Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SRGB of Adobe RGB?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SRGB of Adobe RGB?

    Ik zit wat te klooien met de instellingen van m'n nieuw toestel en zie bij "Kleurruimte" de keuze tussen sRGB en Adobe RGB... Standaard staat die op sRGB... Kan er iemand mij uitleggen wat precies het verschil is tussen de twee (manual is maar karig met uitleg) en waarom ik voor de één of voor de andere zou kiezen?
    An  a day keeps frustration away!
    http://www.demey-deleus.be

  • #2
    Re: SRGB of Adobe RGB?

    Op de site van Marc (www.marc-en-ciel.be) vind je verscheidene cursussen ivm kleurbeheer. Klik daarna door op fotografie en selecteer de cursus "Wat is kleurbeheer?" In deze cursus wordt je vraag letterlijk behandeld.
    Directe link naar de cursus

    hesy.be
    BD0319BE

    Comment


    • #3
      Re: SRGB of Adobe RGB?

      Oorspronkelijk geplaatst door Vejito Bekijk bericht
      Ik zit wat te klooien met de instellingen van m'n nieuw toestel en zie bij "Kleurruimte" de keuze tussen sRGB en Adobe RGB... Standaard staat die op sRGB... Kan er iemand mij uitleggen wat precies het verschil is tussen de twee (manual is maar karig met uitleg) en waarom ik voor de één of voor de andere zou kiezen?
      Adobe RGB heeft een ruimer kleurspectrum. Daarom is dit wat ik gebruik.

      sRGB is voor webtoepassingen bedoeld. Adobe RGB voor afdrukken op een inktjetprinter. In RAW heeft de instelling geen belang, omdat je bij de rawconversie dit insteld, dus niet in de camera bewerkt. De instelling op je cam heeft enkel betrekking op het JPG formaat.
      Last edited by powerkiller; 27 januari 2008, 09:21.

      Comment


      • #4
        Re: SRGB of Adobe RGB?

        De eerder vernoemde site "marc-en-ciel" geeft heel deskundig en duidelijk uitleg.
        In het kort:
        sRGB profiel is afgestemd op beeldschermen, Adobe RGB op drukwerk (printers)
        Kleurweergave van een doorsnee beeldscherm (sRGB) is beperkter dan van een printer (adobe RGB). Je vindt beeldschermen die A-RGB kunnen weergeven maar deze zijn vrij duur (+/- 2000 euro)

        HTML editors (web) beperken zich tot sRGB, dus als je foto's op het web post sRGB gebruiken anders worden de kleuren fletsig.

        Populaire printservices gebruiken doorgaans enkel sRGB, bij de betere diensten wordt er rekening gehouden met het aanwezige profiel en ondersteunen Adobe-RGB

        Photoshop biedt de mogelijkheid zonder teveel verlies kleurprofielen om te zetten.
        PS heeft ook de functie kleuromvangwaarschuwing (gammut),waarmee je kunt zien welke kleuren niet juist worden weergegeven.

        Comment


        • #5
          Re: SRGB of Adobe RGB?

          [QUOTE=puerte;1726781]sRGB profiel is afgestemd op beeldschermen, Adobe RGB op drukwerk (printers)



          Een en ander is niet compatibel met het antwoord dat ik hier kreeg:

          Ik blijf worstelen met het gegeven van de kleurruimtes.Mijn D200 heb ik,voor alle 4 de opnamebanken,ingesteld op aRGB,omdat ik heb gelezen dat deze kleurruimte beduidend veel groter is dan sRGB,dat maar 256 kleuren telt.De resultaten bevallen mij wel,maar ik weet in feite niet wat ik bezig ben te doen en waarom.Hoe kan het



          "Afdrukken
          Wat printers betreft, er bestaan geen aRgb of sRgb printers. Iedere printer heeft zijn eigen kleurprofiel en de mogelijkheid om bepaalde kleuren beter of slechter af te drukken. Eigenlijk heb je dus een kleurenprofiel nodig dat specifiek voor je printer is.
          Echter doordat de meeste gebruikers windows gebruiken en dat daar sRgb bij hoort heb je het gevolg dat printers er beter op afgestemd zijn. "


          Dit schept enige verwarring,hoe is het nu,beter Srgb of A rgb om thuis te printen ?(zonder dat je een specifiek printprofiel hebt laten maken)

          Walter
          D850

          Comment


          • #6
            Re: SRGB of Adobe RGB?

            [QUOTE=Phororhacos;1726840]
            Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
            sRGB profiel is afgestemd op beeldschermen, Adobe RGB op drukwerk (printers)



            Een en ander is niet compatibel met het antwoord dat ik hier kreeg:

            Ik blijf worstelen met het gegeven van de kleurruimtes.Mijn D200 heb ik,voor alle 4 de opnamebanken,ingesteld op aRGB,omdat ik heb gelezen dat deze kleurruimte beduidend veel groter is dan sRGB,dat maar 256 kleuren telt.De resultaten bevallen mij wel,maar ik weet in feite niet wat ik bezig ben te doen en waarom.Hoe kan het



            "Afdrukken
            Wat printers betreft, er bestaan geen aRgb of sRgb printers. Iedere printer heeft zijn eigen kleurprofiel en de mogelijkheid om bepaalde kleuren beter of slechter af te drukken. Eigenlijk heb je dus een kleurenprofiel nodig dat specifiek voor je printer is.
            Echter doordat de meeste gebruikers windows gebruiken en dat daar sRgb bij hoort heb je het gevolg dat printers er beter op afgestemd zijn. "


            Dit schept enige verwarring,hoe is het nu,beter Srgb of A rgb om thuis te printen ?(zonder dat je een specifiek printprofiel hebt laten maken)

            Walter
            Om te printen is AdobeRGB in wezen het beste omdat het meer afgestemd is op printen.
            Nu als je print heb je uiteraard ook nog een printerprofiel nodig (dit mag je niet verwarren met kleurruimtes), en is uiteraard printer afhankelijk.
            Een printerprofiel is afgestemd op de eigenschappen van de printer, de inkt en het papier.
            In principe heb je per printer een profiel nodig per gebruikte papiersoort (glossy,mat,epson,ilford.....). Als je andere inkt gebruikt dan de standaard inkt heb je ook hiervoor andere profielen nodig per gebruikte papiersoort.
            Merken zoals ilford zetten de profielen voor hun papier voor de meest courante printers beschikbaar op hun website.
            Als je echt hoge eisen stelt, kun je een printerprofiel laten maken bij mark-en-ciel. Je hoeft dit wel te doen voor alle papiersoorten welke je wenst te gebruiken.
            Uiteraard moet je ook nog letten op de instellingen van het printprogramma.
            -kleurruimte bronbestand (sRGB,A-rgb)
            -kleurbeheer door printprogramma of printer (voorkeur printprogramma)
            -profiel printer

            Op het web kun je de kleurruimtes (gammut) vinden welke de meest courante printers aankunnen en ik verwacht (ben niet zeker) dat de laatste nieuwe printers A-rgb overschrijden.

            Comment

            Working...
            X