Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 400 D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 400 D

    Heb al jaren fotografie als hobby . Ik trok tot voorheen nog foto's met een analoge Canon. Nu heb ik van mijn echtgenoot een nieuwe digitale Canon 400 D gekregen. Ik heb hier een vraagje bij ... Wie kan mij helpen?

    Ik gebruik mijn fototoestel vooral voor sportfotografie. Ik zit dus vaak binnen in sporthallen waar de lichtinval op niets trekt ... Bovendien mag je er zelden (lees nooit) foto's met flits trekken. En uiteraard staan sporters zelden stil ...

    Welke programma / welke instellingen raden jullie mij aan te gebruiken??? Mijn foto's zijn ofwel niet scherp ... ofwel te donker ...

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Canon 400 D

    Eigenlijk heb je om te beginnen al een lichtsterke lens nodig, maar dan kan het nog tegenvallen als je in een sporthal de actie wil vastleggen.


    Als je de camera in de AV-stand zet, en je zet dan het diafragma volledig open, dan krijg je de kortst mogelijke sluitertijd waarbij de belichting nog juist is. In een sporthal zal je wel meestal tussen iso 800 en 1600 (of zelfs nog hoger indien mogelijk) moeten werken om bij sportfotografie een aanvaardbare sluitertijd te krijgen.

    Zet je de camera in de TV-stand, en je kiest een sluitertijd die te kort is om een goed belichte foto te krijgen binnen de mogelijkheden van de lens (maximale diafragma-opening) en de gekozen iso-waarde, dan wordt de foto te donker. In de TV-stand heb je dat probleem niet, daar wordt de sluitertijd wel te lang als er niet voldoende licht is (rekening houdend met de iso-waarde en de gekozen diafragma-opening).

    Het enige wat je dus kan doen is het diafragma volledig open zetten (AV-stand) en de iso zo hoog mogelijk. Dat je dan wat ruis krijgt is minder erg dan dat je allemaal bewogen foto's krijgt (of te donkere foto's in de TV-stand).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Canon 400 D

      Bedankt voor de tips! Ik ga ze zeker en vast uitproberen ...

      Comment


      • #4
        Re: Canon 400 D

        Kan je me een voorbeeld geven van een lichtsterke lens???

        Ik gebruik voorlopig de Canon EF 75-300 mm van mijn analoge camera! En op mijn analoge camera werkte hij altijd perfect! Heb toen heel wat erkenning gekregen voor mijn foto's! Maar ja, ik heb (zeggen ze toch) het gevoel wel om de geknipte foto te trekken maar zeeeeer weinig achtergrondkennis!

        Heb door de jaren heen al wel wat geleerd, maar ik zou toch wel eens een digitaal cursusje kunnen gebruiken ...


        Alvast bedankt voor de tips!

        Comment


        • #5
          Re: Canon 400 D

          Welke fotorolletjes (iso) gebruikte je in die analoge camera voor dat soort foto's?

          Heb je vroeger ooit foto's laten vergroten tot hetzelfde formaat als de monitor waarop je ze nu bekijkt? Op het kleine formaat (10x15cm) zie je pas fouten als de foto heel slecht is, als je zo'n kleine afdruk maakt van je digitale foto's, dan zie je ook niet zo gemakkelijk dat de foto niet goed genoeg is.
          We zitten nu allemaal op een vrij groot scherm te kijken, en dan gaan we nog naar fouten zoeken terwijl we de foto's op 100% grootte bekijken...

          Een lichtsterke zoomlens is bijvoorbeeld de Canon 70-200 f2,8 (met of zonder beeldstabilisatie), maar dat zijn wel dure lenzen.

          Een wat goedkoper alternatief is de Sigma 70-200 f2,8 of de Sigma 50-150 f2,8.

          Een goedkope lichtsterke prime is bijvoorbeeld de Canon 50mm f1.8.

