Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginnen met een D300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginnen met een D300

    Hallo,

    Ik ben van plan zeer binnenkort een Nikon D300 te kopen samen met een Nikkor 18-200 VR lof 18-70 lens. Nu ben ik een redelijk beginner maar wil me vol in de fotografie storten en ben ook van plan een aantal cursussen (of opleiding) te storten. Ik weet hoe een aantal van jullie hier over denken, dat je eerst met een simpele camera moet beginnen, maar ik begin het liefst met een mooie camera zodat ik voorlopig hier mee vooruit kan. Tevens vind ik het grote LCD scherm en Liveview erg handig.

    Voor mezelf ben ik niet bang want ik weet dat ik de camera wel snel onder de knie zal krijgen. Alleen mijn vrouw wil er ook wel foto's mee kunnen maken van bv onze dochter en andere huis tuin en keuken foto's. Mijn vraag is dus, wanneer alles op Auto staat, wat is de kwaliteit van deze foto's? Kunnen deze door de bocht?

    Welke instellingen zouden jullie adviseren?

    Zijn er meer mensen met ervaring die begonnen zijn met de D300 en hoe is het jullie vergaan?

    Welke lens zouden jullie adviseren?

    Alvast bedankt voor jullie reactie.

    Met vriendelijke groet, Yvo

  • #2
    Re: Beginnen met een D300

    Dag Yvo,

    Ik kan niet anders dan dat "aantal van jullie" bijtreden. Je kan zeer mooie foto's rechtstreeks uit de D300 krijgen, maar die krijg je uit een D40 ook. Nieuw beginnen met de ontelbare instellingen van de D300 kan een uitdaging betekenen, maar het kan ook uitdraaien op een pijnlijke teleurstelling. Veel hangt af van je bereidheid tot lezen, leren en experimenteren. Stel je overigens niet teveel voor van de liveview met contrast AF om vanuit de hand te fotograferen, wat niet wegneemt dat het een prachtige hulp kan zijn bij macrofotografie.

    MVG,

    Comment


    • #3
      Re: Beginnen met een D300

      Anderzijds kan je je D300 perfect instellen als een D40. Enkel mis je knopjes als portret, landschap,... Maar als je je serieus in de fotografie wilt storten, stap je daar best toch zo snel mogelijk van af.

      Comment


      • #4
        Re: Beginnen met een D300

        bekijk het als je eerste rijlessen beginnen in het porsche ....
        als je echte alle functies en knopjes wenst te gebruiken en enkel wenst te werken met M,S of A en in alle situaties weet welke belichting, sluiter, enz te gebruiken kun je direct best instappen met D300

        maar wil je gewoon goeie foto's nemen via automatische of voorafingestelde programma's en ook niet 'fotofreaks' willen de camera kunnen bedienen zou ik je aanraden wacht nog even op D60

        ook D80 ligt zowel qua mogelijkheden, prijs en gewicht tussen D40/60 en D200/D300
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

        IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

        Comment


        • #5
          Re: Beginnen met een D300

          Zou de A700 van Sony eens bekijken, camera's zijn aan mekaar gewaagd en gebruiken quasi zelfde door Sony geproduceerde sensor.
          De a700 is een zeer doordacht toestel en een plezier in gebruik.(zeer goede ergonomie)
          Momenteel met cashback te verkrijgen voor 1060 euro.
          Als lens is de Carl/Zeiss 16-80 een aanrader.

          Comment


          • #6
            Re: Beginnen met een D300

            Ik zou niet weten waarom je niet een D300 zou kunnen nemen als beginnerstoestel
            Er zitten inderdaad een massa instelmogelijkheden achter het menu knop, maar deze heb je helemaal niet nodig om van in het begin toch wel deftige foto's te kunnen maken, de meeste van de hoofdinstellingen zitten achter een direct te bedienen knop, wat je van veel kleine procumertoestelletjes niet kan zeggen, daar zit alles achter drie knopjes met elk een massa mogelijkheden, wat het volgens mij ook niet makkelijker maakt
            Kan je vrouw daar dan ook een foto mee maken? Natuurlijk kan dat, zet hem gewoon in de P modus, en gegarandeerd zullen de resultaten veel beter zijn dan met een klein procumertoestelletje
            Als je denkt Yvo dat dit een mooie hobby voor je zal worden, ga dan zonder twijfel voor de D300, temeer je van plan bent een paar opleidingen te volgen

            Comment


            • #7
              Re: Beginnen met een D300

              Oorspronkelijk geplaatst door yvof Bekijk bericht
              Mijn vraag is dus, wanneer alles op Auto staat, wat is de kwaliteit van deze foto's? Kunnen deze door de bocht?
              een auto-mode staat er niet op
              't meest automatische is P-mode
              maar daar krijg je dikwijls al goeie resultaten mee normaal gezien
              en is aangewezen als 'anderen' (niet-kenners) er foto's mee moeten nemen
              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

              Comment


              • #8
                Re: Beginnen met een D300

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Ik zou niet weten waarom je niet een D300 zou kunnen nemen als beginnerstoestel
                Omdat een D3 zich daar beter voor leent misschien

                Comment


                • #9
                  Re: Beginnen met een D300

                  ik zou toch ook voorzichtig zijn om als beginner te starten met een D 300.
                  Ik heb onlangs in het tijdschrift Chip foto video digital gelezen dat een D300 helemaal geen toestel is voor een beginneling. Het woord beginneling is natuurlijk breed interpreteerbaar.

