Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ondernemingsnummer

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ondernemingsnummer

    Als amateurfotograaf strijk ik toch behoorlijke bedragen op door huwelijksfotografie, event enz. Dit verhaaltje kan niet blijven duren en de fiscus zal vroeg of laat mij weten te vinden. Dus ben ik verplicht van een btw-nummer aan te vragen. Daarvoor dien je een ondernemingsnummer te hebben en uiteindelijk dan ook wel een onderneming.

    Ik ben echter nog student en heb geen attest van fotograaf.

    Zijn hier mensen die hiermee ervaring hebben en hoe lossen zij het op? Want een volledige onderneming starten is me toch wat overdreven.

    Mvg

    Dries

  • #2
    Re: Ondernemingsnummer

    -----
    Last edited by Larah&Bo; 20 september 2008, 00:33.

    Comment


    • #3
      Re: Ondernemingsnummer

      Beste is om eens langs te gaan bij Xerius of Acerta. Deze hebben een dienst voor het aanvragen en raad geven bij het aanvragen van een ondernemingsnummer (en dus ook een BTW-nummer). Bij Xerius heet dit het BIZ-ondernemingskantoor.







      Ikzelf nu ontslagnemend bij Xerius om aan te sluiten bij Acerta op aanraden van mijn boekhouder.


      Het aansluiten bij Unizo is inderdaad ook een mogelijkheid (heb dat ook gedaan) maar kost toch weeral enkele € jaar (waar je wel een boekhoudprogramma voor krijgt, hulp etc etc) maar je moet sowieso langs bij een ondernemingsloket.

      Hopend je hiermee van dienst te zijn.

      Comment


      • #4
        Re: Ondernemingsnummer

        Jah idd ...

        Comment


        • #5
          Re: Ondernemingsnummer

          je kan ook eens gaan horen bij het V.E.V
          das ook een sociaal verzekeringsfonds
          die hebben mij ook goed geholpen
          en ze kosten maar evenveel als Acerta waar ik toch met heel wat problemen ben geconfronteerd

          Comment


          • #6
            Re: Ondernemingsnummer

            Oorspronkelijk geplaatst door grijzewolf Bekijk bericht
            je kan ook eens gaan horen bij het V.E.V
            das ook een sociaal verzekeringsfonds
            die hebben mij ook goed geholpen
            en ze kosten maar evenveel als Acerta waar ik toch met heel wat problemen ben geconfronteerd
            V.E.V. is Xerius

            Vlaams Economisch Verbond bestaat nog maar hun sociaal verzekeringskantoor kreeg de naam Xerius.

            Comment


            • #7
              Re: Ondernemingsnummer

              Bedankt voor jullie reacties!

              Comment


              • #8
                Re: Ondernemingsnummer

                Je zal niet anders kunnen dan het statuut van zelfstandige aan te nemen. Dit kan door je te melden bij een sociale kas zoals inderdaad bvb Acerta. Maar fotograaf is geen vrij beroep (zoals bvb arts of kinesitherapeut, ...) en je zal dus een eigen zaak moeten oprichten, BTW nummer aanvragen, boekhouder onder de arm nemen enz. Dat kan een eenmanszaak of BVBA enz zijn. Acerta zal je daar ook wel raad in kunnen geven maar bij een bank zijn ze gewoonlijk beter bij de pinken om je daarin goeie raad te geven. Tenslotte moet je een lange en moeilijke berekening (laten) maken om uit te puzzelen of het sop de kool wel waard is. Je loopt het risico dat je door de vaste kosten die je daarmee krijgt een behoorlijk groter aantal opdrachten zal moeten aannemen om er nog aan te kunnen verdienen. België is wat dat betreft bij de rotste (lees duurste) landen van de hele Westerse wereld. En België zet zijn zelfstandigen met hun beperkte sociale bescherming tov de loontrekkende behoorlijk in de kou. Ik heb het allemaal meegemaakt en als ik geen € 8000,00 bruto in de maand kan maken dan steek ik in België als zelfstandige gene poot meer uit! Tant pis voor de mensen die mij nodig hebben. En misschien doe je er wel beter aan gewoon in het zwart te blijven draaien. Let er gewoon op dat je opdrachtgevers safe zijn. Je doet daarmee niet anders dan een hele hoop artsen, kinesitherapeuten, osteopaten, acupuncturisten, enz. Daar betaal je ook onder tafel.

