Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Veel contrast bij foto's Nikon D80

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Veel contrast bij foto's Nikon D80

    Beste,

    Hieronder 2 foto's die volgens mij toch te donker uitvallen. Eerst dacht ik dat het aan Lightroom lag dat mijn foto's met een ander profiel werden geladen, maar ik werk nu met Adobe Bridge en niets is veranderd. Ik heb ook niets gewijzigd aan de instellingen van m'n DSLR of dergelijke. Ik weet het niet meer eigenlijk.
    Ik laat mijn foto's steeds afmaken via extrafilm en daar vallen ze ook donker uit dus het ligt niet aan de calibratie van mijn scherm (denk ik toch)

    Foto1



    exif f3,8
    1/60
    iso 200
    matrixmeting

    Foto 2



    exif f7,1
    1/80
    iso 100
    centrumgerichte belichting

    Kan ik een instelling op mijn D80 veranderen om mijn zwarte partijen minder contrastrijk te maken.
    Nog iemand ervaringen met een D80 en dit fenomeen?

  • #2
    Re: Veel contrast bij foto's Nikon D80

    Met je contrast is niks mis, gewoon de belichtingsmeting van je camera wat onder de knie krijgen.
    Op de eerste foto lijkt het alsof je je hand of vinger gedeeltelijk voor de flits had, de tweede is lichtjes onderbelicht, maar niks dramatisch.

    Comment


    • #3
      Re: Veel contrast bij foto's Nikon D80

      Kult,

      bij de eerste foto hou ik m'n hand niet voor de flits hoor. Heb dat nog al voorgehad dat mijn ingebouwde flits blijkbaar niet genoeg licht geeft. Gezichten zijn goed belicht, maar de achtergrond en donkere partijen zijn gewoonweg zwarte vlekken.
      Als ik naar mijn histogrammen kijk, stel ik vast dat de meeste waarden zich links bevinden. Ik dacht altijd, hoe rechtser hoe beter.
      Zelfs buiten gaat mijn camera steeds meer naar het linkse gedeelte van het histogram.

      Comment


      • #4
        Re: Veel contrast bij foto's Nikon D80

        Oorspronkelijk geplaatst door Piet Pienter Bekijk bericht
        Veel contrast bij foto's Nikon D80
        Oorspronkelijk geplaatst door Piet Pienter Bekijk bericht
        Kan ik een instelling op mijn D80 veranderen om mijn zwarte partijen minder contrastrijk te maken.
        Misschien moet je eens opzoeken wat contrast precies is want met deze woordkeuze spreek je niet dezelfde taal als de meesten hier. Contrast <> donker.

        Comment


        • #5
          Re: Veel contrast bij foto's Nikon D80

          in de 1e foto spreken we van donker
          in de 2e foto spreken we van hoog contrast (donkere partijen zijn heel donker)

          of heb ik het mis?

          Comment


          • #6
            Re: Veel contrast bij foto's Nikon D80

            Dat donkere partijen donker zijn hoeft niet per se een hoog contrast te betekenen, nee. Een volledig donkere foto heeft juist een laag contrast.

            Het probleem bij de tweede foto is dat het dynamisch bereik van de scene groter is dan de camera kan vastleggen. Je krijgt dan onherroepelijk een uitgebrande lucht als je de donkere tinten niet geheel zwart wilt hebben.

            Je werkwijze om het histogram links te krijgen is trouwens over het algemeen correct; eventueel kun je je belichting met EV-correctie bijstellen, mocht de camera te donker belichten.
            Last edited by Leonidas; 4 februari 2008, 20:44.

            Comment


            • #7
              Re: Veel contrast bij foto's Nikon D80

              [QUOTE=Piet Pienter;1735457]Gezichten zijn goed belicht, maar de achtergrond en donkere partijen zijn gewoonweg zwarte vlekken.
              QUOTE]

              Dit komt omdat je lichtmeter zal reageren op de gezichten (die correct belicht zijn). Je lichtmeter gaat er dus voor zorgen dat de belichting stopt nadat de gezicht goed zijn.
              Om dan ook de achtergronden verlicht te hebben moet je ofwel een langere sluitertijd pakken, je iso omhoog draaien ofwel je diafragma meer open zetten.
              (hiervoor kan je best op manueel werken, ofwel je flits op SLOW zetten).

              Comment

              Working...
              X