Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D80 histogram en PS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D80 histogram en PS

    Hi,

    Het is al van in het begin dat mijn D80 histogram niet overeenkomt met diegene in PS, op mijn D80 scherm ziet de foto er dan goed belicht uit en in Ps is hij altijd onderbelicht. De histogram in PS ligt ook altijd meer naar links (logisch naturlijk).
    Hebben andere D80gebruikers dit ook?



    mvg
    glenn
    ps: dit heeft niks met onder of overbelichten te maken, want dan zou de histogram op de D80 moeten verschuiven, hij volgt echter wel niet PS, dus ofwel levert hij een soort van 'onderbelichte' fotos af tov van PS ofwel klopt de D80 zijn histogram niet.......



    enige suggesties?
    Mijn site...
    vandaelefotografie.be
    * BD0916BE *

  • #2
    Re: D80 histogram en PS

    Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
    Hi,

    Het is al van in het begin dat mijn D80 histogram niet overeenkomt met diegene in PS, op mijn D80 scherm ziet de foto er dan goed belicht uit en in Ps is hij altijd onderbelicht. De histogram in PS ligt ook altijd meer naar links (logisch naturlijk).
    Hebben andere D80gebruikers dit ook?



    mvg
    glenn
    ps: dit heeft niks met onder of overbelichten te maken, want dan zou de histogram op de D80 moeten verschuiven, hij volgt echter wel niet PS, dus ofwel levert hij een soort van 'onderbelichte' fotos af tov van PS ofwel klopt de D80 zijn histogram niet.......



    enige suggesties?
    Ik weet niet of dat er mee te maken kan hebben, maar staat je toestel ingesteld in de kleurmodus Adobe RGB, of in sRGB ?

    Comment


    • #3
      Re: D80 histogram en PS

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Ik weet niet of dat er mee te maken kan hebben, maar staat je toestel ingesteld in de kleurmodus Adobe RGB, of in sRGB ?
      heb dat proberen zoeken maar vind dat niet terug
      zou eens goed kunnen want mijn RGB histogrammen apart verschillen ook....


      Glenn
      Mijn site...
      vandaelefotografie.be
      * BD0916BE *

      Comment


      • #4
        Re: D80 histogram en PS

        Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
        heb dat proberen zoeken maar vind dat niet terug
        zou eens goed kunnen want mijn RGB histogrammen apart verschillen ook....


        Glenn
        Bij de D80 weet ik ook niet waar dat zit, maar ergens in je menu cameraatje-Kleurruimte.

        Comment


        • #5
          Re: D80 histogram en PS

          kheb het gevonden onder 'eigen' instellingen van de foto, maar ik dacht dat PS automatisch de juiste kleurweergave mee opende?
          dus bv auto sRGB bij een sRGB genomen foto?

          Glenn
          Mijn site...
          vandaelefotografie.be
          * BD0916BE *

          Comment


          • #6
            Re: D80 histogram en PS

            Juist getest en ps vraagt het idd, dus daar ligt het niet aan, mijn kleurprofiel is prima.
            De foto toont gewoon goed op de D80 en veel te donker op PS.......
            Weet niet of dit aan de RGBhistogram ligt of niet....

            Glenn
            Mijn site...
            vandaelefotografie.be
            * BD0916BE *

            Comment


            • #7
              Re: D80 histogram en PS

              In PS kan je instellen wat het programma doet met kleurenruimtes bij het openen van een foto. Kleurenruimte van de foto overnemen of de foto aanpassen aan een vooraf bepaalde kleurenruimte.

              Ik weet niet wat de standaard-instelling is en weet ook niet of zo'n andere kleurenruimte je histogram kan laten verschuiven.

              Zie ook hier:

              Comment


              • #8
                Re: D80 histogram en PS

                Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                In PS kan je instellen wat het programma doet met kleurenruimtes bij het openen van een foto. Kleurenruimte van de foto overnemen of de foto aanpassen aan een vooraf bepaalde kleurenruimte.

                Ik weet niet wat de standaard-instelling is en weet ook niet of zo'n andere kleurenruimte je histogram kan laten verschuiven.

                Zie ook hier:
                http://forum.belgiumdigital.com/arch.../t-160161.html
                bedankt maar dit is het probleem niet vrees ik
                mijn foto staat gewoon veel levendiger en lichter op mijn D80 dan op PS


                glenn
                Mijn site...
                vandaelefotografie.be
                * BD0916BE *

                Comment


                • #9
                  Re: D80 histogram en PS

                  ik moet bij het histogram (PS) de midtones (middelste driehoekje) altijd naar links verschuiven en contrast wat optrekken om in de buurt van de D80 te komen, dit is toch niet normaal?


                  glenn
                  Mijn site...
                  vandaelefotografie.be
                  * BD0916BE *

                  Comment


                  • #10
                    Re: D80 histogram en PS

                    Geld dit enkel voor d80 foto's?

                    Scherm callibreren?

                    Comment


                    • #11
                      Re: D80 histogram en PS

                      Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                      Geld dit enkel voor d80 foto's?

                      Scherm callibreren?
                      Schermcallibratie, heeft toch niets met je histogram te maken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: D80 histogram en PS

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Schermcallibratie, heeft toch niets met je histogram te maken.
                        idd, en scherm is ook gecalibreerd...

                        Glenn

                        ps: nog wa testjes gedaan en het ligt dus voor 90% een het middelste driehoekje van histogram van PS, zet PS dit soms standaard ergens ofzo?
                        Last edited by Mordred; 20 februari 2008, 12:00.
                        Mijn site...
                        vandaelefotografie.be
                        * BD0916BE *

                        Comment


                        • #13
                          Re: D80 histogram en PS

                          Ik heb zojuist eens dezelfde vergelijking gemaakt met mijn D300, en ik moet zeggen dat het histogram in CS3 heel goed gelijkend is aan dat op de camera, alleen staat deze in de camera over de ganse lijn wat hoger.
                          Ik ben dan ook nog eens de apparte rood, groen, blauw, histogrammen gaan bekijken per kleur, en deze tonen ook net hetzelfde patroon , de beelden zijn wel gemaakt in de AdobeRGB kleurruimte.
                          In PS kan je ook nog eens onder bewerken-kleurinstellingen gaan kiezen voor ingesloten profielen behouden, zorg ervoor dat dit aanstaat.

                          Comment


                          • #14
                            Re: D80 histogram en PS

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Ik heb zojuist eens dezelfde vergelijking gemaakt met mijn D300, en ik moet zeggen dat het histogram in CS3 heel goed gelijkend is aan dat op de camera, alleen staat deze in de camera over de ganse lijn wat hoger.
                            Ik ben dan ook nog eens de apparte rood, groen, blauw, histogrammen gaan bekijken per kleur, en deze tonen ook net hetzelfde patroon , de beelden zijn wel gemaakt in de AdobeRGB kleurruimte.
                            In PS kan je ook nog eens onder bewerken-kleurinstellingen gaan kiezen voor ingesloten profielen behouden, zorg ervoor dat dit aanstaat.
                            bedankt, maar het ligt niet echt aan mijn kleurenprofielen, het ligt aan mijn middelste driehoek (midtones of gamma slider) als ik die naar links verleg dan klopt het ogeveer, zeer raar.

                            Glenn
                            Mijn site...
                            vandaelefotografie.be
                            * BD0916BE *

                            Comment


                            • #15
                              Re: D80 histogram en PS

                              gebruik je een customcurve
                              die dan door PS ni wordt gezien of zo ?
                              hoe ziet 't er uit met Capture ? (Nikon Soft)
                              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                              Comment

                              Working...
                              X