Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

5D & dof perikelen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 5D & dof perikelen

    Daar ik graag foto's met weinig scherptediepte (met mooie backgroundblur) neem begint het idee
    van een 5D overstap aanlokkelijk te klinken omdat naar verluid een fullframe minder dof teweegbrengt...

    Nu was ik even via de dofcalculator aan het checken hoeveel verschil in scherptediepte
    er nu juist is tussen mijn huidige 20D en de 5D...

    Groot was mijn verbazing dat ik blijkbaar méér scherptediepte heb met de 5D dan met de 20D... ?



    Ik kan me echt moeilijk voorstellen dat ik minder background blur heb met de 5D dan met de 20D

    Ik veronderstel dat de CoC hiermee wel iets te maken heeft (0.019mm vs 0.03mm)...
    Het logische antwoord zou zijn dat dat een grotere CoC méér backgroundblur teweeg brengt ongeacht de hoeveelheid dof ??

    Klopt dit ?

    Indien niet, graag iemand die dit me in "min of meer" simpele mensentaal kan uitleggen ?

    Indien wel, ook thanx...

  • #2
    Re: 5D & dof perikelen

    200 mm op een 20D is geen 200 mm op een 5D. (vervang door 320)

    Jan.

    Comment


    • #3
      Re: 5D & dof perikelen

      Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
      200 mm op een 20D is geen 200 mm op een 5D. (vervang door 320)
      Jan.
      Dat een 200mm, 320mm wordt op een 20D weet ik allang, maar de Dofcalculator houdt
      daar toch rekening mee aangezien je je soort camera/sensor moet specifiëren (zie: camera, film format or coc) ...?

      Comment


      • #4
        Re: 5D & dof perikelen

        Uw afstand tot uw onderwerp is met de 5D kleiner als je dezelfde compositie wil

        (een crop camera heeft meer zoom, zoals hier boven gezegd, dus met meer zoom bij zelfde 'aantal mm' moet je verder gaan staan)

        en hoe dichter bij het onderwerp, hoe kleiner de scherptediepte

        Comment


        • #5
          Re: 5D & dof perikelen

          Oorspronkelijk geplaatst door fretn Bekijk bericht
          Uw afstand tot uw onderwerp is met de 5D kleiner als je dezelfde compositie wil

          (een crop camera heeft meer zoom, zoals hier boven gezegd, dus met meer zoom bij zelfde 'aantal mm' moet je verder gaan staan)

          en hoe dichter bij het onderwerp, hoe kleiner de scherptediepte
          Waarom vermeld men dan dit onder de Dofcalculator:

          Use the actual focal length of the lens for depth of field calculations.
          The calculator will automatically adjust for any "focal length multiplier" or "field of view crop" for the selected camera.


          Depth of field and hyperfocal distance calculator

          Comment


          • #6
            Re: 5D & dof perikelen

            Het scherptediepteveld heeft eigenlijk niet zoveel met je camera zelf te maken. Het is een "gebied" in de werkelijkheid, gegeven een bepaalde lens met een bepaald diafragma en een bepaald focuspunt. Scherptediepte geeft dan aan hoeveel ruimte er voor en achter je onderwerp in de werkelijkheid scherp zal zijn.

            Hoe groter je sensor, des te ruimer je die werkelijkheid kadreert, bij eenzelfde lens. Die extra ruimte die je gebruikt, zal vaak meer onscherpte vertonen, zodat je totaalbeeld (je foto) meer blur zal hebben. Als je je foto zou croppen tot het formaat van een kleinere sensor, dan zou je in principe dezelfde scherptediepte moeten hebben als bij een foto op die kleinere sensor.

            Allez, ik kan fout zitten, maar voor mij klinkt dit aannemelijk en logisch.

