Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toestemming verplicht om gebouw te fotograferen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Toestemming verplicht om gebouw te fotograferen?

    Hi collega's,

    gisteren wou ik wat foto's nemen van een min of meer openbaar gebouw (zuiderpoort in Gent). Het is een gebouw waar verschillende firma's in gehuisvest zijn en bijvoorbeeld ook een afdeling van het Federaal voedselagentschap en de belastingsdienst.
    Nu was ik daar nog geen 5 minuten binnen. Gewoon wat foto's aan het nemen van de inkomhal en ik werd daar 'weggejaagd' door Security met de melding dat er geen foto's mogen worden genomen zonder schriftelijke toestemming van de beheerders van het gebouw. (is trouwens een multinational met gebouwen in 45 landen en 11.000 werknemers, dus begin daar aan)

    Ik moet dus eerst schriftelijk toestemming vragen en dan wordt gekeken of- en wanneer ik foto's mag nemen en wordt de security hier ook van verwittigd.

    Lijkt me een hele 'boel' om gewoon enkele foto'tjes te nemen voor mezelf. Ik heb hier geen enkele bedoeling mee, wou gewoon eens een gebouw trekken omdat ik nog niet veel architectuurfoto's heb geprobeerd en dit gebouw ziet er wel aardig uit (en ik werk er ook in) dus ....

    Kan dit nu zomaar? Wat kan je nu eigenlijk nog zonder miserie fotograferen?
    Mensen mag niet zonder schriftelijke toestemming, gebouwen mag niet zonder schriftelijke toestemming, .....

    Sorry hoor, ik vind het gewoon erg dat we niet meer op ons gemak een beetje van ons hobby kunnen genieten en wou dat even in de groep gooien.

    greetz,
    Jürgen
    Canon EOS 300D + kitlens, Canon EOS 30D, Tokina 12-24, Canon EF75-300 en een heel lange wishList

  • #2
    Re: Toestemming verplicht om gebouw te fotograferen?

    "Min of meer" openbaar. Dus niet openbaar.

    Dus toestemming nodig. Ik vind dat wel normaal hoor. Eventueel neem je ook fotos van mensen daarbinnen en ook hun privacy wordt beschermd.

    Groet,

    Karel

    Comment


    • #3
      Re: Toestemming verplicht om gebouw te fotograferen?

      Oorspronkelijk geplaatst door Jürgen_74 Bekijk bericht
      Kan dit nu zomaar? Wat kan je nu eigenlijk nog zonder miserie fotograferen?
      Mensen mag niet zonder schriftelijke toestemming, gebouwen mag niet zonder schriftelijke toestemming, .....
      Waar staat geschreven dat je de buitenkant van gebouwen, die zichtbaar is vanaf de openbare weg, niet mag fotograferen ?
      Waar staat geschreven dat je toestemming nodig hebt om mensen te fotograferen die zich op de openbare weg bewegen ?
      De dag dat de voorraad met "te fotograferen dingen" uitgeput is, dan denk ik dat ik aan mijn einde gekomen ben.

      Comment


      • #4
        Re: Toestemming verplicht om gebouw te fotograferen?

        Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
        Waar staat geschreven dat je de buitenkant van gebouwen, die zichtbaar is vanaf de openbare weg, niet mag fotograferen ?
        Waar staat geschreven dat je toestemming nodig hebt om mensen te fotograferen die zich op de openbare weg bewegen ?
        De dag dat de voorraad met "te fotograferen dingen" uitgeput is, dan denk ik dat ik aan mijn einde gekomen ben.
        Volgens mij moet je wel toestemming vragen aan die mensen om ze te fotograferen, maakt niet uit waar ze lopen. Nuja, officieel toch, het is meestal onbegonnen werk, het is makkelijker om het gwn ffe stiekem te doen
        In een gebouw kan ik het wel verstaan, maar idd.. Er zijn mogelijkheden genoeg om foto's te nemen. En als je dat echt de binnenkant wil, dan vraagje toch gewoon een toestemming?
        Tuurlijk vind ik het langs de ene kant ook niet echt eerlijk, we doen er niemand kwaad mee, maar langs andere kant tjah, kan ik het wel verstaan...
        Nuja, wat doe je eraan?

        Comment


        • #5
          Re: Toestemming verplicht om gebouw te fotograferen?

          Lezen wat hij schrijft he.

          Hij was binnen aan het fotograferen. Als dat geen openbaar gebouw is, kan ik me voorstellen dat er privacyregels gelden. Als ik bij iemand thuis kom, kan ik daar dan zomaar foto's nemen? Nee toch? Waarom zouden firma's niet het recht hebben om dat eveneens te weigeren?

          Ik vind het stukken erger dat gebouwen zoals het Atomium, dat toch deel uitmaakt van ons erfgoed, onderworpen zijn aan restricties. Als je daar een foto's durft van te publiceren, mag je een Sabam-factuur betalen.

          Comment


          • #6
            Re: Toestemming verplicht om gebouw te fotograferen?

            Oorspronkelijk geplaatst door Whispers Bekijk bericht
            Volgens mij moet je wel toestemming vragen aan die mensen om ze te fotograferen, maakt niet uit waar ze lopen. Nuja, officieel toch, het is meestal onbegonnen werk, het is makkelijker om het gwn ffe stiekem te doen
            Nee hoor... ik zou niet weten waarom je toestemming MOET vragen. Het vragen van toestemming is gewoon elementaire beleefdheid en je kan daardoor moeilijkheden vermijden. Voor de publicatie is in de meeste gevallen WEL een toestemming vereist (portretrecht...).

