Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zijn iso waardes bij Canon en Nikon wel gelijk????

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zijn iso waardes bij Canon en Nikon wel gelijk????

    Zaterdagavond met mijn D3 ijshockey gefotografeerd samen met iemand met een Canon mark 3. Nu stond de Mark 3 op 1600 iso en het diafragma constand op F2.8. alles in RAW met de belichting 1 stop lager.
    Daarbij werden sluitertijden gerealiseert tussen de 1/300 tot 1/500 ste.
    Ik met mijn D3 heb om te testen alles in Jpeg gedaan op zeer hoge iso`s van 4000 t/m 6400 met F3.5 en kom maar aan sluitertijden van gemiddeld tussen de 1/250 tot 1/800 ste.
    Dat zou toch veel sneller moeten zijn of zie ik iets over het hooft?
    OF ZOU NIKON EEN ANDERE REKENMETHODE LOSLATEN MET ANDERE ISO WAARDES, bv dat iso 2500 op de D3 eigenlijk iso 1600 op de Mark 3 zou kunnen zijn.
    Dat zal toch zeker wel een gestandariseerde reken eenheid zijn.
    Ook op het net zie ik plaatjes uit de D3 van het afgelopen wk atletiek op iso 5000 met ook een relatief lage sluitertijd.
    Zal even voorbeeld bijvoegen van zo`n foto.

    buiten 5000 iso/2.8 en toch een relatief lage sluitertijd van 1/1600 ste
    Last edited by marbico; 21 januari 2008, 15:45.
    www.sportactiefoto.nl

  • #2
    Re: Zijn iso waardes bij Canon en Nikon wel gelijk????

    iso 1600, f2.8, 1/500 en -1 ev
    iso 6400 f4 en 1/500 en 0 ev
    is hetzelfde hoor

    1600 > 6400 = +2
    f2.8 > f4 = -1
    -1 ev = -1
    ________________ +
    0

    Comment


    • #3
      Re: Zijn iso waardes bij Canon en Nikon wel gelijk????

      Juist PapaPol.

      De iso-waardes zouden trouwens overal gelijk moeten zijn, want zer zijn vastgelegd door het ISO (International Organization for Standardization).
      Flickr! :: Blog
      Nikon D50 : Nikkor 18-55mm f3.5 : Nikkor 50mm f1.8 : Tamron 28-200mm f3.8 : Tokina 12-24mm f4 : SB 600

      Comment


      • #4
        Re: Zijn iso waardes bij Canon en Nikon wel gelijk????

        Oorspronkelijk geplaatst door PapaPol Bekijk bericht
        iso 1600, f2.8, 1/500 en -1 ev
        iso 6400 f4 en 1/500 en 0 ev
        is hetzelfde hoor

        1600 > 6400 = +2
        f2.8 > f4 = -1
        -1 ev = -1
        ________________ +
        0
        Kijk hier heb ik wat aan, ik had een iets andere rekenmethode.
        Maar ik laat vol trots mijn ruisarme plaatjes zien aan de Mark3 eigenaar en die staat stom verbijsterd naar die iso waarden van 5000 te kijken terwijl de sluitertijd relatief erg laag blijft.
        Resultaat, een ellelange discussie over dat Nikon een andere opvatting zou hebben over iso dan Canon waardoor dit zou ontstaan.
        Ik verdiep me even in de rekenmethode en zal de discussie weer aan gaan met hem, want het enige wat hij niet kan/wil accepteren is de zeer lage ruis op 4000/5000 iso wat volgens hem niet eens op 1600 kan met de Mark3.
        www.sportactiefoto.nl

        Comment


        • #5
          Re: Zijn iso waardes bij Canon en Nikon wel gelijk????

          Oorspronkelijk geplaatst door marbico Bekijk bericht
          Kijk hier heb ik wat aan, ik had een iets andere rekenmethode.
          Maar ik laat vol trots mijn ruisarme plaatjes zien aan de Mark3 eigenaar en die staat stom verbijsterd naar die iso waarden van 5000 te kijken terwijl de sluitertijd relatief erg laag blijft.
          Resultaat, een ellelange discussie over dat Nikon een andere opvatting zou hebben over iso dan Canon waardoor dit zou ontstaan.
          Ik verdiep me even in de rekenmethode en zal de discussie weer aan gaan met hem, want het enige wat hij niet kan/wil accepteren is de zeer lage ruis op 4000/5000 iso wat volgens hem niet eens op 1600 kan met de Mark3.
          Ik heb toch ergens gelezen dat er een verschil zit tussen Nikon en Canon.
          Er stond iets dat ISO 1250 van Canon overeen zou komen met ISO 1600 bij Nikon.
          Nu is op deze lage resolutie de ruis niet zo goed te beoordelen.
          Ik trek ook 95% ijshockey maar in Belgie is er niet zoveel licht als in NL. Ik zit bij ISO 1600 en F2.8 ook met tijden tussen 1/250 en 1/500.
          Ik neem aan dat in Geleen de lichtomstandig iets beter zijn dan in BE. Met de D3 heb je wel het voordeel dat je op 3200 en hoger kan gaan, waardoor je niet meer wijdopen met trekken en wat meer scherptediepte en scherpte hebt. Alleen was de D3 niet binnen mijn budget en moest de D300 de D200 (maar) opvolgen.(Niettegenstaande toch ook reeds een mooie verbetering tov. de D200)

          Hubert
          Last edited by hub2805; 21 januari 2008, 16:49.
          Hubert

          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: Zijn iso waardes bij Canon en Nikon wel gelijk????

            Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
            Ik heb toch ergens gelezen dat er een verschil zit tussen Nikon en Canon.
            Er stond iets dat ISO 1250 van Canon overeen zou komen met ISO 1600 bij Nikon.
            Dat zou niet mooi wezen, dan zou Nikon mooi weer spelen met de ruiskwaliteit door hogere waarden tenopzichte van Canon optegeven.
            Maar stel dat het zo zou zijn, dan ruisde de D2X niet boven de 400 iso maar eigenlijk al bij iso 300 volgens Canon maatstaven.
            Nou dat gelooft toch echt niemand dus.
            Last edited by marbico; 21 januari 2008, 17:10.
            www.sportactiefoto.nl

            Comment


            • #7
              Re: Zijn iso waardes bij Canon en Nikon wel gelijk????

              Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
              Ik heb toch ergens gelezen dat er een verschil zit tussen Nikon en Canon.
              Er stond iets dat ISO 1250 van Canon overeen zou komen met ISO 1600 bij Nikon.
              Nu is op deze lage resolutie de ruis niet zo goed te beoordelen.
              Ik trek ook 95% ijshockey maar in Belgie is er niet zoveel licht als in NL. Ik zit bij ISO 1600 en F2.8 ook met tijden tussen 1/250 en 1/500.
              Ik neem aan dat in Geleen de lichtomstandig iets beter zijn dan in BE. Met de D3 heb je wel het voordeel dat je op 3200 en hoger kan gaan, waardoor je niet meer wijdopen met trekken en wat meer scherptediepte en scherpte hebt. Alleen was de D3 niet binnen mijn budget en moest de D300 de D200 (maar) opvolgen.(Niettegenstaande toch ook reeds een mooie verbetering tov. de D200)

              Hubert
              Daarom hierbij een foto op volledige resolutie, 5000 iso zo uit camera , geen enkele bewerking.
              www.sportactiefoto.nl

              Comment


              • #8
                Re: Zijn iso waardes bij Canon en Nikon wel gelijk????

                Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                in Belgie is er niet zoveel licht als in NL.
                Hubert

                .... waarom Hubert, kan je dit even toelichten aub....

                MOD:even off topic, maar dit wil ik eigenlijk wel weten...


                mvg,

                Roland

                Comment


                • #9
                  Re: Zijn iso waardes bij Canon en Nikon wel gelijk????

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sunbeer Bekijk bericht
                  Juist PapaPol.

                  De iso-waardes zouden trouwens overal gelijk moeten zijn, want zer zijn vastgelegd door het ISO (International Organization for Standardization).
                  Helaas, voor u en voor vele andere fotografen, is de ene ISO schijnbaar de andere niet ... Canon heeft het altijd nogal "breed" gespeeld met de (overigens toegelaten) interpretatie van de ISO standaard (ISO12232) in combinatie met de calibratie standaard (ISO2721)

                  quote
                  "....
                  We believe that for these cameras the exposure meter calibration itself
                  is closely in line with ISO 2721. Thus, we must conclude that Canon
                  has rated the “ISO sensitivity” of their sensor systems at about 74%
                  of what would be determined in accordance with ISO 12232—that is,
                  a sensitivity that Canon rates “ISO 100” would probably be rated as
                  ISO 135 if actually determined in accordance with ISO 12232.
                  .... "
                  unquote ... etc

                  zie de artikels

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zijn iso waardes bij Canon en Nikon wel gelijk????

                    Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
                    .... waarom Hubert, kan je dit even toelichten aub....
                    Ik gok dat in BE de zalen waar ijshockey is niet zo goed verlicht zijn

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zijn iso waardes bij Canon en Nikon wel gelijk????

                      De foto is met een diafragma f5 dat is heel iets anders dan f2,8 .

                      MVG
                      Johan

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zijn iso waardes bij Canon en Nikon wel gelijk????

                        Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
                        De foto is met een diafragma f5 dat is heel iets anders dan f2,8 .

                        MVG
                        Johan
                        Dat was ook de stelling niet, het ging er over dat op lage resolutie de ruis niet goed waarneembaar is, vandaar een foto op volledige resolutie.

                        Maar hier een orginele zo uit de camera 4000 iso F2.8
                        Last edited by marbico; 21 januari 2008, 17:47.
                        www.sportactiefoto.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zijn iso waardes bij Canon en Nikon wel gelijk????

                          Dat zou me toch vrij sterk lijken aangezien ISO staat voor een standaard (vergelijkbaar met bv. een meter) het is iets afgesproken. Als je afwijkt van die waardes mag je het geen iso meer noemen (want dan voldoet het niet meer aan de vereisten).

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zijn iso waardes bij Canon en Nikon wel gelijk????

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sunbeer Bekijk bericht
                            Juist PapaPol.

                            De iso-waardes zouden trouwens overal gelijk moeten zijn, want zer zijn vastgelegd door het ISO (International Organization for Standardization).
                            en met welke tolerantie ?????

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zijn iso waardes bij Canon en Nikon wel gelijk????

                              Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
                              Dat zou me toch vrij sterk lijken aangezien ISO staat voor een standaard (vergelijkbaar met bv. een meter) het is iets afgesproken.
                              Zo raar is dat niet, hoor. Als ik een stuk kabel verkoop en op de verpakking '1 m' zet, maar een kabel van 115 cm erin doe dan betekent dat niet dat de meter geen standaard meer is. Zo is de inch is ook een afgesproken lengtemaat en via de meter exact bepaald. Toch werden (worden?) er monitoren verkocht met op de doos bijv. 17" en als je na ging meten was de nuttige diameter toch een stuk kleiner.

                              Op DPReview is bij cameratests al vaker geconstateerd dat de ISO-waarde van Canon niet helemaal juist is.

                              Comment

                              Working...
                              X