Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem 400D. hulp gevraagd AUB!!!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleem 400D. hulp gevraagd AUB!!!

    zoals die titel al liet vermoeden, zit ik met een probleem
    als ik mij canon 400D op M (manual) zet, en ik trek een foto dan is hij ofwel zwart, ofwel donker (als ik de flits gebruik).
    aan wat kan dit liggen?

    ik dacht aan de belichtingsniveau , maar om de een of andere reden ik die niet aanpassen op dit profiel.


    en als laatste heb ik nog ene vraag.
    verminder de kwaliteit bij het gebruik van ene hogere sluitertijd?


    Het zijn misschien heeeeeel domme vragen, maar alle begin is moeilijk, voor mij toch

    alvast bedankt voor de hulp.


    Glenn

    foto:


    cameramodel: canon eos 400D
    f-stop: f/11
    Belichtingstijd: 1/60
    iso-snelheid: 1600
    Last edited by GlennVerbraeken; 24 januari 2008, 19:10. Reden: toevoeging foto
    No rules. Great shots.
    -
    Online

  • #2
    Re: Probleempke

    Misschien is je sluitertijd sneller dan je maximale flitssynchronisatie? Probeer eens of het probleem ook bestaat bij 1/60 bv?

    Comment


    • #3
      Re: Probleempke

      Oorspronkelijk geplaatst door StijnL Bekijk bericht
      Misschien is je sluitertijd sneller dan je maximale flitssynchronisatie? Probeer eens of het probleem ook bestaat bij 1/60 bv?
      heb het geprobeerd, maar hetzelfde resultaat. maar is het normaal dat je het belichtingsniveau niet kan veranderen?
      want die staat op -2... en bij manual lijkt het me onwaarschijnlijk dat dit niet zo kunnen. maat toch, het lukt me maar niet.
      No rules. Great shots.
      -
      Online

      Comment


      • #4
        Re: Probleempke

        ns vluchtig de handleiding doorbladeren en je komt al een heel eind ...

        Comment


        • #5
          Re: Probleempke

          let op dat je sluitertijd niet korter is dan 1/200, maar normaal zou dit niet mogen kunnen in de M stand

          post anders eens een fotootje met exif zodat we je wat verder kunnen helpen
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Probleempke

            Oorspronkelijk geplaatst door GlennVerbraeken Bekijk bericht
            heb het geprobeerd, maar hetzelfde resultaat. maar is het normaal dat je het belichtingsniveau niet kan veranderen?
            want die staat op -2... en bij manual lijkt het me onwaarschijnlijk dat dit niet zo kunnen. maat toch, het lukt me maar niet.
            het is toch logisch dat je je belichtingsniveau niet kan verandere bij manual

            bij manual stel je alles zelf in (sluitertijd, diafragma, iso...)

            het belichtingsniveau is volledig bepaald door deze 3 parameters, dus als je het belichtingsniveau wil veranderen, moet je dat MANUEEL doen door sluitertijd,diafragma of iso-waarde aan te passen
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: Probleempke

              ik heb de handleiding gelezen, maar vind niets.

              Heb zelfs een speciale boek ervan gekocht, nog niets gevonden.

              ik zet zo dadelijk een foto met alle gegevens.
              No rules. Great shots.
              -
              Online

              Comment


              • #8
                Re: Probleem 400D. hulp gevraagd AUB!!!

                neem eens een foto op grootste diafragma (kleinste getal) en kijk eens of je dan genoeg licht hebt?

                wat was je onderwerp? hoeveel licht was er op het onderwerp?

                staat je dop niet meer op de lens toevallig?



                Het is perfect logisch dat je een superdonkere foto krijgt, indien je onderwerp gewoonweg niet genoeg belicht is, vandaar dat je de sluitertijd moet verlengen of het diafragma meer open moet zetten zodat je belichtingsmeter zegt dat je foto goed belicht is (staafje in het midden)

                maw, als je niet genoeg licht op je onderwerp hebt, dan MOET je een lange sluitertijd kiezen om toch genoeg licht op de sensor te laten vallen

                zet je fototoestel op AV en neem dezelfde foto, dan zal je zien welke sluitertijd je eigenlijk nodig hebt om een goed belichte foto te krijgen
                5DmkIII en wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: Probleempke

                  Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                  het is toch logisch dat je je belichtingsniveau niet kan verandere bij manual

                  bij manual stel je alles zelf in (sluitertijd, diafragma, iso...)

                  het belichtingsniveau is volledig bepaald door deze 3 parameters, dus als je het belichtingsniveau wil veranderen, moet je dat MANUEEL doen door sluitertijd,diafragma of iso-waarde aan te passen

                  Ik kan eventjes niet meer volgen, ivm de iso waarde. Als je één stop onderbelicht op iso 100 en je zet de camera op bv iso 1600 belicht de camera toch nog steeds 1 stop onder. Het belichtingsniveau wordt volgens mij alleen door twee parameters beinvloed. Diafragma en sluitertijd. Als de verhouding tussen sluitertijd en diafragma ongewijzigd blijven blijft ook het niveau van belichting gelijk.
                  Last edited by RUPSELKOPKE; 24 januari 2008, 19:28.
                  Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                  http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Probleempke

