Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D300 en battery grip - omgekeerde info in de battery indicator ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D300 en battery grip - omgekeerde info in de battery indicator ?

    Hoi,

    Ik heb recentelijk een D300 met battery grip aangeschaft.
    Na een eerste shoot reeks gisteren, en met de selectie dat de camera eerst de batterij van de grip moet gebruiken en daarna die van de camera zelf zie ik het volgende op de display staan :
    Battery info :
    D300 : Bat. meter : 25% Pic meter 8
    MB-D10 : Bat meter 94% Pic meter 959

    Beide batterijen waren volledig opgeladen.

    Als ik dat zo interpreteer dan heeft de batterij van de camera nog slechts 25% capaciteit, ondanks er slechts 8 foto's mee zijn getrokken en heeft de batterij die in de grip zit nog 94% capaciteit over na 959 foto's. (Camera voorzien van de 18-200 VR lens, met VR actief)
    Vervolgens is de camera dood indien ik GEEN batterij in de camera heb zitten, en enkel een batterij in de grip. Dit zou wel moeten mogelijk zijn als ik dat lees op een ander forum, maar ik heb er geen uitsluitsel in de handeleiding of op de nikon site over gevonden.

    Zie ik iets over het hoofd ? Anderen ook vergelijkbare dingen ? (Ik heb www serieus doorzocht, maar niet echt iets gevonden - wel iemand die een vergelijkbaar ding ziet op zijn batterij indicators)

    Extra info 17/02 : Ik heb uiteindelijk de batterij IN de body volledig leeg getrokken. De camera doet wel verder op de batterij in de grip. (Dat weet ik, omdat de camera zichzelf uitschakelt als ik de batterij uit de grip verwijder). Dit begint te lijken op een puur firmware probleem. Ondanks dat ik heb ingesteld dat hij eerst de batterij van de grip moet nemen, neemt ie toch eerst de batterij IN de camera, maar telt verkeerdelijk het aantal genomen foto's op de batterij van de grip, terwijl de power naar beneden gaat van de batterij in de camera. Het probleem is voor mij niet van die aard om er van wakker te liggen. Beide batterijen worden uiteindelijk gebruikt, en alle controls op de grip werken zoals het hoort. Ik heb op een ander forum nog iemand gezien die dat probleem aanhaalde. Maar slechts 1 iemand op het www. Verder niemand hier op BD met een D300+grip combinatie ?
    Ik probeer eens de setting dat ie de batterij van de camera eerst moet gebruiken en dan pas de grip.....
    Het blijft wel zo dat de camera niet werkt indien er GEEN batterij in de camera zit en enkel en alleen in de grip. Een lege batterij in de camera is voldoende voor goede werking.

    Alvast bedankt voor alle info.

    Nat
    Last edited by Nat; 17 februari 2008, 22:29. Reden: Extra info
    natwork.be

  • #2
    Re: D300 en battery grip - omgekeerde info in de battery indicator ?

    xxxxxx
    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

    Comment


    • #3
      Re: D300 en battery grip - omgekeerde info in de battery indicator ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
      xxxxxx
      Kusjes terug
      natwork.be

      Comment


      • #4
        Re: D300 en battery grip - omgekeerde info in de battery indicator ?

        Zal mijn batterijen opladen en het eens testen hier, kom er op terug!

        Ed
        ---------------- Ik doe niet meer mee

        Comment


        • #5
          Re: D300 en battery grip - omgekeerde info in de battery indicator ?

          Alleen een accu in de grip en niks in de body en hij doet het gewoon hoor...... bij mij althans wel..... ik heb overigens een EN-EL3e in de grip zitten. Bij optie d10 heb ik gekozen voor het volgende batterij type: Ni-MH HR6 (AA Ni-MH), voor het waard is natuurlijk....

          Mischien overbodig om te zeggen maar wel op de "OK" knop gdrukt bij selectie maken dat eerst de grip gebruikt moet worden?

          Ed
          Last edited by edjeB; 18 februari 2008, 12:52.
          ---------------- Ik doe niet meer mee

          Comment


          • #6
            Re: D300 en battery grip - omgekeerde info in de battery indicator ?

            Hallo Ed,

            Bedankt voor deze terugmelding. Mijn d300 is dood als er geen batterij in de camera zit. Er moet een batterij (een lege is goed) in het toestel zitten.
            Ik heb zowel met een EL3e geprobeerd als met 8 AA batterijen. Zolang er geen batterij in de camera zelf zit blijft hij dood.
            Wat dat ok drukken betreft, ik druk pijl links wat hetzelfde resultaat heeft. Als ik de menu bekijk zie ik wel degelijk dat hij mijn setting aanvaard heeft. Dat zal dus wel goed zitten denk ik.

            De firmwareversie is bij mij : A: 1.02 en B: 1.00.

            Ik wacht alvast het resultaat van uw test af.

            Mvg

            Nat.
            natwork.be

            Comment


            • #7
              Re: D300 en battery grip - omgekeerde info in de battery indicator ?

              Nat,

              Ik heb zonet alle mogelijkheden (met/zonder batterij in D300, batterijvolgorde geswitched zonder batterij in D300) getest, en het werkt allemaal bij mij.

              Edit: ik gebruik 8 AA's in de grip en heb de A1.02 firmware geinstalleerd.