                Djienbe
                Last edited by djienbe; 15 februari 2008, 11:03. Reden: typfout

                Comment


                • #9
                  Re: Ondernemingsnummer

                  Oorspronkelijk geplaatst door djienbe Bekijk bericht
                  Je zal niet anders kunnen dan het statuut van zelfstandige aan te nemen. Dit kan door je te melden bij een sociale kas zoals inderdaad bvb Acerta. Maar fotograaf is geen vrij beroep (zoals bvb arts of kinesitherapeut, ...) en je zal dus een eigen zaak moeten oprichten, BTW nummer aanvragen, boekhouder onder de arm nemen enz. Dat kan een eenmanszaak of BVBA enz zijn. Acerta zal je daar ook wel raad in kunnen geven maar bij een bank zijn ze gewoonlijk beter bij de pinken om je daarin goeie raad te geven. Tenslotte moet je een lange en moeilijke berekening (laten) maken om uit te puzzelen of het sop de kool wel waard is. Je loopt het risico dat je door de vaste kosten die je daarmee krijgt een behoorlijk groter aantal opdrachten zal moeten aannemen om er nog aan te kunnen verdienen. België is wat dat betreft bij de rotste (lees duurste) landen van de hele Westerse wereld. En België zet zijn zelfstandigen met hun beperkte sociale bescherming tov de loontrekkende behoorlijk in de kou. Ik heb het allemaal meegemaakt en als ik geen € 8000,00 bruto in de maand kan maken dan steek ik in België als zelfstandige gene poot meer uit! Tant pis voor de mensen die mij nodig hebben. En misschien doe je er wel beter aan gewoon in het zwart te blijven draaien. Let er gewoon op dat je opdrachtgevers safe zijn. Je doet daarmee niet anders dan een hele hoop artsen, kinesitherapeuten, osteopaten, acupuncturisten, enz. Daar betaal je ook onder tafel.

                  Djienbe
                  ... Weer zo eentje dat het gelijk voor alle andere hardwerkende, correct-belastingbetalende zelfstandigen moet verzieken! Hartelijk bedankt!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ondernemingsnummer

                    Oorspronkelijk geplaatst door djienbe Bekijk bericht
                    Je zal niet anders kunnen dan het statuut van zelfstandige aan te nemen. Dit kan door je te melden bij een sociale kas zoals inderdaad bvb Acerta. Maar fotograaf is geen vrij beroep (zoals bvb arts of kinesitherapeut, ...) en je zal dus een eigen zaak moeten oprichten, BTW nummer aanvragen, boekhouder onder de arm nemen enz. Dat kan een eenmanszaak of BVBA enz zijn. Acerta zal je daar ook wel raad in kunnen geven maar bij een bank zijn ze gewoonlijk beter bij de pinken om je daarin goeie raad te geven. Tenslotte moet je een lange en moeilijke berekening (laten) maken om uit te puzzelen of het sop de kool wel waard is. Je loopt het risico dat je door de vaste kosten die je daarmee krijgt een behoorlijk groter aantal opdrachten zal moeten aannemen om er nog aan te kunnen verdienen. België is wat dat betreft bij de rotste (lees duurste) landen van de hele Westerse wereld. En België zet zijn zelfstandigen met hun beperkte sociale bescherming tov de loontrekkende behoorlijk in de kou. Ik heb het allemaal meegemaakt en als ik geen € 8000,00 bruto in de maand kan maken dan steek ik in België als zelfstandige gene poot meer uit! Tant pis voor de mensen die mij nodig hebben. En misschien doe je er wel beter aan gewoon in het zwart te blijven draaien. Let er gewoon op dat je opdrachtgevers safe zijn. Je doet daarmee niet anders dan een hele hoop artsen, kinesitherapeuten, osteopaten, acupuncturisten, enz. Daar betaal je ook onder tafel.

                    Djienbe
                    k zie dat je zelf ook kinesitherapeut bent....

                    misschien tijd om eerst effe na te denken voor je hier iets neerpent
                    some toys 4 big boys
                    http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ondernemingsnummer

                      Oorspronkelijk geplaatst door Carola Bekijk bericht
                      ... Weer zo eentje dat het gelijk voor alle andere hardwerkende, correct-belastingbetalende zelfstandigen moet verzieken! Hartelijk bedankt!
                      Neen, lekker niet! Ik ben met m'n zelfstandige activiteit gestopt toen ik na jaren hard zwoegen en eerlijk en correct belastingen betalen vond dat het sop de kool niet waard was en heb de conclusie geformuleerd die je gelezen hebt. Misschien heb je het niet goed begrepen en daarom formuleer ik het nog eens, driesvanackere kan er maar mee gebaat zijn. Als de overheid er niet voor wil zorgen dat je aan dat hard zwoegen en correct zijn een eerlijke en ruime cent over houdt, dan kunnen ze voor mij de pot op. Jammer voor diegenen die ik echt goed geholpen heb en zwart werk zal het gevolg zijn. Dat is een economische realiteit, meer niet.

                      Djienbe

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ondernemingsnummer

                        Oorspronkelijk geplaatst door Huggy Bekijk bericht
                        k zie dat je zelf ook kinesitherapeut bent....

                        misschien tijd om eerst effe na te denken voor je hier iets neerpent
                        Op jouw reactie kan ik geen antwoord geven dat dit forum en de vraag van driesvanackere ten goede komt. Je mag me dus steeds persoonlijk een boodschap sturen maar wat ik geschreven heb, heb ik uit volle overtuiging meegegeven.

                        Djienbe

                        Comment

                        Working...
                        X