Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

's avonds met flitser, en nog onscherp

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 's avonds met flitser, en nog onscherp

    Hallo,

    ik heb gisterenavond wat foto's genomen van familie, door een te lange sluitertijd ben ik mijn ingebouwde flitser moeten gaan gebruiken, nadien iso nog moeten verhogen tot 800 ... In het begin leken de fotos op het kleine scherm best scherp, maar achteraf op de pc was élke foto geschemerd!

    Vraag is nu, wat kan ik daar aan doen...? Zit het probleem bij mijn ingebouwde flitser, en moet ik misschien eens een 'echte' flitser gaan kopen, of ligt het aan mijn lenzen, die zijn nl. niet de allerbeste, die ik gistere gebruikte was een 55-200mm met f4.5 tot 5.5 helemaal ingezoomd. Niet echt heel erg sterk dus...

    alvast bedankt

    de familie vond het toch wat teleurstellend, 'zone ferme kodak en toch geschemerd' , hehe
    Canon Eos 350D, grip, 50mm f1.8 II, 18-55kit, 55-200, en een verlanglijst dat eerder een waslijst is

  • #2
    Re: 's avonds met flitser, en nog onscherp

    Een serieuze flitser zal al wonderen doen
    mijn website

    Comment


    • #3
      Re: 's avonds met flitser, en nog onscherp

      ok, ik al gezien dat zo'n flitster met richtgetallen werken, wat voor ene is goed?
      duurder is altijd beter, maar tmoet niet overdreven zijn, ik ben nog maar een goed jaar bezig met fotografie en het moet niet het beste van het beste zijn hé.
      Ik heb een canon en veronderstel dat ik dan ook een canon-flitser nodig zal hebben, kheb al eens gekeken naar ne 430 EX (240 euro) en 580 EX (450 euro).
      Er is ook een 280 (of was het 240) voor 180 euro.

      Wat zouden jullie nemen, of naar wat richtgetal moet ik zoal zien?

      merci!
      Canon Eos 350D, grip, 50mm f1.8 II, 18-55kit, 55-200, en een verlanglijst dat eerder een waslijst is

      Comment


      • #4
        Re: 's avonds met flitser, en nog onscherp

        moest je nu eens een foto posten ter illustratie van "geschemerd",
        dan konden we misschien kijken wat er aan de basis ligt daarvan.
        nu is het wat koffiedikkijken en gokken op wat precies is foutgelopen.

        wil je dat aub eens doen?

        mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

        Comment


        • #5
          Re: 's avonds met flitser, en nog onscherp



          ketting ni scherp, haar zo, gewoon bewogen eig he, te lange sluitertijd e
          Canon Eos 350D, grip, 50mm f1.8 II, 18-55kit, 55-200, en een verlanglijst dat eerder een waslijst is

          Comment


          • #6
            Re: 's avonds met flitser, en nog onscherp

            nu misschien nog de exif erbij en dan zijn we vertrokken

            op het eerste zicht lijkt dit bewegingsonscherpte door beweging van de vrouw op de foto of de fotograaf... oorzaak : te trage sluitertijd op het aantal mm gebruikt. Dat is maar een gissing he...

            Met de exif kunnen we zien hoeveel mm je had, ISO, diafragma, sluitertijd enz...


            update
            ok, las boven dat je op 200mm zit... dan moet je al minstens (theoretisch) een sluitertijd van 1/200 hebben om deze uit de hand te kunnen nemen.
            Als de persoon stil zat, ligt dit dus aan jouw beweging "tijdens" de foto --> statief gebruiken of sterkere flits (430EX voldoet normaal)

            Just my 2 cents
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

            Comment


            • #7
              Re: 's avonds met flitser, en nog onscherp

              de exif kan je perfect lezen op deze foto met opanda Iexif hoor...
              ik zie dat je een sluitertijd van 1/15 hebt gebruikt. nu ja dit is echt veel te lang voor foto`s op 200mm

              omdat je flits de beweging bevriest heb je het eerste lichte `spookbeeld` van je onderwerp, maar omdat je sluitertijd zo lang is, komt er ook nog licht binnen van na de flits, en dit stemt nooit 100 procent overeen met je geflitste beeld, tenzij je onderwerp niet belicht is. vandaar die vreemde waas op je foto.

              oplossing: vaste sluitertijd en diafragma instellen op je toestel (vb 1/125 en f5.6) en dan je flits automatisch laten regelen hoe hard hij moet bijflitsen om de foto goed te krijgen. dit gaat natuurlijk een pak beter met een externe flitser.
              5DmkIII en wat glas

              Comment


              • #8
                Re: 's avonds met flitser, en nog onscherp

                dit is de exif:

                Lens Focal Length: 120,00 mm (0-0 mm)
                Shutter Speed: 1/15 sec
                F-Number: F5,6
                ISO: 800
                Compensation: EV 0/2

                blijkbaar 120mm gebruikt,

                hoe doe ik dat, een vast diafragma en sluitertijd instellen? is dit in de M-stand? en hoe laat ik m'n flits dat automatisch regelen?