                  Ik weet uit ervaring bij ons in de fotoclub dat als er mensen toekomen die te hard van stapel lopen, dit meestal niet blijft duren. (We kunnen dan gewoonlijk interesante overnames doen van zo een gasten)

                  Ik zou beginnen met een d40 of d60. Tegen dat je die onder de knie hebt, is de D300 reeds serieus gezakt in prijs. Je verkoopt de dxx en koopt een D300.
                  Totaalprijs zal niet veel schelen. En je loopt niet het risico dat je met de D300 niet uit de voeten kunt.

                  Het is ook zo dat de markt van de digitale fotografie zeer snel evolueerd. Stel dat je 2 jaar nodig hebt om de d300 goed te leren, tegen dan is er al een D400xyz.

                  veel geluk met de Dxyz

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beginnen met een D300

                    Mijn mening is , als je van jezelf weet dat het geen bevlieging is, koop een D300!!!
                    Ik had een D200 gekocht ipv een D80 asl ik er het geld voor had...
                    Wat niet wegneemt dat de D80zeker een goed toestel is, maar ha dik de cash ik kocht direct een D300

                    Het is een serieuze hobby geworden...


                    Glenn

                    ps: koop ook ineens een degelijke lens, ik heb altijd problemen met een goede body en daarop een 18-200monster, je spreekt dan over 11-12x zoom............moeilijk combineerbaar.
                    Koop 1 goede lens en koop er later iets bij.Anders ga je je d300 direct bottlenecken en ga je toch alleen maar teleurgesteld zijn erin !!!
                    Zoek uit wat je wil fotograferen en koop er een lens voor.
                    Je koopt (imho) geen DSLR om er een 18x superzoom op te zetten, koop dan een bridge.
                    Mijn site...
                    vandaelefotografie.be
                    * BD0916BE *

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beginnen met een D300

                      Als je de D40 koopt en je bent intensief bezig met fotografie (wat jou bedoeling lijkt te zijn), dan wil je vaak meer. Dus koop dadelijk het betere werk (D300). Koop je de D40, dan zal je na een tijdje toch de D300 willen hebben.
                      Qua lens: De 18-70 zou ik zeker NIET kopen. Deze is echt ondermaats. Ga dadelijk voor de 18-200.
                      palenta !!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beginnen met een D300

                        Oorspronkelijk geplaatst door Hedgehog Bekijk bericht
                        Qua lens: De 18-70 zou ik zeker NIET kopen. Deze is echt ondermaats. Ga dadelijk voor de 18-200.
                        Die is niet echt veel beter dan de 18-70 hoor !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beginnen met een D300

                          Ik heb met beide lenzen gewerkt.
                          1. 18-200 is scherper
                          2. 18-200 heeft VR-functie
                          3. 18-200 heeft groter bereik
                          4. 18-200 is kleurrijker
                          5. 18-200 heeft meer contrast

                          Dus om te beginnen leek me dit een mooie instaplens.
                          palenta !!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beginnen met een D300

                            Ik zie hier veel reacties waar men de D40/60 suggereert
                            Alternatief is ook de D80 die nu erg laaggeprijsd staat en toch veel dichter aanleunt bij de D300
                            Waar ik het een beetje moeilijk mee heb, is jouw lenskeuze tov de D300
                            Daarom die tussenoplossing : D80 met beter glas

                            Ga je uiteindelijk toch voor de D300, overweeg dan eens een 35mm 2.0 (lijkt een rare keuze, maar hier ga je zeker geen spijt van krijgen)
                            Last edited by mexicano; 21 februari 2008, 13:24.
                            Canikon 40D - D200, D300

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beginnen met een D300

                              Oorspronkelijk geplaatst door Hedgehog Bekijk bericht
                              Ik heb met beide lenzen gewerkt.
                              1. 18-200 is scherper
                              2. 18-200 heeft VR-functie
                              3. 18-200 heeft groter bereik
                              4. 18-200 is kleurrijker
                              5. 18-200 heeft meer contrast

                              Dus om te beginnen leek me dit een mooie instaplens.


