Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk toestel raden jullie aan?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk toestel raden jullie aan?

    Hoi, ben net nieuw hier.
    Momenteel neem ik mijn foto's met een compacte digi. Is snel, compact en dus snel weg te steken. Maar dat zijn dan ook de voordelen eraan vind ik. Daarom heb ik nu besloten mij een ander toestel aan te kopen. Ben nu al een tijdje aan het rond kijken achter een toestel. Maar als je er een leek in bent (zoals ik dus), komen er veel zaken als chinees over. Nu de doeleinde waarvoor ik het toestel zou gebruiken, is het fotograferen van wagens. Bedoeling is van wagens zowel buiten als binnen op shows goed op beeld fast te leggen. Tijden indoor shows ( zoals TuningSalon, autosalon) zit je vaak met weinig licht of weerspiegeling enz. Hoop dat jullie begrijpen wat ik wil zeggen, want ken de benamingen niet die jullie hier wss voor gebruiken niet.
    Verder zou het toestel gebruikt worden om alle daagse plaatjes te nemen.
    Ik had zelf gedacht aan een bridge toestel (hoop dat ik de juiste term gebruik). Een Spiegelreflex lijkt me iets te ingewikeld, als je als leek begingt. Daarom zou ik eerst opteren van een niet reflex toestel. (Trouwens een spiegelreflex is dat hetzelfde als een SLR toestel?). Nu weet ik ook niet of je op een bridge toestel extra onderdelen kan zetten (zoals beter flits, andere lens enz). Volgende toestellen heb ik gevonden. (heb er tevens een link bij gevoegd, kan je de specs van het toestel bekijken)
    Fuji
    FinePix S9600 http://www.digicamshop.be/product/31...pix-s9600.html
    FinePix S8000 fd http://www.digicamshop.be/product/44...-s8000-fd.html
    Sony
    Cybershot DSC-H9 http://www.digicamshop.be/product/40...ot-dsc-h9.html
    Cybershot DSC-H3 http://www.digicamshop.be/product/45...ot-dsc-h3.html
    Maar jullie mogen mij zeker raad geven. Moesten er andere toestellen zijn die beter zijn. Of toestellen die beter geschikt zijn, voor het fotograferen van wagens. Graag u raad, kan zelfs zijn dat zulke toestellen totaal niet geschikt zijn voor het fotograferen van wagens. Maar dat weet ik dus allemaal niet. Alvast hartelijke dank.

  • #2
    Re: Welk toestel raden jullie aan?

    Hi

    Wat je vraagt van deze toestellen kan ik weinig zeggen.
    Wat ik wel weet is dat je van al deze toestellen de lenzen niet kan verwiselen. Je zou wel een groothoek voorzetlens of een macro voorzetlens kunnen plaatsen. Dit zijn hulp middelen.
    Wat betreft externe flisen plaatsen enkel de Fuji s9600 heeft een flitsschoentje, kan je zien bovenop het toestel. Er zijn maar weinige bridge toestellen waar je een flits kan bevestigen.
    Van een DSLR hoef je bang te hebben dat hij te groot gaat uitvallen of te ingewikkeld is, De Nikon D40(x) heeft een zeer goede Auto stand, standaard lens van goede kwaliteit, beginnende van een goede groothoek.
    Wel geen super zoom zoals boven genoemde.
    Zou zeggen ga eens langs bij een grote handelaar neem eens enkele toestellen terhand en je bent al een heel stuk wijzer
    Mvg,
    SW
    BD1071BE

    Comment


    • #3
      Re: Welk toestel raden jullie aan?

      Een SLR (Single Lens Reflex) is inderdaad een spiegelreflexcamera, en als die dan ook nog eens digitaal is dan zetten ze er een "D" voor en krijg je DSLR.

      Voor niet-bewegende onderwerpen is een compact of bridge zeker geschikt, je hebt dan niet de supersnelle autofocus nodig, en kan eventueel met statief werken en de iso zo laag mogelijk houden.

