Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tiff of jpeg

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tiff of jpeg

    Hallo

    Werk met p.s.p.X en kon altijd Raw hierin openen
    Heb nu een andere camera (40D) en kan nu geen Raw meer openen
    Nu zit er bij canon een programma bij om dat wel te doen is o.k.
    Maar hoe nu het beste op te slaan om het later nog te bewerken in p.s.p X
    (kan het niet door sturen naar p.s.pX )
    Jpeg . of in Tiff (weet dus niet wat Tiff is ?)


    Hoor het graag van jullie !

    Grt frank

  • #2
    Re: Tiff of jpeg

    JPEG is een compressieformaat. TIFF niet. TIFF-bestanden zijn een pak groter, en je kan ze zo dikwijls als nodig openen zonder verlies van pixels, wat bij JPEG niet zo is.

    Even nog een linkje opgezocht... ZIE HIER.

    Comment


    • #3
      Re: Tiff of jpeg

      Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
      JPEG is een compressieformaat. TIFF niet. TIFF-bestanden zijn een pak groter, en je kan ze zo dikwijls als nodig openen zonder verlies van pixels, wat bij JPEG niet zo is.

      Even nog een linkje opgezocht... ZIE HIER.
      bedankt voor je link had al gezocht op google maar deze is duidelijk
      wist dat jpeg een compressie formaat was maar wist nog niet was Tiff was
      eigenlijk een soort Raw dan !
      dus als ik die kan openen in p.s.p.X is het me duidelijk en als laatst opslaan als jpeg (als de foto klaar is)

      bedankt voor je reactie


      grt frank

      Comment


      • #4
        Re: Tiff of jpeg

        nog een vraag

        nu werk ik graag met onscherp masker , kan `k hem dan beter verscherpen op het Tiff bestand (later) of beter dat in Raw te doen (of maakt dat niet uit)


        grt frank

        Comment


        • #5
          Re: Tiff of jpeg

          Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
          en je kan ze zo dikwijls als nodig openen zonder verlies van pixels, wat bij JPEG niet zo is.
          Ook een jpg kun je net zo vaak openen als je wilt, het is bij het saven dat het misgaat...

          Oorspronkelijk geplaatst door frankyboy Bekijk bericht
          eigenlijk een soort Raw dan !
          Niet echt.

          Comment


          • #6
            Re: Tiff of jpeg

            Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
            JPEG is een compressieformaat. TIFF niet. TIFF-bestanden zijn een pak groter, en je kan ze zo dikwijls als nodig openen zonder verlies van pixels, wat bij JPEG niet zo is.

            Even nog een linkje opgezocht... ZIE HIER.
            FYI
            Tiff kan eveneens "compressed" zijn (zie LZW compression) maar dit is gelukkig een "loseless" compressie algoritme

            Comment


            • #7
              Re: Tiff of jpeg

              Oorspronkelijk geplaatst door frankyboy Bekijk bericht
              nog een vraag

              nu werk ik graag met onscherp masker , kan `k hem dan beter verscherpen op het Tiff bestand (later) of beter dat in Raw te doen (of maakt dat niet uit)


              grt frank
              verscherpen doe je altijd op het allerlaatste, na het aanpassen van levels/curves/watnog, en ook zeker NA het resizen.

              dus als je bv een foto online wil zetten, is je voorlaatste stap het resizen naar een voor het web acceptabel formaat, en de laatste stap is dan verscherpen.


              overgens lees ik op de adobe site dat PSP-x adobe's .DNG formaat ondersteund, een soort RAW file standaard. je zou vanaf de adobe site de rawconverter kunnen downloaden, al je foto's eerst omzetten naar .DNG, en ze dan in PSPx inladen. dan heb je nog steeds alle voordelen van RAW.

              maar kan je voor PSPx geen plugin downloaden waardoor je wel gewoon je raw foto's kan inladen? adobe bridge kon eerst ook mijn .NEF nikon raw files niet lezen, na het installeren van een plugin ging dit wel.

              (ik heb PSPx niet, nog nooit gebruikt, en nog nooit gezien, dus als er dingen staan die niet kloppen, dan is het daarom)
              || Photography Blog ||

              Comment


              • #8
                Re: Tiff of jpeg

                Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                Tiff kan eveneens "compressed" zijn (zie LZW compression) maar dit is gelukkig een "loseless" compressie algoritme
                http://www.scantips.com/basics9t.html
                Slakken, zout enzo, maar compressed TIFF is niet per definitie lossless, er kan ook lossy gecomprimeerd worden. Let dus goed op welk formaat je kiest bij het exporteren naar TIFF!

                Oorspronkelijk geplaatst door Drooze Bekijk bericht
                overgens lees ik op de adobe site dat PSP-x adobe's .DNG formaat ondersteund, een soort RAW file standaard.
                Dat heb ik ook al eens geprobeerd. Helaas heb ik de import van DNG nooit aan de praat gekregen in PSP X.

                maar kan je voor PSPx geen plugin downloaden waardoor je wel gewoon je raw foto's kan inladen?
                Helaas... Corel levert maar zelden updates waarin nieuwe RAW formaten worden ondersteund. Daarnaast is de RAW import functionaliteit van PaintShop Pro enorm beperkt - alle voordelen van RAW worden door het ding teniet gedaan .

                Exporteren vanuit DPP naar tiff is de aangewezen optie om je raw beelden naar PSP te krijgen.

                Comment

                Working...
                X