                              18-70:
                              This neat and well-designed lens is the "normal" lens for a starter kit together with the new D70, both of which are clearly targeted at the "keen amateur" end of the market. This description doesn't tell the whole story, however, because the end user will get an excellent optical performer at a bargain price.
                              The lens design comprises ED and aspherical elements and is surprisingly compact and light-weight. Some constructional short-cuts have obviously been employed to get the lens this small, so it cannot take equal beating to, say, a 17-35 Nikkor. On the other hand, the lens has a rear rubber gasket so it prevents intrusion of dirt better than some of the "pro" lens.

                              Images are crisply defined with a trace of softness into the corners at wide settings, all of which have disappeared by f/5.6 - f/8. Image fall-off into the corners is barely visible at 18 mm when the lens is set wide open. Contrast is high, colours are vividly saturated, and image sharpness simply is stunning compared to the dirt cheap price of this little gem. True, you do get noticeable barrel distortion at the wide end and some pincushion at the other, with a touch of wavy high-order distortion thrown in for a good measure. The really nit-picking users (those who don't ever take photographs, just do test shots) cetainly will enjoy the occasional slight trace of chromatic aberration within high-contrast areas, but the practical importance is negligible both for the nit-pickers and the rest of us. Also, the DX design this time really means "DX", thus the lens cannot be deployed on full-frame cameras to give an image free of vignetting at any focal settings. The image circle projected by the lens is by the way at a maximum around 50 mm.

                              Flare and ghosting resistance is well above average and much better again that you'd expect from such a low-priced item.

                              Looks like Nikon has come forward with a real winner this time. For the high-resolution cameras such as D2X, however, the weaknesses of the design are easier to detect, but not all applications to which this lens is put will show them.


                              18-200:
                              This 11X wide-ranging zoom lens is a marvel of modern computer wizardry and clever optical design, and at the same time a difficult item to score with a single-valued rating. You need to consider carefully your needs and shooting habits before deciding that this lens is the appropriate tool for you.

                              No less than 16 elements, of which three are aspherical and two are ED, go together to give a rather compact and surprisingly light-weight zoom lens. The filter size (72 mm) is odd these days when most Nikkors come with either 67 mm or 77 mm threads. It comes with a substantial scalloped lens hood and extends in a very obvious and nearly obscene fashion when it is zoomed out to the 200 mm mark. Despite all the glass inside, it handles difficult against-the-light shots quite well as zoom lenses go, so the coatings applied are top notch. Geometric distortion is complex, going from strong barrel at 18 mm, almost none at 24 mm, to end up with pincushion at the longer focal lengths. There are higher-order components involved too, so the curvature is non-linear and this is seen towards the periphery of the image. The "wave" or "moustache" distortion means you need to be careful shooting architecture or other subjects having straight lines, unless you confine the zoom setting at 24 mm.

                              The design is optimised for the smaller image circle needed for Nikon's current "DX" sensor, and the lens will not cover the 24x36 mm format anywhere. It is also telecentric and adding extension to this lens tends to bring the focus point inside the lens assembly, so using it for advanced close-ups is not recommended. You can add a close-up attachment on the front, though.

                              Image quality is remarkably good at the wide end and declines towards the telephoto end. This is the opposite behaviour compared to most modern zoom Nikkors. A fair amount of light fall-off into the corners of the image is seen towards the long end, too, and is present even at f/8-f/11 despite the telecentric principle of this lens. The very long lens barrel could be instrumental in giving this effect, acting like a mechanical vignette. Chromatic aberration (CA) is quite well controlled, but is easily seen for landscape subjects when you employ the longer end of the lens. Blue fringing occasionally was an issue for some high-contrast subjects, and is less easy to handle in your post-processing workflow than the traditional purple or red/cyan CA pattern.

                              Around 18-24 mm, you get high image sharpness already at f/4-f/5.6, whilst the long end may need stopping down to f/11 to deliver really sharp images. This further underscores that you need to consider the way you approach your subjects with this lens. It is not a question of staying put and just racking out the lens to get a proper framing, unless you are aware of the consequences.

                              The vibration-reduction (VR) technology allowed me to get quite sharp images down to 1/10 sec @200 mm, and to 1/5 sec @18 mm. So, Nikon's claim of up to four stops improvement is confirmed at least for the long end. On the other hand, to get the proper perspective on the matter, you start out at f/5.6, which costs you 2 or 3 stops compared to an f/2.8 or f/2 lens, respectively, so the actual benefit isn't quite as impressive as per Nikon's claims (which presumes of course you have access to a faster lens, which is my situation, but not everyone will be sharing that position).

                              The practical handling is easy and the amazing span in coverage comes in handy in a number of shooting situations. The AF action is snappy under normal conditions, but when light levels are low, the focusing speed slows down and towards the long end, some hunting may occur.

                              Is the 18-200 VR the ultimate "jack-of-all-trades" alternative, the one and only lens you need having mounted to your camera? The answer obviously depends on the end user. If you are satisfied with the inevitable constraints of this design, by all means go ahead and enjoy using it.



                              Comment

                              Working...
                              X