Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Partyfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Partyfotografie

    Ik heb al veel gelezen over partyfotografie.
    En alle info bij een geraapt
    De benodigdheden;
    Body
    Lichtsterke lens
    Externe flitser

    Vergeet ik nog dingen ?
    Maar wat is nu het allerbelangerijkst
    De lens, of een externe flitser ?
    Want ik heb wel een lens ( tamron 24-135mm en kit lens)
    maar geen externe flitser.
    Dus wat is het belangrijkst ?
    mvg
    Aaron

    misschien nog even vermelden
    Ik heb een pentax K100d en ik kan dus niet flitsen op de 2e gordijn
    Last edited by aaron; 19 februari 2008, 20:09.
    Pentax K7,Pentax K100d,18-55mm,Tamrac velocity 7,20giga geheugen,Tamron 24-135mm,Pentax Mz 50+35-72mm,minolta Z10, Sigma 30mm f1.4,Pentax 50mm f1.4, Sigma 24 mm f2.8, Batterygrip.

  • #2
    Re: Partyfotografie

    Naar mijn bescheiden mening is een goede flits echt wel een must voor parties. In het begin gebruikte ik ook de ingebouwde flits maar het verschil met een goede externe flits is eeenorm.

    Alleen ben je zeker 3 feestjes verder vooraleer je iets of wat resultaat boekt met het afstellen van flits en toestel

    Verder vind ik persoonlijk tussen 18 en 50 het meest nuttige bereik voor parties. (ja hangt er natuurlijk vanaf welke parties )
    Ik kom al een heel eind met een 50mm 1.8, maar dan heb je wel voldoende plaats nodig om te manouvreren. Op drukke feestjes denk ik echt wel dat een lichtsterke zoom het meeste resultaat zal geven, helaas liggen die net iets buiten mijn hobby budget

    Comment


    • #3
      Re: Partyfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door Swiers Bekijk bericht
      Naar mijn bescheiden mening is een goede flits echt wel een must voor parties. In het begin gebruikte ik ook de ingebouwde flits maar het verschil met een goede externe flits is eeenorm.

      Alleen ben je zeker 3 feestjes verder vooraleer je iets of wat resultaat boekt met het afstellen van flits en toestel

      Verder vind ik persoonlijk tussen 18 en 50 het meest nuttige bereik voor parties. (ja hangt er natuurlijk vanaf welke parties )
      Ik kom al een heel eind met een 50mm 1.8, maar dan heb je wel voldoende plaats nodig om te manouvreren. Op drukke feestjes denk ik echt wel dat een lichtsterke zoom het meeste resultaat zal geven, helaas liggen die net iets buiten mijn hobby budget
      Wel dat is ook mijn probleem
      Of een flits, of een lichtsterke lens.
      Wat ik mooi vind van partyfoto's
      zijn van die portretten, die perfect belicht zijn, en waar je achtergrond licht perfect mee hebt.
      Pentax K7,Pentax K100d,18-55mm,Tamrac velocity 7,20giga geheugen,Tamron 24-135mm,Pentax Mz 50+35-72mm,minolta Z10, Sigma 30mm f1.4,Pentax 50mm f1.4, Sigma 24 mm f2.8, Batterygrip.

      Comment


      • #4
        Re: Partyfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door aaron Bekijk bericht
        Wel dat is ook mijn probleem
        Of een flits, of een lichtsterke lens.
        Wat ik mooi vind van partyfoto's
        zijn van die portretten, die perfect belicht zijn, en waar je achtergrond licht perfect mee hebt.
        Spaar maar eerst voor die flits. Een lichtsterke lens is leuk, maar kan later nog.
        Dat licht komt niet door de lens of flits maar door een techniek die "dragging the shutter" noemt. Je zet gewoon een "lange" sluitertijd van 1:10 of zo (soms nog langer) en flitst dan om je onderwerp toch scherp te krijgen.
        Uiteraard een vrij hoge iso (om de sluitertijden wat in te korten) en een vrij open diaphragma.

        Comment


        • #5
          Re: Partyfotografie

          Zeker een externe flitser, bij voorkeur met een diffuser erop. Persoonlijk zou ik bij Pentax de AF540FGZ aanraden, maar er zijn gelijkwaardige alternatieven (o.a. Sigma). Let er vooral op dat je 'm zowel on horizontale als verticale oriëntatie naar het plafond kan richten om rechtstreeks flitsen te vermijden. Met een diffuser als de Gary Fong Lightsphere II kan je in de meeste omstandigheden voldoende licht op je onderwerp krijgen.

          Op tweede sluitergordijn flitsen is met deze externe flitser overigens geen probleem meer. Die beperking zit 'm in je ingebouwde flitser.