            Comment


            • #7
              Re: Toestemming verplicht om gebouw te fotograferen?

              Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
              Nee hoor... ik zou niet weten waarom je toestemming MOET vragen. Het vragen van toestemming is gewoon elementaire beleefdheid en je kan daardoor moeilijkheden vermijden. Voor de publicatie is in de meeste gevallen WEL een toestemming vereist (portretrecht...).
              Ahja, ik meende dat we dat geleerd hadden in school maar het zal idd over de publicatie geweest zijn dat ik bedoelde My mistake, excuses

              Comment


              • #8
                Re: Toestemming verplicht om gebouw te fotograferen?

                Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                Nee hoor... ik zou niet weten waarom je toestemming MOET vragen. Het vragen van toestemming is gewoon elementaire beleefdheid en je kan daardoor moeilijkheden vermijden. Voor de publicatie is in de meeste gevallen WEL een toestemming vereist (portretrecht...).
                Dus mensen mag je eigenlijk zonder toestemming fotograferen als je de foto's niet publiceert, gebouwen mag je niet fotograferen? Lijkt me raar, nee?

                Ik begrijp trouwens wel dat niet alles kan, maar vind het gewoon frustrerend dat ik al een aantal keer ben 'weggejaagd' gewoon omdat je een foto neemt van een 'min of meer' openbaar gebouw.
                (zoals in dit geval : het gebouw van de belastingsdienst, of ook al : luchthaven, shoppingcenter, ....)
                't ja. ons bij neerleggen zeker en macrofotgrafie gaan doen in de eigen tuin. Hopelijk maak ik de wespen niet boos
                Canon EOS 300D + kitlens, Canon EOS 30D, Tokina 12-24, Canon EF75-300 en een heel lange wishList

                Comment


                • #9
                  Re: Toestemming verplicht om gebouw te fotograferen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jürgen_74 Bekijk bericht
                  Dus mensen mag je eigenlijk zonder toestemming fotograferen als je de foto's niet publiceert, gebouwen mag je niet fotograferen? Lijkt me raar, nee?
                  In mijn eerste post al aangehaald... vanaf de openbare weg of op de openbare weg, dus niet in een gebouw. Je gaf het al aan, "gedeeltelijk openbaar".
                  Zo zijn er ook regels over het fotograferen van militaire installaties enz... één probleem. Waar vind je die regels ? Als jij het weet... ik ook.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Toestemming verplicht om gebouw te fotograferen?

                    Die toestemming word gemakkelijk gegeven, hoor! Ik heb hetzelfde voor gehad in het Genkse, ben zeer beleefd gevraagd te stoppen met fotograferen. Dan heb ik de security gevraagd waar ik moest zijn en heb onmiddelijk de toestemming gekregen om door te doen na voorlegging van mijn identiteitsbewijs. Nu is me dat intussen weeral 2 maal gebeurd oa in Roermond in het Outletcenter, is privaat, en ook daar weeral zonder problemen de toestemming gekregen, na verklaring dat de foto's niet voor reclame- en commerciele doeleinden zouden worden gebruikt.
                    Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

                    Comment


                    • #11
                      Re: Toestemming verplicht om gebouw te fotograferen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door RichKE Bekijk bericht
                      Die toestemming word gemakkelijk gegeven, hoor! Ik heb hetzelfde voor gehad in het Genkse, ben zeer beleefd gevraagd te stoppen met fotograferen. Dan heb ik de security gevraagd waar ik moest zijn en heb onmiddelijk de toestemming gekregen om door te doen na voorlegging van mijn identiteitsbewijs. Nu is me dat intussen weeral 2 maal gebeurd oa in Roermond in het Outletcenter, is privaat, en ook daar weeral zonder problemen de toestemming gekregen, na verklaring dat de foto's niet voor reclame- en commerciele doeleinden zouden worden gebruikt.
                      Heb uw raad opgevolgd en opgezocht en een mail gestuurd naar de firma die eigenaar is van het gebouw.
                      Heb ondertussen ook toestemming gekregen om foto's te maken voor eigen gebruik en enkel in de publieke ruimtes, (niet in de bureau's van de belastingen ).
                      Maar dit was ook de bedoeling niet, ik wou enkel de hoofdingang fotograferen (binnen en buiten).

                      Ja heb me misschien een beetje snel laten gaan. Maar ik weet nu dat je inderdaad best gewoon effe toestemming vraagt (en je die blijkbaar ook nog makkelijk krijgt).

                      Bedankt iedereen voor de tips.
                      (Ik kan wel de foto's niet tonen want heb beloofd dat ik ze nergens ga publiceren, maar aangezien ik nog maar wat aan het leren ben is dit misschien nog het beste )
                      Canon EOS 300D + kitlens, Canon EOS 30D, Tokina 12-24, Canon EF75-300 en een heel lange wishList

                      Comment


                      • #12
                        Re: Toestemming verplicht om gebouw te fotograferen?

                        Dagelijks zie ik in Gent toeristen foto's maken,vroeg mij steeds af wat er feitelijk te zien was wat ze fotograferen , Oude beschermde gevels aan de ingang van patershol.

                        Ik en mijn collega hebben er lol in om op het brugje naar het water te wijzen en luidruchtig '' kijk zo'n gruute vis '' t'is precies nen haai '' ...
                        De hollanders komen steevast kijken met camera in den aanslag en wij zijn weg !

                        Comment

                        Working...
                        X