Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D200 naar D300 : was gibt ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D200 naar D300 : was gibt ?

    Ik zou wel eens de ervaringen willen horen van mensen die van een D200 naar een D300 overstapten. Wat is er beter en waarom ?
    Zijn er minder sterke punten ?
    Hoe zit 't met de batterij ?

    Ik ben benieuwd.
    Tom.

  • #2
    Re: D200 naar D300 : was gibt ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Tom_Robbrecht Bekijk bericht
    Ik zou wel eens de ervaringen willen horen van mensen die van een D200 naar een D300 overstapten. Wat is er beter en waarom ?
    Zijn er minder sterke punten ?
    Hoe zit 't met de batterij ?

    Ik ben benieuwd.
    Tom.

    °Wellicht het meest spectaculaire aan de D300:hij is bijna precies hetzelfde qua bediening,cameragevoel,enz. als de D200.Op een kwartier tijd had ik mijn camera volledig ingesteld,alle vier de geheugen-en opnamebanken.
    °De batterij houdt het merkbaar langer uit
    °Ruis is zondermeer ruim een stop beter
    °Op een of andere manier zijn de beelden die er uitkomen,ook bij heel neutrale beeldinstelling,aantrekkelijker,levendiger,meer pop,alsof ze allemaal een sausje hoogdoorlaat hebben gekregen)
    °Groot LCD scherm achteraan is leuk,in combinatie met live view tripod mode kun je bijna tot op pixelniveau scherpstellen,of je WB nauwkeurig instellen.
    °Kwaliteit body lijkt nog net een ietsje beter dan de D200



    Nadelener blijft altijd wat te verlangen)
    °Het is onmogelijk van geheugen-of opnamebanken te wisselen zonder in de menu te duiken,maar dat was ook al zo voor de D200.
    °De live view modus laat nog veel te wensen over,zo is het scherm niet kantelbaar en beschik je ook niet over een echte preview die het resultaat van de ingestelde sluitertijd,f-waarde en iso waarde laat zien.




    Walter
    D850

    Comment


    • #3
      Re: D200 naar D300 : was gibt ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
      en beschik je ook niet over een echte preview die het resultaat van de ingestelde sluitertijd,f-waarde en iso waarde laat zien
      Ben je daar helemaal zeker van ? ik heb namelijk de indruk dat bij MF-non CPU lenzen dit wél het geval is (twijfel)
      Canikon 40D - D200, D300

      Comment


      • #4
        Re: D200 naar D300 : was gibt ?

        Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
        Ben je daar helemaal zeker van ? ik heb namelijk de indruk dat bij MF-non CPU lenzen dit wél het geval is (twijfel)



        Ik heb geen MF lenzen ter beschikking,maar het zou me ten zeerste verbazen.Wat de Live view dan weer wel weergeeft,zijn je beeldinstellingen uit het menu,sterk gesatureerd, veel of weinig contrast enz.




        Walter
        D850

        Comment


        • #5
          Re: D200 naar D300 : was gibt ?

          Ik heb het even uitgetest en idd het werkt (enkel in de stand 'Statief ' weliswaar, maar geen nood de andere stand gebruik ik nauwelijks)
          Canikon 40D - D200, D300

          Comment


          • #6
            Re: D200 naar D300 : was gibt ?

            Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
            Ik heb het even uitgetest en idd het werkt (enkel in de stand 'Statief ' weliswaar, maar geen nood de andere stand gebruik ik nauwelijks)




            Wat precies werkt er,echte live preview of je beeldinstellingen?


            Walter
            D850

            Comment


            • #7
              Re: D200 naar D300 : was gibt ?

              Veranderingen in scherptediepte zijn duidelijk zichtbaar wanneer je aan de diafragmaring draait (manuele lenzen)
              Werkt idd niet met AF lenzen, ook niet als ze op M-stand gezet worden
              Canikon 40D - D200, D300

              Comment


              • #8
                Re: D200 naar D300 : was gibt ?

                Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                Veranderingen in scherptediepte zijn duidelijk zichtbaar wanneer je aan de diafragmaring draait (manuele lenzen)
                Werkt idd niet met AF lenzen, ook niet als ze op M-stand gezet worden
                Maar wel als je de DOF-previewknop indrukt veronderstel ik?

