Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR en vriestemperaturen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DSLR en vriestemperaturen

    Hallo

    Vertrek binnenkort naar Zweden. Zal daar koud zijn (tot -10°C). Sinds een hele tijd gebruik ik niet meer de ouwe Olympus OM 1 die tegen alles kon, maar een fragiele DSLR... Heb evenwel nog geen serieuze koude ermee getrotseerd.

    1. Zal mijn Canon 5D rustig blijven werken (en de batterij lang genoeg)?
    2. Is er gevaar voor condensatie in de body en in de lens? Canon raadt blijkbaar aan het geheel in plastieken zakje te steken bij grote temperatuurswissel. Is fotorugzak niet genoeg? Kan ik hem gewoon buiten om mijn nek laten hangen of vriest mijn LCD sherm dan stuk?
    3. Moet ik mijn apparaat speciaal beschermen en hoe?

    Ik gebruik 5D en non-weathersealed primes (oa 85L - waarvan ik graag zou hebben dat die het niet begeeft of vol condensatie komt)

    Bedankt voor de tips.

  • #2
    Re: DSLR en vriestemperaturen

    Het grootste gevaar zal zijn als je van de koude buiten ergens naar binnen komt waar het warm(er) is. Om dan de kondens die zich onmiddellijk op uw toestel zal vormen zoveel mogeijk te vermijden steek je het, buiten nog, in de kou dus, in een gesloten plastieken zakje waar je de lucht zoveel als mogelijk uit drukt.
    Binnenskamers zal de kondens op de plastieken zak neerslaan. Als die is verdwenen kan uw toesrel eruit. Verwissel de lens pas als de kondens weg is, of eventueel buiten, een koude lens op een koud toestel zal geen kondens geven.

    Verder vele mooie foto's toegewenst,
    dicidi
    D7000, 10.5 tot 340 mm . . .

    Comment


    • #3
      Re: DSLR en vriestemperaturen

      Zoals hier in een post te lezen valt (eentje van vandaag) zijn er hier verhalen van mensen met hun DSLR in een rugzak die gaan skieën. Vallen en ... geen probleem.
      Wel de batterijen warm houden want anders zijn ze direct leeg.

      Comment


      • #4
        Re: DSLR en vriestemperaturen

        Steek een reserve batterij in je binnenzak, of een andere plaats waar je ze warm kan houden. Bij extreme koude zal je veel minder foto's kunnen maken, maar dan is de accu eigenlijk nog niet leeg. De bruikbare capaciteit verkleint, maar als je de accu weer opwarmt kan je terug een aantal foto's maken.

        Als het echt te koud wordt voor de elektronica, dan zal de camera inderdaad dienst weigeren. Een LCD-scherm vriest niet stuk, maar de "vloeibare kristallen" worden "minder vloeibaar" bij lage temperaturen, het scherm zal eerst minder snel reageren, en daarna helemaal niet meer (maar dan moet het waarschijnlijk nog heel wat kouder zijn).

        Pas als je terug naar een warmere plaats gaat, zal je condensvorming krijgen. Om te voorkomen dat er vocht condenseert aan de binnenkant, steek je de camera best in een goed afsluitende plastieken zak. Om de opwarming te versnellen kan je die boven een radiator houden, zolang je op die plaats je vingers niet verbrandt, is er geen gevaar voor de camera. Voorzichtig opwarmen met een haardroger mag ook, maar je mag die haardroger niet vlak bij de camera houden omdat dan de temperatuur te hoog wordt. Probeer het glas van de objectieven niet te snel op te warmen, want dat kan ook problemen geven.

        Je kan dus buiten fotograferen tot de accu's leeg zijn, je krijgt geen condensvorming zolang je niet weer naar binnen gaat.

        Tijdens een avondje "Winteravond in Bokrijk", twee jaar geleden, bleef mijn 20D probleemloos werken, en toen was het -5°C. De camera kon toen pas terug opwarmen tijdens de rit naar huis. Ik heb net even gekeken, tussen de eerste en de laatste foto van die avond zit ruim 2,5 uur verschil, zo lang heeft de camera toen rond mijn nek gehangen. Ik heb ook geen accu moeten wisselen. Ik betwijfel of je bij -10°C zo lang foto's zal maken.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: DSLR en vriestemperaturen

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Steek een reserve batterij in je binnenzak, of een andere plaats waar je ze warm kan houden. Bij extreme koude zal je veel minder foto's kunnen maken, maar dan is de accu eigenlijk nog niet leeg. De bruikbare capaciteit verkleint, maar als je de accu weer opwarmt kan je terug een aantal foto's maken.

          Als het echt te koud wordt voor de elektronica, dan zal de camera inderdaad dienst weigeren. Een LCD-scherm vriest niet stuk, maar de "vloeibare kristallen" worden "minder vloeibaar" bij lage temperaturen, het scherm zal eerst minder snel reageren, en daarna helemaal niet meer (maar dan moet het waarschijnlijk nog heel wat kouder zijn).

          Pas als je terug naar een warmere plaats gaat, zal je condensvorming krijgen. Om te voorkomen dat er vocht condenseert aan de binnenkant, steek je de camera best in een goed afsluitende plastieken zak. Om de opwarming te versnellen kan je die boven een radiator houden, zolang je op die plaats je vingers niet verbrandt, is er geen gevaar voor de camera. Voorzichtig opwarmen met een haardroger mag ook, maar je mag die haardroger niet vlak bij de camera houden omdat dan de temperatuur te hoog wordt. Probeer het glas van de objectieven niet te snel op te warmen, want dat kan ook problemen geven.

