Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

switchen of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • switchen of niet?

    Ruim 19 maanden geleden begon ik met een DSLR. Ik koos voor Pentax vanwege de prijs en de goede ervaringen van mijn vader. Op zich ben ik erg tevreden met mijn camera maar overweeg nu toch een switch...

    M'n grootste probleem is dat het zo ongeveer onmogelijk is om een goede telelens te krijgen met Pentax mount, afgezien van de Bigma dan (en de Sigma 135-400 & 170-500, maar lees eigenlijk niet echt goede verhalen over deze twee) en de Sigma 100-300 f4, maar die is nergens op voorraad en gaat waarschijnlijk nog maanden duren voordat die weer geproduceerd wordt Maar van de Bigma lees ik dan weer dat die best traag is, en bovendien natuurlijk niet bepaald lichtsterk. Tweedehands is ook geen optie, er is niks goeds verkrijgbaar en áls er al es iets te koop is, is het belachelijk duur... Nu heb ik gisteren bij Konijnenberg even een Canon 40D + 100-400L in handen gehad. En dat leek me helemaal geen verkeerde combinatie . Enig nadeel, de prijs

    Anyway, nu speel ik dus met de gedachte om te switchen. Ik denk dan aan een 40D + Tamron 17-50 (liever nog de ef-s 17-50 maar die 's weer zoveel duurder), Canon 50 f1.8, Tamron 90macro, een 100-400L en een speedlite 430EX (en dan later nog een grip & 70-200) Dit zou me zo'n 3400 euro kosten, incl geheugenkaartjes en een extra accu, tenzij ik natuurlijk wat leuke lenzen tweedehands zou kunnen aanschaffen.... 't Zou zowiezo betekenen dat ik al m'n Pentax gear zou verkopen, maar dan per saldo nog wel wat euro's bij moeten leggen.

    De vraag is, doe ik hier verstandig aan, of kan ik net zo goed wel een Bigma of 170-500 aanschaffen met Pentax mount? Of nog goedkoper, een 2x EX converter mij mijn Sigma 70-200? (de vraag hierbij is tevens dus eigenlijk ook of de 100-400 beter is dan bijv. de bigma)
    Wat ik denk ik zeker zou missen is de beeldstabilisatie. ('k Denk echter wel dat dit belangrijker is bij telelenzen dan bijv. bij groothoek tot standaardbereik maar toch....)
    En hoe is de AF van de tamron 17-50? Is die veel langzamer dan een EF-S 17-55? En is draadloos flitsen ook mogelijk met de Speedlite 430?
    Last edited by MarkEL; 4 februari 2008, 10:33.
    www.indetailfotografie.nl

  • #2
    Re: switchen of niet?

    Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
    n.
    En hoe is de AF van de tamron 17-50? Is die veel langzamer dan een EF-S 17-55? En is draadloos flitsen ook mogelijk met de Speedlite 430?
    Ik merk niet zoveel verschil in de AF met men tamron vs de USM lenzen van canon die ik liggen heb. Tamron maakt juist meer lawaai maar dat is discuteer baar. Draadloos flitsen met de speedlight 430 is dacht ik wel mogelijk. Mits een zender dacht ik. Niet 100 % zeker.

    Nu, ik ben tevreden van men 40D. Juist zien men foto's er soms overbelicht uit op het schermpje, bekijk je ze dan op de pc: perfect. Eveneens van dicht flitsen met de EF 50 1.4 als de tamron 17-50 2.8 levert een overbelichtige foto op. Moet hier nog opzoeken hoe dit komt. Men oude 350D met de tamron lens doet dit natuurlijk niet.... maar met men 17-85 IS USM op de 40D, doet dit natuurlijk wel weer, ietsje minder dan de tamron en prime maar swat.

    Al bij alles: probeer eens die lenzen op het toestel en maak dan je conclusie

    Comment


    • #3
      Re: switchen of niet?

      Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
      ........M'n grootste probleem is dat het zo ongeveer onmogelijk is om een goede telelens te krijgen met Pentax mount,
      Dat is dan ook de enige reden waarom ik aan Canon vastzit!
      Pentax blijft in die duistere zone zitten, juist “not pro” enough!!!
      Mocht je switchen, overweeg dan zeker de Sigma 150mm EX DG HSM Macro F: 2.8 Canon AF!
      Deze waanzin-lens alleen en de: Canon EF 70-200mm f/4 USM L IS, is al een switch waardig (voor mij dan toch)

      Ik ga me trouwens ook een 40D'ken permiteren, voor de crop (in Tele) >< FF: 5D

      Best regards
      Dagzz
      Last edited by Dagzz; 2 februari 2008, 16:09.
      I Love Leica

      Comment


      • #4
        Re: switchen of niet?

        Niet te vroeg veranderen; ik denk dat Pentax aan een serieuze inhaalbeweging bezig is.

        Dit vraagt uiteraard wat geduld, het is misschien wel koffiedik kijken, maar het zou wel eens kunnen dat de Canon/Nikon hegemonie de komende jaren wel eens heel wat meer concurrentie zou kunnen krijgen.

        http://www.dpreview.com/articles/pma2008/Pentax/
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Re: switchen of niet?

          Eens houdt het wachten op, nietwaar!!
          I Love Leica

          Comment


          • #6
            Re: switchen of niet?

            Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
            Niet te vroeg veranderen; ik denk dat Pentax aan een serieuze inhaalbeweging bezig is.
            Mee eens. Je ziet nu bv. ook dat Sigma weer start met lenzen voor Pentax aan te bieden. Dat betekent dat Sigma weer voldoende volume in die markt ziet...
            Maar als je natuurlijk echt geen zin hebt om op iets te wachten, dan is veranderen waarschijnlijk de enige oplossing.
            Maakt uiteindelijk niet veel uit. Zolang je maar plezier hebt met het maken van foto's .
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #7
              Re: switchen of niet?

              Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
              Of nog goedkoper, een 2x EX converter mij mijn Sigma 70-200? (de vraag hierbij is tevens dus eigenlijk ook of de 100-400 beter is dan bijv. de bigma)
              Ik heb een 2x teleconverter en in combinatie met een Tamron heeft ie problemen met de autofocus (vooral in de uiterste brandpuntsafstand). Alleen onder prima lichtomstandigheden geen probleem.
              Het rare is dat die teleconverter in combinatie met een analoog 28-80 objectief van Pentax onmiddellijk focust (zelfs bij weinig licht.
              Btw de converter is van Kenko
              Comfortably numb with my Pentax

              Comment


              • #8
                Re: switchen of niet?

                Oorspronkelijk geplaatst door Dagzz Bekijk bericht
                Dat is dan ook de enige reden waarom ik aan Canon vastzit!
                Pentax blijft in die duistere zone zitten, juist “not pro” enough!!!
                Mocht je switchen, overweeg dan zeker de Sigma 150mm EX DG HSM Macro F: 2.8 Canon AF!
                Deze waanzin-lens alleen en de: Canon EF 70-200mm f/4 USM L IS, is al een switch waardig (voor mij dan toch)

                Ik ga me trouwens ook een 40D'ken permiteren, voor de crop (in Tele) >< FF: 5D

                Best regards
                Dagzz
                eens met dagzz

                150 mm macro sigma = super
                70-200 f4 IS is al genoeg over geschreven denk ik

                persoonlijk hou ik minder van de 100-400 schuifzoom en zou ik wachten op nieuwe versie van canon of kijken naar de pas geïntroduceerde sigma telezooms

                groeten
                We all go a little mad sometimes. Haven't you?
                Eindelijk webstek http://patrickfranqui.zenfolio.com

                Comment


                • #9
                  Re: switchen of niet?

                  Oorspronkelijk geplaatst door romulus Bekijk bericht
                  persoonlijk hou ik minder van de 100-400 schuifzoom

                  Prime is immers nog beter, maar minder coulant!
                  Maar idd. ik ga ook nooit boven factor: 2.5/3 voor een zoom, anders lever je zwaar in!

