Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik durf haast niet...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ik durf haast niet...

    maar doe het toch.

    Ik gebruik reeds een paar jaar een Pana FZ30. Ben best tevreden maar overweeg een overstap naar DSRL enkel omwille van de betere ISO mogelijkheden. Ik fotografeer vnl. mijn gezin, vakantie en hier en daar een marco. Afdrukken op A4 doe in nu en dan.

    Ik heb mijn oog laten vallen op Pentax (ook beeldstab. zoals de FZ30) en vnl de K100d (er staat er nu één te koop op deze site).

    Het was sinds mijn aankoop van de FZ30 geleden dat ik de forums volgde en dan nog beperkt mbt DSRL.

    Ik weet dat er vanalles op komst is : Canon, Nikon, Pentax, Sony. Wachten kan altijd maar dan neem je ook geen foto's.

    Doe ik nog goed aan de K100D en dan nog tweedhands (heb nog nooit zoiets 2e hands gekocht)? En zijn er specifieke zaken waar ik op moet letten ? Is de kitlens vergelijkbaar met die van de FZ30 (buiten het zoombereik natuurlijk)?

    Alvast bedankt.
    Canon 5D mkII | Canon 6D | Canon 5Dc | 24-70mm L f2.8 | 70-200mm L f4 IS | 100-400mm L | Canon 85mm f1.8 | Canon 430 EX II | Metz 48 AF-1

  • #2
    Re: Ik durf haast niet...

    De K100D is zeker aan te raden. Trouwens op DCresources nog altijd een tip in zijn prijsklasse.

    Filmar heeft er ook ééntje gekocht en als 'oprichter' van het 'FZ30 topic' (en nog altijd tevreden gebruiker toch? ) is hij zeker de aangewezen persoon om te vergelijken en je bij te staan in raad (en daad?). Even een PBtje sturen?

    Comment


    • #3
      Re: Ik durf haast niet...

      Best het objectief eens van de camera halen en checken of al het glas zuiver is. Ook het hefboompje aan de vatting eens beroeren om te checken of het diafragma vlotjes sluit. Normaal zou dat met een recent objectief geen probleem mogen zijn. Draai eens aan de scherpstel- en zoomringen om te checken of daar geen stof of dergelijke in zit.

      De body... Een foto van de lucht kortbij scherpgesteld om het stof om de sensor te bekijken. De spiegel even checken en ook in de zoeker eens nagaan of ie zuiver is. Een paar amgemene foto's rondom jou nemen en checken... Zien of alle knopjes werken (of op z'n minst reactie geven op de body)...

      Eén ding moet je wel weten. Als je door de zoeker kijkt en een regematig patroon meent te zien, dan is dat niet schade aan één van de lenzen van het objectief. Ik had ooit een maat die me over de "slechte" kwaliteit van Pentax objectieven de les spelde omwille hiervan... Nee hoor, dat is het Fresnell patroon op het matglas in de body en dat dient om beter het verschil tss scherp en onscherp te zien door de zoeker...

      Oh, kijk ook dat alles erbij zit. Batterijen eventueel, maar zeker het kapje op de flitsschoen, de kap om de zoeker (en ook het afdekkapje om de zoeker tijdens lange opnames af te schermen), de bodykap en beide kapjes op het objectief. De zonnekap op het objectief en de inzet hierin om aan de polarizatiefilter te kunnen. En dan nog alle kabels: een USB-kabel en een kabel om je camera aan een TV te hangen. Een CD met de software is er ook bij, maar die kan je downloaden denk ik.

      Kijk anders ook eens op www.pentaxslr.com, daar staat geloof ik de inhoud van de doos bij de camera vermeld.

      hth, Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

      Comment


      • #4
        Re: Ik durf haast niet...

        Oh... nog wat... lees de net gestarte objectiefbesprekingen (lens reviews) op dpreview.com er eens op na. Daarin vind je er al eentje over het kitobjectief van Pentax.

        Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #5
          Re: Ik durf haast niet...

          Nabi & Wim, bedankt voor de snelle reacties.

          Ik zal Filmar een pm sturen en dpreview zeker nalezen.
          Canon 5D mkII | Canon 6D | Canon 5Dc | 24-70mm L f2.8 | 70-200mm L f4 IS | 100-400mm L | Canon 85mm f1.8 | Canon 430 EX II | Metz 48 AF-1

          Comment

          Working...
          X