Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoeveel megapixels voor perfect 50x75

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoeveel megapixels voor perfect 50x75

    hey iedereen,

    ik heb dus vandaag voor het eerst 50x75cm prints gezien van mijn camera (8.2mp camera) . ze zien er wel okay uit maar je kan er niet met je neus tegen gaan hangen.

    hoeveel megapixels heb je nodig om een perfecte haarscherpe foto te maken op 50x75 formaat ?

    een 1Ds mark ii ,met 16 megapixels zou dat misschien wel kunnen ?
    Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

  • #2
    Re: hoeveel megapixels voor perfect 50x75

    Voor optimale kwaliteit 120 lijnen per centimeter, dus 9000x6000=54mp.
    Zelf maak ik meestal vanuit de raw (mijn Kodak was 14mp, de 5D is tegen de 13) een jpg met zo weinig mogelijk compressie van 25 megapixel in cs.
    Daar kun je ook gerust al "met je lip" op.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: hoeveel megapixels voor perfect 50x75

      spanjaart heeft gelijk
      op 300dpi heb je een foto van 9000x6000 nodig voor topkwaliteit op 50*75
      dus eh, zelf met een 1DsmkIII kom je er nog niet
      maar ik vraag me af waarom je een haarscherpe foto zou willen op 50*75, lijkt me eerlijk gezegd redelijk nutteloos

      ik heb hier een foto van 130*200 hangen met 8mp getrokken en die vind ik eigenlijk scherp genoeg, op minder dan 2m afstand bekijk je die toch nooit
      Last edited by Matthias; 21 februari 2008, 20:09.
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: hoeveel megapixels voor perfect 50x75

        Als je echt top print kwaliteit wil op 320 PPi resolutie (Drukwerk ART kwaliteit)
        kun je ook opteren voor een van deze 3 plugins.
        De 2 eerste zijn echt super, 3 is ietskes minder, kwestie van smaak!

        Genuine Fractals Print Pro 5 (onOne software)
        SI Pro (FredMiranda)
        Blow up (Alien Skin )


        wij gebruiken ze op de zaak regelmatig in combi met plotters!
        Bij sommige onderwerpen kun je echt héél ver gaan, alvorens je moet gaan rasteren!
        Let wel, bij grote lappen sta je nooit vlakbij, maar neem je wat recul, he

        Geen idee van de prijs, maar dat zul je wel zelf kunnen uitvogelen, hé!

        Hope it helps you.
        agzz
        I Love Leica

        Comment


        • #5
          Re: hoeveel megapixels voor perfect 50x75

          Oorspronkelijk geplaatst door ijsje Bekijk bericht
          hey iedereen,

          ik heb dus vandaag voor het eerst 50x75cm prints gezien van mijn camera (8.2mp camera) . ze zien er wel okay uit maar je kan er niet met je neus tegen gaan hangen.
          DE enige reden omdat te doen is om de fouten te zien, je drukt iets af op 50x75 en je gaat een postzegel groot gedeelte bekijken......bekijk eens een tv van 10cm....of zo'n plaatje op een vrachtauto of bus van dichtbij.....
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: hoeveel megapixels voor perfect 50x75

            Bij www.fujiprint.be drukken ze 50*75 posters af.
            De optimale resolutie die zij vragen is 4000 * 6000 pixels.
            Dit wil dus zeggen : 24 Megapixels.
            Zij drukken af op 200 dpi (50 cm / 2.5 = 20 inch) (afronding !! van 1 inch = 2.54 cm).
            20 * 200 = 4000 beeldpunten.

            Maar zoals hierboven aangegeven zullen er wel labo's zijn, meestal professionele, die hogere resoluties afdrukken.

            Nick.

            Comment


            • #7
              Re: hoeveel megapixels voor perfect 50x75

              die van mijn zijn nu bij fuji geprint (colruyt)
              maar eigenlijk is zelfs 12MP (5D) en 16MP (1Ds mkii) nog steeds niet genoeg...

              dan ga ik er maar mee moeten leven dat het niet gaat (de eerste jaren toch)
              Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

              Comment


              • #8
                Re: hoeveel megapixels voor perfect 50x75

                10 euro voor een 50x75 poster en een DSLR van enkele duizenden euros.
                Waar zou de zwakke schakel zitten?
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #9
                  Re: hoeveel megapixels voor perfect 50x75

                  De ene afdrukcentrale kan met hetzelfde aantal pixels een héél goede afdruk maken, maar een andere kan dat totaal verknoeien.

