Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop camera... tips gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop camera... tips gevraagd

    Hallo iedereen!

    Ik ben nieuw op dit forum.

    Mijn naam is Joke, ben 26 en heb al geruime tijd een passie voor fotografie Ik loop nu al een jaartje foto's te trekken met mijn Kodak Easyshare Z710 en ben best tevreden over het resultaat van de foto's... maar ik wil nu een stapje verder.
    Mijn interesse ligt vooral bij macrofotografie en dierenportretten.
    Ik lees al een tijdje mee op het forum en heb dus al veel gelezen over de Panasonic Lumix en deze lijkt mij wel heel interessant. Maar zou ik niet beter zijn met een echte DSLR en dan zou ik eerder naar de Canon EOS 400D neigen. Maar welke lens heb ik dan nodig enz...
    Welke zouden jullie mij kunnen aanraden... mijn budget ligt zo rond de 750 euro

    groetjes xxx

    Joke

  • #2
    Re: Aankoop camera... tips gevraagd

    Ik denk dat je een heel goede keuze maakt door een bridge camera te kiezen uit de Lumix reeks van Panasonic, zoals bijvoorbeeld de FZ50 of de zeer aanbevelenswaardige FZ18. Over die FZ18 kan je trouwens hier meer lezen : http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=198355

    Veel foto plezier nog

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop camera... tips gevraagd

      Joke

      Je zal wel denken wat krijg ik weinig antwoorden hier.
      Maar deze hit wordt ook steeds behandelt, deze vraag is een veel voorkomende vraag.
      Voor DSLR is je budget te laag, als je een dslr koopt moet er een telezoom en een macro lens bij voor de wens van jou.
      Je kunt het ook opbouwen je begint met een dslr kit body met lens en kijkt op internet, naar een tweede handse tele en macro lens. En in de toekomst kijk je zelf wat voor lens je graag wilt kopen, het gemis meldt zichzelf aan.

      Als je meteen wilt starten kan je een FZ50 kopen dit is goedkoper,
      maar ik zeg niet beter.
      Ik zelf zit meestal te ver van de vogels voor een FZ50 en voor de macro's heb ik toch een voorzetlensje nodig om een echte macro te nemen.
      Doe ik een voorzet lens voor de FZ50 dan verlies ik teveel iso met een donkere dag. Want met een compact maak je met de lagere iso getallen de beste foto's omdat ze erg gevoelig zijn voor ruis.
      Last edited by Forestwalker; 7 februari 2008, 21:15.

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop camera... tips gevraagd

        Als het echt kriebelt voor de fotografie kies dan ook voor een echt toestel : een spiegelreflex dus. Voor 700 € heb je al een goed toestel (Nikon d40x, Canon d400, Olympus e510, ...) met een basislens. Met een kleine opleg vindt je ook al een telelens erbij (vooral bij wat 'oudere' modellen zoals de Olympus e500, Nikon d40, Canon d350, ...).
        Als fotografie echt je ding blijkt te zijn kan je verder uitbreiden met andere lenzen. (bij Nikon en Canon is veel tweedehands te verkrijgen !)
        Weet dat je bij een bridge rap de beperkingen zult merken. En geloof me ... die supersuper-zoom gebruik je in het echt niet zo veel. Een portretfoto waarbij je kan experimenteren met scherptediepte, alle diafragma's, ... zal je na een tijdje meer boeien. Bij portretten spreekt men ook rap van 'bestaand licht', dan ben je met een bridge al snel nergens meer.

        Op www.konijnenberg.be merk je de allerlaagste prijzen (meestal toch), bij www.vandenborre.be merk je de gangbare prijzen.

        Mijn tip dus : kies voor het echte spul ("there nothing like the real thing..."). Geef toe, een reflex is toch een mooier voorwerp dan de gekunstelde en wat lompe vorm een bridge ?

        Think twice...


