Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D200 of D300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D200 of D300

    Wel, weer zo'n topic over camerakeuzes Maar aangezien ik zelf ook wel af en toe advies geef en ik zelf eerst al uitgebreid onderzoek over heb gedaan, ga ik er me toch aan wagen en hoop ik op wat deskundig advies

    Eerst de probleemstelling: ik ben stilaan m'n D70 aan het ontgroeien en dacht daarom oorspronkelijk over te stappen naar de D200. Ondertussen is de D300 uit en dat heeft m'n keuze niet vergemakkelijkt. Nu de centjes stilaan bij elkaar gespaard zijn wordt ik heen en weer geslingerd tussen D300 en D200. Het ene moment denk ik 'nieuwe camera, paar nuttige features,...' (D300), andere moment denk ik 'voor dat geld heb ik een tweedehands D200, sigma 150 macro en wat flitsparaplu's'. Dus nu had ik vooral graag geweten van gebruikers wat de grote verschillen tussen D200 en D300 zijn en VOORAL hoe die bij gebruik aanvoelen ('onmisbaar' of 'wel handig').

    Eerst misschien de redenen voor mij om van de D70 over te stappen:
    • ISO in de zoeker
    • grotere zoeker
    • continue of single autofocus makkelijker bereikbaar
    • ruis boven ISO400
    • wat meer pixels mag wel


    Redenen waarom ik zou kiezen voor de D300 boven de D200:
    • LCD-scherm (scherpte echt beoordelen, handig in-uitzoomen)
    • Live-view
    • ruis op en boven ISO800
    • 51-punts AF + tracking
    • batterij
    • Capture NX


    Punten die me niet kunnen schelen:
    • 12 of 10 MP
    • self-cleaning sensor
    • fps
    • grip
    • video output


    Het belangrijkste voordeel van de D300 dat ik niet 'snap' omdat ik het nog nooit gebruikt heb is de live-view. Voor mijn fotografie denk ik dat het enkel nut kan hebben bij macrofoto's. Dus is er hier een macrofotograaf die me kan zeggen of live-view nuttig is of niet? Live-view voor WB ga ik niet gebruiken bv. (trek alles RAW).

    En zijn er nog gebruikers die zijn overgeschakeld van D200 naar D300 en nog iets kunnen toevoegen aan het lijstje? Ik besef dat uiteindelijk enkel ik de keuze kan maken, maar het is soms moeilijk voordelen van een camera in te schatten, als je er nog nooit gebruik van hebt gemaakt. En 750 euro verschil is niet niks natuurlijk (toch voor mij niet ). Overigens hoop ik op de full-frame wagen te springen als die betaalbaar wordt (over 3-4 jaar?). Dus ik ben niet van plan een camera aan te schaffen om daar de komende 10 jaar mee te slijten (tenzij als backup).

    Alvast bedankt om dit te lezen en er iets op te antwoorden
    Stijn

  • #2
    Re: D200 of D300

    De live view functie is zeker handig voor macro en andere situaties waarbij de zoeker moeilijk bereikbaar wordt. Het is echter aan jou om uit te maken of het "nodig" is.
    De ruis lijkt me wel een vrij groot voordeel want volgens klasgenoten is de D200 toch een ruisbeesje.

    En tot slot, 10 jaar zul je niet snel doen met een digitale reflex, in film-tijdperk kon dit wel, nu niet meer

    Wel nog even zeggen dat ik geen van beide camera's zelf heb en dus zelf niet veel ervaring heb met de 2.
    Last edited by Joris818; 1 februari 2008, 10:12.

    Comment


    • #3
      Re: D200 of D300

      Een niet te onderschatten voordeel van de D300 is in ieder geval het scherm. Het verschil met de vorige generatie 'schermpjes' is fenomenaal. Het heeft niets te maken met de uiteindelijke beeldkwaliteit van het toestel, maar het plezier om er mee te werken is toch iets wat je alle dagen ervaart...

