting (afhankelijk van de omstandigheden, zo ga je bij overzichtsfoto's eerder matrix gebruiken, ook het tijdstip kan een rol spelen)
                  AF-C met prioriteit op scherpstellen
                  Meestal 9-punts, soms 21
                  Eventueel overschakelen naar manuele scherpstelling
                  Last edited by mexicano; 26 februari 2008, 19:22.
                  Canikon 40D - D200, D300

                  Comment


                  • #10
                    Re: D300 instellingen bij concerten

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Ik focus altijd met de ontspanknop en dan volg ik het onderwerp en dan heb ik 'vrijwel' nooit last van hunten, als het wel gebeurd is het meestal mijn fout en ben ik het onderwerp even kwijt geweest, maar dan is de lens in één slag terug gelocked. Lichtsterke lenzen helpen ook goed hunten voorkomen en dat je scherpstelt op een licht deel.


                    Je hebt helemaal gelijk wat betreft de lichtsterke lenzen natuurlijk.Betreffende spotmeting bedoel ik eigenlijk het volgende,wat ik weleens heb meegemaakt:de zanger werd beurtelings belicht door allerhande volgspots,baadde de ene seconde in het volle licht,de volgende in duisternis.Met spotmeting zal je camera dat netjes corrigeren,maar dat resulteert wel in een "hobbelige "reeks foto's die niet uit dezelfde reeks lijken te komen.Met centrumgericht kun je naar mijn gevoel meer weergeven hoe het er echt uitzag en een meer uniforme reeks foto's creëren.En de AF ON knop,tja dat is bij mij een gewoonte geworden,de logica erachter is:ik wil kunnen scherpstellen of niet wanneer ik dat wil,en de camera moet ontspannen op het moment dat ik dat wil.






                    Walter
                    D850

                    Comment


                    • #11
                      Re: D300 instellingen bij concerten

                      Het is ondertussen gelukt

                      http://forum.belgiumdigital.com/show...89#post1757889
                      Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                      Comment


                      • #12
                        Re: D300 instellingen bij concerten

                        Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                        En ik zou enkel focuspunt nemen,scherpstellen met AF-on knop,en prioriteit op ontspannen nemen,niet op scherpstellen.
                        Ik ga dit eens in een geheugenbank steken en uitproberen op een volgend concertje : lijkt me handiger dan omschakelen naar manueel
                        (te gebruiken als alternatief, naast mijn 'klassieke' instellingen)
                        Last edited by mexicano; 27 februari 2008, 08:37.
                        Canikon 40D - D200, D300

                        Comment

                        Working...
                        X