          Kwa objectief zou ik voor een breedhoekzoom gaan. Je zit tijdens een party immers vlak op de mensen. Je kan er overigens ook fijne overzichts/sfeeropnames van de mensenmassa mee maken door je camera boven je hoofd te houden. Een breedhoek heeft ook het voordeel van de grote scherptediepte, wat bij langere (lichtsterke) objectieven al snel een probleem wordt.

          Bij Pentax heb je daarvoor momenteel de DA12-24/4 en de DA10-17 fisheye voor. Mss eerder die eerste. Er zijn alternatieven bij Sigma en Tamron. Mogelijk komt er bij Pentax nog een 11-16/2.8 bij (gebaseerd op de gelijkaardige Tokina), maar daarop is het zeker nog even wachten...

          Wat is het belangrijkste, objectief of flitser? Mss toch wel de flitser (zonder kan je immers niet zo veel), maar een bredere beeldhoek lijkt me even belangrijk want je hebt daarmee zoveel meer mogelijkheden om wat variatie in je fotografie te leggen...

          hth, Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment


          • #6
            Re: Partyfotografie

            lichtsterke lens is niet volledig=> lichtsterke breedhoek!

            Comment


            • #7
              Re: Partyfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
              Zeker een externe flitser, bij voorkeur met een diffuser erop. Persoonlijk zou ik bij Pentax de AF540FGZ aanraden, maar er zijn gelijkwaardige alternatieven (o.a. Sigma). Let er vooral op dat je 'm zowel on horizontale als verticale oriëntatie naar het plafond kan richten om rechtstreeks flitsen te vermijden. Met een diffuser als de Gary Fong Lightsphere II kan je in de meeste omstandigheden voldoende licht op je onderwerp krijgen.

              Op tweede sluitergordijn flitsen is met deze externe flitser overigens geen probleem meer. Die beperking zit 'm in je ingebouwde flitser.

              Kwa objectief zou ik voor een breedhoekzoom gaan. Je zit tijdens een party immers vlak op de mensen. Je kan er overigens ook fijne overzichts/sfeeropnames van de mensenmassa mee maken door je camera boven je hoofd te houden. Een breedhoek heeft ook het voordeel van de grote scherptediepte, wat bij langere (lichtsterke) objectieven al snel een probleem wordt.

              Bij Pentax heb je daarvoor momenteel de DA12-24/4 en de DA10-17 fisheye voor. Mss eerder die eerste. Er zijn alternatieven bij Sigma en Tamron. Mogelijk komt er bij Pentax nog een 11-16/2.8 bij (gebaseerd op de gelijkaardige Tokina), maar daarop is het zeker nog even wachten...

              Wat is het belangrijkste, objectief of flitser? Mss toch wel de flitser (zonder kan je immers niet zo veel), maar een bredere beeldhoek lijkt me even belangrijk want je hebt daarmee zoveel meer mogelijkheden om wat variatie in je fotografie te leggen...

              hth, Wim
              Mooie uitleg
              Ik ben daarjuist naar een fotograaf gegaan.
              Hij zegt dat je enkel op het tweede gordijn kan flitsen met de zwaarste pentax flitser.
              Is dit nu onzin ? of pure waarheid ?
              Want ik heb m'n oog laten vallen op deze
              Metz 48 AF-1 Pentax/Samsung
              Pentax K7,Pentax K100d,18-55mm,Tamrac velocity 7,20giga geheugen,Tamron 24-135mm,Pentax Mz 50+35-72mm,minolta Z10, Sigma 30mm f1.4,Pentax 50mm f1.4, Sigma 24 mm f2.8, Batterygrip.

              Comment


              • #8
                Re: Partyfotografie

                Dag Aaron,

                Zijn de foto's van zaterdag een beetje gelukt? Ik ben benieuwd!

                Bram
                bram de greve photography | gallery | myspace
                Canon EOS 50D, EOS 400D, EF-S 17-55 f2.8 IS USM - EF 50mm f/1.8 II - EF 100mm f/2.0 USM - speedlite 430EX - Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM

                Comment


                • #9
                  Re: Partyfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door bramz Bekijk bericht
                  Dag Aaron,

                  Zijn de foto's van zaterdag een beetje gelukt? Ik ben benieuwd!

                  Bram
                  Ja ze zijn wel gelukt
                  Ik hoop dat de ksa tevreden zal zijn.
                  M'n broer heeft de cd met de foto's .
                  Dus als je ze nodig hebt, moet je het maar vragen aan m'n broertje .
                  Keb al een volgende fuif om te fotograferen
                  ben nu wat info aan het zoeken over externe flitsers.
                  Moeilijke materie
                  Pentax K7,Pentax K100d,18-55mm,Tamrac velocity 7,20giga geheugen,Tamron 24-135mm,Pentax Mz 50+35-72mm,minolta Z10, Sigma 30mm f1.4,Pentax 50mm f1.4, Sigma 24 mm f2.8, Batterygrip.

                  Comment

                  Working...
                  X