Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale spiegelreflexcamera

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Digitale spiegelreflexcamera

    Beste mensen,

    Ik ben nieuw hier en zou graag een aantal dingen willen vragen!

    1) Ik zou graag een Digitale spiegelreflexcamera kopen(werk bij Media Markt, dus krijg ook al korting), maar is het verschil met een 'normale' digitale camera nou echt zo groot als wordt beweerd? Kan iemand mij in het kort uitleggen wat de voordelen, en eventueel nadelen, zijn van een Digitale spiegelreflexcamera?

    2) Zou dus normaal gesproken een Digitale spiegelreflexcamera willen aanschaffen voor rond de 1000 euro(mag iets hoger liggen door de korting die ik krijg). Kan iemand mij een camera aanwijzen die makkelijk in gebruik is EN toch zeer mooie foto's maakt? Welke merken zijn het beste? Welke functie's moeten er zeker opzitten?

    Zat zelf al een tijdje te kijken naar : http://www.kieskeurig.be/product/A9E12AC628F3DD28C125729F0057A4EB.htm

    Wat vinden jullie van dit toestel?
    3) Hoe leer je het makkelijkst omgaan met zo'n camera? Ervaring? Lezen uit zo'n boek dat ze verkopen in een winkel over Digitale spiegelreflexcamera?

    Ik hoop dat jullie me kunnen/willen helpen.

    Alvast bedankt voor de moeite!
    Last edited by Vincent Morit; 12 februari 2008, 12:15.

  • #2
    Re: Digitale spiegelreflexcamera

    Het grote voordeel van de digitale slr is dat hij digitaal is. HEt verschil met een normale digitale camera is toch dat hij gemiddeld twee tot drie keer zwaarder is, een pak groter en dat de lenzen er af willen.
    Elk merk dat dslr's maakt is een goed merk en met elke dslr kan je in princiepe goede foto's maken (is mij nog nooit gelijkt maar dat ligt aan mijzelf)
    Kijk zeker of er een aan/uit functie op zit, kwestie van hem aan de praat te krijgen.
    Het makkelijkst leer je omgaan met zo een toestel door hem vaak voor je op de schouw te zetten terwijl je een suske en wiske album leest, zo doet elke goede fotograaf het. Dus zeker niet gaan studeren over techniek en deze dan al oefenend onder de knie proberen te krijgen. Vooral de laaste honderd slecht getekenden s&w doen het zeer goed.:
    Last edited by Franciskine; 13 februari 2008, 05:27. Reden: overmatig gebruik van smileys aangepast
    Slijp mijn lenzen nog eens wil je?En hijs de zeilen rondom het niemandsland van de slaap,ontkurk de fles, zet koers, maak vaart, de dood wordt voor de dag bewaard.

    Comment


    • #3
      Re: Digitale spiegelreflexcamera

      Oorspronkelijk geplaatst door Vincent Morit Bekijk bericht

      Kan iemand mij een camera aanwijzen die makkelijk in gebruik is EN toch zeer mooie foto's maakt?
      Het is niet het toestel dat de foto's maakt, dat ben je zelf.

      Wat voor soort foto's wil je maken? Heb je de tijd en het geduld om te leren fotograferen met een toestel?

      gr,
      Kristof

      Comment


      • #4
        Re: Digitale spiegelreflexcamera

        1) Voordelen digitale spiegelreflex:
        Het gaat eigenlijk over een totaal ander systeem. Bij een compact koop je een toestel dat 'af' is en waarvan de mogelijkheden voor 95% vastliggen. Afgezien van een voorzetlens of soms flits kan je daar weinig aan toevoegen. Een reflextoestel is een body + lens, waarbij de keuze van lenzen groter of kleiner is naargelang het merk van de body. De lens bepaald in zeer grote mate de mogelijkheden en in nog grotere mate de kwaliteit van het resultaat.

        Onafhankelijk van de lens zijn er nog volgende voordelen:

        -Geen vertraging tussen het moment dat u afdrukt en de opname (hiermee gelinkt, de mogelijkheid om snel opnames achter elkaar te maken).
        -Grotere sensor die beter in staat is licht op te vangen. Dit wil zeggen een grote kwaliteitsverbetering in situaties met minder gunstig licht. Als het licht niet ideaal is bakt een compact er doorgaans niet veel van.
        -...