      Voor die tuning-shows moet je wel uitkijken naar een toestel dat vanaf 28mm begint (omgerekend naar de "oude" reflexcamera), de lens van een digitaal fototoestel met een kleine sensor is ook veel korter, maar ze geven een getal op dat met de vroegere situatie overeenkomt, dat maakt het gemakkelijker om te vergelijken. Als je niet voldoende breedhoek hebt, dan zal je alleen maar delen van de auto's op de foto krijgen, en je hebt ook veel meer kans dat er iemand in de weg staat.

      Beeldstabilisatie is ook zeker een pluspunt als je niet teveel op statief wil werken.

      Om de weerspiegeling te verminderen kan je een polarisatiefilter gebruiken, bij sommige bridge-camera's kan je een filter op de lens schroeven, en dat kan dus nodig zijn. Let er dan wel op dat je een statief gebruikt (binnen toch), want er komt veel minder licht door een polarisatiefilter, dan krijg je bewogen foto's.

      Flitsen en blinkende wagens, dat is meestal geen gemakkelijke combinatie. Met studioflitsers zal het wel lukken, die kan je neerzetten zodat je het flitslicht niet ziet op de foto (maar dan is het nog niet zo simpel), maar met een ingebouwde of 'opzetflitser' heb je die mogelijkheden niet. Voor studiofoto's wordt er ook de tijd genomen om alles zo juist mogelijk te krijgen, ik vermoed dat dat niet zo gemakkelijk zal worden op een tuning-show...
      Last edited by Black B@ndit; 9 februari 2008, 09:53.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Welk toestel raden jullie aan?

        Ha,k bedankt voor de reactie's. Nu zat ik ook al verkeerd met de iso waarden. Ik Dacht hoe hoger het getal, hoe beter. Dus eigenlijk moet het toestel geen isowaarde hebben van boven de 1600? 0f heb ik het mis. Tevens spreekt men bij sony DCH9 over een Lens 5.2 - 78 mm en bij fuji S9600 28-300mm. Bij de Fuji S8000FD spreekt men van een lens Lens 27 - 486 mm. Dus als ik het goed begrijp is de Fuji 8000FD het toestel met de beste lens, en grootste breedhoek. Hier spreekt men dan wel niet over een kleine sensor, dus ik weet niet of dat kwaad kan. Als ik het dan goed begrijp zou de Fuji 800FD mss het beste toestel zijn voor deze doeleinde. Grtz and thx
        Last edited by Bjorn_S; 9 februari 2008, 12:02.

        Comment


        • #5
          Re: Welk toestel raden jullie aan?

          Kijk bij een compact niet naar de hoge iso-waarden.
          Soms gaan die zelfs tot iso 1600 (of nog hoger), maar er zijn er geen waarbij je aanvaardbare foto's krijgt boven iso 400 (uitgezonderd de Fuji F30/F31, maar die maken ze niet meer).

          De hoge iso-waarden bij een compact, dat is gewoon een manier om klanten te lokken. Maar ze zeggen er niet bij dat je daarmee geen fatsoenlijke foto's meer kan maken zodra je boven iso 400 komt...(iso 400 is meestal zelfs al een probleem).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Welk toestel raden jullie aan?

            De instap dslr zijn even gemakkelijk als een bridge toestel. Je moet gewoon de lenzen nog eens apart kopen.

            Explore Davy Rotsaert’s 704 photos on Flickr!


            deze foto's zijn genomen op het autosalon. de wagens zijn genomen met een nikon 18-70. Een zéér goede lens voor een zachte prijs.
            2dehans tussen de 170 en 200 euro.

            Ik zou je aanraden om eens te kijken naar de nikon d40 vind je voor 400 euro nieuw. Ofwel 2dehands d40 of d40x.


            Je hebt natuurlijk nog andere merken
            bv canon 350d of 400d.
            nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

            Comment


            • #7
              Re: Welk toestel raden jullie aan?

