Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panasonic Lumix DCM FZ18

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Panasonic Lumix DCM FZ18

    Hallo iedereen;

    Ik ben nieuw op dit forum,ik weet niet of er al toppics van zijn,maar ik had graag wat reacties van mensen die een Panasonic lumix DCM FZ18 hebben en er al ervaringen mee hebben.
    Ik zou graag de voordelen en de nadelen afwegen tegen elkaar.
    Ik ben nu in het bezit van een canon S3 IS,ben echter niet zo tevreden over de kleuren op mijn foto's...heb al van alles geprobeert en toch vind ik het niet echt wauw!

    De telezoom en ook de groothoek staan me zeker aan van de pana.

    Graag enige reacties.

    Alvast bedankt iedereen.

    Groet Dirk
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

  • #2
    Re: Panasonic Lumix DCM FZ18

    Hoi,

    Welkom op BD
    Als je even de zoekfunctie gebruikt zul je zeker het een en ander terugvinden over de FZ18.

    Maar waarom zou je stoppen bij de FZ18 (een goed toestel zonder twijfel) als je ook de FZ50 hebt. Grote voordeel tov de FZ18 is de handmatige zoom op de FZ50. Daarboven op heb je nog een Leica lens met een bereik van 35mm - 420mm (wat geen enkel DSLR lens kan).

    Als je dan nog even zoekt vind je er zelf terug in pakketten hier op BD aan schappelijke prijzen. Weliswaar 2de hands.

    Als er nog vragen zijn over FZ50 of zelfs FZ18 kun je ook altijd je licht opsteken op de thread onder topic camera's (http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=94733

    MVG
    'Keep on Clicking'
    Pana Lumix FZ50 + Olympus mcon-40 (macro)+ Hama Alpha 60 + Bilora 495 (mini)

    Comment


    • #3
      Re: Panasonic Lumix DCM FZ18

      Ik heb de FZ30 (mag weg) en de FZ18.

      Pluspunten van de FZ18:

      Meer groothoek (en ook nog wat meer tele)
      Minder zwaar en iets kleiner
      Enorm aantal mogelijkheden en voorinstellingen die ook nog treffelijk werken
      Beeldkwaliteit evengoed al de FZ30

      Pluspunten FZ30:

      Zoomring en manuele focusring aan de lens (ipv via hendeltje)
      Zeer handig als je op manueem werkt (M), via draaiwieltjes A en S te regelen

      Allebei hebben ze een lens met een formidabele kwaliteit voor een niet DSLR.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #4
        Re: Panasonic Lumix DCM FZ18

        Oorspronkelijk geplaatst door Rockey Bekijk bericht
        Daarboven op heb je nog een Leica lens met een bereik van 35mm - 420mm (wat geen enkel DSLR lens kan).
        Zowel Sigma als Tamron hebben de 28-300 als ook 18-200 lenzen.
        Tamron heeft zelfs een 18-250.
        Dit zijn gelijkaardige bereiken.
        Doch alle zooms met groot bereik zijn compromie lenzen(ook in bridge toestellen), zodat je beter het bereik in 2 of 3 lenzen opsplitst.
        Dit kan echter enkel met een DSLR.
        Nadeel is dan wel het prijskaartje maar das een ander verhaal.
        "wat geen enkel DSLR lens kan" is dus niet correct.

        Hubert
        Hubert

        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

        Comment


        • #5
          Re: Panasonic Lumix DCM FZ18

          Ik bezit een FZ18 en dit kleine wonder met ingebouwde IS doet het werkelijk uitstekend .

          Vooral zijn uiterst groot bereik is heerlijk om mee te werken : 28mm - 504mm. Met de teleconverter er op gaat dit tot 850mm (en zelfs tot 1350mm op 3M).

          Beeldkwaliteit : uitstekend op ISO 100. ISO 200 tot 400 : zeer goed tot goed.

          Scherpte van de Leicalens : top.