        Nadelen:
        -Prijs
        -Gewicht en grootte
        -Complexiteit voor iemand die alles simpel en automatisch wil


        2) Geloof het of niet. Slechte DSLR toestellen bestaan niet! In jouw prijsklasse is een dslr eigenlijk even gebruiksgemakkelijk als een compact. Je kan die immers op 'automatisch' zetten en je nergens wat van aantrekken en foto's nemen. Je kan het natuurlijk 'minder gemakkelijk' maken, waardoor het ook veel interessanter wordt. Instapmodellen beginnen ver beneden de 1000 Euro. Je hebt dan nog geld over voor een degelijke lens.
        Het toestel dat je vermeldt is prima en zo zijn er nog zeker 10 andere die hier wel snel zullen voorgesteld worden.

        3) Handleiding lezen, uitproberen, handleiding herlezen, uitproberen
        De basics over (digitale) fotografie lezen is zeker ook aan te raden.

        Tenslotte: Laat je niet overdonderen door tips over dure, fantastische lenzen en betere toestellen. Die toestellen zullen wel beter zijn en die lenzen veel beter, maar als beginner merk je dit dus niet. Als nieuweling is 1000 Euro meer dan genoeg om goed materiaal te kopen om mee te beginnen. Als je 3 jaar later meer wil, was dit geen weggegooid geld.

        Succes

        Comment


        • #5
          Re: Digitale spiegelreflexcamera

          Het moeilijkste lijkt mij gewoon al die verschillende standen toepassen en ik had nog wat gelezen over de ISO waarden.
          Kan iemand mij uitleggen wat dat precies is en of je dat zelf moet instellen of dit automatisch ingesteld wordt.

          Comment


          • #6
            Re: Digitale spiegelreflexcamera

            goh, als ik van jouw korting kan gebruik maken wil ik wel persoonlijk advies geven!

            ach, wat wil je dat t voor je doet? you get what you pay for. Ik kies voor een DSLA omdat
            -Globaal gezien heeft een DSLR het voordeel van veel beter glaswerk - zels met kitlenzen- waardoor meer foto's lukken, vooral binnen.
            -2e en belangijkste voordeel is dat je veel meer zel kan manipuleren aan de instelling, waardoor de foto meer wordt wat jij wil dat ie wordt. Als je daar geen boodschap aan hebt, zal een bridge cam (type panasonic lumix) volstaan.
            http://www.effieweg.tk

            Comment


            • #7
              Re: Digitale spiegelreflexcamera

              Vincent,
              Je begint deze post met "ik zou graag een spiegelreflexcamera kopen".
              Waarom eigenlijk? Het feit dat je korting krijgt, kan toch geen argument zijn om er een te kopen?

              Al die verschillende standen, kan je leren door ze te gebruiken. Je moet die niet van dag 1 kennen en toepassen. Je kan ook alles automatisch laten gaan, waarbij je je de vraag moet stellen waarom je eigenlijk een DSLR wilde.

              Dan nog kunnen er argumenten zijn hoor. Je wil geslaagde foto's van bewegende kinderen binnenshuis. Probeer dit maar eens met een compact.

              Comment


              • #8
                Re: Digitale spiegelreflexcamera

                Ik maak graag foto's. Reis redelijk veel(London, USA, Parijs) en zou graag echte mooie foto's hebben! Dat ik korting krijg is zeker geen argument om er een te kopen, maar meer een mooie bijzaak!

                Comment


                • #9
                  Re: Digitale spiegelreflexcamera

                  werk bij Media Markt
                  , die moeten toch consumenten kunnen informeren over hun producten

                  de eerste vraag blijft wat wil je doen :
                  - een handige camera altijd bij je: een goeie compact 100-300 €
                  - de betere familie en vakantiefoto's kunnen nemen : degelijke bridge toestel 300 -600 €
                  - van fotografie je hobby -passie - levensdoel maken : spiegelreflex vanf 600€ tot ....