              Ja idd, met hier op het forum rond te zien beging ik nog meer te twijfelen. Mss is een Canon 350D met een EFS 18-55 de beste instap reeks. Toch heb ik een beetje schrik dat het allemaal te ingewikkeld gaat zijn. Voor in te zoomen, sluitertijd, scherpte en iso waarden. Dat moet bijna allemaal manueel ingesteld worden denk ik, of ben ik mis? Word hier gek op het forum, maar hoe noemen ze dat gezond zot zeker. Grtz

              Comment


              • #8
                Re: Welk toestel raden jullie aan?

                Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
                De instap dslr zijn even gemakkelijk als een bridge toestel. Je moet gewoon de lenzen nog eens apart kopen.

                Explore Davy Rotsaert’s 704 photos on Flickr!


                deze foto's zijn genomen op het autosalon. de wagens zijn genomen met een nikon 18-70. Een zéér goede lens voor een zachte prijs.
                2dehans tussen de 170 en 200 euro.

                Ik zou je aanraden om eens te kijken naar de nikon d40 vind je voor 400 euro nieuw. Ofwel 2dehands d40 of d40x.


                Je hebt natuurlijk nog andere merken
                bv canon 350d of 400d.
                Trouwens de foto's zijn geweldig. Als ik dat kon bereiken was ik al heel blij.

                Comment


                • #9
                  Re: Welk toestel raden jullie aan?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Bjorn_S Bekijk bericht
                  Ja idd, met hier op het forum rond te zien beging ik nog meer te twijfelen. Mss is een Canon 350D met een EFS 18-55 de beste instap reeks. Toch heb ik een beetje schrik dat het allemaal te ingewikkeld gaat zijn. Voor in te zoomen, sluitertijd, scherpte en iso waarden. Dat moet bijna allemaal manueel ingesteld worden denk ik, of ben ik mis? Word hier gek op het forum, maar hoe noemen ze dat gezond zot zeker. Grtz
                  Als de Canon op Auto zet dan is het enige dat je moet instellen, de zoom, wat je trouwens ook met de voorgestelde bridge toestellen moet doen. De camera's doen dan alles voor je. Je kan dan echter ook niet meer ingrijpen en zaken aanpassen, daarom zet je de camera's beter in P-stand ipv. Auto. Deze stand doet initieel hetzelfde als automatisch maar laat toe om ze instellingen individueel aan te passen, waarbij de andere automatisch aan die nieuwe instellingen aangepast worden. Je hebt dan dus de voordelen van auto en ook kunnen corrigeren.

                  Hubert
                  Hubert

                  Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welk toestel raden jullie aan?

                    Dag Bjorn de meeste (alle DSLR's) hebben een auto Stand. Ik had mijn gedachten op een Fuji9600 gezet maar ik wacht het nieuw model af
                    http://www.dpreview.com/news/0801/08...ujifS100FS.asp


                    Edit Mod Franciskine : alleen eigengemaakte afbeeldingen mogen geplaatst worden, daarom de foto achter een linkje gezet

                    Bij lancering zal de prijs boven de instap DSRL liggen maar wil je en groothoek en een super tele en nog een gewone lens bij je DSRL dan kom je er €gewijs terug boven.
                    ik moet wel nog te prestaties eens zien bij sportfotografie. anders zal het een DSRL worden, maar ik heb niet echt zin in dat lenswissel gedoe.
                    Hubert
                    __________________
                    Nikon D300
                    17mm tot 500mm(in verschillende stappen) en een pillampke van Nikon en Sigma, alles in zo'n rugzakske.(Begint wel zwaar te worden)
                    net daarom dat ik geen zin heb in méér. Vroeger met de zenit en een lens of vier op stap Heavy. alhoewel de nieuwe FuijiS100FS is ook niet echt een pluimpje
                    Last edited by Franciskine; 13 februari 2008, 17:22.
                    Flickr één
                    Flickr two

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welk toestel raden jullie aan?

                      Dag Bjorn,

                      De beste 2 camera's die ik voorstel zijn :

                      Canon Powershot S5 IS (of S3 IS goekoper) toys met kantelbaar scherm
                      Canon EOS 450D (spiegelreflex compact & 5/3 nieuw in de winkel)

                      Veel spiegelreflexen hebben voorgeprogrammeerde standen (portret,landschap,vuurwerk,...enz) dus automatische keuzes genoeg + dat je dan nog de kans hebt om bij te leren met een spiegelreflex, bij een compactcamera stopt het.