            BTW: dat kleine verschil in scherptediepte bij die berekening zit 'm volgens mij eerder in mathematische afrondingen dan in een werkelijk verschil.
            Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

            Comment


            • #7
              Re: 5D & dof perikelen

              http://nl.wikipedia.org/wiki/Scherptediepte
              Zie de variabelen in de paragraaf "Berekening".

              Comment


              • #8
                Re: 5D & dof perikelen

                Comment


                • #9
                  Re: 5D & dof perikelen

                  Hi,

                  "De eeuwige discussie".

                  fretn heeft de weg aangegeven: als je op 3m blijft staan neem je niet dezelfde foto met de 5D of de 20d.

                  Voor de 20 d moet je met dezelfde lens verder gaan staan, dus..


                  Paul
                  DPaul - A.FIAP
                  D810, nikkors and other stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: 5D & dof perikelen

                    Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                    Hi,

                    "De eeuwige discussie".

                    fretn heeft de weg aangegeven: als je op 3m blijft staan neem je niet dezelfde foto met de 5D of de 20d.

                    Voor de 20 d moet je met dezelfde lens verder gaan staan, dus..


                    Paul
                    Dus, probeer er wat van te maken met wat je hebt, ondervinding is de beste leermeester

                    Comment


                    • #11
                      Re: 5D & dof perikelen

                      Ik zal het proberen
                      als je op een 20D body een 200 mm lens zet is dit in een 320 mm lens crop 1,6

                      als je om een 5D body een 200 mm lens zet is dit in een 200 mm lens crop 1,0

                      om echter 200 mm KB// FF te vergelijken met een 20D crop 1,6
                      zou je er een 125 mm lens op moeten monteren. en dan zie wel een verschil.

                      daarom kun je 200 mm KB//FF niet vergelijken met een 200 crop 1,6

                      gr HENK
                      canon 7D >> EF 70-200 2.8 is L usm II >>>EF 24-105 4.0 L >>>speedlite ex 580 II >>> Gitzo statief >>> Manfrotto balhoofd

                      Comment


                      • #12
                        Re: 5D & dof perikelen

                        Inderdaad, de kwaliteit van het bokeh, die dus voorbij de DOF staat, wordt bepaald door de lens en niet door de sensor.

                        In dit verband werd enkele weken geleden al een draad gestart met voorbeelden. Er bestaan ook sites die lenzen rangschikken op de kwaliteit van hun bokeh.

                        Dpaul.
                        DPaul - A.FIAP
                        D810, nikkors and other stuff

                        Comment


                        • #13
                          Re: 5D & dof perikelen

                          Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                          Bedankt voor het artikeltje

                          Vooral het "background-blur"-hoofdstuk heeft me wijzer gemaakt:

                          "A shallow DOF is not synonymous with a generously blurred background.
                          A shallow DOF implies that there is a shallow region in object space that is rendered acceptably
                          sharp, regardless of whether the background is just not sharp or completely blurred."


                          In ieder geval allemaal bedankt voor de input

                          Comment


                          • #14
                            Re: 5D & dof perikelen

                            Dus wat ik altijd al gesteld heb klopt: 200mm = 200mm. Of het nu ff, aps-c of een GSM is
                            En een crop cropt dus een stuk uit de ff beeldcirkel (alq het geen ef-s objectief is).
                            Maar de onscherpte voor een crop wordt meer uitvergroot, dus meer onscherpte (of minder dof).
                            Juist?
                            Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 5D & dof perikelen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
                              Dus wat ik altijd al gesteld heb klopt: 200mm = 200mm. Of het nu ff, aps-c of een GSM is
                              En een crop cropt dus een stuk uit de ff beeldcirkel (alq het geen ef-s objectief is).
                              Maar de onscherpte voor een crop wordt meer uitvergroot, dus meer onscherpte (of minder dof).
                              Juist?
                              Dat is zoals ik het ook altijd dacht. (Maar niet wat ik hier altijd lees.)
                              Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

                              Comment

                              Working...
                              X