Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ISO Vergelijking Advanced DSLRs

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ISO Vergelijking Advanced DSLRs

    Warning: pixel peeping ahead...

    Ik kwam deze vergelijking tegen. Ze zou een beeld moeten geven van de ruisniveaus van de (van links naar rechts) Pentax K20D, Sony A700, Canon 40D, Nikon D300 en Nikon D3.

    't Beeld is nogal naar de grote kant (sorry daarvoor):


    EDIT Mod Franciskine : Foto achter link gezet omdat deze niet voldoet aan de forumregels, maximaal 900 pixels aan de langste zijde.

    Kunnen we hieruit besluiten trekken of niet? Ik heb de indruk dat niet alle shots met dezelfde belichting zijn genomen (in dit geval in 't voordeel van de K20D, want die lijkt 't meeste licht te hebben gekregen wat minder ruis geeft), en ik mag hopen voor de 40D dat daarvoor ofwel een minder objectief werd gebruikt ofwel dat de shots per ongeluk slecht scherpgesteld werden?

    Wim

    PS: 'k ben zelf geen fan van pixel peeping, maar ik dacht dat dit voor sommigen interessant zou kunnen zijn?
    Last edited by Franciskine; 8 februari 2008, 16:06.
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

  • #2
    Re: ISO Vergelijking Advanced DSLRs

    Vreemd hoor. Foto's van bv. 40D geven bij ISO200 al niet veel detail (vgl. bv. het haar met D300-foto). Ik denk dus dat die test niet veel kan zeggen.

    Comment


    • #3
      Re: ISO Vergelijking Advanced DSLRs

      Oorspronkelijk geplaatst door StijnL Bekijk bericht
      Vreemd hoor. Foto's van bv. 40D geven bij ISO200 al niet veel detail (vgl. bv. het haar met D300-foto). Ik denk dus dat die test niet veel kan zeggen.
      Aha, zo camoufleerd Canon zijne ruis.

      Hubert
      Hubert

      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

      Comment


      • #4
        Re: ISO Vergelijking Advanced DSLRs

        Als je naar de 100iso foto kijkt van de 40D weet je toch al dat deze post nutteloos is

        Greetz rich
        D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

        Comment


        • #5
          Re: ISO Vergelijking Advanced DSLRs

          Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
          Als je naar de 100iso foto kijkt van de 40D weet je toch al dat deze post nutteloos is

          Greetz rich
          ²
          Snap ook niet wat hier de bedoeling van is?
          00.00 Gone

          Comment


          • #6
            Re: ISO Vergelijking Advanced DSLRs

            Voor wat betreft de 40D ben ik het daarmee eens. Dat stelde ik ook in m'n initiële post hé...

            Maar dat geldt niet noodzakelijk voor de andere samples...

            Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment


            • #7
              Re: ISO Vergelijking Advanced DSLRs

              Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
              Maar dat geldt niet noodzakelijk voor de andere samples...
              Wim
              Och komaan... Sony A700 beter dan D300... zou ook de eerste keer zijn...

              Comment


              • #8
                Re: ISO Vergelijking Advanced DSLRs

                Oorspronkelijk geplaatst door Plex Bekijk bericht
                Och komaan... Sony A700 beter dan D300... zou ook de eerste keer zijn...
                Zo zie ik het hier niet... De A700 heeft merkelijk minder detail dan de D300 door de noise reduction. Ik dacht begrepen te hebben dat die in de A700 hardwarematig nogal hevig is en niet kan worden uitgeschakeld (maar ik kan me vergissen)? Waar ligt je voorkeur, da's relatief natuurlijk, maar ruis kan je softwarematig wegwerken (ok, mss iets minder efficiënt dan hardwarematig), detail kan je echter nooit recupereren...

                Vergelijking van de resultaten op de diverse ISO's gaat verder dan enkel ruis hé, ook detail en kleurdiepte worden door de high ISO gain beïnvloed... Ok, ik sprak in m'n post enkel van ruis... sorry daarvoor...

                Wim
                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                Comment


                • #9
                  Re: ISO Vergelijking Advanced DSLRs

                  Als ik het zo bekijk zou ik onmiddellijk voor de K20 gaan...