          Je kan dus buiten fotograferen tot de accu's leeg zijn, je krijgt geen condensvorming zolang je niet weer naar binnen gaat.

          Tijdens een avondje "Winteravond in Bokrijk", twee jaar geleden, bleef mijn 20D probleemloos werken, en toen was het -5°C. De camera kon toen pas terug opwarmen tijdens de rit naar huis. Ik heb net even gekeken, tussen de eerste en de laatste foto van die avond zit ruim 2,5 uur verschil, zo lang heeft de camera toen rond mijn nek gehangen. Ik heb ook geen accu moeten wisselen. Ik betwijfel of je bij -10°C zo lang foto's zal maken.
          Misschien nog een paar zakjes silicagel in de zak stoppen?

          https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

          http://wim-meeus.blogspot.com/
          https://1x.com/wimmeeus/

          Comment


          • #6
            Re: DSLR en vriestemperaturen

            Ook hier http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=190285 kan je er nog enige info over terug vinden.

            Enjoy Sweden and have fun

            Comment


            • #7
              Re: DSLR en vriestemperaturen

              Ik ben een tweetal weekjes geleden een 5-daagse husky-sleetocht gaan doen in Noord-Finland (lapland - 200km boven noordpoolcirkel) en op de meest extreme momenten was het overdag -22 °C. Zoals reeds aangehaald: de batterij op je lichaam houden. Als ze te veel afkoelt zal ze niet meer functioneren. Op deze temperaturen heb ik nog geen last gehad van een slechter functionerend LCD-scherm (canon 400D). Ook niet vergeten dat je geen úúúren met je handen bloot in de kou zal blijven staan met je camera in de aanslag (hou je toch niet vol) dus sowieso zal de 'exposure' van je toestel in die omstandigheden ook beperkt zijn.

              Ik heb alles bij mekaar een 300 à 400-tal foto's getrokken met twee Canon 400D Li-ion batterijen die ik steeds warm hield en dan had ik nog battery life over op het eind van de trip (na 6 dagen, zonder opladen).

              Het probleem van condensatie is inderdaad erg reëel en komt zeker vaak voor, maar het is ook erg snel vanzelf weer verdwenen, dus hoeft ook niet overschat te worden. Ik heb de truc met de plastic zak dus zelfs niet uitgeprobeerd. Aangezien we op husky-sleetocht waren had ik de mogelijkheid niet om de camera om de nek te laten hangen dus daar kan ik je geen verdere informatie over geven...

              Laat me gerust weten als je nog vragen hebt.
              equipment: camera's, lenses & some imagination

              Comment


              • #8
                Re: DSLR en vriestemperaturen

                Hi, PK

                Mijn 2 5D’s hebben in Groenland (soms tot –16/20°) geen enkel probleem ondervonden, of dienst geweigerd!
                Ook in zware hittegolven “no problems”
                Even vermelden dat deze 5D’s ‘bijna’ op hun einde zitten qua sleet en zwaar misbruik
                Alvorens een warme plaats te betreden, hem buiten in een plastic zak steken, maar dan wel met véél lucht in, is het enige wat ik altijd doe, tegen condensatie.
                Een 30 á 40 minuutjes later, is alles weer in balans

                Deze witte producten gaven eveneens geen krimp
                Canon EF 200mm f/2.8 L USM II
                Canon EF 400mm F:2.8 L IS USM
                Canon EF 70-200mm f/4 USM L IS

                Best
                Dagzz
                I Love Leica

                Comment


                • #9
                  Re: DSLR en vriestemperaturen

                  Bedankt voor de sympathieke respons. Plastiek zakje dus meenemen en steeds extra batterij.

                  Comment


                  • #10
                    Re: DSLR en vriestemperaturen

                    Is zo'n plastic zakje ook onder gewone omstandigheden raadzaam
                    Als je de camera bijvoorbeeld vanuit de relatief koude auto meeneemt naar binnen om in een zaaltje te fotograveren?
                    Slaat de condens ook op het glas als de lensdop erop zit
                    Ik ben op zoek naar een MB-20.

                    Comment


                    • #11
                      Re: DSLR en vriestemperaturen

                      Ik denk dat het temperatuurverschil minimaal een bepaalde waarde moet hebben opdat er condens zou optreden (eveneens afhankelijk van de luchtvochtigheidsgraad). Bij 'normale' omstandigheden zou ik dat dus niet verwachten.

                      En om op je andere vraag te antwoorden: ja zelfs indien je lensdop er op zit krijg je condens.
                      Last edited by SeaSquid; 4 februari 2008, 07:14.
                      equipment: camera's, lenses & some imagination

                      Comment


                      • #12
                        Re: DSLR en vriestemperaturen

                        condens aan de buitenkant kan trouwens weinig kwaad. Maar omdat je toestel en je lenzen niet luchtdicht zijn kan er ook een beetje condens aan de binnenkant vormen, en dat is niet zo erg goed voor de electronica aan de binnenkant

                        Comment

                        Working...
                        X