                  welke spiegel hangt terug van je budget af maar zoals gezegd er worden door de grote merken geen slechte gemaakt. Als nikongebruiker zou ik zeggen met beperkt budget
                  - wacht de D60 af de compactste binnen de familie (ipv D40 X)
                  - op koop een (weinig gebruikte) D50 -D70 2dehands
                  iets ruimer en ietwat voorkennis : D80 of D200 (2de hands),
                  - ruim budget en veel voorkennis : D300
                  - onbeperkt budget D3

                  lenzen en andere zaken zoals flitser kosten ook stukken van mensen
                  mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                  IMac/IPad/Mac Air 
                  D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                  Comment


                  • #10
                    Re: Digitale spiegelreflexcamera

                    Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                    , die moeten toch consumenten kunnen informeren over hun producten

                    de eerste vraag blijft wat wil je doen :
                    - een handige camera altijd bij je: een goeie compact 100-300 €
                    - de betere familie en vakantiefoto's kunnen nemen : degelijke bridge toestel 300 -600 €
                    - van fotografie je hobby -passie - levensdoel maken : spiegelreflex vanf 600€ tot ....

                    welke spiegel hangt terug van je budget af maar zoals gezegd er worden door de grote merken geen slechte gemaakt. Als nikongebruiker zou ik zeggen met beperkt budget
                    - wacht de D60 af de compactste binnen de familie (ipv D40 X)
                    - op koop een (weinig gebruikte) D50 -D70 2dehands
                    iets ruimer en ietwat voorkennis : D80 of D200 (2de hands),
                    - ruim budget en veel voorkennis : D300
                    - onbeperkt budget D3

                    lenzen en andere zaken zoals flitser kosten ook stukken van mensen
                    Als ik in het Magazijn sta hoef ik dit zeker niet te weten En daarbij heeft iedereen zijn eigen afdeling.

                    Fotograferen is altijd al een hobby van me geweest, dus daarom zou ik nummer 3 kiezen!

                    Zou graag in een keer een compleet apparaat kopen, en had goeie dingen gelezen over de Olympus E510, maar ik vraag me af waarom die dan zo goedkoop is?

                    Welke opties zijn belangrijk? Dat de scherpstelling automatisch gebeurd is wel handig(met mogelijkheid om dit manueel te kunnen doen). Zelf ontspanner? Nog meer dingen die iedereen eigenlijk wel nodig heeft, waar je op moet letten?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Digitale spiegelreflexcamera

                      om de markt met de twee grote spelers (nikon en canon) aan te kunnen moeten alle andere merken (sony, olympus, pentax, panasonic,...) degelijke argumenten hebben om mensen te overtuigen niet te kiezen voor nikon of canon, zoals vb de prijs. Maar als je later bijkomende materiaal wenst te komen zit je zeker goed met canon of nikon.

                      alle belangrijke functies hebben ze allemaal
                      sommige hebben net iets meer handige knopjes
                      of hebben niet het nieuwste snufje (sensorcleaning, liveview)
                      soms zijn de verschillen ook zeer detailistisch (plastiek behuizing of magnesium, het ruisgehalte op 1600 iso, sluitersnelheid miniaal op 1/4000 ste of 1/6000 ste, bulb-modus of niet , 3 scherpstelpunten of 11 of 50, .....)

                      nogmaals je budget is de eerste parameter
                      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                      IMac/IPad/Mac Air 
                      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                      Comment


                      • #12
                        Re: Digitale spiegelreflexcamera

                        wel, ik zat een tijd terug met hetzelfde, alleen twijfelde ik tussen 2 reflexe.

                        ook de olympus 510 en de canon 400d.

                        omdat ik nog maar een beginner ben, maar later wel zoek uit te breiden heb ik gekozen voor de canon.
                        redenen:
                        - lenzen passen op bijn alle modellen,
                        - er zijn meer lenzen voor canon dan voor olympus,
                        - canon is een van de topmerken.

                        nujah, dat was toch mijn gedacht, en ik heb er nog steeds geen spijt van.
                        (heb hem ook in de MM gekocht )

                        als ik van jou was, zou ik dus eerder voor een canon gaan, met een goede lens.
                        denk eraan, een statief en dergelijke kost ook wel wat, een extra batterij, ...

