Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie heeft er nog duizenden dias in zijn kast?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie heeft er nog duizenden dias in zijn kast?

    Die kan hier misschien in geinteresseerd zijn ...

    Scannen van dia's ... een onderwerp dat hier al een paar keer aan bod is gekomen geloof ik.
    Zelf had ik al een tijdje zin om mijn mooiste herinneringen op dias in te scannen of te digitaliseren. Problemen daarbij 1: welke zijn de mooiste? 2: hoe scan je duizenden dias zonder daar weken en maanden mee bezig te zijn?

    Met wat ideeen opgeraapt op het web te koppelen aan een paar eigen ideeen heb ik mezelf met mijn oude diaprojector een machine gemaakt waarmee ik nu makkelijk duizenden dias op enkele uren aan een meer dan behoorlijke kwaliteit scan ...

    Voor de liefhebbers die er interesse mochten in hebben heb ik het samengevat in paar fotos...



    Ben echt niet zo een handige, dus moeilijk is het niet volgens mij...
    En graag toegegeven, professioneel kan je het ook niet noemen, maar duizenden dias met familiekiekjes professioneel laten scannen kost hopen geld en met een flatbed is het onbegonnen werk. Ik ben super tevreden van mijn project en het eindresultaat (waarvan de 300 mooiste in onze digitale fotokader meedraaien)...

    Vandaar dat ik het hier graag even kwijt wou ....

    mv

  • #2
    Re: Wie heeft er nog duizenden dias in zijn kast?

    Ben echt niet zo een handige, dus moeilijk is het niet volgens mij...
    hier moet ik eens hard om lachen ...
    van valse bescheidenheid gesproken.

    man, een heel ingenieuze opstelling die je daar hebt uitgedoktert!
    ik vrees echter dat als ik zoiets in elkaar zou zetten, ik daar langer
    zou mee bezig zijn dan met het systeem dat ik nu gebruik: dia op lichtbak
    met camera + macrolens op statief erboven.

    't valt me trouwens op dat bij veel beelden je witbalans er naast zit.
    je kunt toch perfect een custom-WB opmaken door een foto te nemen
    van de opstelling zonder dia?

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: Wie heeft er nog duizenden dias in zijn kast?

      Klopt! de witbalans als je bulk scant is een probleem omdat oude fotodragers niet allemaal op dezelfde manier verkleuren. Dit hangt volgens mlj af van ouderdom, merk van de film, condities van bewaring etc... Ik heb wat geexperimenteerd om het beste gemiddelde te zoeken, maar toegegeven: ideaal is het niet. De AWB van de camera gebruiken was ronduit slecht en hetgeen jij suggereert had ik ook al geprobeerd, maar gaf een gelijkaardig (slecht) resultaat als de AWB van de camera. Ik denk dus dat de afwijking veel meer in de dia zelf zit dan in de belichting. Alle fotos zijn trouwens met dezelfde witbalansinstelling genomen. Volgens mij ligt het grootste verschil in de filmfabrikant. In het begin hield ik bij welke filmrolletjes ik gebruikte. Daardoor weet ik zeker dat de blauwgetinte dias Agfachromes zijn. Die met de groene tint weet ik niet meer, maar ik weet zeker dat het geen Agfa is.

      Voor mij was het wel het belangrijkste om alles op korte tijd digitaal te hebben. En aan de kleurabalans kan je achteraf ook nog wel wat sleutelen met Photoshop bijvoorbeeld ... En vooral: de inhoud van het beeld is voor die oude herinneringen dikwijls oneindig veel belangrijker dan een kleurtje dat er wat naast zit.
      Soms is het zelfs nog charmanter als het er wat ouder uitziet door verkleuring.
      Last edited by mv551222; 18 februari 2008, 23:31.

      Comment


      • #4
        Re: Wie heeft er nog duizenden dias in zijn kast?

        Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
        hier moet ik eens hard om lachen ...
        van valse bescheidenheid gesproken.
        mm
        Was niet mijn bedoeling om bescheiden over te komen ... ik wilde alleen maar aanstippen dat, nu het denkwerk is gebeurd, met mijn "handleiding" de namaak echt niet zo moeilijk is... En wat betreft handig zijn ... da's niet hetzelfde als ingenieus of creatief zijn ... maw: een knappe ingenieur kan een heel slechte stielman zijn en omgekeerd ...
        Last edited by mv551222; 18 februari 2008, 23:23.

        Comment


        • #5
          Re: Wie heeft er nog duizenden dias in zijn kast?

          man!
          Dat zeemvel hoe kom je erop.

          Serieus, knap gedaan!!

          Loes

          Comment


          • #6
            Re: Wie heeft er nog duizenden dias in zijn kast?

            Ja dikke proficiat zenne, knap uitgedokterd !
            As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
            like.no.other

            Comment


            • #7
              Re: Wie heeft er nog duizenden dias in zijn kast?

              Ik bewonder je creatieve geest, proficiat!
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #8
                Re: Wie heeft er nog duizenden dias in zijn kast?

                Zeer inventief.
                Met deze opstelling kom je zo in de finale van De Bedenkers

                Zou er een patent op nemen , daar kunnen die flatbed diascanners niet aan tippen hoor, niet alleen veel sneller, maar ook gebruiksvriendelijker

                Comment


                • #9
                  Re: Wie heeft er nog duizenden dias in zijn kast?

