Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kostprijs reiniging sensor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kostprijs reiniging sensor

    Ik heb al heel uiteenlopende prijzen vernomen van verschillende winkels omtrent het reinigen van de sensor. Misschien is het wel leuk om is een overzicht te krijgen van de verschillende prijzen en winkels. Heb je ergens een prijs van een bepaalde winkel, laat het even weten.

    Ik denk er ook over na om voortaan mijn sensor zelf te reinigen. Aan te raden ? Moeilijk ? Duur materiaal ?

    Groeten, Tom.

  • #2
    Re: Kostprijs reiniging sensor

    Winkel 1: heeft me ooit de helft meer gekost in diezelfde winkel.
    Winkel 2 : plaatselijke fotograaf in Diepenbeek, doet dat klusje gratis voor zijn klanten (niet elke week hè)

    Comment


    • #3
      Re: Kostprijs reiniging sensor

      Zelf reinigen is best te doen en kost (bijna) niets.
      Als je het eenmaal onder knie hebt kost het geen 5 minuten.
      Zie diverse postings op het forum, waaronder van mezelf...

      http://http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?p=1488955#post1488955
      Last edited by Jandorie; 20 februari 2008, 09:52. Reden: link bijgevoegd
      1DsII, 1DsIII en L glas van 16 tot 500mm in 4 stappen + Macrospul + Flitsen
      *** A man has to do what a man has to do (Just do it)***

      Comment


      • #4
        Re: Kostprijs reiniging sensor

        Wat denken jullie van een stofzuigsysteem, zie onerstaande link :




        Tom.

        Comment


        • #5
          Re: Kostprijs reiniging sensor

          Oorspronkelijk geplaatst door Tom81 Bekijk bericht
          Ik heb het nooit gebruikt maar eerlijk gezegd 't lijkt me niks.

          Ik maar al een tijd gebruik van de VisibleDust Arctic Butterfly. Kost een stuk meer, maar werkt perfect
          www.indetailfotografie.nl

          Comment


          • #6
            Re: Kostprijs reiniging sensor

            Ik zou eerst eens proberen met een rocketblower. Kost maar enkele euri, en sinds ik het gebruik heb ik nooit meer nat moeten reinigen... (en dus mijn sensor moeten aanraken)
            Meer foto's hier te vinden

            Comment


            • #7
              Re: Kostprijs reiniging sensor

              Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
              Ik heb het nooit gebruikt maar eerlijk gezegd 't lijkt me niks.
              Werkt prima, ook omeens heel het spiegelhuis mee uit te zuigen, alleenvoor vastzittende stofjes moet je overgaan op nat, volgens mij hoort er ook een nat systeem bij de stofzuiger(althans zo heb ik het gekocht).
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Kostprijs reiniging sensor

                Stofzuigersysteem GreenClean is niet praktisch om diverse redenen :

                de kleine zuigmond werkt zeer lokaal waardoor je de stofjes zou moeten weten zitten

                de aansluiting van de zuigmond op de 'venturi'-buis is niet luchtdicht waardoor valse lucht wordt aangezogen hetgeen resulteert in een vermindering van zuigkracht

                Dit alles resulteert in een te lange reinigingstijd waardoor de camera langer open blijft, en dus de kans op een vervuiling door neerdwarrelend stof des te groter wordt.

                Ik heb het systeem zelf aangekocht en geprobeerd op een oudere DSLR alvorens het te gebruiken op mijn K10D met als resultaat dat ik het niet meer zal gebruiken voor mijn K10D.

                Nu overweeg ik de aankoop van de Visible Dust Arctic.

                Comment


                • #9
                  Re: Kostprijs reiniging sensor

                  goed topic want ik ga ook zelf reinigen.
                  Fotonijn vraagt 35€, bij Canon in Roosendaal kost het 100€, schromelijk overdreven zeker?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kostprijs reiniging sensor

                    heb al een tijdje wat stofjes op de censor, maar verwijder ze gewoon met PS.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kostprijs reiniging sensor

                      Niet twijfelen: zèlf doen !
                      Swapjes en vloeistof: duur v/d reiniging: 1 minuut, 12 sec .

                      Als je het de 1e keer niet zelf ziet zitten, vraag iemand om begeleiding, 't is eigenlijk simpeler dan een eitje bakken !
                      It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kostprijs reiniging sensor

                        Bij "zoeken", vind je hier ± 1.000 posts over... :-) waaronder spijtig genoeg ook heel bedenkelijke...
                        In de meeste boeken over fotografie staat o.a. de reiniging met swabs van de sensor, en het stofvrijmaken van het camerahuis met lucht beschreven. Dit blijken beproefde en universele methoden te zijn die algemeen voldoende positief resultaat bekomen.
                        Als je 't eenmaal gezien hebt, is het ook niet moeilijk meer, en is regelmatige reiniging kinderspel en goedkoop.

                        groeten,

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kostprijs reiniging sensor

                          Vanmorgen toen ik een spinnetje wou vastleggen, heb ik gemerkt dat ik ook een stofje op de sensor heb.

                          http://i257.photobucket.com/albums/h...album/stof.jpg

                          Het zal de eerste keer worden dat ik hem moet reinigen. Bibberende handjes verzekerd
                          Mvg Tim

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kostprijs reiniging sensor

                            Het zal de eerste keer worden dat ik hem moet reinigen. Bibberende handjes verzekerd [/QUOTE]

                            Geen paniek, je kan eigenlijk niets verkeerd doen... zoek iemand in je streek om het te demonstreren als je niet zeker van je stuk bent.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kostprijs reiniging sensor

                              Op mijn 40D, nieuw van december jl, heb ik al enkele malen stof(jes) op mijn sensor gehad. Oplossing : met een blaasbalgje (zonder borstel !) en camerahuis opening naar beneden houdend, telkens gemakkelijk kunnen oplossen.

                              Mvg.
                              The bird is known by his note, a man by his word.

                              Comment

                              Working...
                              X