Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Natuurfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Natuurfotografie

    In november ga ik op reis naar Nieuw-Zeeland, de natuur in. Ik wil niets missen. Welk toestel (in de reeks Nikon of Canon) en lenzen raden jullie me aan.

  • #2
    Re: Natuurfotografie

    Een beetje rare vraag, begin eerst even met : ben je fotograaf ? (hobby ? Amateur ?....)

    Comment


    • #3
      Re: Natuurfotografie

      Echte amateur, maar ik wil er meer van maken. Dus wil ik vooral met het zicht op de toekomst geen verloren koop riskeren.

      Comment


      • #4
        Re: Natuurfotografie

        Natuur: landschappen, beestjes groot of klein, schuw mak? Kwa camera maakt het allemaal niet zoveel uit, maar de lens wordt bepaald door wat je gaat fotograferen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Natuurfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Natuur: landschappen, beestjes groot of klein, schuw mak? Kwa camera maakt het allemaal niet zoveel uit, maar de lens wordt bepaald door wat je gaat fotograferen.
          Klopt, met één van de instap-dSLR's geraak je al een heel eind als je goeie lenzen hebt. Maar de grootste tip die ik je kan geven, is om hier eens goed rond te zoeken, er is echt een schat aan informatie te vinden. Zo zul je voor jezelf al een en ander kunnen beslissen, en eventueel nog iets specifiekere vragen stellen.
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

          Comment


          • #6
            Re: Natuurfotografie

            Als het enkel moeten dienen voor die reis naar Nieuw-Zeeland en je wil in
            fotografie niet veel tijd investeren.

            Dan zou ik me beperken tot een prosumer met een superzoom (http://www.dpreview.com/reviews/spec...ic_dmcfz18.asp)
            of met instap DSLR + 18-200.

            Het is niet om dat je een duur toestel + lenzen koopt dat je ook goede foto's maakt
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

            Comment


            • #7
              Re: Natuurfotografie

              Als je echt niets wil missen, dan heb je zoveel mogelijk breedhoek nodig (vanaf 10mm op een crop-camera), een heel lange tele (liefst 500mm of meer als je vogels wil fotograferen), en alles wat daartussen zit, en ook nog een macrolens.

              Dat wordt dus een flink pakket om mee te nemen.

              Je kan het ook wat meer bescheiden aanpakken, en beginnen met een instap-DSLR zoals bijvoorbeeld een 400D (binnenkort 450D) met de EF-S 18-55 IS + EF-S 55-250 IS (dat zijn twee heel goede low-budget lenzen met beeldstabilisatie).
              Dan heb je voor een niet al te groot bedrag een vrij volledige set waarmee je al heel veel kan doen.
              Als je dan ook nog de heel kleine dingen wil fotograferen, dan koop je daar nog een Sigma 150mm f2,8 macro bij.

              Een set met de twee EF-S lenzen is niet alleen beter voor je budget, de "draagbaarheid" is ook véél beter.

              Natuurlijk kan je ook bij de andere merken rondkijken, de instap-DSLR's van de verschillende merken presteren tegenwoordig allemaal heel goed.

              Wil je gewoon "op het knopje drukken" zonder je iets aan te trekken van sluitertijd, diafragma, iso, witbalans..., dan kijk je wel best uit naar een Bridge-camera met een groot zoombereik. In de automatische standen zal zo'n camera over het algemeen ook heel goede resultaten leveren, met een DSLR kan je er wel meer uithalen, op voorwaarde dat je weet waarmee je bezig bent.

              Wacht ook niet tot het allerlaatste ogenblik om een camera te kopen, leer er eerst mee werken. Op die manier heb je veel meer kans op mooie reisfoto's.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Natuurfotografie

                Ik kan mij alleen maar aansluiten met het advies van Black_B@ndit.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #9
                  Re: Natuurfotografie

                  Wat dachten jullie van een D80 + Nikkor 18-70 + Sigma 70-300 DG APO Macro. Kan dat volstaan om mee naar Nieuw-Zeeland te vertrekken?

                  Lukakobe

                  Comment


                  • #10
                    Re: Natuurfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door lukakobe Bekijk bericht
                    Wat dachten jullie van een D80 + Nikkor 18-70 + Sigma 70-300 DG APO Macro. Kan dat volstaan om mee naar Nieuw-Zeeland te vertrekken?

                    Lukakobe
                    Zeker , maar kies dan voor een Nikkor AF-S 70-300 VR ipv de Sigma
                    BD0497BE : Nikon body + glas
                    www.RudyVerrijt.info

                    Comment


                    • #11
                      Re: Natuurfotografie

                      D80 + 18-70: helemaal OK

                      Maar ik zou (als je het budget hebt) de Nikon 70-300 VR nemen (ongeveer 250 EUR meer dan de Sigma, dat wel...).

                      En dan eventueel nog de SB-400 flitser, en de 50mm 1.8: samen pakweg 250 EUR.

                      R

                      Comment


                      • #12
                        Re: Natuurfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door lukakobe Bekijk bericht
                        Wat dachten jullie van een D80 + Nikkor 18-70 + Sigma 70-300 DG APO Macro. Kan dat volstaan om mee naar Nieuw-Zeeland te vertrekken?

                        Lukakobe
                        Als je voor Nikon gaat..

                        Overweeg dan ook de Nikkor 18-200VR. Hoef je geen tijd te verliezen met lenzen wisselen. Dat kan later altijd nog wel

                        200mm = 300mm kleinbeeld. Dat is toch al een behoorlijk bereik.
                        Ik ben op zoek naar een MB-20.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Natuurfotografie

                          Wat denken jullie ervan als ik er ook nog een teleconvertor Nikkor TC-17E II meeneem?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Natuurfotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door lukakobe Bekijk bericht
                            Wat denken jullie ervan als ik er ook nog een teleconvertor Nikkor TC-17E II meeneem?
                            Past niet op deze lenzen
                            BD0497BE : Nikon body + glas
                            www.RudyVerrijt.info

                            Comment


                            • #15
                              Re: Natuurfotografie

                              Volgens Nikon past deze convertor op de AF-S lezen en de Nikkor AF-S 70-300 VR moet toch in die categorie vallen?

                              Comment

                              Working...
                              X