                bedankt
                Canon Eos 350D, grip, 50mm f1.8 II, 18-55kit, 55-200, en een verlanglijst dat eerder een waslijst is

                Comment


                • #9
                  Re: 's avonds met flitser, en nog onscherp

                  op stand M zetten, sluitertijd en diafragma instellen (1/80 en f5.6 bvb) en dan de flits openklappen.
                  de rest doet ie vanzelf...
                  5DmkIII en wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: 's avonds met flitser, en nog onscherp

                    zet'm gewoon op P-stand.

                    dan neemt de camera automatisch je flits-synchronisatietijd over
                    (1/200sec?) en ga je dit soort zaken niet meer tegenkomen.
                    met een externe flits zou je m.a.w. net hetzelfde gekregen hebben.

                    nu heb je je diafragma vastgezet op f5.6, en je sluitertijd heeft hij dan
                    gekozen in functie van het aanwezige licht! niet in functie van de flits.

                    mm

                    PS: wat mattias zegt kan ook, maar ik vrees voor foto's die je dan op 200mm neemt.
                    in theorie zet je je sluitersnelhied op flits-sync (1/200) en iso op bv 200 of 400.
                    dan zal je flits meer of minder flitsen afhankellijk van je gekozen diafragma.
                    ∏__|_ ∏__|_
                    "no rules, great shots"
                    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                    Comment


                    • #11
                      Re: 's avonds met flitser, en nog onscherp

                      merci, weeral wat bijgeleerd!

                      dus mss nog ff wachten met ne flitser te kopen...
                      Canon Eos 350D, grip, 50mm f1.8 II, 18-55kit, 55-200, en een verlanglijst dat eerder een waslijst is

                      Comment


                      • #12
                        Re: 's avonds met flitser, en nog onscherp

                        Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                        zet'm gewoon op P-stand.

                        dan neemt de camera automatisch je flits-synchronisatietijd over
                        (1/200sec?) en ga je dit soort zaken niet meer tegenkomen.
                        met een externe flits zou je m.a.w. net hetzelfde gekregen hebben.

                        nu heb je je diafragma vastgezet op f5.6, en je sluitertijd heeft hij dan
                        gekozen in functie van het aanwezige licht! niet in functie van de flits.

                        mm

                        PS: wat mattias zegt kan ook, maar ik vrees voor foto's die je dan op 200mm neemt.
                        in theorie zet je je sluitersnelhied op flits-sync (1/200) en iso op bv 200 of 400.
                        dan zal je flits meer of minder flitsen afhankellijk van je gekozen diafragma.
                        flitssynchro van 350D in de P stand is 1/60 sec, geen 1/200

                        in de Av stand is dit wel 1/200 mits je de sluitertijd in Av vast instelt ipv automatisch

                        in de M mode kan je de sluitertijd dan nog aanpassen in functie van de beweeglijkheid van je onderwerp, en het aantal mm's, zo kan je kiezen om toch nog wat meer achtergrondlicht door te laten
                        5DmkIII en wat glas

                        Comment


                        • #13
                          Re: 's avonds met flitser, en nog onscherp

                          oke, dus voor dit 'werk' heb ik niet echt een externe flitser nodig...
                          wat ik mij dan afvraag, waarom heb je die dan wel nodig?....

                          grtz
                          Canon Eos 350D, grip, 50mm f1.8 II, 18-55kit, 55-200, en een verlanglijst dat eerder een waslijst is

                          Comment


                          • #14
                            Re: 's avonds met flitser, en nog onscherp

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sempike Bekijk bericht
                            oke, dus voor dit 'werk' heb ik niet echt een externe flitser nodig...
                            wat ik mij dan afvraag, waarom heb je die dan wel nodig?....

                            grtz
                            voor meer kracht te hebben én vooral om makkelijker en beter te kunnen scherpstellen in den donkere.
                            als je met de ingebouwde flits scherpstelt in het donker, dan gaat ie af gelijk een stroboscoop om scherp te stellen, en dan pas daarna kan je de foto nemen. Ook duurt het enorm lang eer deze ingebouwde flits herladen is, met een externe heb je dat probleem niet, tenzij je constant op volle kracht schiet
                            een externe flits stelt scherp via infraroodstraal,sneller,minder opvallend én accurater

                            externe flits is ook veel flexibeler, je kan bouncen naar alle richtingen...

                            enzovoort...
                            5DmkIII en wat glas

                            Comment


                            • #15
                              Re: 's avonds met flitser, en nog onscherp

                              ah oke , dankuwel
                              ik zou dit probleem dus ook nog hebben met een externe

                              dan ga ik nog wat experimenteren met hetgeen ik nu heb!
                              Canon Eos 350D, grip, 50mm f1.8 II, 18-55kit, 55-200, en een verlanglijst dat eerder een waslijst is

                              Comment

                              Working...
                              X