                Comment


                • #9
                  Re: D200 naar D300 : was gibt ?

                  Moet ik eens uitproberen...maar erg handig vind ik die knop niet (ik heb trouwens geen behoefte aan controle van scherptediepte met mijn AF lenzen, wel met mijn manuele en de 50mm 1.4 in het bijzonder)
                  Canikon 40D - D200, D300

                  Comment


                  • #10
                    Re: D200 naar D300 : was gibt ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                    Veranderingen in scherptediepte zijn duidelijk zichtbaar wanneer je aan de diafragmaring draait (manuele lenzen)
                    Werkt idd niet met AF lenzen, ook niet als ze op M-stand gezet worden



                    Dat is interessant,betekent dit eventueel dat,wanneer je met een niet MF lens je diafragma dichtknijpt,dit alleen maar effectief de ingestelde f waarde gaat aannemen op het moment dat je afdrukt,om onmiddellijk daarna terug helemaal open te komen?Hallo,zijn hier mensen die dat weten?



                    Walter
                    D850

                    Comment


                    • #11
                      Re: D200 naar D300 : was gibt ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                      Dat is interessant,betekent dit eventueel dat,wanneer je met een niet MF lens je diafragma dichtknijpt,dit alleen maar effectief de ingestelde f waarde gaat aannemen op het moment dat je afdrukt,om onmiddellijk daarna terug helemaal open te komen?Hallo,zijn hier mensen die dat weten?



                      Walter
                      Dat is al jàààren zo !
                      En als ik het goed voor heb heette die feature bij introductie eind jaren 60 "lichtmeting bij open diafragma".
                      Correct me if 'm wrong please...

                      Comment


                      • #12
                        Re: D200 naar D300 : was gibt ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                        Dat is interessant,betekent dit eventueel dat,wanneer je met een niet MF lens je diafragma dichtknijpt,dit alleen maar effectief de ingestelde f waarde gaat aannemen op het moment dat je afdrukt,om onmiddellijk daarna terug helemaal open te komen?Hallo,zijn hier mensen die dat weten?



                        Walter
                        Dat is inderdaad zo. Een lens wordt altijd met volle opening gebruikt als je door de zoeker kijkt. Zo kan de autofocus ook beter werken. Pas als je afdrukt gaat de lens de vooropgestelde diafragmaopening aannemen.

                        Kristof

                        Comment


                        • #13
                          Re: D200 naar D300 : was gibt ?

                          Dat is dan ook een extra voordeel van de superkanontelelenzen met max. opening van f/2.8. Hoewel die vaak ook wat dichtgeknepen worden omwille van de zeer beperkte DOF geven ze wel een lichter beeld in de zoeker dan bvb. een f/5.6 waardoor je in omstandigheden waar de f/5.6 begint te hunten met uw f/2.8 nog wel degelijk kunt scherp stellen.
                          https://www.instagram.com/andriesdes...er_photography

                          Comment


                          • #14
                            Re: D200 naar D300 :weer wat bijgeleerd

                            :
                            Oorspronkelijk geplaatst door kmeirlaen Bekijk bericht
                            Dat is inderdaad zo. Een lens wordt altijd met volle opening gebruikt als je door de zoeker kijkt. Zo kan de autofocus ook beter werken. Pas als je afdrukt gaat de lens de vooropgestelde diafragmaopening aannemen.

                            Kristof




                            Dat betekent dan,anders dan bij mijn 37 jaar oude Pentor,dat de lichtmeter ,afhankelijk van een ingestelde f-waarde,naar links of rechts floept,niet onder invloed van rechtstreekse lichtmeting,maar door aansturing van een soort IN camera rekenmachientje?


                            Walter
                            D850

                            Comment


                            • #15
                              Re: D200 naar D300 :weer wat bijgeleerd

                              Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                              :





                              Dat betekent dan,anders dan bij mijn 37 jaar oude Pentor,dat de lichtmeter ,afhankelijk van een ingestelde f-waarde,naar links of rechts floept,niet onder invloed van rechtstreekse lichtmeting,maar door aansturing van een soort IN camera rekenmachientje?


                              Walter
                              Dat zal dan ook wel een meetzoeker zijn, en geen reflex

                              Comment

                              Working...
                              X