Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instellingen Panasonic FZ 18

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Instellingen Panasonic FZ 18

    Hallo Allemaal,

    Hier een vraagje aan de FZ 18 bezitters,welke instellingen raden jullie aan voor concertfotografie.

    Kwestie meetfunctie en AF Mode.

    Groetjes,
    Robert
    Panasonic TZ 7 - FZ 35
    Canon 450D 18-55 IS,55-250 IS,Canon 100-400 IS

  • #2
    Re: Instellingen Panasonic FZ 18

    Voor concertfotografie werk ik met de DSLR gewoonlijk in de AV-mode (diafragmavoorkeuze), en het diafragma tussen f2,8 en f4 (naargelang de omstandigheden, ik heb nu ook een 50mm f1,4 maar die heb ik daarvoor nog niet gebruikt).
    De lens die ik het meest gebruik is de 70-200 f2,8 L IS.

    Voor lichtmeting gebruik ik gewoonlijk deelmeting (9% van het midden bij een 20D of 40D).

    De AF staat gewoonlijk op Single Shot, centraal AF-punt, maar daar wijk ik soms ook vanaf als het zo niet wil lukken.

    En het belangrijkste, de iso staat tussen 800 en 1600, anders lukt het gewoonlijk ook niet om scherpe foto's te maken. Daar zal je wel in de problemen komen als je met een FZ 18 werkt, die zal op die hoge iso-waarden enorm veel ruis geven, en heel weinig details (de ruisonderdrukking haalt bijna alle details weg).

    Een bridge of compact is niet echt geschikt voor concertfotografie, Fuji brengt binnenkort wel de S100 FS uit, en volgens de technische gegevens zou je die eventueel wel kunnen gebruiken voor dat soort fotografie, maar een DSLR + lichtsterke objectieven zal nog altijd betere resultaten geven:
    Pre-PMA 2008: Today is the day Fujifilm has chosen to reveal the new models it is launching at the PMA show next week. There's 7 models in total, but the most intersting is undoubtedly the FinePix S100FS, which the company is describing as its most advanced consumer digital camera to date and its latest attempt to offer a viable DSLR alternative. Headline features include a large 2/3 inch 11 megapixel Super CCD sensor, all-new optically-stabilized 14.3x (28-400mm) manual zoom lens and a version of the 100-400% wide dynamic range and film simulation (hence 'FS') options seen on the FinePix S5 Pro SLR.


    Een test is er nog niet, de camera is op dit ogenblik alleen maar "aangekondigd".
    Het is zeker geen compacte bridge-camera, want er zit een veel grotere sensor in dan in de andere compacte camera's. Daardoor moet de lensdiameter ook heel wat groter zijn, en krijg je een vrij groot en zwaar toestel.
    Last edited by Black B@ndit; 3 februari 2008, 15:04.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Instellingen Panasonic FZ 18

      Hoi daar;

      Ik trek meestal zonder flits op een concert en dan een niet te hoge iso nemen...je camera neemt het aanwezig licht van het concert op!!

      Alleen moet je echter wel over een hele standvastig hand beschikken want echt scherpe foto's nemen zit er toch niet in!

      Je kan ook proberen op de nachtstand te trekken wel met flits maar deze is een korte en krachtige flits deze zijn te doen maar niet echt scherp...maar ik ben er best tevreden mee..

