Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpstelprobleem D70S

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpstelprobleem D70S

    Het zal wel aan mij liggen, denk ik, maar als "bleuken" heb ik het nog niet gevonden.
    Ik fotografeer met een Nikon D70S maar vind dat de scherpstelling niet dat is wanneer ik ALLES scherp wil. Als ik vb twee mensen fotografeer en de ene staat 30 cm dichter dan de andere, is een van de twee ontscherp (zichtbaar op de ogen). Denkelijk foutieve instelling. Camera staat op 400 ISO - 1/60 sec - F4.5 - dynamisch schepstelling. Als ik een algemeen overzicht trek valt mij die onscherpte meer op. Wat is de beste instelling (program P) om ook eens (waarom niet) ALLES scherp te krijgen.

    t' Zal wel aan mij liggen .

    Kan iemand mij duiden waar mijn fout zou liggen zodat ik daar naar kan werken N

    Hopelijk stel ik hier geen domme vraag, maar ik denk dat dit forum ook dien om te leren (en dat moet ik dus nog veel doen als -tje)

    Alvast mijn dank
    Nikon D70S met kitlens 18-70.

  • #2
    Re: Scherpstelprobleem D70S

    Wel, een diafragama openening van 4.5 is redelijk groot wat wilt zeggen dat je redelijk grote achtergrond-onscherpte gaat hebben. Wat je moet doen is scherpstellen op de voorste persoon en dan een groter diafragma gaan gebruiken. f8, f11 etc. Om deze diafragma's te kunnen gebruiken (bij eenzelfde sluitertijd van 1/60e) moet er wel meer licht zijn. Dus ofwel hogere ISO waarde selecteren, ofwel inflitsen ofwel gewoon zorgen dat er op een of andere manier meer licht is.

    Of je kan natuurlijk altijd een tragere sluitertijd gebruiken. Maar hoe trager de tijd, hoe meer kans op bewegingsonscherpte.

    Een volledig scherp beeld zoals je makkelijk hebt bij een point-en-shoot camera is veel moeilijker bij een SLR. Dit heeft te maken met het formaat van de sensor, maar die technische uitleg zal ik je besparen.

    Ook een groothoek lens helpt bij het bereiken van meer scherpte, hoe meer groothoek hoe meer scherptediepte bij eenzelfde diafragma. Hoe meer tele, hoe meer onscherpte op de achtergrond.

    PS: om het diafragma aan te passen: zet em gewoon in de A-stand, dan heb je altijd volledige controle. Je kan ook het scherptediepte-controle knopje gebruiken naast je lens om te zien hoeveel er scherp gaat zijn.
    mijn website

    Comment


    • #3
      Re: Scherpstelprobleem D70S

      bedankt alvast Powaqqatsi !

      Als ik het goed voorheb moet ik minder de camera zijn "goesting" laten doen en zelf meer met diagfragma spelen (groot getal - kleine opening - scherper maar meer licht nodig).
      Raar maar waar. Het interesseert mij wel waarom een goedkoper "jan met de pet" cameraatje het op dit vlak beter doet (met alle respect voor de gebruiker want ik heb zelf zo een nood-cameraatje in de wagen liggen van 50€) dan een duur DSRL toestel.
      Bijkomend vraagje. Het verschil in scherpstellingsveld tussen "enkel veld" en "dynamisch veld" is mij denkelijk wel duidelijk (1= meet één centerpunt waarop dient scherp gesteld en 2 = meer verspreid); maar hoe het dichtsbijzijnd veld werkt snap ik niet goed. Akkoord het woord zegt het zelf maar welk verschil heeft 3= dichtsbijzijnde tov van 2 meer verspreid. Deze meting is toch niet zo verschillend qua EINDresultaat ?

      Welk programma of instellingen gebruiken jullie bij voorkeur als het snel en scherp moet zijn?
      Nikon D70S met kitlens 18-70.

      Comment


      • #4
        Re: Scherpstelprobleem D70S

        ik denk dat het probleem dat je hebt eigenlijk geen probleem is, maar gewoon "Depth of Field" (DOF) of in het nederlands scherptediepte is.

        ik zou deze pagina op wikipedia er eens op nalezen.
        || Photography Blog ||

        Comment


        • #5
          Re: Scherpstelprobleem D70S

          Als je portretten maakt gebruik je de single spot AF en AFS, die dynamic is voorbewegende onderwerpen(zie manual).

          Stel scherp op één persoon, zet nu de AF M en zet de afstand tussen de 2 personen, camera op A, diafragma op de waarde dat beide personen in de scherptediepte vallen, controleer de sluitertijd, deze moet 1/(1,5xf) zijn is deze langer(dus een kleiner getal want het 1/xx) dan de iso omhoog.