              MVG,
              Last edited by frank207be; 18 februari 2008, 15:23.

              Comment


              • #8
                Re: D300 en battery grip - omgekeerde info in de battery indicator ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Nat Bekijk bericht

                De firmwareversie is bij mij : A: 1.02 en B: 1.00.



                Mvg

                Nat.

                Hallo Nat,

                heb even gekeken, de firmwareversie bij mij: A: 1.01 en B: 1.00
                Ik hoop niet dat het daar aan ligt!

                Accu in grip wordt wel gebruikt bij de gewenste instelling, de batterij in de camera wordt niet gebruikt..... bij mij in ieder geval ..... Toch maar eens naar laten lijken dan.

                Twijfel nu wel of ik de nieuwe firmware wel moet installeren..... Had je deze problemen ook voor de update?

                Ed
                Last edited by edjeB; 18 februari 2008, 15:22.
                ---------------- Ik doe niet meer mee

                Comment


                • #9
                  Re: D300 en battery grip - omgekeerde info in de battery indicator ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
                  Hallo Nat,

                  heb even gekeken, de firmwareversie bij mij: A: 1.01 en B: 1.00
                  Ik hoop niet dat het daar aan ligt!

                  Ed
                  Firmwareversie A: 1.02 en B: 1.00 is een update om eventueel een soort verticale banding bij belichtingstijden van meer dan 8 seconden tegen te gaan.
                  Heeft niets met de batterijen te maken.
                  Deze update kan je heel gemakkelijk zelf uitvoeren.
                  Last edited by Guest42; 18 februari 2008, 15:43.

                  Comment


                  • #10
                    Re: D300 en battery grip - omgekeerde info in de battery indicator ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Firmwareversie A: 1.02 en B: 1.00 is een update om eventueel een soort verticale banding bij belichtingstijden van meer dan 8 seconden tegen te gaan.
                    Heeft niets met de batterijen te maken.
                    Even OT... het is wel vreemd dat die firmware update niet meer te downloaden is van de Nikon Europe site. Misschien zit er nog een andere bug in?

                    MVG,

                    Comment


                    • #11
                      Re: D300 en battery grip - omgekeerde info in de battery indicator ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                      Even OT... het is wel vreemd dat die firmware update niet meer te downloaden is van de Nikon Europe site. Misschien zit er nog een andere bug in?

                      MVG,
                      Zeker vreemd, Frank, heb ik er nu een paard van Troje in?

                      Dan zal 1.03 niet lang op zich laten wachten....

                      Karel

                      Comment


                      • #12
                        Re: D300 en battery grip - omgekeerde info in de battery indicator ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Firmwareversie A: 1.02 en B: 1.00 is een update om eventueel een soort verticale banding bij belichtingstijden van meer dan 8 seconden tegen te gaan.
                        Heeft niets met de batterijen te maken.
                        Deze update kan je heel gemakkelijk zelf uitvoeren.
                        Dat weet ik wel maar je zoekt naar een oorzaak en dan kijkt naar de verschillen en dan blijk ik een andere firmware versie te hebben..... Die update is inderdaad voor de banding maar dan nog weet je het maar nooit met updates......

                        Verder lijkt er niets verschillend te zijn, als ik TS goed begrijp heeft reeds in camera aangegeven dat eerst de accu in de grip gebruikt moet worden.... dus dat is dan niet de oplossing.

                        Ed
                        ---------------- Ik doe niet meer mee

                        Comment


                        • #13
                          Re: D300 en battery grip - omgekeerde info in de battery indicator ?

                          Kunnen jullie eens de test doen of de camera werkt indien er GEEN batterij is geplaatst in de camera en WEL in de grip ?
                          Bij mij blijft de camera dood.

                          Ik blijf gokken op een firmware probleem, omdat electrisch alles wel werkt (camera ziet beide batterijen, alle controls op de grip werken, ...)

                          Ik heb ook gemerkt dat V1.02 zeer recent is. Ik heb de camera dan ook pas 2 dagen en waarschijnlijk heeft de leverancier ter goeder trouw de laatste firmware geladen. (Ik heb wel al vroeger met een d300 gewerkt en ben redelijk vertrouwd met het toestel - echter zonder grip was dat toen)

                          Alvast bedankt,

                          Nat.
                          natwork.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: D300 en battery grip - omgekeerde info in de battery indicator ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Nat Bekijk bericht
                            Kunnen jullie eens de test doen of de camera werkt indien er GEEN batterij is geplaatst in de camera en WEL in de grip ?
                            Bij mij blijft de camera dood.

                            Ik blijf gokken op een firmware probleem, omdat electrisch alles wel werkt (camera ziet beide batterijen, alle controls op de grip werken, ...)

                            Ik heb ook gemerkt dat V1.02 zeer recent is. Ik heb de camera dan ook pas 2 dagen en waarschijnlijk heeft de leverancier ter goeder trouw de laatste firmware geladen.

                            Alvast bedankt,

                            Nat.
                            Bij mij werkt alles

                            MVG,

                            Comment


                            • #15
                              Re: D300 en battery grip - omgekeerde info in de battery indicator ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                              Bij mij werkt alles

                              MVG,
                              Met welke firmwareversie?

                              Ed
                              ---------------- Ik doe niet meer mee

                              Comment

                              Working...
                              X