Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe moet je een huis fotograferen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe moet je een huis fotograferen ?

    Hallo iedereen,

    Ik wist niet goed waar dit te zetten, dus ik dacht dat 'algemeen' de beste plaats was.
    Het gaat om het volgende. Ik verkoop mijn huis en op de internet-advertenties kan je natuurlijk altijd een paar foto's zetten. Ik heb er dus een aantal gemaakt met de tamron 17-50 mm die best goed zijn, maar toch nog niet wat ik dacht te bereiken. De 'afstanden' komen namelijk niet juist over. Zo lijkt in de 'hoofdfoto' de zijgevel veel korter dan hij in werkelijkheid is (uiteraard is de diepte veel groter dan de breedte van de voorkant), waardoor het huis natuurlijk kleiner lijkt. Het perspectief klopt dus niet. Ook binnenopnamen vertonen dit effect. Alles lijkt kleiner en dat is natuurlijk niet goed voor de verkoop
    Tevens merkte ik dat je bij het verkleinen van de gevelfoto's (soms doen die sites dat automatisch zelf) er op een PC scherm interferentielijnen ontstaan die het geheel gewoon lelijk maken. Is dat op te lossen ?
    Je vindt de site op http://www.stobbaerts.com/huis maar ik zet hier de bewuste voorgevelfoto bij om te illusteren wat ik bedoel.

    Met dank voor de tips !

    Ronny

    Last edited by fotomanneke; 27 januari 2008, 15:15.
    Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

  • #2
    Re: Hoe met je een huis fotograferen ?

    dubbel post?

    OT: het minste vervorming krijg je als je op hoge mm trekt, dus best op 50 mm met je ene lens of mss zelf op 100-120mm met je andere lens (70-200).
    Als na het verkleinen er ongewenst verlies van detail is, verklein je best voor je het op de site zet. Voor web-afbeeldingen altijd de sRGB profiel gebruiken (edit-assign profile- sRGB).

    Succes met de verkoop!

    grts,
    Hans
    Last edited by Hanzzz; 27 januari 2008, 10:19.
    Nikon D7000 / Nikkor 17-55mm F2.8 / Sigma 70-200mm F2.8 / Sigma 10-20mm F4-5.6 / nikkor 50mm F1.4
    My travel photography site

    Comment


    • #3
      Re: Hoe met je een huis fotograferen ?

      Oei, dat is het verkeerde knopke ingedrukt. Als een moderator dit leest, gelieve de andere post te verwijderen. Sorry en bedankt !
      Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

      Comment


      • #4
        Re: Hoe met je een huis fotograferen ?

        Probleem is dan dat je het hele huis er niet opkrijgt ... Ik ben aan de overkant van de straat gaan staan, maar verder kan ik niet
        Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

        Comment


        • #5
          Re: Hoe met je een huis fotograferen ?

          De foto die hier staat is toch niet zo erg vervormd? komt heel normaal over...
          Nikon D7000 / Nikkor 17-55mm F2.8 / Sigma 70-200mm F2.8 / Sigma 10-20mm F4-5.6 / nikkor 50mm F1.4
          My travel photography site

          Comment


          • #6
            Re: Hoe met je een huis fotograferen ?

            Je zou er in photoshop een stuk kunnen aanbouwen .

            Ik ben het eens met Hanzzz. Zoveel vervorming is er niet. Als je vindt dat een bepaalde gevel of een bepaald iets niet goed overkomt, zou je dit nog altijd kunnen oplossen door een ander standpunt in te nemen. Bijvoorbeeld helemaal frontaal. Zo zie je heel veel foto's in de blaadjes... vooral rijwoningen.
            Je maakt trouwens een fout bij je foto... er staan twee huizen op. Als je dezelfde foto in portretstand maakt, kan je al een heel eind inzoomen, en heb je nog minder vervorming.

            Comment


            • #7
              Re: Hoe met je een huis fotograferen ?

              Met dank al aan iedereen die gereageerd heeft !
              Volledig frontaal nemen heeft wel als effect dat men helemaal geen zicht meer heeft op de diepte ... Voor rijwoningen kan men daar natuurlijk sowieso geen foto van maken, maar een open bebouwing krijgt dan toch dat beetje meer (dacht ik toch).
              En het huis van de buur, inderdaad, dat kreeg ik niet gedaan om het er niet op te zetten.
              Nu wat de vervorming betreft, ik bedoel niet zozeer de breedhoekvervorming, maar de dimensies komen totaal verkeerd over, en dat is wat me 'stoort' ...

              Ronny
              Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

              Comment


              • #8
                Re: Hoe met je een huis fotograferen ?

                Oorspronkelijk geplaatst door fotomanneke Bekijk bericht
                Met dank al aan iedereen die gereageerd heeft !
                Volledig frontaal nemen heeft wel als effect dat men helemaal geen zicht meer heeft op de diepte ... Voor rijwoningen kan men daar natuurlijk sowieso geen foto van maken, maar een open bebouwing krijgt dan toch dat beetje meer (dacht ik toch).
                En het huis van de buur, inderdaad, dat kreeg ik niet gedaan om het er niet op te zetten.
                Nu wat de vervorming betreft, ik bedoel niet zozeer de breedhoekvervorming, maar de dimensies komen totaal verkeerd over, en dat is wat me 'stoort' ...

                Ronny
                Ik vind je 'poging' meer dan geslaagd. M.a.w. , ik ken je huis niet, maar door je overzichtelijke foto kan ik er mij een goed beeld van vormen. Je camerastandpunt is imho de beste als je in één opname een overzicht wil geven. De diepte van het huis is toch uit het beeld af te lezen...

                Je foto vertelt mij het volgende : 'Mooie en nette, middelgrote woning, goed onderhouden, in een nette buurt.' - als koopjeslokker kan dat tellen vind ik

                Greetz, Kariboe
                * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe met je een huis fotograferen ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door fotomanneke Bekijk bericht
                  Met dank al aan iedereen die gereageerd heeft !
                  Volledig frontaal nemen heeft wel als effect dat men helemaal geen zicht meer heeft op de diepte ... Voor rijwoningen kan men daar natuurlijk sowieso geen foto van maken, maar een open bebouwing krijgt dan toch dat beetje meer (dacht ik toch).
                  En het huis van de buur, inderdaad, dat kreeg ik niet gedaan om het er niet op te zetten.
                  Nu wat de vervorming betreft, ik bedoel niet zozeer de breedhoekvervorming, maar de dimensies komen totaal verkeerd over, en dat is wat me 'stoort' ...

                  Ronny
                  zet er dan een 'voorwerp' bij dat je kan gebruiken als referentie.
                  een persoon, een auto, een fiets... kan je perfect een beeld vormen van de dimensies (als je daarmee afmetingen bedoelt)
                  5DmkIII en wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe met je een huis fotograferen ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht

                    Je foto vertelt mij het volgende : 'Mooie en nette, middelgrote woning, goed onderhouden, in een nette buurt.' - als koopjeslokker kan dat tellen vind ik

                    Greetz, Kariboe
                    Bedankt, dat is wat ik wou laten overkomen. Dan is het toch beter gelukt dan ik dacht
                    En een fiets o.d. ervoor zetten, ik vrees dat dat nog meer de diepte ervan minimaliseert omdat je dan de breedte van de gevel nog accentueert. Toch bedankt voor de tips !

                    Ronny
                    Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

                    Comment

                    Working...
                    X