          Met een phd camera lukt het wel een van voor naar achteren scherpe opname te maken, omdat van deze camera's de scherptediepte van nature groter is. Met als grote nadeel dat je ze niet kleiner kan maken, met een DSLR kun je kleine scherptediepte wel groter maken, dus dat is een voordeel.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Scherpstelprobleem D70S

            Oorspronkelijk geplaatst door Powaqqatsi Bekijk bericht
            Wel, een diafragama openening van 4.5 is redelijk groot wat wilt zeggen dat je redelijk grote achtergrond-onscherpte gaat hebben. Wat je moet doen is scherpstellen op de voorste persoon en dan een groter diafragma gaan gebruiken. f8, f11 etc. (...)
            Dat moet dus kleiner zijn.
            Diafragma van f8 is kleiner dan f4.5 en f11 is kleiner dan f8 Het stellen breuken voor (1/2e, 1/4e, 1/8e etc...) En het is beter om scherp te stellen op de middenste persoon, omdat de scherptediepte bij het dichtknijpen van een diafragma zich vergroot zowel naar achter als naar voor.


            Canon011, "scherpstellen op dichtsbijzijnde" is niet moeilijk is gewoon wat het zegt: de camera zoekt het voorwerp in het beeld dat het dichts tot de camera staat en stelt daarop scherp. Bijvoorbeeld een rij bomen achter elkaar, een groep personen, auto's op de baan,... altijd zal de camera scherpstellen op object dat het dichtsbij is. Met als gevolg dat alles erachter al onscherp wordt, als er een groot diafragma (f2.8, f4,...) gebruikt wordt en de afstand tussen de verschillende objecten redelijk groot is. Als je meer dingen scherp wilt zien in de diepte (=scherptediepte) dan moet je inderdaad kleiner diafragma gebruiken, genre f8-f11. Nadeel is dan dat er minder licht binnenkomt op je sensor en je dus moet opletten dat je geen wazige foto's krijgt. Om bij f8 - f11 te fotograferen met lage ISO's moet je al op een zonnige middag buiten staan. Anders: ISO omhoog ter compensatie.

            Comment


            • #7
              Re: Scherpstelprobleem D70S

              Oorspronkelijk geplaatst door canon011 Bekijk bericht
              bedankt alvast Powaqqatsi !

              Raar maar waar. Het interesseert mij wel waarom een goedkoper "jan met de pet" cameraatje het op dit vlak beter doet (met alle respect voor de gebruiker want ik heb zelf zo een nood-cameraatje in de wagen liggen van 50€) dan een duur DSRL toestel.
              Compactjes hebben een kleine sensor (een factor 5 o.i.d.
              kleiner dan van een reflex) en daardoor een grote scherptediepte.....

              Comment


              • #8
                Re: Scherpstelprobleem D70S

                Bedankt voor uw antwoorden
                Vergis ik mij als ik zeg dat je op de kit standaardlens bij de D70 S (AF-S NIKKOR 18-70 1:3.5-4.5G ED) geen scherptediepte op de lensring kan afgelezen worden ?
                Als naar de camera kijkt (alsof je zelf gefotografeerd wordt), bevind er zich een controleknop voor scherptediepte (richting 7u als je naar delens kijkt).
                Ofwel ben ik blind of snap ik het niet, maar ik zie geen verandering als ik door de zoeker kijk en ondertussen dit controleknopkje induw.
                Of moet je op iets anders letten als je dit controleknopje indrukt ?
                Nogmaals bedankt
                Nikon D70S met kitlens 18-70.

                Comment


                • #9
                  Re: Scherpstelprobleem D70S

                  Als je diafragma volopen staat ingesteld zie je geen verschil, om te vinden waar die knop zit heb e zo'n gemakkelijk boekje gekregen. Heb je niet zo'n boekje kun je dat downloaden bij Nikon.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Scherpstelprobleem D70S

                    Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                    Dat moet dus kleiner zijn.
                    Diafragma van f8 is kleiner dan f4.5 en f11 is kleiner dan f8 Het stellen breuken voor (1/2e, 1/4e, 1/8e etc...) En het is beter om scherp te stellen op de middenste persoon, omdat de scherptediepte bij het dichtknijpen van een diafragma zich vergroot zowel naar achter als naar voor.

                    Idd, kleiner. Groter getal .

                    En eigenlijk moet je op 1/3 scherpstellen. Scherpte gaat 2/3 naar achter toe en 1/3 naar voor toe.
                    mijn website

                    Comment


                    • #11
                      Re: Scherpstelprobleem D70S

                      Oorspronkelijk geplaatst door Powaqqatsi Bekijk bericht
                      En eigenlijk moet je op 1/3 scherpstellen. Scherpte gaat 2/3 naar achter toe en 1/3 naar voor toe.
                      Zie 2. The rear DOF is twice the front DOF.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Scherpstelprobleem D70S

                        Nogmaals bedankt aan allen.
                        Ik denk dat de topic nu wel snap (enfin hoop ik: ), wat nog niet wil zeggen dat ik het ken .

                        Veel oefenen wordt de boodschap en experimenteren tot het juist is.

                        Bedankt hé
                        Nikon D70S met kitlens 18-70.

                        Comment

                        Working...
                        X