Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

herzien van mijn mening over trage toestellen (à la 400D) en snelle CF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • herzien van mijn mening over trage toestellen (à la 400D) en snelle CF

    heb vorige week wat foto's gepakt in Les 2 Alpes op de piste en heb dit gedaan met mijn 1D en ook enkele met mijn 400D

    ik gebruik transcend 133x CF kaarten (~extreme III) en met mijn 1D geen enkel moment te traag gehad. Altijd kon ik foto's nemen zonder dat ik moest wachten op mijn toestel om zijn buffer leeg te maken en de foto's weg te schrijven

    op mijn 400D heb ik daarentegen dikwijls liggen vloeken omdat ik geen foto kon nemen omdat de buffer vol zat. Dit komt natuurlijk door de zeer kleine buffer die de 400D heeft (ik neem vanzelfsprekend altijd in RAW foto's) en ik denk dat dit wel opgelost kan worden door een snellere CF (zit je wel al meteen in de allersnelste)


    ik heb hier ooit wel eens gezegd dat een snel kaartje voor een traag toestel niet veel zin heeft, maar uiteindelijk is het toch wel handig hoor (in mijn geval dan)
    een snel kaartje blijft dus belangrijk, maar een grote buffer nog véél belangrijker
    5DmkIII en wat glas

  • #2
    Re: herzien van mijn mening over trage toestellen (à la 400D) en snelle CF

    Als de buffer volzit ligt dat dan niet eerder aan het toestel, ipv aan de snelheid van de geheugenkaart?

    Comment


    • #3
      Re: herzien van mijn mening over trage toestellen (à la 400D) en snelle CF

      Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
      Als de buffer volzit ligt dat dan niet eerder aan het toestel, ipv aan de snelheid van de geheugenkaart?
      ja maar snellere kaart wil toch ook zeggen sneller buffer leeg

      door te zeggen een snelle kaart voor trage toestellen is niet nodig, houd je eigenlijk geen rekening met de meestal kleinere buffer, vandaar dat een snellere kaart soms toch interessanter kan zijn
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: herzien van mijn mening over trage toestellen (à la 400D) en snelle CF

        Enkel en alleen als het toestel overweg kan met die snelheid en dat is vaak niet het geval.

        Comment


        • #5
          Re: herzien van mijn mening over trage toestellen (à la 400D) en snelle CF

          Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
          ja maar snellere kaart wil toch ook zeggen sneller buffer leeg

          door te zeggen een snelle kaart voor trage toestellen is niet nodig, houd je eigenlijk geen rekening met de meestal kleinere buffer, vandaar dat een snellere kaart soms toch interessanter kan zijn
          Als je toestel niet snel kan wegschrijven heeft een hypersnelle kaart geen enkel nut.

          Comment


          • #6
            Re: herzien van mijn mening over trage toestellen (à la 400D) en snelle CF

            Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
            Als je toestel niet snel kan wegschrijven heeft een hypersnelle kaart geen enkel nut.
            daar heb je natuurlijk 100% gelijk
            zou de 400D niet overweg kunnen met een 266x kaartje? (qua snelheid dan, niet qua compatibiliteit)
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: herzien van mijn mening over trage toestellen (à la 400D) en snelle CF

              Volgens mij heb je bij instapklasse-toestellen à la 400D of D40/50/60 meer dan genoeg aan 100 à 133x.

              Comment


              • #8
                Re: herzien van mijn mening over trage toestellen (à la 400D) en snelle CF

                Hoe weet je of een toestel snel genoeg is voor een kaartje?
                Ik wil niet het snelste kaartje kopen als men camera niet eens zo snel kan wegschrijven...

                Comment


                • #9
                  Re: herzien van mijn mening over trage toestellen (à la 400D) en snelle CF

                  ................
                  Last edited by Guest41; 3 november 2014, 18:43.

                  Comment


                  • #10
                    Re: herzien van mijn mening over trage toestellen (à la 400D) en snelle CF

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sennec Bekijk bericht
                    Hoe weet je of een toestel snel genoeg is voor een kaartje?
                    Ik wil niet het snelste kaartje kopen als men camera niet eens zo snel kan wegschrijven...
                    Dat weet enkel de fabrikant.

                    Het is vrij eenvoudig: als de camera UDMA ondersteunt (wat niet het geval is met de 400D) koop je een snel 266x of 300x kaartje (vb. SanDisk Extreme IV).
                    Ondersteunt de camera geen UDMA koop dan een 100x of 133x kaart (vb. SanDisk Extreme III).

                    Maar naar die snelheidsaanduidingen zou ik niet kijken. Die kloppen meestal niet. In de meeste gevallen geven die enkel de maximale leessnelheid weer.

                    Bij SanDisk geven ze zowel de lees- en schrijfsnelheid in MB/s bij de specs.
                    Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: herzien van mijn mening over trage toestellen (à la 400D) en snelle CF

                      ................
                      Last edited by Guest41; 3 november 2014, 18:43.

                      Comment


                      • #12
                        Re: herzien van mijn mening over trage toestellen (à la 400D) en snelle CF

                        Compact Flash kaarten gebruiken een doodgewone IDE interface.
                        Tragere kaarten ondersteunen enkel PIO mode, de snellere ook UDMA.

                        Daarom is het belangrijk om een UDMA camera/kaartlezer te gebruiken met deze kaartjes anders haal je niet eens aan de helft van de maximale snelheid.
                        Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: herzien van mijn mening over trage toestellen (à la 400D) en snelle CF

                          ...................
                          Last edited by Guest41; 3 november 2014, 18:44.

                          Comment


                          • #14
                            Re: herzien van mijn mening over trage toestellen (à la 400D) en snelle CF

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sennec Bekijk bericht
                            Hoe weet je of een toestel snel genoeg is voor een kaartje?
                            Ik wil niet het snelste kaartje kopen als men camera niet eens zo snel kan wegschrijven...
                            Checken op de site van Rob Galbraith .
                            Kris

                            Comment


                            • #15
                              Re: herzien van mijn mening over trage toestellen (à la 400D) en snelle CF

                              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                              Ja maar heb je het nu over de lees/schrijfsnelheid tussen kaart/kaartlezer en PC of de schrijfsnelheid in de camera ? Nooit ergens gelezen dat een camera een DMA type schrijfsysteem had laat staan een UDMA .. heb je daar een tech info van ? dat interesseert mij ..
                              Officiele CF specs: 178 bladzijden leesplezier

                              Interessant artikel: Ultra high-speed Compact Flash - do you need it?
                              Hier kun je lezen dat de camera buffer een veel grotere rol speelt bij de prestaties. Maar vanaf die vol zit is het prestatieverschil tussen UDMA en PIO enorm.

                              Tenslotte nog een screenshot van HD Tune info van een SanDisk Extreme IV 2GB aangesloten op een CF -> IDE adapter.
                              Zo'n adapter is niets meer dan een koppeling tussen een CF kaart en IDE connector. Op deze screenshot zie je dat de Extreme IV UDMA4 ondersteunt.

                              Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

                              Comment

                              Working...
                              X