Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

advies camer-aanschaf? heb er niet echt veel verstand van

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • advies camer-aanschaf? heb er niet echt veel verstand van

    Hallo iedereen! dit is mijn eerste post op dit forum, ik ben een leek wat betreft fotografie maar zou graag en digitale camera aanschaffen.

    de gezinscamera is onlangs stuk gegaan (een sony cyber shot maar vraag me niet welk model, allesinds denkik 1 van jaar 2005 denk ik) voor de 2de en laatste maal. verwrongen lensuitschuifding (leek weetjewel ) en het kost meer aan reparatie dan een nieuwe camera.

    ik besloot er dan zelf 1 te kopen voor mezelf, eigen gebruik. als student heb ik helaas niet veel fondsen voor handen en mijn persoonlijkheid en cameradoeleinden leggen enkele eisen op.

    indien mogelijk zoek ik een camera in de prijsklasse 100 tot 200 euro (mss iets meer als de verschillen significant zijn). ook bij voorkeur (maar niet doorslaggevend) een camera met een interne lens, zodat mijn onhandige bruutheid dat ding er weer niet afkraak.

    waar ik hem (haar?) wil voor gebruiken:
    - feestjes, fuiven, kortom studentenactiviteiten
    - fotos van m'n ploegmaten en rugbywedstrijden (dus redelijke beelden geven van snelle actie)

    aandachtspunten:
    - compact, in een broek/jaszak passen
    - krasbestendig en ZEKER een afgeschermde lens want er zit altijd vanalles in mijn broekzakken, van sleutels tot mijn pijp en tabak
    - stofdicht
    - water/bier-dicht
    - mogelijkheid om snel foto's te trekken (in een flits bij wijze van spreken)
    - foto's in geen al te heldere ruimtes
    - gebruiksvriendelijk (ook qua software indien nodig)

    ik zou het zeer tof vinden om advies te krijgen van mensen die er verstand van hebben en spreken uit ervaring. ook suggesties die boven mijn budget liggen zijn welkom want ik kan de prijs dan mss delen met mijn moeder die zich begint te interesseren in fotografie (workshops en enkele boeken over fotograferen heb ik ook al in de leeshoek zien rondslingeren)

    oh en liefst geen sony, want mij gaan ze geen 2de keer liggen hebben! (de software voor mp3 spelers van sony is niet enkel omslachtig en buggy, maar doet de meest irrationele dingen, wss zelfde voor camerasoftware)


    groetjes

  • #2
    Re: advies camer-aanschaf? heb er niet echt veel verstand van

    ik vrees dat je vrij ontnuchterende antwoorden zal krijgen voor je budget...

    voor 100 à 200 euro vind je enkel instap-compactjes... goedkoop/snel/stof-water-bierdicht/... gaan niet samen vrees ik...
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: advies camer-aanschaf? heb er niet echt veel verstand van

      aangezien de stevigheid en water/stofbestendigheid primeren, zou ik naar een olympus 790SW kijken

      dit is toch zowat de stevigste en meest robuuste compactcamera, die iets of wa mooi en klein blijft en toch nog aanvaardbare resultaten levert. Ik weet alleszins moest ik ooit nog een compactje kopen, dan is het die olympus (maarrr het feit dat ze nog xd kaarten gebruiken houdt mij enorm tegen)
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: advies camer-aanschaf? heb er niet echt veel verstand van

        ja, ik besef wel dat ik redelijk veeleisend ben


        en inderdaad, die olympus 790SW ziet er zeer goed uit en 230 euro is nou niet echt zwaar over budget.

        maar euh... wat bedoel je met xd kaarten (ik veronderstel dat dat een opslagmedium is?) ? en wat vind je daar nadelig aan?

        en een camera moet niet mooi zijn, hij moet functioneel zijn. mijn gsm gaat al een hele tijd mee, heeft bijna geen spatje originele kleurlaag meer over, de plastic is op sommige plekken enkele millimeter weggeërodeerd en de toetsen knarsen (na een nacht in een glas bier zijn die suikers compleet gekristaliseerd) en hij overleefde een val onder mijn lichaamsgewicht (100 kilo). meer kan je niet wensen.

        Comment


        • #5
          Re: advies camer-aanschaf? heb er niet echt veel verstand van

          xd kaartjes zijn idd een opslagmedium, maar het probleem zit hem dat het niet de meest universele is waardoor je 1 deze nog niet hebt , 2 deze later mss ook niet meer zal kunnen gebruiken. SD of compactflash hebben daar een voorsprong in.
          [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

          Comment

          Working...
          X