      Als je echt heel scherpe foto's wil dan raad ik je een DSLR aan zoals hierboven vermeld!!

      groet Dirk
      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

      Comment


      • #4
        Re: Instellingen Panasonic FZ 18

        Heb je hier al eens naar gekeken?
        Natalia in Sportpaleis, ook met een FZ18 genomen.
        Foto is wat mij betreft goed hoor !
        Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
        BD0993BE
        Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

        Comment


        • #5
          Re: Instellingen Panasonic FZ 18

          In bijna alle omstandigheden onderbelicht ik 1 a 2 stops en zelfs dan heb ik nog af en toe overbelichte foto's. Volgens mij is door de specifieke podiumbelichting onderbelichten echt noodzakelijk bij het gros van de concerten.
          Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

          Comment


          • #6
            Re: Instellingen Panasonic FZ 18

            Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
            In bijna alle omstandigheden onderbelicht ik 1 a 2 stops en zelfs dan heb ik nog af en toe overbelichte foto's. Volgens mij is door de specifieke podiumbelichting onderbelichten echt noodzakelijk bij het gros van de concerten.
            Inderdaad voor concerten onderbelicht ik altijd -1,
            ISO waarden 200 - 400 : F-waarde(zo laag mogelijk).
            Heb wel gemerkt als ik spotmeting gebruik dat de sluitertijd ook groter wordt.
            Dus ik zal maar heel veel oefenen zeker.

            Groetjes,

            Robert
            Panasonic TZ 7 - FZ 35
            Canon 450D 18-55 IS,55-250 IS,Canon 100-400 IS

            Comment


            • #7
              Re: Instellingen Panasonic FZ 18

              Oorspronkelijk geplaatst door Onkertje Bekijk bericht
              Heb je hier al eens naar gekeken?
              Natalia in Sportpaleis, ook met een FZ18 genomen.
              Foto is wat mij betreft goed hoor !
              Dank u wel want ikzelf heb deze foto's genomen.
              In Natalia Deel 2 staat er nog eentje.

              Groetjes,

              Robert
              Panasonic TZ 7 - FZ 35
              Canon 450D 18-55 IS,55-250 IS,Canon 100-400 IS

              Comment


              • #8
                Re: Instellingen Panasonic FZ 18

                Ja, juist, Robur. Ik wou een link posten naar jouw Natalia, maar ben de link dus blijkbaar vergeten
                Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
                BD0993BE
                Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

                Comment


                • #9
                  Re: Instellingen Panasonic FZ 18

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Een bridge of compact is niet echt geschikt voor concertfotografie, Fuji brengt binnenkort wel de S100 FS uit, en volgens de technische gegevens zou je die eventueel wel kunnen gebruiken voor dat soort fotografie, maar een DSLR + lichtsterke objectieven zal nog altijd betere resultaten geven:
                  Pre-PMA 2008: Today is the day Fujifilm has chosen to reveal the new models it is launching at the PMA show next week. There's 7 models in total, but the most intersting is undoubtedly the FinePix S100FS, which the company is describing as its most advanced consumer digital camera to date and its latest attempt to offer a viable DSLR alternative. Headline features include a large 2/3 inch 11 megapixel Super CCD sensor, all-new optically-stabilized 14.3x (28-400mm) manual zoom lens and a version of the 100-400% wide dynamic range and film simulation (hence 'FS') options seen on the FinePix S5 Pro SLR.


                  Een test is er nog niet, de camera is op dit ogenblik alleen maar "aangekondigd".
                  Het is zeker geen compacte bridge-camera, want er zit een veel grotere sensor in dan in de andere compacte camera's. Daardoor moet de lensdiameter ook heel wat groter zijn, en krijg je een vrij groot en zwaar toestel.

                  Die weegt bijna 1kg
                  Voor de rest mooie specs, maar dat gewicht is 3x zoveel als die van de FZ18.

                  BTW: Welke zijn goede alternatieven voor een FZ18? Een oly 570 of een Fuji S8100fd, of nog anderen?

                  Komt Panasonic (of een ander merk) binnenkort nog met een "nieuwe" versie van toestellen zoals de FZ18 op de markt?

                  Zoals de kaarten nu geschud zijn, ben ik van plan om binnenkort een FZ18 aan te schaffen, tenzij er nog interessante nieuwigheden in dat segment gepland zijn voor binnen dit en laat ons zeggen 2 a 3 maanden.

                  Comment

                  Working...
                  X