        Greetz

        R




        R.
        Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop camera... tips gevraagd

          Welcome to the club !
          Ik waag mij niet aan pro en contra's van het ene merk tov het andere maar zou u toch als raad dit willen mee geven.
          1) stap een zaak binnen en probeer zelf even uit welke camera voor u het best in de hand ligt.
          2) kies best voor een van de meest voorkomende merken (canon, nikon, ...) gezien je hierover meest info vind, 2de hands materiaal enz.
          3) Foto Konijnenberg kan ik aanraden (meest materiaal daar ook gekocht) maar er zijn er nog waar je tegen lagere prijs dan in "normale kleinere" fotowinkel uw materiaal kunt kopen. Hierover kan er ook een "boompje" opgezet worden met als argument dat een "kleine" fotohandel u meer info zal geven enz (eerste camera gekocht bij kleine handelaar, meer betaalt en achteraf gezien weinig tot geen uitleg gekregen).

          750 euro vind ik als "starter" een goed begin MAAR wat ik goed vind is voor een ander te laag en voor nog een ander veel te hoog. Enfin, ieder zijn mening.

          Het materiaal op zich zegt nog niets over de fotograaf zelf (en ik kan het weten ook als beginneling ) gezien de lange weg die ik nog moet afleggen.

          Wat je uiteindelijke keuze zal worden zal je toch zelf moeten bepalen.
          Velen op BD helpen je goed bedoeld (en dat zal het ook wel zo zijn ) maar ieder heeft per slot van rekening zijn eigen mening (en eigen budget )

          Als laatste nog dit.
          Na mogelijke keuze van twee camera's, zoek je nog even op dit (of andere ) forum op wat de pro's /contra's zijn van elk van hen en JIJ beslist dan zelf.

          Joke, succes ermee !!!
          Nikon D70S met kitlens 18-70.

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop camera... tips gevraagd

            Hallo Joke,
            Je geeft aan interesse te hebben voor macrofotografie en dierenportretten.
            Macrofotografie, dat spreekt voor zich, dierenportretten : dat vergt enige nadere uitleg, spreek je over een paard in de wei, je hond thuis of over natuurfotografie ?
            Eerst en vooral moet je het onderscheid maken tussen de eigenheden van een bridge en een DSLR : naast grootte, kostprijs en de verwisselbare lenzen zit je met een fundamenteel technisch verschil : de grootte van de sensor. De grootte van de sensor bepaalt de scherptediepte in je foto. De Sensor van bridge is kleiner dan die van een DSLR en de scherptediepte in een foto gemaakt met een bridge is dus altijd groter dan die in een foto gemaakt met een DSLR. Concreet wil dit zeggen dat mooie geïsoleerde portretten met een wazige achtergrond met een bridge veel moeilijker te maken zijn dan met een DSLR.
            Voor macrofotografie is dit onderscheid beduidend minder dan bij portret of (natuurfotografie. De scherptediepte wordt immers niet alleen bepaald door de sensorgrootte en het gebruikte diafragma maar ook door de het gebruikte brandpunt en de afstand tot je onderwerp. In de regel : hoe dichter bij je onderwerp en hoe groter je brandpunt, hoe waziger je achtergrond zal zijn.
            Omdat je met veel bridges kan focussen vanaf een paar centimeter, maken deze ook heel mooie macro's (mijn FujiS602Zoom destijds maakte er heel knappe).
            In het telewerk wordt het een ander paar mouwen : hier geld dan ook de vraag wat je wil bereiken ? Snelle actiefotografie, vluchtshots, portretten met een egale achtergrond, puur telewerk met behoud van detail en scherpte
            zijn toch eerder het terrein van de DSLR, maar dan zit je ook met de eigenheden ervan : kostprijs en volume. Het gaat hier dan niet meer over een toestel alleen, maar ook over lenzen, statief, tassen...
            Kwestie is dus om voor jezelf uit te maken hoever je wil gaan met investeren in je hobby (nu en in de toekomst) en welke kwaliteit je uiteindelijk wil bereiken : voor een degelijke bridge ben je pakweg 500 € kwijt, een goeie DSLR met een macrolens, een telelens, een statief en een allroundlens brengt al rap naar het vijf voudige en meer.

            (BTW : de natuurfoto's op mijn site zijn allemaal gemaakt in en rond Hamme)
            fotosite

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop camera... tips gevraagd

              Oorspronkelijk geplaatst door Reginald Dwight Bekijk bericht
              ...Geef toe, een reflex is toch een mooier voorwerp dan de gekunstelde en wat lompe vorm een bridge ?...
              Euh ??

              Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
              Kwestie is dus om voor jezelf uit te maken hoever je wil gaan met investeren in je hobby (nu en in de toekomst) en welke kwaliteit je uiteindelijk wil bereiken : voor een degelijke bridge ben je pakweg 500 € kwijt, een goeie DSLR met een macrolens, een telelens, een statief en een allroundlens brengt al rap naar het vijf voudige en meer.
              De prijs van de beste bridgecamera's ligt momenteel gemiddeld rond de 370 euro (Panasonic FZ18 : 318, Canon S5IS : 336, Panasonic FZ50 : 393, Canon G9 : 424).

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop camera... tips gevraagd

                Oorspronkelijk geplaatst door jacketgreen Bekijk bericht
                De prijs van de beste bridgecamera's ligt momenteel gemiddeld rond de 370 euro (Panasonic FZ18 : 318, Canon S5IS : 336, Panasonic FZ50 : 393, Canon G9 : 424).
                Waar vind je een FZ18 voor die prijs?

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop camera... tips gevraagd

                  Oorspronkelijk geplaatst door Floris Bekijk bericht
                  Waar vind je een FZ18 voor die prijs?
                  Kijk eens op www.digitalstreet.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop camera... tips gevraagd

                    Panasonic Lumix DMC-FZ18 Zwart kopen? Vergelijk de shops met de beste prijzen op Tweakers. Wacht je op een prijsdaling? Stel een alert in.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop camera... tips gevraagd

                      Ik zou zoals vermeld kijken voor een 350D ofzo en een goede lens erbij, daar kom je zoveel verder mee. Volgens mij toch. Ook al is hij wat ouder, de 350D is nog steeds een goeie camera, net als de "concurrenten" ervan. Het hangt er natuurlijk van af hoe ver je wil gaan met je hobby.. Het heeft allemaal z'n voordelen maar voor mij zijn die van een spiegelreflex toch significanter. Vooral de snelheid doet't em bij mij..
                      Veel succes bij je keuze!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoop camera... tips gevraagd

                        Ik ben/was ook wat "verscheurd" door de keuze tussen een bridge of een DSRL. Ondanks de daling van de prijzen wat body's spiegelreflexen betreft weten we allemaal dat het niet om de body gaat maar om het glaswerk. Deftige lenzen voor macro of telé zijn duur en bepaald geen pluimpjes om mee op stap te gaan. Met een bridge denk ik dat er meer kans is dat je dat "altijd" bij de hand hebt voor als de gelegenheid zich voordoet ( wandelend, fietsend enz.). Dat je daarmee niet de kwaliteit haalt van een vijfmaal duurdere spiegelreflex is nogal wiedes . Ze zouden er anders niet veel meer verkopen .
                        Dus hangt het er gewoon van af hoeveel centen en tijd je in fotografie als hobby wil investeren. Dat alles afgewogen ga ik voor een bridge camera in de komende dagen /weken. Normaal wordt dat de panasonic lumix dmc fz 18 waarover ik nog niet veel slechts gelezen heb.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoop camera... tips gevraagd

                          Canon heeft momenteel een zeer interessante kit met 2 lenzen van de EOS 400D... dus het zou deze wel eens kunnen worden.

                          Bedankt allemaal voor de tips... ik blijf ze lezen en wikken en wegen In mei ga ik over tot aankoop en laat ik jullie zeker weten welke het geworden is.

                          @elsan: zowel natuurfotografie als mijn katten thuis. Ik zoek vooral de rust op.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoop camera... tips gevraagd

                            Producenten zijn er zich van bewust dat er een drempel is tussen bridge en DSLR en willen deze zo laag mogelijk maken. Om mensen een betere toegang tot DSLR's te bieden zijn er een aantal toestellen op de markt gebracht zoals Nikon D40(X), D60, Pentax K100D,Olympus E410,Canon 400d, Sony A200,A300,A350 etc. bvb De Sony A200 heb je voor een 600 euro met lens. De sony A100 heb je sinds de lancering van de A200 voor 466 euro, werd over een maand nog verkocht voor rond de 900 euro. De A100, iets ouder toestel, is ongeveer even lang op de markt als de 400d maar heeft wel een aantal extra functies.
                            Macro of telelenzen kun je later bijkopen zijnde tweedehands of nieuw. Er zijn ook lensfabrikanten zoals Tamron,Sigma en Takumar, welke zoom (tele) lenzen in hun assortiment hebben met macro functie.

                            Comment

                            Working...
                            X