      Smt.
      Nikon met enkele bijhorende vensters (op de wereld) Flickr

      Comment


      • #4
        Re: D200 of D300

        Ik werk nu een paar weken met mijn D300. Onlangs was ik in de studio en had eventjes de 20D in mijn handen van een collega. Ik moet je zeggen: als je eenmaal gewend bent aan die mega lcd van de D300 dan is er geen weg meer terug.
        Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

        Comment


        • #5
          Re: D200 of D300

          Als ik moest upgraden van een D70 zou ik geen moment twijfelen: D300, maar ik heb een D200 en heb besloten die maar te houden tot de D400. Ik heb even met de D300 gewerkt en vond de upgrade van de iso indrukwekkend, het display is groot, maar op de D200 is ook voldoende(ik vond de inkijk upgrade van de D200 eigenlijk belangrijker dan de grootte). Het aantal scherpstelpunten is indrukwekkend, maar ik zou graag de kruissensoren ook wat meer verspreid willen hebben, maar ik denk niet dat ik dit nodig heb.

          Dus ik zou alleen upgraden voor de iso. Maar met de D200 en DxO 5 ga ik ook al tot 2500 iso zonder probleem.
          Last edited by hjanssen; 1 februari 2008, 11:07.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: D200 of D300

            Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
            De live view functie is zeker handig voor macro en andere situaties waarbij de zoeker moeilijk bereikbaar wordt. Het is echter aan jou om uit te maken of het "nodig" is.
            Toch kan ik even niet volgen... Als de camera bvb. plat op de grond staat (bij 'n opname van paddestoelen) dan moet je toch weer plat op de buik om op het schermpje bij liveview de scherpte te beoordelen ? Het lcd-scherm is toch niet kantelbaar ? Waar is dan het voordeel van liveview ? In vergelijking tot 'n goede hoekzoeker ?
            Dat is me echt niet duidelijk
            Greetz, Kariboe
            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

            Comment


            • #7
              Re: D200 of D300

              Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
              Toch kan ik even niet volgen... Als de camera bvb. plat op de grond staat (bij 'n opname van paddestoelen) dan moet je toch weer plat op de buik om op het schermpje bij liveview de scherpte te beoordelen ? Het lcd-scherm is toch niet kantelbaar ? Waar is dan het voordeel van liveview ? In vergelijking tot 'n goede hoekzoeker ?
              Dat is me echt niet duidelijk
              Greetz, Kariboe
              Wel de kijkhoek is veel groter he.
              Via de VF moet je er echt achter of bovenop zitten.
              Via de LCD kan je schuin naar het scherm kijken en nog steeds je compositie bepalen.

              Comment


              • #8
                Re: D200 of D300

                Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                Toch kan ik even niet volgen... Als de camera bvb. plat op de grond staat (bij 'n opname van paddestoelen) dan moet je toch weer plat op de buik om op het schermpje bij liveview de scherpte te beoordelen ? Het lcd-scherm is toch niet kantelbaar ? Waar is dan het voordeel van liveview ? In vergelijking tot 'n goede hoekzoeker ?
                Dat is me echt niet duidelijk
                Greetz, Kariboe



                Inderdaad is de implementatie van Live view op de D300 nog verre van ideaal.Je hebt wel een theoretische kijkhoek van een aantal graden,maar in de praktijk,een waterjuffer op een rietstengel bv.,wel,je zal toch weer op je buik moeten of inderdaad het oude optische middel,de hoekzoeker moeten gebruiken.In meer controleerbare situaties,binnen bv.,is het wel indrukwekkend hoe je door middel van de vergrotingsfunctie werkelijk haast tot op pixelniveau kunt scherpstellen.Liefhebbers van de omgedraaide objectiefmethode,voor zeer sterke vergrotingen,hebben hier wat aan.



                Walter
                D850

                Comment


                • #9
                  Re: D200 of D300

                  Je kan toch zoziewo makkelijk kijken naar je onderwerp (door bv even op je hurken te gaan zitten).

                  Hetzelfde geldt voor shot hoog boven je hoofd, je zal niet perfect op het schermpje kunnen kijken naar je compositie, maar je kan toch een idee krijgen van wat erop staat en wat niet?

