Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude lenzen AF Nikon op digitaal toestel ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oude lenzen AF Nikon op digitaal toestel ?

    Ik heb momenteel nog een analoge spiegelreflex camera van Nikon F65 met bijhorende lenzen, nl. AF-D-28-80 mm en een zoom lens AF-D-75-240 mm.
    Ik wil me een digitaal toestel aanschaffen van Nikon.
    Mijn vraag is op welk type digitaal toestel van Nikon zou ik deze lenzen nog kunnen gebruiken. Ik las nl. dat op het type D40 de lenzen wel kunnen vast gezet worden, maar dat met het D type van lenzen er niet automatisch zal scherp gesteld worden. Dit omdat er in deze lens geen motortje voorzien is. Het zal dus waarschijnlijk een type camera moeten zijn waar de motor in de body zit ? Bestaat zulk type en is het aan te raden deze lenzen nog te gebruiken ? Thanks !Sandy.
    Last edited by sandydeleeuw; 1 februari 2008, 12:02.

  • #2
    Re: Oude lenzen AF Nikon op digitaal toestel ?

    Oorspronkelijk geplaatst door sandydeleeuw Bekijk bericht
    Ik heb momenteel nog een analoge spiegelreflex camera van Nikon F65 met bijhorende lenzen, nl. AF-D-28-80 mm en een zoom lens AF-D-75-240 mm.
    Ik wil me een digitaal toestel aanschaffen van Nikon.
    Mijn vraag is op welk type digitaal toestel van Nikon zou ik deze lenzen nog kunnen gebruiken. Ik las nl. dat op het type D40 de lenzen wel kunnen vast gezet worden, maar dat met het D type van lenzen er niet automatisch zal scherp gesteld worden. Dit omdat er in deze lens geen motortje voorzien is. Het zal dus waarschijnlijk een type camera moeten zijn waar de motor in de body zit ? Bestaat zulk type en is het aan te raden deze lenzen nog te gebruiken ? Thanks !Sandy.

    Wat lektuur



    je zal idd een body moeten hebben waarin een AF motor zit, anders is het MF only
    Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

    Comment


    • #3
      Re: Oude lenzen AF Nikon op digitaal toestel ?

      Oorspronkelijk geplaatst door sandydeleeuw Bekijk bericht
      Ik heb momenteel nog een analoge spiegelreflex camera van Nikon F65 met bijhorende lenzen, nl. AF-D-28-80 mm en een zoom lens AF-D-75-240 mm.
      Ik wil me een digitaal toestel aanschaffen van Nikon.
      Mijn vraag is op welk type digitaal toestel van Nikon zou ik deze lenzen nog kunnen gebruiken. Ik las nl. dat op het type D40 de lenzen wel kunnen vast gezet worden, maar dat met het D type van lenzen er niet automatisch zal scherp gesteld worden. Dit omdat er in deze lens geen motortje voorzien is. Het zal dus waarschijnlijk een type camera moeten zijn waar de motor in de body zit ? Bestaat zulk type en is het aan te raden deze lenzen nog te gebruiken ? Thanks !Sandy.
      Voor zover ik weet zijn je lenzen volledig bruikbaar op alle digitale SLR's van Nikon, BEHALVE inderdaad wat betreft de scherpstelling op de D40, D40x en de net uitgekomen D60. Al de rest werkt.

      Waar je wel mee te maken gaat hebben is de "crop-factor", een grotere telewerking omdat de digitale camera's een kleinere sensor hebben dan een kleinbeeldnegatief (behalve de D3, maar ik twijfel of dat toestel binnen je ambitie ligt). Je moet ongeveer de brandpuntafstand vermenigvuldigen met 1.5dus jou lenzen gaan zich gedragen als een 42-120 en 112 - 360.

      Stefan.

      Comment

      Working...
      X