                  Ik liet mijn foto's altijd afdrukken bij www.24h-digitalphoto.de , maar omdat ik tegenwoordig via die link uitkom bij "bildexpress", heb ik toch maar eens een andere afdrukcentrale geprobeerd.
                  De grote afdrukken heb ik nu bij Pixum laten maken, en die zien eruit alsof de foto's uit een 2-megapixel-camera komen. Volgens mij hebben ze de foto's eerst nog verkleind vooralleer ze afgedrukt zijn, ik zie zelfs "blokjes" op de afdrukken, en de details zijn volledig weggevaagd. Op plaatsen waar een heel klein beetje ruis zit, daar zit nu heel groffe ruis, dat heb ik bij andere afdrukcentrales nog nooit gezien.

                  Ik heb hier ook een 40x60cm afdruk liggen die er gewoon perfect uitziet, de 30x40cm afdrukken die ik vandaag heb aangekregen durf ik niet te laten zien op de fotoclub.

                  Dit is de tweede keer dat ik foto's laat afdrukken bij Pixum, de eerste keer waren de kleuren niet goed, die vallen nu wel mee, maar nu zijn de foto's echt niet goed genoeg om ze op de fototentoonstelling te hangen.

                  Ik stuur nog een mailtje naar Pixum voor uitleg, als ze dat daar niet beter kunnen, dan mogen ze mijn geld terug geven...
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: hoeveel megapixels voor perfect 50x75

                    Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                    10 euro voor een 50x75 poster en een DSLR van enkele duizenden euros.
                    Waar zou de zwakke schakel zitten?
                    ik denk niet dat het een kwestie is van slechte afdrukservice...
                    ik heb er prima 20X30 en 40x60 fotos van ginders, echt niks op aan te merken
                    maar nu is mn resolutie gewoon niet voldoende (niveau van detail komt overeen met mn pc)
                    Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

                    Comment


                    • #11
                      Re: hoeveel megapixels voor perfect 50x75

                      Ik laat ze direct via fujiprint.be afdrukken.
                      Is inderdaad dezelfde website als de link via colruyt, maar ik weet niet of ze dezelfde kwaliteit afleveren (dikte van papier).

                      Je kan de resolutie van je foto's altijd omhoog krijgen met fotoprogramma's, die doen dan een berekening om de bijkomende pixels uit te rekenen.

                      Ikzelf heb een nikon D70 (6MP), en heb hier in huis een foto hangen van de kinderen op 50*75, en de kwaliteit is qua scherpte ben ik heel tevreden.

                      Volgens mij is het de moeite waard om het eens te proberen.

                      Nick.

                      Comment


                      • #12
                        Re: hoeveel megapixels voor perfect 50x75

                        Een goede Epson Stylus Pro printer met goede RIP software kan wonderen doen

                        Comment


                        • #13
                          Re: hoeveel megapixels voor perfect 50x75

                          Hi;

                          Mijn ervaring is ook dat het de printer / cq. de gebruikte techniek is, die de kwaliteit van de afdruk bepaalt.

                          Ik heb, bij wijze van test, eenzelfde foto op 300, 250,200,150 en 100 dpi afgedrukt (telkens een centraal stuk er uit natuurlijk omdat de foto steeds groter wordt).

                          Je kan dat bij mij komen bekijken, die eerste 3 stappen moet je al met een vergrootglas werken om de verschillen te zien. En dat is dan met identieke foto's vlak naast elkaar. Zelfs 150 dpi ziet er prima uit.

                          (Test uitgevoerd met epson 3800)

                          En als je dan nog met enkele kleine stapjes de pixels zou upsizen, denk ik dat je gemakkelijk de dubbele "normale" resolutie van je sensor kan afdrukken.

                          DPaul.
                          DPaul - A.FIAP
                          D810, nikkors and other stuff

                          Comment


                          • #14
                            Re: hoeveel megapixels voor perfect 50x75

                            Deze ±

                            heb ik hier hangen in 50 x 70 en is verbazingwekkend scherp
                            genomen met nikon d2x en 17/55.
                            Geprint op een epson 7800.
                            Deze foto zou ik zonder problemen nog kunnen printen op 1000 x 1400 mm

                            Let wel ± een foto bekijk je op de afstand van 1 1-2 of 2 maar de diagonaal van de foto.

                            Alex
                            Website : www.alextimmermans.com
                            Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
                            Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

                            Comment


                            • #15
                              Re: hoeveel megapixels voor perfect 50x75

                              Oorspronkelijk geplaatst door ijsje Bekijk bericht
                              ik denk niet dat het een kwestie is van slechte afdrukservice...
                              ik heb er prima 20X30 en 40x60 fotos van ginders, echt niks op aan te merken
                              maar nu is mn resolutie gewoon niet voldoende (niveau van detail komt overeen met mn pc)
                              Bij Photo Alltech in Gent vraagt men voor een 50x75cm (lambda-print) 42 euro.
                              Je gaat mij nu toch niet vertellen dat alle afdrukservices dezelfde kwaliteit afleveren?
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

                              Comment

                              Working...
                              X