                  Comment


                  • #10
                    Re: D200 of D300

                    Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                    Toch kan ik even niet volgen... Als de camera bvb. plat op de grond staat (bij 'n opname van paddestoelen) dan moet je toch weer plat op de buik om op het schermpje bij liveview de scherpte te beoordelen ? Het lcd-scherm is toch niet kantelbaar ? Waar is dan het voordeel van liveview ? In vergelijking tot 'n goede hoekzoeker ?
                    Dat is me echt niet duidelijk
                    Greetz, Kariboe
                    Inderdaad is een kantelbaar LCD scherm zeer handig maar zonder dit gaat het toch ook redelijk goed(niet ideaal), daar de kijkhoek ±170° is.
                    Bij de oude LCD's moest je dat niet proberen of gekrijgt vanalle rare kleuren tot zelfs een zwart scherm.

                    Hubert
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: D200 of D300

                      Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                      Inderdaad is een kantelbaar LCD scherm zeer handig maar zonder dit gaat het toch ook redelijk goed(niet ideaal), daar de kijkhoek ±170° is.
                      De oplossing is een extern scherm dat op batterijen werkt De signalen van de live view kan je immers gewoon via de video out bekijken

                      MVG,

                      Comment


                      • #12
                        Re: D200 of D300

                        De nieuwe Sony's gaan een kantelbaar scherm met liveview hebben (A350)
                        Ze gaan wel terug naar 2,7" (230.000 pixels i.p.v. 960000)

                        Comment


                        • #13
                          Re: D200 of D300

                          Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                          Toch kan ik even niet volgen... Als de camera bvb. plat op de grond staat (bij 'n opname van paddestoelen) dan moet je toch weer plat op de buik om op het schermpje bij liveview de scherpte te beoordelen ? Het lcd-scherm is toch niet kantelbaar ? Waar is dan het voordeel van liveview ? In vergelijking tot 'n goede hoekzoeker ?
                          Dat is me echt niet duidelijk
                          Greetz, Kariboe
                          Deze Livevieuw heeft voor macro weinig nut, beter is -indien mogelijk- een los lcd monitor er aan koppelen van minstens 18cm b.v. een digitaal fotolijstje.

                          Comment


                          • #14
                            Re: D200 of D300

                            Om even terug te komen op de vraag van TS.........
                            Live view is echt wel mooi in bepaalde situaties, scherm is mega scherp als ik met m'n macro werk staat'ie op statief en dan is het zicht van je scherm overweldigend.....
                            Batterij voordeel is evident, als ik met een vriend van me op pad ga is zijn batterij leeg voor dat'ie van mij net een streepje laat zien.... maar dat is natuurlijk simpel op te lossen. Komende van een D70 is de slurpter van een D200 wel ff wennen..... je bent al vreselijk verwent wat dat betreft en de D300 gaat net zo lang mee op een batterij.
                            De ruis is zeker een vet pluspunt als je een ruis pieper bent. Je kan echt wel wat makkelijker hoger in je ISO gaan, zeker tov de D70 een hele voortuitgang maar zelfs tov de D200.

                            Je geeft aan dat de grip je niet kan schelen...... dacht ik ook tot dat ik er een in handen kreeg...... een dikke lens op je body en dan eens voelen met grip, je gaat 'm meteen bestellen...... Wat een verschil!

                            Succes met je keuze, de D200 zal je zeker niet tegenvallen hoor, is zeker geen slechte keuze, de D300 is gewoon wat nieuwer en heeft wel wat voordelen maar een Sigma 150 is ook echt niet te versmaden op een D200! Heb 'm zelf ook (maar dan op de D300) .

                            Ed
                            ---------------- Ik doe niet meer mee

                            Comment


                            • #15
                              Re: D200 of D300

                              Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                              Deze Livevieuw heeft voor macro weinig nut, beter is -indien mogelijk- een los lcd monitor er aan koppelen van minstens 18cm b.v. een digitaal fotolijstje.




                              EEn digitaal fotolijstje schijnt niet te kunnen,die vraag stelde ik me ook:


                              Zou zo'n digitaal fotokader kunnen gebruikt worden in combinatie met een DSLR die live view biedt?Op die manier zou je een groot scherm,weliswaar verbonden met een draad,kunnen gebruiken om de camera in heel lage of anderszins moeilijke standpunten te gebruiken.Een HMDI verbinding zou nog beter zijn natuurlijk... Walter



                              Walter
                              D850

                              Comment

                              Working...
                              X