                  Volgende week, it's: USA en breng ik een 40D'ke + EF-S 60mm f/2.8 Macro USM mee, getest en zéér goedbevonden en kost niets (portret)

                  Best
                  agzz
                  I Love Leica

                  Comment


                  • #10
                    Re: switchen of niet?

                    Ik denk dat als je op je tanden kunt bijten, er geen reden is om Pentax weg te gaan:

                    de DA 60-250 wordt verwacht derde kwartaal van dit jaar en dan heb je de keuze:

                    Pentax 50-135
                    Pentax 60-250
                    Sigma 70-200 HSM
                    Sigma 100-300 HSM
                    Sigma 120-400 HSM
                    Bigma
                    Tamron 70-200

                    (en ik zal er hier en daar nog wel ene vergeten hebben... ; )

                    Pentax is een serieuze inhaalbeweging aan het maken en op lange termijn zal dat het minst kosten voor jou denk ik... In elk geval: de keuze is nu al groter dan drie jaar geleden toen ik in Pentax stapte en het aanbod is zelfs groter dan bepaalde concurrenten...

                    Dat Pentax niet 'pro' genoeg zou zijn: wat is pro?
                    http://www.digifotofreak.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: switchen of niet?

                      Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                      Dat Pentax niet 'pro' genoeg zou zijn: wat is pro?
                      1. Dat ik mijn werk kan doen
                      2. Met de lens die ik nodig heb

                      De zaken liggen anders als het (hobby) om mee te spelen is

                      That's all

                      Best
                      Dagzz
                      I Love Leica

                      Comment


                      • #12
                        Re: switchen of niet?

                        Tja, mijn mening hoef ik allicht niet meer te geven hé... Ik zou zeggen blijf bij Pentax...

                        Ik snap er nog altijd niks van, van die obsessie die zo veel mensen met tele hebben. Waar is de tijd dat het maximum dat iemand op z'n analoge reflex had een 200mm was en dat iedereen daarmee ruim voldoende had, met uitzondering van enkele professionele sportfotografen. Ok, toen gingen mensen mss niet te pas en te onpas op safari zeker... Sommigen zullen mss beweren dat het Freudiaans is, zou het dan toch zo zijn???

                        Ik kwam tot inzien, en verkocht onlangs m'n Sigma EX70-200/2.8 in Pentax mount. De Pentax DA*50-135/2.8 is gewoon veel beter en een stuk lichter en compacter. 135mm op dat objectief geeft dezelfde beeldhoek op APS-C als 200mm op kleinbeeld, en is voor mij meer dan genoeg... maar blijkbaar ben ik eenzaam daarin...

                        Waarom is iedereen tegenwoordig zo lui en willen ze alles maar afstandelijk bijtrekken ipv zich in de actie te begeven en geëngageerde fotografie te maken? Waarom kan niemand nog de tijd nemen een compositie uit te zoeken door een onderwerp te observeren en zich ernaar te schikken. Een standaardobjectief of breedhoek kunnen zoveel mooiere beelden opleveren... Ik zie niemand enthousiast worden over de beeldhoek die 16mm op APS-C levert (24mm op kleinbeeld) met de DA*16-50/2.8, wat zo'n mooie perspectiefwerking kan geven en zoveel toegevoegde waarde kan hebben in je beeldtaal, neen, ze zagen allemaal dat ze door die 50mm teveel moeten lopen en te dicht op hun onderwerp moeten gaan...

                        Swat, ik berust in m'n eigenzinnigheid... 't zal niet veranderen...

                        En dan nog... langer kopen is overigens nooit een probleem geweest... Een FA*300/4.5 aan een faire prijs is normaal nog steeds te vinden... Je zegt belachelijk duur, dan heb je mijn inziens niet gezocht hoor. De nieuwe DA*300/4 zal EUR 1200 kosten, wat een normale marktprijs is, maar een FA*300/4.5 ga je nooit zoveel betalen, en die moet toch echt te vinden zijn...

                        Los van Pentax, heb je nu Sigma dat een hele reeks langere zooms ook in Pentax mount gaat maken...