          Verder bezit hij vele eigenschappen die je ook op een dslr terugvind : belichtingskompensatie, auto bracket, burst, sluitertijdvoorkeuze, diafragmavoorkeuze, volledig manuele instelling, slimme ISO, RAW en zelfs RAW+JPG tegelijkertijd, autofocus of manuele focus, diverse instelbare lichtmetingen, gezichtsherkenning, zeer helder en scherp LCD-scherm, uitstekende makro- en telemakro-instellingen, 20-tal diverse scène-instellingen, 2 verschillende IS-modes, enz...enz... Dit is wat mij zo wat spontaan te binnen schiet, maar de 173 bladzijden tellende manual beschrijft nog méér mogelijkheden.

          De meegeleverde SYLKYPIX-software om RAW te ontwikkelen is een juweeltje om mee te werken en bulkt van de mogelijkheden.

          Velen vinden het ontbreken van een handmatig bedienbare zoom (zoals op de FZ50) een nadeel, maar ik persoonlijk heb daar totaal geen last van.

          Enige nadeel voor mij is het ontbreken van de mogelijkheid een draadontspanner aan te sluiten.

          Comment


          • #6
            Re: Panasonic Lumix DCM FZ18

            Niet twijfelen. ik bezit sinds een maand de FZ18 en kan je vertellen dat het een enorm goed toestel is. Enorm veel mogelijkheden en heldere, duidelijke fotos tot ISO 200. Daarboven zijn ze goed, maar noise kan optreden. Maar je haalt hem door NeatImage en geen probleem dan.

            Ik zou zeggen kopen.

            Op deze link vind je een testverslag
            http://www.photo-patricske.be
            Panasonic FZ18, Canon 50D, Canon 6D, Canon EOS R, ..... veel en veel meer zie hier

            Comment


            • #7
              Re: Panasonic Lumix DCM FZ18

              Ik ben ook van plan om de FZ18 te gaan halen, waarschijnlijk binnen een paar weken, als de PMA achter de rug is (hopelijk daalt de prijs dan wat). Volgens mij is hij gewoon een heel stuk beter dan de 560UZ, de 8000fd en de S5 IS. Ik heb er ook aan gedacht om de FZ50 te kopen, maar ik weet niet of ik zó veel aan die ringen ga hebben... de fz18 heeft trouwens ook een 28mm groothoek ipv 35 en 18x zoom, is iets lichter, kleiner, ...
              Wat ik wel nog graag zou weten: aangezien je niet de mogelijkheid hebt om een draadontspanner oid op de fz18 aan te sluiten, moet ik voor het maken van 'star trails' een andere oplossing vinden. Kan ik dan bijvoorbeeld hem instellen op 'continuous', met een sluitertijd van 60 seconden. Zo laat ik hem 2 uurtjes staan, uiteraard wel met een kleine opening, zodat de sensor niet oververhit, en dan combineer ik de 120 foto's in een speciaal 'star trail' programma. Of is dit complete onzin wat ik nu zeg?

              Comment


              • #8
                Re: Panasonic Lumix DCM FZ18

                @hub2805: ok je hebt gelijk dat er lenzen zijn die zelfde bereik evenaren. Maar zoals je zelf ook zegt zit daar ook een prijskaartje aan. Hier heb je dit bereik en is het een Leica lens voor een relatief zachte prijs.

                Maar je hebt gelijk, "geen enkele lens..." is niet correct mijn excuses

                Grtz
                'Keep on Clicking'
                Pana Lumix FZ50 + Olympus mcon-40 (macro)+ Hama Alpha 60 + Bilora 495 (mini)

                Comment


                • #9
                  Re: Panasonic Lumix DCM FZ18

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jela Bekijk bericht
                  Wat ik wel nog graag zou weten: aangezien je niet de mogelijkheid hebt om een draadontspanner oid op de fz18 aan te sluiten, moet ik voor het maken van 'star trails' een andere oplossing vinden. Kan ik dan bijvoorbeeld hem instellen op 'continuous', met een sluitertijd van 60 seconden. Zo laat ik hem 2 uurtjes staan, uiteraard wel met een kleine opening, zodat de sensor niet oververhit, en dan combineer ik de 120 foto's in een speciaal 'star trail' programma. Of is dit complete onzin wat ik nu zeg?
                  De burst-funktie 'continuous' wil zeggen dat de camera foto's blijft maken zo lang je de ontspanknop ingedrukt houdt en dat werkt dus ook met een manuele ingestelde sluitertijd van 60 sekonden.

