Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp bij keuze monitor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp bij keuze monitor

    Zijn hier echte monitor experts die me kunnen helpen bij de keuze monitor?
    Heb der zelf wel beke verstand van, maar misschien kunnen jullie er nog wat meer zinnigs over zeggen?

    De monitors die nog in de running zijn:

    Eizo:

    http://www.eizo.be/monitor/color-gra...ch/CE210W.html
    http://www.eizo.be/monitor/widescree...ch/S2201W.html
    http://www.eizo.be/monitor/widescree...ch/S2431W.html

    Lacie:
    http://www.lacie.com/be/products/product.htm?pid=11034
    http://www.lacie.com/be/products/product.htm?pid=10787

    Het is dus echt voor fotobewerking, games en video zijn minder van belang. Ook de grootte doet er niet echt toe. Ik heb nog een andere monitor die ik erbij kan zetten. Na het lezen van wat reviews kom ik voorlopig bij de Eizo CE210W uit, oa omdat die hardware calibratie toelaat. Das wel ene van 1000€, die andere eizo’s zijn maar de helft van die prijs, dus de duurdere prijs moet ook effectief een serieuze meerwaarde zijn, want anders kan ik even goed zo’n ander model nemen.

    Ik heb zelf ook een Colorvision Spyder Suite liggen. Kunnen die dan ook daarmee gecalibreerd worden of moet ik er dan zo calibratie ding van eizo of lacie bijkopen?
    Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

  • #2
    Re: Hulp bij keuze monitor

    Beste Bart,

    na jarenlang een LaCie-(crt)monitor gebruikt te hebben, heb ik nu sinds december de EIZO CE210W. Kost inderdaad wel een pak centen, maar ik ben er bijzonder tevreden over.
    Ik denk dat het verschil tussen de CE210W en de andere EIZO-monitoren die je aanhaalt de mogelijkheid tot hardware-calibratie is. Men vertelde mij steeds dat hardwarematige calibratie te verkiezen is boven de softwarematige.
    EIZO heeft zijn eigen ColorNavigator calibratie hiervoor. Werkt behoorlijk snel en accuraat. Diverse voorkeurparameters zijn in te stellen.
    Deze ColorNavigatorsoftware laat je kiezen uit diverse colorimeters (o.a. de Eye1Display, ColorEdge CX1, Spyder2, Optix XR/DTP94/DTPB).
    Als vergelijking calibreerde ik mijn scherm eens met zowel de ColorNavigator- als met de Eye1-software van Gretach: resultaat was praktisch identiek.

    Guy
    www.guydewestelinckfotografie.be

    Comment


    • #3
      Re: Hulp bij keuze monitor

      Mijn mening/ervaring is dat je voor ernstige beeldbewerking een IPS paneel nodig hebt. Bij voorkeur met mogelijkheid tot hardwarematige calibratie. Zeker wanneer je naast een egale en correcte weergave van kleur én contrast ook belang hecht aan vlot en comfortabel kunnen werken.

      In jouw lijstje heeft enkel de Lacie 320 zo een paneel.

      Verder is een LCD scherm met brightness uniformity correctie ook vrij belangrijk, tenzij je geluk hebt dat jouw exemplaar dit toevallig niet nodig heeft.

      Probeer een winkel te vinden waar je een aantal schermen eerst kan uittesten vanuit een zit/kijkpostie die zo goed mogelijk overeenstemt met die van je (ideale) werkplek.
      Last edited by Scherpschieter; 16 februari 2008, 13:02.

      Comment


      • #4
        Re: Hulp bij keuze monitor

        Oorspronkelijk geplaatst door Scherpschieter Bekijk bericht
        Mijn mening/ervaring is dat je voor ernstige beeldbewerking een IPS paneel nodig hebt. Bij voorkeur met mogelijkheid tot hardwarematige callibratie. Zeker wanneer je naast een egale en correcte weergave van kleur én contrast ook belang hecht aan vlot en comfortabel kunnen werken.

        In jouw lijstje heeft enkel de Lacie 320 zo een paneel.

        Verder is een LCD scherm met brightness uniformity correctie ook vrij belangrijk, tenzij je geluk hebt dat jouw exemplaar dit toevallig niet nodig heeft.

        Probeer een winkel te vinden waar je een aantal schermen eerst kan uittesten vanuit een zit/kijkpostie die zo goed mogelijk overeenstemt met die van je (ideale) werkplek.
        Nee hoor, die EIZO ook.
        Vul IPS in de search of MVA en je hebt panels die in principe bruikbaar zijn voor fotografie.

        Karel

        Comment


        • #5
          Re: Hulp bij keuze monitor

          De CE210 heeft geen IPS paneel. Zoals ik al schreef heeft die technologie mijn voorkeur voor beeldbewerking (niet-bewegende beelden). Er staat ook bij waarom dat zo is.

          Comment


          • #6
            Re: Hulp bij keuze monitor

            Oorspronkelijk geplaatst door Scherpschieter Bekijk bericht
            De CE210 heeft geen IPS paneel. Zoals ik al schreef heeft die technologie mijn voorkeur voor beeldbewerking (niet-bewegende beelden). Er staat ook bij waarom dat zo is.
            Je hebt gelijk, ik had een andere EIZO 210 (CG) op het oog.
            Ik zou deze ook niet nemen.

            HG,
            Karel

            Comment


            • #7
              Re: Hulp bij keuze monitor

              Iemand nog een goede tip voor een beeldscherm maar dan wat minder duur als eizo en lacie?
              Waar moet ik bijvoorbeeld op letten en waarop juist niet, het is ook voor beeldbewerking (foto's)
              Het moet in ieder geval een 24" of groter zijn.
              Ik hoop dat iemand me verder kan helpen, ben echt een leek!

              Comment


              • #8
                Re: Hulp bij keuze monitor

                Ik heb me zelf een HP LP2475w gekocht voor 630 euro die een H-IPS panel gebruikt.
                Dat was een promotie prijs, nu zal die rond de 800 euro kosten.
                Moet het scherm nog calibreren dus kan niet echt een oordeel vellen over de kleuraccuraatheid.

                De kleurenruimte zou wel groot genoeg moeten zijn om deftige kleuren weer te geven, maar er is echter geen hardware calibratie aanwezig. Dus geen idee hoe te vergelijken met een Eizo scherm.
                hp lp2475w, lp2475w, hp lp2475w review, lp2475w, 2475w review, s-ips, h-ips, lcd, tft, monitor



                Gr,

                Comment

                Working...
                X