Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

a200 scared? ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • a200 scared? ...

    Ik was vannacht na mn werk eens gaan rond rijden met de auto, op zoek naar een geschikt plekje om een foto te maken --> nachtbeeld. Het duurde niet lang, voor ik een geschikte plek vond. Dus ik met camera en statief de bos in....


    Het is natuurlijk nacht, dus geen licht. Achter me .. een meter of 10 stond een lantaarnpaal (oranje licht). voor me, waren de eerste 100-150m helemaal donker -> bos. Dan was er weer een lantaarnpaal, met een bankje onder. Vanaf daar weer een meter of 50 , en daar stond nog een lantaarnpaal, en daarna niks meer. Dus eigenlijk vrij geconcentreerde plek licht, in het midden van het bos. Ik wilde een soort foto waarbij alles zwart is, maar je waaruit duidelijk wordt dat jij op de weg staat , naar dat licht toe, en voor je uit, een paar lichten en voor de rest niks .. mja , alleen bos, maar dat zie je alleen uit de contouren met lichtplek.

    camera op statief
    iso 3200
    lichtpunt -> spot / breed
    nachtstand, auto
    opname tijd auto / 10 sec
    geen flits

    ik duw op de ontspan knop .. stelt scherp, duw m helemaal in ..


    NIX

    5 x geprobeerd ..

    nix

    ik draai me om, naar de auto die onder de lantaarnpaal staat
    "klits" .. foto


    waarschijnlijk komt het omdat hij het gewoon te donker vond.. ofwel had hij meer schrik als mij , en durfde hij geen foto maken..

    hoe kan ik dit tegengaan? ik moet en zal die foto maken
    SONY a200K 18-70mm

  • #2
    Re: a200 scared? ...

    Bij heel weinig licht kan er een probleem ivm scherpstelling geweest zijn.
    Zet je AF eens op manuele stand; dan zal het zeker lukken.
    Succes.

    mvg,

    Roland

    Comment


    • #3
      Re: a200 scared? ...

      Als het bos gewoon stil staat, zoals een bos behoort te doen, zou ik ook de iso ietsje lager zetten.

      Waar zit trouwens de nachtstand auto op een D200?
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: a200 scared? ...

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Als het bos gewoon stil staat, zoals een bos behoort te doen, zou ik ook de iso ietsje lager zetten.

        Waar zit trouwens de nachtstand auto op een D200?
        D200? welke D200?
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: a200 scared? ...

          Hoogstwaarschijnlijk kon de camera geen focuspunt vinden (dus inderdaad te donker) en waarschijnlijk staat uw camera ingesteld op (iets van) shutter priority : AF

          Dit wil zeggen dat hij geen foto neemt als hij niet kan scherpstellen. Je kan dit in het menu veranderen naar shutter priority: release
          Nadeel is dus dat hij wel een foto zal nemen, maar er geen garantie is dat hij ook scherp heeft kunnen stellen. Check dus of hij "biept"/ rood scherpstelpunt in de zoeken oplicht. Misschien was het de bedoeling, maar iso 3200 op statief zou ik niet direct gebruiken

          ps: even voor de duidelijkheid, hij zal proberen scherpstellen, wil daarom niet zeggen dat het gelukt is...

          Comment


          • #6
            Re: a200 scared? ...

            focus op manueel zetten en zelf scherpstellen inderdaad.. en iso3200 op statief ?
            Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

            Comment


            • #7
              Re: a200 scared? ...

              Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
              D200? welke D200?
              ook goedemorgen, ik weet ook wat ik zaterdag om 1/2 9 achter pc moet.......
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: a200 scared? ...

                ok, will try. vannacht nog !

                iso 3200.. ik dacht "er is geen licht .. dus iso 3200....?


                ben nieuw
                SONY a200K 18-70mm

                Comment


                • #9
                  Re: a200 scared? ...

                  Hoge iso gebruik je alleen als je de sluitertijd moet beperken om geen bewogen foto te hebben. Aangezien je een statief gebruikt kan je gewoon een heel lange sluiertijd gebruiken.
                  Bij hoge iso daalt de kwaliteit (meer ruis) - dus gebruik je best altijd een zo laag mogelijke iso.

                  Comment


                  • #10
                    Re: a200 scared? ...

                    Hjanssen, volgens mij gaat het over de Sony a200. Je vraag/opmerking over de nachtstand bij een d200 ontgaat me. Je kan misschien even toelichten ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: a200 scared? ...

                      Mijn ervaring met het scherpstellen in het (echte) donker met de d200 :
                      Wanneer het toestel op "c" continue trekken heeft 'm soms problemen in het (echte) donker scherp te stellen.
                      Wanneer het toestel in " S" staat - single shutter of zoiets - heeft hij dit probleem niet.
                      Mijn ervaring hé.

                      Vraagje : hoe kan je in het (echte) donker "manueel" scherpstellen?

                      Comment


                      • #12
                        Re: a200 scared? ...

                        Oorspronkelijk geplaatst door vinstermik Bekijk bericht
                        Vraagje : hoe kan je in het (echte) donker "manueel" scherpstellen?
                        Hoe bedoel je? Wanneer je te weinig ziet om scherp te stellen?
                        Dan lijkt de kans mij klein dat je een deftige foto kan maken, niet?
                        Anders kan je ook even de flits aanzetten om scherp te stellen - en daarna vastzetten door op MF te zetten..

                        Comment


                        • #13
                          Re: a200 scared? ...

                          Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
                          Anders kan je ook even de flits aanzetten om scherp te stellen - en daarna vastzetten door op MF te zetten..
                          zo doe ik het ook

                          in veel gevallen kan ik met MF ook niet genoeg zien door de lens om manueel scherp te stellen.
                          terwijl de foto's wel goed lukken hoor
                          5DmkIII en wat glas

                          Comment


                          • #14
                            Re: a200 scared? ...

                            Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
                            Hoe bedoel je? Wanneer je te weinig ziet om scherp te stellen?
                            Dan lijkt de kans mij klein dat je een deftige foto kan maken, niet?
                            Anders kan je ook even de flits aanzetten om scherp te stellen - en daarna vastzetten door op MF te zetten..
                            Het lijkt mij toch duidelijk wat ik bedoel. Er zijn toch toestanden waar je onvoldoende in de zoeker ziet om manueel scherp te stellen. Niet? Wanneer je dan je d200 op statief zet, hem instelt op "S" ipv "c" zet wanneer hij in deze laatste stand niet scherpstelt, stelt het toestel zich wel schept ( door middel van het witte hulplicht op de camera). En natuurlijk er moet iets licht zijn om iets te fotograferen. in de pikke donker van een volledig afgesloten kamertje heeft het geen zin een foto te maken. (alhoewel ik dit nog nooit geprobeerd heb. )Wanneer er echter iets licht is, onvoldoende om manuel scherp te stellen is dit een oplossing. Mijn ervaring hé.

                            Comment


                            • #15
                              Re: a200 scared? ...

                              Oorspronkelijk geplaatst door vinstermik Bekijk bericht
                              in de pikke donker van een volledig afgesloten kamertje heeft het geen zin een foto te maken. (alhoewel ik dit nog nooit geprobeerd heb.
                              Ideaal om hotspots te zoeken. 3200ASA,noise reduction off.
                              Je kan natuurlijk ook een foto maken met het lenskapje er nog op

                              Comment

                              Working...
                              X