                        het is uiteindelijk wel duur, (toch voor mij als student), maar je krijgt er zeker en vast geen spijt van!
                        No rules. Great shots.
                        -
                        Online

                        Comment


                        • #13
                          Re: Digitale spiegelreflexcamera

                          Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                          , die moeten toch consumenten kunnen informeren over hun producten
                          Ik zou zeggen stap eens naar een verkoper in de fotoafdeling en vraag als consument daar de raad. Dan heb je ineens een idee van de kennis van die verkopers daar.

                          Ik zou zeker geen DSLR kopen als ik niet van plan ben om fotografie als een stevige hobby uit te bouwen. Als bv wil dat alles kant en klaar uit het toestel komt, opsturen naar de fotowinkel zonder meer om te laten afdrukken, dan zou ik opteren voor een goede compact of kleine bridge. Die doen dat werk veel beter in het toestel dan een DSLR. Wil je er echter veel tijd in investeren en uitgebreide nabewerkingen doen dan kun je een DSLR overwegen(niet dat ge met de andere toestellen geen nabewerkingen meer kunt doen maar voor compact hoeft dit meestal niet en voor DSLR moet dit meestal).

                          Hubert
                          Hubert

                          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Digitale spiegelreflexcamera

                            Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                            , die moeten toch consumenten kunnen informeren over hun producten
                            Misschien weet hij wel alles van koffiezetapparaten en dan zou het verstandig van hem wezen eens met zijn collega van de camera-afdeling te gaan praten, die moet hem dit toch gewoon kunnen vertellen, tenslotte en klant is een klant.

                            Je hebt trouwens grote kans dat het één grote teleurstelling wordt, vaak gaat het met een dslr niet zo van aan en klik-> goede foto. Ook wordt gedacht dat je met een camera €1000 of meer midden in de nacht een foto uit de hand kan maken.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Digitale spiegelreflexcamera

                              Oorspronkelijk geplaatst door Vincent Morit Bekijk bericht
                              Als ik in het Magazijn sta hoef ik dit zeker niet te weten En daarbij heeft iedereen zijn eigen afdeling.

                              Fotograferen is altijd al een hobby van me geweest, dus daarom zou ik nummer 3 kiezen!

                              Zou graag in een keer een compleet apparaat kopen, en had goeie dingen gelezen over de Olympus E510, maar ik vraag me af waarom die dan zo goedkoop is?

                              Welke opties zijn belangrijk? Dat de scherpstelling automatisch gebeurd is wel handig(met mogelijkheid om dit manueel te kunnen doen). Zelf ontspanner? Nog meer dingen die iedereen eigenlijk wel nodig heeft, waar je op moet letten?
                              Olympus maakt net zoals de andere merken prima camera's. Ik heb zelf de E330 met kitlenzen en ben daar zeer tevreden mee. Over enkele maanden wil ik nog uitbreiden met de 35 mm macro. Hoewel de kits goedkoop zijn, is de kwaliteit goed. Wel zul je met de E510 een beetje moeten tweaken om de beste resultaten te krijgen. Je kunt hier meet over lezen op dpreview. Met de E510 zul je in ieder geval geen slechte aankoop doen, maar dat doe je met de andere camera's uit dit segment beslist ook niet.

                              Bedenk vooraf vooral hoe JIJ fotograferen ziet. Wil je er wel de tijd voor nemen om elke keer van lens te wisselen. Hoeveel gewicht wil je meesjouwen. Je zegt dat je al meer hebt gefotografeerd, was dit alleen op vakanties. Want dan is een spiegelreflex met al die lenzen niet altijd even handig.

                              Persoonlijk probeer is het ook nog wel eens met een compact camera (canon Is 720) maar nu ik eenmaal een spiegelreflex gewend ben is dat altijd weer een stap terug. Als je toch wat serieuze wilt fotograferen zou ik voor de Fuji 9600 gaan of de Panasonc FZ 50 omdat je dan met je hand kunt zoomen ipv die ellendige knopjes. Ze zijn wat groter maar daar krijg je dan ook wat voor. Fuji komt geloof ik met een nieuwe camera uit, dus het loont misschien om te wachten.

                              Succes met je keuzen en veel fotografieplezier,
                              Bart Kerste

                              Comment

                              Working...
                              X