                      Mijn camera's die ik had vroeger :
                      Sony P9
                      Dimage Z3
                      Dimage Z5
                      Canon Powershot S3

                      en volgende week.... EOS 40D
                      Heb hem eindelijk door dat je geen camera koopt om compact te zijn, maar in de eerste plaats om kwaliteitsfoto's en prestatie, en groter & robuuster voelt zeer professioneel aan, je moet maar eens zo'n camera vastnemen in Mediamarkt ofzo

                      Zit al 3 maand zonder camera, het compactje van m'n schoonpa geleend van de Aldi, en aan het vloeken dat de sport-instelling megatraag is, slecht belichting & kleure, veel megapixels dat wel ja voor de verkoop, maar t'is triestig compact en amateuristisch fotografferen

                      Fujifilm is ook niet mis (minder ruis dan sommige andere compacts), maar als je budget lager is ====> EOS 450D is de meestbelovende prijs/kwaliteits DSLR met automatische standen van het moment.
                      Je kan opteren voor een compactcam, heb er al 4 versleten, had ik het geweten kocht ik direct een dslr

                      Enjoy,
                      Innovator
                      Last edited by Innovator; 10 februari 2008, 18:31.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welk toestel raden jullie aan?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Innovator Bekijk bericht
                        Alle spiegelreflexen hebben voorgeprogrammeerde standen (portret,landschap,vuurwerk,...enz) dus automatische keuzes genoeg + dat je dan nog de kans hebt om bij te leren met een spiegelreflex, bij een compactcamera stopt het.
                        Dat klopt niet. Alle instap DSLR's hebben die voorgeprogrammeerde standen. Ik heb een D200 en een D300 en die hebben dit niet. Ik weet niet of de 30d en 40d ze heeft.

                        Hubert
                        Hubert

                        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welk toestel raden jullie aan?

                          De 30D en 40D hebben wel programma's, alhoewel ze geen instappers zijn.
                          Bijvoorbeeld de Pentax K100D(super) is dat wel, heeft programma's maar de K10D niet, hun opvolgers k200D en k20D is volledig idem.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welk toestel raden jullie aan?

                            bij de instap dslr kan je ook kiezen voor bv landschap, portret, ... dan kiest de camera zelf de instellingen. Dus heel moeilijk is het zeker niet. Maar met een brigde kan je ook zeer mooie foto's nemen.

                            Ik had de fz50 en dit was een pracht van een camera maar voor mij stoorde het feit dat ik niet kon uitbreiden (andere lenzen) en de hoge iso die je niet kan halen met iedere bridge.
                            nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welk toestel raden jullie aan?

                              Daarstraks eens met een kennis van mij, zijn vader gepraat. Hij is een freelance fotograaf voor diverse tijdschriften. Nu raad deze persoon mij toch aan, de instap te doen met een bridge toestel. Hij heeft er een hele uitleg over gegeven waarom. Tevens ook omdat dit niet mijn hoofd hobby is, en niet te snel wil gaan. Tevens rade hij mij ook aan eerst eens te zien hoe het verloopt, en vooral een eigen accent aan de foto's mee te geven. Over bridge toestellen zelf kon hij geen raad geven, omdat hij dat zelf niet gebruikt. Nu zit ik nog enkel te twijfelen tussen 3 toestellen. De Panasonic Lumix DMC-FZ50 of FZ30, of de Fuji Finepix S9600. Weet enkel niet of er voor de Fuji converters te verkrijgen zijn, groothoek voorzetlens ,polarisatiefilter enz. Bij de Lumix FZ30/50 bestaat dit wel, want daar heb ik al site's van gevonden. Iemand soms die weet of deze hulpstukken ook bestaan voor de Fuji S9600 en waar ik die terug vind op internet? Mvg

                              Comment

                              Working...
                              X