                  Zoals ik gisteren reeds schreef, beschikt de FZ18 echter jammer genoeg niet over de mogelijkheid om een draadontspanner aan te sluiten (wat voor mij zijn grootste nadeel is en onbegrijpelijk van Panasonic ), dus zul je in jouw geval er moeten voor zorgen dat je de ontspanknop zelf 2 uren ingedrukt houdt met bijvoorbeeld de hulp van een stukje tape bijvoorbeeld of anders moet je de FZ50 kopen die wel de mogelijkheid heeft tot gebruik van een draadontspanner. Zowel FZ18 als FZ50 beschikken beiden ook over de scène mode "sterrenhemel" die speciaal voorzien is om sterrenhemels op z'n best te te fotograferen.

                  Nog één opmerking ten slotte : de burst-funktie kan niet gebruikt worden in RAW.

                  Have fun

                  Comment


                  • #10
                    Re: Panasonic Lumix DCM FZ18

                    @ iedereen,bedankt voor de goede feedback!! Ben al een beetje overtuigd om zo'n pana fz 18 te kopen...

                    Alleen wou ik nog weten of de foto's die men binnenshuis trekt van goede kwaliteit zijn met flits en zonder...is het echt zo dat men heel veel ruis ziet bij minder licht...ik trek ook vaak op statief..bv op reis neem ik dan een foto van het verlichte zwembed met omgeving in het donker...dan gebruik ik een statief en een lage iso maar lange sluitertijd en trek dan met de zelfontspanner van 10 sec en dat zijn steeds zeer goed foto's.

                    Is dat met deze pana ook het geval?
                    Grtz Dirk
                    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Panasonic Lumix DCM FZ18

                      Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                      @ iedereen,bedankt voor de goede feedback!! Ben al een beetje overtuigd om zo'n pana fz 18 te kopen...

                      Alleen wou ik nog weten of de foto's die men binnenshuis trekt van goede kwaliteit zijn met flits en zonder...is het echt zo dat men heel veel ruis ziet bij minder licht...ik trek ook vaak op statief..bv op reis neem ik dan een foto van het verlichte zwembed met omgeving in het donker...dan gebruik ik een statief en een lage iso maar lange sluitertijd en trek dan met de zelfontspanner van 10 sec en dat zijn steeds zeer goed foto's.

                      Is dat met deze pana ook het geval?
                      Grtz Dirk
                      Als er niemand aan het zwemmen is zal dat wel lukken.

                      Hubert
                      Hubert

                      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Panasonic Lumix DCM FZ18

                        Ik heb ook mijn zinnen op de FZ18 gezet, maar ik wil nog even wachten met kopen in de hoop dat de prijs nog een beetje zakt.

                        Misschien is dat ijdele hoop...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Panasonic Lumix DCM FZ18

                          Ik ben ook van plan om nog even te wachten!!

                          Ik denk dat de prijs wel nog gaat zakken...zouden er nog nieuwigheden op til zijn bij canon en panasonic in dit en twee maanden???

                          Groet Dirk
                          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Panasonic Lumix DCM FZ18

                            Hallo,
                            is de panasonic FZ18 ook iets voor leken zoals ik? Ik heb momenteel een sony W50 en overwoog om een FZ8 aan te schaffen maar voor "een beetje" meer staat een 18x zoom me wel aan. Van de rest (groothoek, tele, macro,...) heb ik geen verstand maar ga me daar enkele boeken voor halen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Panasonic Lumix DCM FZ18

                              Oorspronkelijk geplaatst door pegaseus1969 Bekijk bericht
                              Hallo,
                              is de panasonic FZ18 ook iets voor leken zoals ik? Ik heb momenteel een sony W50 en overwoog om een FZ8 aan te schaffen maar voor "een beetje" meer staat een 18x zoom me wel aan. Van de rest (groothoek, tele, macro,...) heb ik geen verstand maar ga me daar enkele boeken voor halen.
                              Als dat beetje meer geen hinderpaal is zou ik zeker voor de FZ18 gaan.
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment

                              Working...
                              X