Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K10D - huwelijk (avondfeest, kerk,...)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax K10D - huwelijk (avondfeest, kerk,...)

    We hebben pas een Pentax K10D aangekocht (met 18-55mm obj). Zaterdag trouwen m'n vriendin en ik.

    Een mooie test voor het nieuwe toestel dus. Maar als leken hadden we graag eens gehoord wat de ideale instellingen van dit toestel zijn voor avondfeest-, kerk- en buitenfoto's ?

    Iso-waarden, sluitersnelheden, flits/niet, ... . De tijd is niet aan onze zijde om zaken uit te zoeken. Hebben jullie tips ?

    Veel dank,
    Koen

  • #2
    Re: Pentax K10D - huwelijk (avondfeest, kerk,...)

    Eerst maar even verplaatst naar een onderdeel waar je vragen kan stellen , de beginners hoek is om foto's te laten beoordelen.
    Motto: Altijd blijven lachen :) kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren. ;)
    Canon eos 7D Mijn site

    Comment


    • #3
      Re: Pentax K10D - huwelijk (avondfeest, kerk,...)

      Begrijp de vraag niet zo goed. Wil je zelf je trouwfoto's maken?
      Denk niet dat er voor alles een kant en klare instelling is en het ook niet in 123 uigelegd is.
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

      Comment


      • #4
        Re: Pentax K10D - huwelijk (avondfeest, kerk,...)

        Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
        Begrijp de vraag niet zo goed. Wil je zelf je trouwfoto's maken?
        Denk niet dat er voor alles een kant en klare instelling is en het ook niet in 123 uigelegd is.
        Inderdaad nogal onduidelijk. We zouden het toestel vooral voor het avondfeest gebruiken, enkele foto's zelf nemen en de foto's met ons natuurlijk door iemand laten nemen. Overdag kan tussendoor misschien wel nog gekiekt worden, maar daarvoor hebben we een professionele ingehuurd. Alleen is het leuk zelf ook wat foto's als digitaal bestand te hebben, ipv op het boek van de fotograaf te moeten wachten.

        Ik zou gewoon de auto-functie aanzetten. Maar misschien hebben jullie wel tips specifiek voor een omgeving als een avondfeest ? En werkt de auto-functie van de K10 bijvoorbeeld niet optimaal in zo'n omstandigheden ?

        Comment


        • #5
          Re: Pentax K10D - huwelijk (avondfeest, kerk,...)

          Voor zover ik de pentax K10D ken, heeft het geen voorgeprogrameerde instellingen zoals portret, landschap, portret bij nacht, sport, enz....

          Een avondfeest vind ik erg moeilijk, zelfs met een lichtsterk 2.8 objectief en iso 1600 is het licht vaak nog te slecht. Dus is het kiezen tussen bewogen foto's en flitsen. Indirect flitsen met losse flitser, met een verminderde flitsintensiteit, zou ik doen.

          De groene auto-functie is denk ik het meest aangewezen als je het toestel nog niet zo kent.
          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

          Comment


          • #6
            Re: Pentax K10D - huwelijk (avondfeest, kerk,...)

            Idealiter koop je er een externe flitser bij met een diffuser erop. Onrechtstreeks flitsen gaat de mooiste beelden geven (eventueel een half stopje tot een volle stop extra instellen naargelang hoogte en kleur van het plafond). Maar of je dat nog voor zaterdag gaat kunnen klaarspelen?

            Als ik m'n K10D aan iemand anders geef, zet ik 'm meestal op P en zorg ik ervoor dat hij de MTF lines gebruikt. Meestal komt het dan wel goed, de groene modus is eventueel een alternatief. Auto ISO kan je eventueel ook inschakelen, maar ik zou 'm niet hoger dan ISO800 laten gaan. Ook best de AF punten selector op Auto zetten, da's handiger voor mensen die een compactje gewoon zijn.

            't Is natuurlijk te laat, maar enkele dagen voor zo'n belangrijk event een nieuwe camera kopen is een beetje een risico. Zeker als 't zo'n geavanceerde camera als de K10D is. Lees zeker de handleiding goed door en probeer zo veel mogelijk op voorhand wat te experimenteren. Zo kom je zo min mogelijk voor verrassingen te staan...

            hth, Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment

            Working...
            X