Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

potret maken met Olympus E510

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • potret maken met Olympus E510

    Heb recent een Olympus E510 gekocht met twee kitlenzen. Nu is mijn vraag: welke instelling gebruik ik best om buiten een portretfoto te maken van mijn dochter? Ik heb vanmiddag geoefend op de A-stand: diafragma ingesteld...maar de sluitertijd was veel te hoog met als gevolg spookbeelden..
    Ik dacht als je het diafragma instelt op de A-stand, het toestel dan automatisch de juiste sluitertijd koos.
    Zijn er E510 gebruikers hier op het forum? Misschien kunnen zij mij raad geven? Want uit het boekje raak ik niet wijs.

  • #2
    Re: potret maken met Olympus E510

    Zet hem eens op standje sport (draaiknop)
    Dan zie je een aantal instellingen verschijnen op het scherm
    Dit is zijn wat instellingen die je kan gebruiken als je op standje A wil fotograferen
    En bedoel je bij portretfoto's dat je dochter stil staat of dat ze aan het rennen is?

    Comment


    • #3
      Re: potret maken met Olympus E510

      Oorspronkelijk geplaatst door Colet Bekijk bericht
      Heb recent een Olympus E510 gekocht met twee kitlenzen. Nu is mijn vraag: welke instelling gebruik ik best om buiten een portretfoto te maken van mijn dochter? Ik heb vanmiddag geoefend op de A-stand: diafragma ingesteld...maar de sluitertijd was veel te hoog met als gevolg spookbeelden..
      Ik dacht als je het diafragma instelt op de A-stand, het toestel dan automatisch de juiste sluitertijd koos.
      Zijn er E510 gebruikers hier op het forum? Misschien kunnen zij mij raad geven? Want uit het boekje raak ik niet wijs.
      Welk diafragma heb je ingesteld? 2.8 of 16 want dat geeft een enorm verschil. De sluitertijd past zich inderdaad automatisch aan aan het diafragma maar als het diafragma klein is(groot F-getal bv 11 of 16), zul je een lange sluitertijd hebben. Tevens wil je meestal voor een portret dat de achtergrond wazig is. Dit bekom je door een groot diafragma te kiezen(klein f-getal bv 2.8). Tevens zul je dan zien dat sluitertijd behoorlijk omlaag gaat en dat je geen bewegingsonscherpte meer zult hebben(spookbeelden).

      Hubert
      Hubert

      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

      Comment


      • #4
        Re: potret maken met Olympus E510

        Oorspronkelijk geplaatst door Colet Bekijk bericht
        maar de sluitertijd was veel te hoog met als gevolg spookbeelden..
        Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
        Tevens zul je dan zien dat sluitertijd behoorlijk omlaag gaat en dat je geen bewegingsonscherpte meer zult hebben(spookbeelden).
        Wat is een hoge tijd, wat een lage? Is 1/100 hoger of lager dan 1/1000? Waarom niet gewoon spreken van kort of lang? Dat lijkt mij de meest logische beschrijving van tijd. Nu wordt het alleen maar verwarrender.

        Comment


        • #5
          Re: potret maken met Olympus E510

          Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
          Wat is een hoge tijd, wat een lage? Is 1/100 hoger of lager dan 1/1000? Waarom niet gewoon spreken van kort of lang? Dat lijkt mij de meest logische beschrijving van tijd. Nu wordt het alleen maar verwarrender.
          Dat is inderdaad zo maar ik ging voort in de term van de TS om voor HEM zo duidelijk mogelijk te zijn. De rest is bijzaak. Hij wil iets begrijpen, jij begrijpt normaal de zaak reeds.

          Hubert
          Hubert

          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: potret maken met Olympus E510

            Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
            Dat is inderdaad zo maar ik ging voort in de term van de TS om voor HEM zo duidelijk mogelijk te zijn. De rest is bijzaak. Hij wil iets begrijpen, jij begrijpt normaal de zaak reeds.

            Hubert
            Ok, ik ben het er niet mee eens ('t zou beter zijn als ook beginners de juiste termen (leren) hanteren), maar ik snap je punt.

            Comment


            • #7
              Re: potret maken met Olympus E510

              Ga eens naar de pendelknop Dat zijn de knoppen met in het midden OK rechts hebt ge de knop AF druk op deze knop waarschijnlijk staat hij op S-Af zet hem op C-AF .zelfs als uw dochter beweegt blijft de camera verder scherpstellen

              groetjes
              Albert

              Comment


              • #8
                Re: potret maken met Olympus E510

                Oorspronkelijk geplaatst door Colet Bekijk bericht
                Heb recent een Olympus E510 gekocht met twee kitlenzen. Nu is mijn vraag: welke instelling gebruik ik best om buiten een portretfoto te maken van mijn dochter? Ik heb vanmiddag geoefend op de A-stand: diafragma ingesteld...maar de sluitertijd was veel te hoog met als gevolg spookbeelden..
                Ik dacht als je het diafragma instelt op de A-stand, het toestel dan automatisch de juiste sluitertijd koos.
                Zijn er E510 gebruikers hier op het forum? Misschien kunnen zij mij raad geven? Want uit het boekje raak ik niet wijs.
                Op de site van olympus (www.olympus.be) kun je je inschrijven voor een gratis start me up curssus in planckendael.
                Hier wordt alles zo een beetje in uitgelegt en kan je ook vragen stellen.
                Is wel nu zondag de laatste maal voorlopig.

                Comment


                • #9
                  Re: potret maken met Olympus E510

                  Beste,

                  Heb ook een E510 en ik zet de lens op 54mm, knopje A met F4.2 en succes gegarandeerd, ook flitsen in volle zon is een aanrader, wat oefenen is de kunst.

                  mvg,

                  Patrick

                  Comment

                  Working...
                  X