                  De volledige opstelling is voor mij inderdaad ook iets te hoog gegrepen,maar de vaste opstelling van fototoestel en diaprojector, in combinatie met afstandsbediening van beide toestellen lijkt me ook al een prima uitgangspunt voor iemand die niet al te veel dia's en een beetje tijd heeft. M'n moeder heeft me nog maar pas gevraagd hoe ze haar dia's kon digitaliseren, en ik denk dat ik een oplossing heb voor haar
                  Een projectje voor een regenachtige zaterdag...
                  Sony α 200 --- Minolta 50/F1,7 --- Minolta 24-105/F3,5-4,5D --- Minolta 75-300 F4.5-5.6 New --- Minolta 70-210/F4 --- Minolta 35-70/F4 --- Minolta 3600HS(d) --- Sigma 300 f4 APO --- Sigma 18 f3.5

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wie heeft er nog duizenden dias in zijn kast?

                    Knap gevonden en uitgewerkt

                    ps: mijn schoonvader heeft nog een paar duizend dia's liggen, wanneer heb je eens een uurtje tijd
                    Mvg. Renzowoef
                    Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wie heeft er nog duizenden dias in zijn kast?

                      Een zeer knap gevonden en productief systeem, dat er op het eerste zicht wat ingewikkeld uitziet maar toch goed na te maken is

                      je kunt toch perfect een custom-WB opmaken door een foto te nemen
                      van de opstelling zonder dia?

                      mm[/QUOTE]

                      Op aanraden van jou MM enkele maanden geleden heb ik dit gedaan en dit valt zeer goed mee, de witbalans van de ondertussen 13000 dia's die ik al gedigitaliseerd heb met mijn systeem zit altijd juist, bedankt daarvoor.

                      Broken-wing

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wie heeft er nog duizenden dias in zijn kast?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Broken-Wing Bekijk bericht
                        de witbalans van de ondertussen 13000 dia's die ik al gedigitaliseerd heb met mijn systeem zit altijd juist.

                        Broken-wing
                        Je zou echt eens naar mijn reeks dias moeten komen zien. Om een of andere reden zijn alle Agfachroms sterk naar blauw verkleurd. Fuji lichtjes naar lila en kodak neutraal of heel lichtjes rood. En dan had ik er nog een hele boel (waarvan ik niet meer weet wat het fabrikaat is) die naar groen zijn opgeschoven.

                        Ik snap wel wat je bedoelt met het achterlicht te gebruiken als basis van de lichtbalans, maar dat gaat denk ik alleen maar op als je dias zelf in "balans" zijn.
                        Misschien zijn jouw 13000 dias in betere omstandigheden bewaard dan de mijne?

                        Wat ook een invloed zou kunnen hebben volgens mij is misschien de projectiefrequentie en misschien zelfs meer nog een (te) lange projectietijd. Ik heb er nl één die eens een ganse avond geprojecteerd werd op een feestje en net die is bijna volledig blauw nu. Het is een schitterend plaatje van mijn beide ouders en nu heb ik hem maar na het scannen in sepia gezet ... ook heel mooi hoor!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wie heeft er nog duizenden dias in zijn kast?

                          met de juiste software kunnen die verkleuringen heel mooi automatisch gecorrigeerd worden tijdens het scannen. Ik had vooral van die kodachrome dia's die helemaal rozig geworden zijn en het resultaat na scanning is toch terug vrij natuurlijk.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wie heeft er nog duizenden dias in zijn kast?

                            Oorspronkelijk geplaatst door greatshot Bekijk bericht
                            met de juiste software kunnen die verkleuringen heel mooi automatisch gecorrigeerd worden tijdens het scannen.
                            Welke software bedoel je? Moest er ergens iets zijn dat werkt (met scripting) vanuit een DOS-commandline of via een interne batching en zo een ganse reeks jpg-bestanden automatisch kan afwerken dan lijkt me dat wel iets om te bekijken. Ik vrees nl dat er in mijn workflow geen ruimte is om in het proces zelf nog een intelligente kleurencorrectie te doen. Ik heb wel al iets gevonden dat een VASTE correctie doet, maar mijn probleem is dat de correctie voor iedere dia aangepast moet zijn omdat de afwijking van film tot film anders is. Ik vermoed trouwens dat automatische kleurcorrectie simpelweg onmogelijk is omdat geen enkel programma (tenzij superintelligent en dus onbestaand of onbetaalbaar) kan achterhalen welke kleuren (en in welke verhoudingen) in een plaatje zitten ...

                            Met alles nog eens op een rijtje te plaatsen ben ik toch tot de conclusie gekomen dat hetgeen broken-wing (bedankt voor de suggestie!) voorstelde, nog het meest neutrale resultaat geeft omdat de afwijking echt zeer verschillend is van fabrikant tot fabrikant. Op die manier repoduceer je de dia zoals die effectief is en de correctie moet achteraf maar gebeuren ...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wie heeft er nog duizenden dias in zijn kast?

                              Al mijn dia's zijn gemaakt op Kodak Ektachrome film, en van de 16500 stuks van tropische zoet en zeewatervissen, slangen, kikkers, hagedissen, en insekten is er nog geen enkele met een kleurzweem, alhoewel er vele bijzijn die 48 jaar oud zijn.
                              Ze digitaliseren doe ik met de Nikon D 70s of de d 200 met 105 mm. macrolens.

                              Broken-wing

                              Comment

                              Working...
                              X