Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

d300 en flitssynchronsatiesnelheid in de studio

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • d300 en flitssynchronsatiesnelheid in de studio

    Misschien een domme vraag. Op hoeveel stellen jullie de flitssynchronisatiesnelheid in, in de studio bij de D300? Vroeger bij mijn D50 was dat vrij simpel ...als ik me nog goed herinner was dat 1/250...en dat werkte perfect. Nu is dit blijkbaar wat complexer geworden als ik dit in de handleiding lees.

    Thx,
    JanMetDePet
    Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

  • #2
    Re: d300 en flitssynchronsatiesnelheid in de studio

    Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
    Misschien een domme vraag. Op hoeveel stellen jullie de flitssynchronisatiesnelheid in, in de studio bij de D300? Vroeger bij mijn D50 was dat vrij simpel ...als ik me nog goed herinner was dat 1/250...en dat werkte perfect. Nu is dit blijkbaar wat complexer geworden als ik dit in de handleiding lees.

    Thx,
    JanMetDePet
    Zoals je zegd, in de hanleiding lijkt het allemaal wat complex, maar in wezen speelt het allemaal weinig rol, zet je sluitersnelheid gewoon op 1/60 of 1/125 tot max. 1/250 sec. verder hoef je je er eigenlijk niets van aan te trekken, studioflitseroutput in combinatie diafragma regelen je belichting, de rest is eigenlijk bijzaak, tenzij je een heel heldere studio hebt, waar het bestaand licht overheersend is.

    Comment


    • #3
      Re: d300 en flitssynchronsatiesnelheid in de studio

      Bedankt voor je reactie...dat was ook mijn gedacht.Standaard staat de D300 op 1/250, dus als ik niet korter ga als dat, dan zit ik goed.
      Doch, wat is de invloed van een kortere of langere flitssynchronisatietijd? Ik zie in de handleiding dat hij gaat van 1/60 tot 1/320 ...dus er moet toch wel ergens een reden zijn om je flitssynchronisatietijd korter of langer in te stellen.

      Thx,
      JanMetDePet
      Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

      Comment


      • #4
        Re: d300 en flitssynchronsatiesnelheid in de studio

        Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
        Bedankt voor je reactie...dat was ook mijn gedacht.Standaard staat de D300 op 1/250, dus als ik niet korter ga als dat, dan zit ik goed.
        Doch, wat is de invloed van een kortere of langere flitssynchronisatietijd? Ik zie in de handleiding dat hij gaat van 1/60 tot 1/320 ...dus er moet toch wel ergens een reden zijn om je flitssynchronisatietijd korter of langer in te stellen.

        Thx,
        JanMetDePet
        Ja natuurlijk is daar een reden, maar deze gaat over het algemeen niet op bij gebruik van studioflitsers, daar bij studiofotografie over het algemeen je volledige belichting wordt geregeld door je flitsinstalatie, dan ga je ook op manueel werken met je camera, en ben je alleen maar beperkt door je max sluitertijdsyncronisatie, en deze heeft alleen te maken met het kortst moment dat je sluiter volledig open staat, maar over het algemeen zie je geen verschil tussen Bv. 1/60sec en 1/250sec.
        Werk je echter met menglicht, waarbij je een deel bestaand licht wil laten meewerken, dan kan deze flitssyncronisatietijd wel een rol gaan spelen, bijzonder als er beweging in je object zit, en dan moet je soms tot de max. syncronisatietijd gaan, maar bij gewoon studiowerk komt dat weinig voor.
        Voor studiowerkers die met prof. studiomateriaal werken zoals een Linhoff camera met immacon digitale rug speelt dat dan terug geen rol, daar deze objectieven allemaal een centraalsluiter hebben inplaats van spleetsluiters zoals in een goedkope D300 D3 enz. Maar deze centraalsluiters hebben dan terug het nadeel dat ze over het algemeen max sluitertijden van 1/500 aankunnen, dat is een louter mechanische beperking.

        Comment


        • #5
          Re: d300 en flitssynchronsatiesnelheid in de studio

          Hey, fel bedankt voor de uitleg. Ben alweer wat wijzer geworden

          JanMetDePet
          Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

          Comment

          Working...
          X