Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K20D en resolutie van objectieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax K20D en resolutie van objectieven

    Hallo,

    Misschien nog wat vroeg om te vragen en te antwoorden gezien het beestje nog niet in de handel is, maar op fora her en der lees je dat deze camera objectieven met een meer dan gemiddelde (of zelfs zeer goede) resulotie zou behoeven.


    2 vraagjes:
    * Wat is daarvan aan?
    * In voorkomend geval: welke zijn dan de goede objectieven en welke riskeren om in hun hemd te worden gezet?

    Wat zou dat concreet betekenen voor:

    SMC-A 50 mm. 1.7 (MF)
    SMC-FA 70-210 (3.5-5.6- zo uit het hoofd- ik kijk dat straks nog eens na ...)
    SMC-M 135 mm. 3.5
    SMC DA 16-45 4.0

    (dat zijn namelijk mijn glaasjes... ik heb begrepen dat de huidige kitlens 18-55 alvast te licht zou uitvallen en vervangen zal worden door een versie II)

    Alvast bedankt voor uw blik in de toekomst.

    Groetjes,
    Yves
    Niet geschoten is altijd mis ...

    Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

  • #2
    Re: Pentax K20D en resolutie van objectieven

    Niet overdrijven hé. Als je een beeld maakt met dit glas op een K20D of een K10D, dan gaat het resultaat op de K20D nooit minder goed zijn. Alleen ga je met uitmuntend glas wel (meer) extra resolutie zien met de K20D, daar waar minder glas gelijk eindresultaat gaat geven.

    Dit is eigenlijk enkel een overweging waard als je de K20D zou willen aankopen omwille van extra ruimte die 14.6MP je geeft om je beelden achteraf bij te snijden.

    Waar welke van je objectieven nu gaan vallen is moeilijk te zeggen. Ik heb ze geen van allen momenteel, maar had ooit wel een M50/1.7 en de DA16-45/4 (beide intss verkocht). Enkel van de DA16-45/4 vermoed ik dat je mss nog wat resolutiewinst zal boeken op basis ISO, voor de anderen steek ik m'n hand niet in 't vuur.

    Maar de K20D heeft natuurlijk nog andere troeven. De nieuwe sensor zou ook stukken betere hoge ISO geven, en daar zullen je oudere objectieven mss wel een merkelijk beter resultaat geven in vergelijking met pakweg de K10D...

    Hoe dan ook is 't eigenlijk afwachten tot resultaten uit de praktijk. In alle eerlijkheid blijft het een beetje koffiekijken. Ik hoop m'n K20D zo snel mogelijk te hebben, en mss dat ik dan m'n indruk neerpen... Maar vraag me niet om pixelpeeping tests uit te voeren, daar heb ik noch de tijd voor noch de zin in...

    hth, Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: Pentax K20D en resolutie van objectieven

      Oorspronkelijk geplaatst door y-cam Bekijk bericht
      Hallo,

      Misschien nog wat vroeg om te vragen en te antwoorden gezien het beestje nog niet in de handel is, maar op fora her en der lees je dat deze camera objectieven met een meer dan gemiddelde (of zelfs zeer goede) resulotie zou behoeven.


      Yves
      Mocht de K20 nu een FullFrame Dslr (35mm eq sensor) geworden zijn, zeker YES
      In dit geval zou dit betekenen dat Pentax onkundig zou zijn, maar dat is ten zeerste te betwijfelen.
      Verwacht je maar aan beter met de K20

      Best
      agzz
      I Love Leica

      Comment


      • #4
        Re: Pentax K20D en resolutie van objectieven

        Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
        Niet overdrijven hé. Als je een beeld maakt met dit glas op een K20D of een K10D, dan gaat het resultaat op de K20D nooit minder goed zijn. Alleen ga je met uitmuntend glas wel (meer) extra resolutie zien met de K20D, daar waar minder glas gelijk eindresultaat gaat geven.



        hth, Wim
        Als je lens de beperkende factor is, wat resolutie betreft, krijg je niet enkel minder resolutie maar ook andere neveneffecten die de kwaliteit van het beeld extra naar beneden halen. Massa's pixels gaan verkeerde belichting krijgen.
        Maar of de kwalitatieve betere lenzen daar last van gaan hebben is nog de vraag, en dat moeten we inderdaad afwachten.
        Dacht dat de Sony A350 (ook 14mp APS-C) al te koop is, dus resultaten zullen vrij vlug bekend zijn.
        Last edited by puerte; 21 februari 2008, 17:56.

        Comment

        Working...
        X