                    Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                    Ik kan eventjes niet meer volgen, ivm de iso waarde. Als je één stop onderbelicht op iso 100 en je zet de camera op bv iso 1600 belicht de camera toch nog steeds 1 stop onder.
                    in manuele modus kan je toch niet kiezen voor belichtingscompensatie...

                    onderbelichten of overbelichten doe je dus manueel door zelf je iso,sluitertijd of diafragma waarde te veranderen

                    in manuele modus als je de iso verandert van 100 naar 200, dan belicht je toch één stop over (indien de eerste situatie optimale belichting was)

                    wordt dus wel bepaald door 3 factoren
                    5DmkIII en wat glas

                    Comment


                    • #11
                      Re: Probleem 400D. hulp gevraagd AUB!!!

                      Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                      neem eens een foto op grootste diafragma (kleinste getal) en kijk eens of je dan genoeg licht hebt?

                      wat was je onderwerp? hoeveel licht was er op het onderwerp?

                      staat je dop niet meer op de lens toevallig?



                      Het is perfect logisch dat je een superdonkere foto krijgt, indien je onderwerp gewoonweg niet genoeg belicht is, vandaar dat je de sluitertijd moet verlengen of het diafragma meer open moet zetten zodat je belichtingsmeter zegt dat je foto goed belicht is (staafje in het midden)

                      maw, als je niet genoeg licht op je onderwerp hebt, dan MOET je een lange sluitertijd kiezen om toch genoeg licht op de sensor te laten vallen

                      zet je fototoestel op AV en neem dezelfde foto, dan zal je zien welke sluitertijd je eigenlijk nodig hebt om een goed belichte foto te krijgen

                      heb het eens geprobeert.

                      Het onderwerp was een kaars in een soort kom. simpelweg omdat dit het eerste beste onderwerp was

                      het onderwerp is verlicht door een normale lamp (45 watt denk ik ).

                      resultaat: bij AV bedraagt de sluitertijd 25".

                      Als ik dit bij de M ook gebruik, staat hij op +2.

                      Bij M heb ik dus 5" gebruikt, en dan is het resultaat behoorlijk.

                      nu heb ik een beter resultaat bij de M, Want 25" zorgt voor vegen.

                      ik heb tot nu toe nog geen echte buitenopnames gemaakt, maar als ik dat zal doen in de toekomst zou het dus geen probleem mogen zijn? (als het lichter is wel te verstaan). want ik kan geen bewegingsfoto's maken met een sluitertijd van 5" hé

                      alvast bedankt!
                      No rules. Great shots.
                      -
                      Online

                      Comment


                      • #12
                        Re: Probleem 400D. hulp gevraagd AUB!!!

                        Oorspronkelijk geplaatst door GlennVerbraeken Bekijk bericht
                        heb het eens geprobeert.

                        Het onderwerp was een kaars in een soort kom. simpelweg omdat dit het eerste beste onderwerp was

                        het onderwerp is verlicht door een normale lamp (45 watt denk ik ).

                        resultaat: bij AV bedraagt de sluitertijd 25".

                        Als ik dit bij de M ook gebruik, staat hij op +2.

                        Bij M heb ik dus 5" gebruikt, en dan is het resultaat behoorlijk.

                        nu heb ik een beter resultaat bij de M, Want 25" zorgt voor vegen.

                        ik heb tot nu toe nog geen echte buitenopnames gemaakt, maar als ik dat zal doen in de toekomst zou het dus geen probleem mogen zijn? (als het lichter is wel te verstaan). want ik kan geen bewegingsfoto's maken met een sluitertijd van 5" hé

                        alvast bedankt!
                        buiten met meer licht moet dit probleem opgelost zijn...
                        5DmkIII en wat glas

                        Comment


                        • #13
                          Re: Probleem 400D. hulp gevraagd AUB!!!

                          Ok, heel erg bedankt!

                          en sorry voor de last


                          (ben nog meer een beginner, zoals je al wel gemerkt hebt)
                          No rules. Great shots.
                          -
                          Online

                          Comment


                          • #14
                            Re: Probleem 400D. hulp gevraagd AUB!!!

                            statiefke gebruiken bij weinig licht?
                            Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                            Comment


                            • #15
                              Re: Probleem 400D. hulp gevraagd AUB!!!

                              Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                              buiten met meer licht moet dit probleem opgelost zijn...

                              Dan zou hij quasi nooit binnen een foto kunnen nemen? Met een 45W lamp erboven een foto nemen van een kaars zou toch geen compleet zwart beeld mogen geven? Je zou toch tenminste de vlam moeten zien? Het zal geen ideale foto zijn, maar compleet zwart?
                              En 25" op AV is toch wel erg overdreven, niet? Zelfs 5" op M is veel.
                              Ik ken er zelf nog maar bitter weinig van, maar als ik dit lees zou ik met de kodak terug gaan naar de winkel en alles eens laten nakijken. En in de winkel ook eens een ander objectief uit proberen.
                              Sony α200 + Tamron 18-250/3,5-6,3 AF XR Di-II Aspherical LD IF Macro

                              Comment

                              Working...
                              X