                  Maar denk eerlijk gezegd dat het niet echt een representatieve test is, en dat gaf je zelf al aan...
                  http://www.digifotofreak.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: ISO Vergelijking Advanced DSLRs

                    Hoe betrouwbaar zijn de personen die zulke tests op het internet zetten? Naar welk merk gaat hun voorkeur?Wie heeft er voordeel bij zulke tests...en wie wordt erdoor benadeeld? Hoe heeft men deze camera's getest? Met welke objectieven?Dit zijn factoren die erg meespelen en niet kunnen gecontroleerd worden.......met andere woorden is deze test nutteloos.

                    Zelfs de beoordeling van deze test op BD worden beinvloed door het feit dat je bovenaan in de foto's kunt zien met welk merk cam ze gemaakt zijn. De beoordeling op beeldkwaliteit(ervan uitgaande dat de test voor de rest eerlijk uitgevoerd is) wordt hier op BD als te sterk beinvloed door de voorkeur die de beoordellers zelf reeds hebben. Plaats deze foto's binnen een paar weken terug zonder de namen vd camera erboven.......en de comments over beeldkwaliteit zullen gans anders liggen. Ik durf wedden dat iedereen dan direct de laatste kolom in de vergelijking als beste zal kiezen.
                    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                    Comment


                    • #11
                      Re: ISO Vergelijking Advanced DSLRs

                      Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                      Hoe betrouwbaar zijn de personen die zulke tests op het internet zetten? Naar welk merk gaat hun voorkeur?Wie heeft er voordeel bij zulke tests...en wie wordt erdoor benadeeld? Hoe heeft men deze camera's getest? Met welke objectieven?Dit zijn factoren die erg meespelen en niet kunnen gecontroleerd worden.......met andere woorden is deze test nutteloos.

                      Zelfs de beoordeling van deze test op BD worden beinvloed door het feit dat je bovenaan in de foto's kunt zien met welk merk cam ze gemaakt zijn. De beoordeling op beeldkwaliteit(ervan uitgaande dat de test voor de rest eerlijk uitgevoerd is) wordt hier op BD als te sterk beinvloed door de voorkeur die de beoordellers zelf reeds hebben. Plaats deze foto's binnen een paar weken terug zonder de namen vd camera erboven.......en de comments over beeldkwaliteit zullen gans anders liggen. Ik durf wedden dat iedereen dan direct de laatste kolom in de vergelijking als beste zal kiezen.
                      Dubbel blind testen zoals met geneesmiddelen.

                      Hubert
                      Hubert

                      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                      Comment


                      • #12
                        Re: ISO Vergelijking Advanced DSLRs

                        ......................
                        Last edited by Guest41; 3 november 2014, 18:36.

                        Comment


                        • #13
                          Re: ISO Vergelijking Advanced DSLRs

                          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          Wat mij nog het meeste stoort is dat ogenschijnlijk en volgens wat dit plaatje suggereert, de K20 de enige camera is die correct belicht ?
                          Da's niet gezegd hé... er is immers nog meer dan de uitsnede... Maar er is inderdaad een verschil in belichting dat de K20D bevoordeelt tov de anderen (voor wat betreft de ruis dan toch). Of dat de "juiste" belichting is voor de volledig oorspronkelijk beeld is nog wat anders.

                          Wim
                          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                          Comment


                          • #14
                            Re: ISO Vergelijking Advanced DSLRs

                            Is een voorbeeld van hoe irrelevant vergelijkende ISO testen zijn indien niet uitgevoerd door een bekwaam persoon.
                            Maar als ik enkel de beelden van de K20D bekijk moet ik zeggen dat tot 3200ISO er opmerkelijk veel detail aanwezig is.
                            En je hebt dan nog het voordeel van 14mp, als alle beelden deftig gezised zouden zijn naar zelfde formaat, zou je waarschijnlijk nog beter de verschillen kunnen inschatten. Maar eerst moet belichting, scherpstelling en WB juist staan.

                            Comment


                            • #15
                              Re: ISO Vergelijking Advanced DSLRs

                              Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                              En je hebt dan nog het voordeel van 14mp, als alle beelden deftig gezised zouden zijn naar zelfde formaat, zou je waarschijnlijk nog beter de verschillen kunnen inschatten.

                              Heeft dit wat met kaas te maken ?

                              Comment

                              Working...
                              X