          De 75-300 wordt op een digitale camera een 120-480mm, door die "grotere lengte" (ze wordt niet echt langer, maar door de cropfactor moet je de brandpuntsafstanden vermenigvuldigen met 1,6 voor een 400D) zal je ook gemakkelijker bewegingsonscherpte krijgen dan met de analoge camera.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Canon 400 D

            Vroeger gebruikte ik Fuji 800. Ik heb ook regelmatig foto's laten vergroten tot max A4 formaat. Ook die waren (voor zoveel ik ervan ken) niet slecht en zeer scherp.

            Heb het voorbije weekend op het programma 'M' foto's getrokken. Deze foto's waren zeer scherp, maar veel te donker. Enig idee waaraan dit kan liggen???

            Alvast bedankt!

            Comment


            • #7
              Re: Canon 400 D

              Ben ondertussen wat aan 't opzoeken over lenzen. Wat betekent die F 2.8 of F 4.0 achter de lensnaam?

              Comment


              • #8
                Re: Canon 400 D

                Bedoel je deze???

                EF 55-200 f/4.5-5.6 II USM

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 400 D

                  Als je manueel werkt, en de foto's zijn te donker, dan heb je zelf een te korte sluitertijd of een te kleine diafragma-opening ingesteld om de foto's juist te belichten. Je zou dan in de zoeker moeten zien dat het metertje niet in het midden staat, maar als je manueel werkt, dan zou je dat toch moeten weten??

                  De f2,8 geeft de maximale diafragma-opening aan, een f4 lens is 1 stop minder lichtsterk, en een f5,6 geeft al twee stops verschil ten opzichte van een f2,8 lens. Dat wil dus zeggen dat die 55-200 op 55mm wat lichtsterker is (f4,5) dan in de langste stand (200mm = f5,6). De maximale diafragma-opening is bij zo'n zoomlens niet constant over het hele zoombereik, ze wordt minder nichtsterk als je verder inzoomt op het onderwerp. Je 75-300 is ook zo'n lens die niet lichtsterk is, en die ook nog minder lichtsterk wordt naar de 300mm toe.

                  Een zoomlens met maar 1 f-getal blijft door het hele zoombereik de maximale diafragma-opening behouden als dat nodig is (een 70-200 f2,8 blijft dus f2,8 van 70-200mm).

                  Ik denk dat het nodig is dat je de basisbegrippen van fotografie eens doorneemt, want als je die niet kent is het eigenlijk onmogelijk om de camera te laten doen wat jij ermee wil doen.

                  Hier kan je al wat informatie vinden:
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 400 D

                    Oorspronkelijk geplaatst door Bibib Bekijk bericht
                    Ben ondertussen wat aan 't opzoeken over lenzen. Wat betekent die F 2.8 of F 4.0 achter de lensnaam?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 400 D

                      Bedankt alweer!!!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 400 D

                        Als het analoog met die lens ging, dan moet het digitaal nog beter gaan.
                        Gebruik net dezelfde instelling op je digitale als destijds met die analoge.
                        Maar zet de ISO op 800 of 1600. Ik denk niet dat je ook filmrolletjes van ASA800 hebt gebruikt.
                        Tot sluitertijd, Dirk

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 400 D

                          Ik kan niet zoveel bijvoegen, behalve dat je ISO 1600 best vermijdt op de 400D. Het ruisniveau ligt op die stand verschrikkelijk hoog.
                          Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 400 D

                            Oorspronkelijk geplaatst door Omag Bekijk bericht
                            Ik kan niet zoveel bijvoegen, behalve dat je ISO 1600 best vermijdt op de 400D. Het ruisniveau ligt op die stand verschrikkelijk hoog.
                            Ik maak de foto's van de shows van de dansstudio waar mijn dochters dansen. En gebruik ISO1600 zowat voor 70% van al mijn foto's. Want anders kan ik mijn sluiter niet snel genoeg krijgen.

                            Hier een voorbeeldje.

                            Tot sluitertijd, Dirk

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 400 D

                              een stom beginners vraagje, maar je wil je sluitersnelheid zo kort hebben voor de scherpheid?
                              Fotograaf in ontwikkelingsvloeistof

                              Comment

                              Working...
                              X