                        Och ja, als je elders gelukkig bent... Ik veronderstel dat je pech met de DA*16-50/2.8 je ook enigzins van Pentax heeft ontmoedigd? Ik hoop dat je als je besluit te veranderen, je elders meer geluk hebt... Hoewel ik ervoor vrees. Ik heb al velen met gelijkaardige verhalen gekend, en die zwerven nu nog steeds rond op zoek naar hun heilige graal... Maar ik wens dat jij de jouwe moge vinden Mark!

                        't Beste...

                        Wim
                        Last edited by ishpuini; 2 februari 2008, 23:48.
                        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                        Comment


                        • #13
                          Re: switchen of niet?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Dagzz Bekijk bericht
                          1. Dat ik mijn werk kan doen
                          2. Met de lens die ik nodig heb

                          De zaken liggen anders als het (hobby) om mee te spelen is

                          That's all

                          Best
                          Dagzz
                          Bedoel je dat je nog steeds je Pentax DA* gerief niet hebt??? En dat je uiteindelijk je wachten hebt opgegeven?

                          Dat snap ik dus niet hé... Hoe leg je het uit dat ik als amateur er steeds in slaag wel m'n gerief te hebben??? Ik ga er niet tot in de details op in gaan, maar ik heb al m'n gerief op één of andere manier wel ontdubbeld sinds ik ruim 3 jaar geleden met Pentax DSLRs begon... Nooit het risico gehad zonder te vallen... Maar ik moest er wel zelf voor zorgen, binnen ons kneuterlandje moet je idd niet verwachten dat ze je soigneren, blijkbaar geldt dat op alle niveaus. Maar als je het gerief zo erg wilt zoals ik uit je posts van een half jaar geleden afleidde, mogen de grenzen van dat kneuterlandje toch geen probleem zijn?

                          Bon... 't zal wel aan mij liggen zeker...

                          Wim
                          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                          Comment


                          • #14
                            Re: switchen of niet?

                            Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                            Bedoel je dat je nog steeds je Pentax DA* gerief niet hebt??? En dat je uiteindelijk je wachten hebt opgegeven?

                            Dat snap ik dus niet hé... Hoe leg je het uit dat ik als amateur er steeds in slaag wel m'n gerief te hebben??? Ik ga er niet tot in de details op in gaan, maar ik heb al m'n gerief op één of andere manier wel ontdubbeld sinds ik ruim 3 jaar geleden met Pentax DSLRs begon... Nooit het risico gehad zonder te vallen... Maar ik moest er wel zelf voor zorgen, binnen ons kneuterlandje moet je idd niet verwachten dat ze je soigneren, blijkbaar geldt dat op alle niveaus. Maar als je het gerief zo erg wilt zoals ik uit je posts van een half jaar geleden afleidde, mogen de grenzen van dat kneuterlandje toch geen probleem zijn?

                            Bon... 't zal wel aan mij liggen zeker...

                            Wim
                            Neen: dat bedoel ik zeker niet en dat ligt inderdaad aan jou!
                            Je vraagt iets en geeft zelf, ook al, het antwoord, da’s nooit gezond!

                            Never mind
                            agzz
                            I Love Leica

                            Comment


                            • #15
                              Re: switchen of niet?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Dagzz Bekijk bericht
                              Neen: dat bedoel ik zeker niet en dat ligt inderdaad aan jou!
                              Je vraagt iets en geeft zelf, ook al, het antwoord, da’s nooit gezond!

                              Never mind
                              agzz
                              Een beetje snel getikt. 'k Was 't net aan 't bijstellen, maar ik zal in deze post bijsturen. Die tweede paragraaf, over mij als amateur die wel overal aan kon geraken was eerder algemeen commentaar...

                              Ik blijf wel geïnteresseerd naar wat je dan wel mag bedoeld hebben. Want uit jouw posts valt zelden op te maken wat je juist bedoelt... Niet pro genoeg zeg je, als Marc uitleg vraagt zeg je dat pro is dat je je werk kan doen met de lens die je wil... zonder te zeggen dewelke dat dan wel mag zijn... En met commentaar als that's all en never mind plus een beetje met je ogen rollen zijn we al evenmin duidelijker...

                              Wim
                              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                              Comment

                              Working...
                              X