Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf eerste reflex toestel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aanschaf eerste reflex toestel

    Hallo iedereen. Ik ben anak en nieuw op dit forum.
    'k ben hier terecht gekomen tijdens mijn zoektocht naar info over digitale fotografie. Je hoort me al komen... Raad gevraagd om een keuze te maken...

    'k ga proberen te schetsen wat ik wil bereiken:

    Ik hou van de natuur dus natuurfotografie (landschappen, macro fotografie insecten, roofvogels, ...) alsook portretfotografie zijn mijn interesses. Ik heb totaal geen ervaring. Daarom ben ik op zoek naar een toestel dat niet te ingewikkeld is maar me de eerste jaren ook niet gaat vervelen of beperken in uitbreidingen. Knopje draaien en klikken maar mag zeker en vast maar ik wil zelf ook kunnen experimenteren zonder te verzuipen in de technische termen en mogelijkheden! Ik heb een lichte voorkeur voor CANON. Maar dan gewoon zuiver uit merkbekendheid en uitzicht van de body. Bij mijn eerste aanschaf denk ik gewoon aan de body en een standaard lens (bv. 18-55). Later wens ik meer uit te geven aan specifieke lenzen (eerder tweedehandsaanschaf dan). De body wens ik liever nieuw aan te schaffen ivm garantie. Lenzen heb ik al aan bodemprijzen gezien tweedehands!

    Mijn budget voor de body en standaardlens is 600 tot 700 euro.

    Alvast bedank voor de reacties.
    | Canon EOS 400D | Canon 18-55 | Canon EF 70-200 f/4L USM |

  • #2
    Re: PMA2008

    Hoi,

    Wacht nog 10 dagjes : http://www.pmai.org/index.cfm/ci_id/33573.htm
    De PMA 2008 komt eraan (grootste digitale fotografiebeurs).

    Dan komen heel wat nieuwe toestellen met nieuwe functies.
    Ik verkocht m'n compact in december en wacht al 2 maand, nu nog 10 dagen, wordt spannend.

    Kijk wat er op de PMA2007 werd uitgebracht, de moeite
    Tech Talk - Discuss PC Hardware, Software, Internet and Other Technology


    Vanaf 31/1 tem 2/2 worden hier dagelijks de nieuwe toestellen aangevuld :
    Tech Talk - Discuss PC Hardware, Software, Internet and Other Technology


    Hou een oogje in het zeil
    Greetz,
    Innovator

    Comment


    • #3
      Re: Aanschaf eerste reflex toestel

      Welkom op BD! Je zal hier nog veel leesplezier hebben en veel antwoorden vinden op je vragen.

      Maar eigenlijk is er geen goed antwoord op deze vraag mogelijk zonder de zoveelste merkenoorlog te ontketenen.
      Allez de discussie welk merk nu beter is dan het ander.

      Even wat (huidige) toestellen die binnen je budget vallen in willekeurige volgorde:
      Canon 400D
      Pentax K100D (misschien zelfs de 10D, maar meer geschikt voor gevorderden)
      de identiek aan Pentax maar met het merkplaatje Samsung uitgeruste modellen
      Sony A100
      Olympus 410
      Nikon D40 en D40x.

      Misschien heb ik ze niet alle opgesomd.
      En dan nog de te verschijnen nieuwe reeksen, maar dan moet je nog wachten tot ze in de Benelux te krijgen zijn.

      De nieuwe reeksen zullen het voordeel hebben dat de 'oude' toestellen goedkoper worden. En je meer geld over houdt voor het voornaamste: lenzen.

      De beste raad die ik je kan geven is: ga naar de winkel en neem de toestellen eens ter hand. Wat heb je aan het beste toestel wanneer het niet goed aanvoelt?

      Tenslotte, wanneer je aan Canon denkt, dan ligt de 400D toch voor de hand?
      Last edited by nabi; 20 januari 2008, 14:12. Reden: aanpassing toestellen

      Comment


      • #4
        Re: Aanschaf eerste reflex toestel

        Als je het de eerste DSLR moet worden. Dek dan ook eens aan een Bridge (hybride). Bvb. de Panasonic. Is wel niet een DSLR maar is voor je eerste toestel zeker goed. Is ook niet zo duur als een DSLR en heeft ook alle belangrijke functies aan boord. Alleen is hij wat trager.
        Voor €400 ben je gesteld en de FZ18 heeft een 28-504 lens.
        Eens over nadenken
        http://www.photo-patricske.be
        Panasonic FZ18, Canon 50D, Canon 6D, Canon EOS R, ..... veel en veel meer zie hier

        Comment


        • #5
          Re: Aanschaf eerste reflex toestel

          Oorspronkelijk geplaatst door Patricske Bekijk bericht
          Als je het de eerste DSLR moet worden. Dek dan ook eens aan een Bridge (hybride). Bvb. de Panasonic. Is wel niet een DSLR maar is voor je eerste toestel zeker goed. Is ook niet zo duur als een DSLR en heeft ook alle belangrijke functies aan boord. Alleen is hij wat trager.
          Voor €400 ben je gesteld en de FZ18 heeft een 28-504 lens.
          Eens over nadenken
          De TS vraagt een toestel zonder beperking in uitbreiden. Een bridge voldoet in dat geval niet aan zijn wens, denk ik.
          Ik raad hem inderdaad ook eventjes te wachten op de PMA en dan te beslissen.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #6
            Re: Aanschaf eerste reflex toestel

            Vogels en makro fotografie zie ik wel niet goedkomen met je kitlens.
            Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
            http://www.stevevandegaer.be

            Comment


            • #7
              Re: Aanschaf eerste reflex toestel

              Ik wilde hetzelfde zeggen, ook voor landschappen is een teleobjectief onvermijdelijk.

              Comment


              • #8
                Re: Aanschaf eerste reflex toestel

                Oorspronkelijk geplaatst door Woudschim Bekijk bericht
                ook voor landschappen is een teleobjectief onvermijdelijk.
                Ik doe dat voornamelijk met een groothoek.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Aanschaf eerste reflex toestel

                  Oorspronkelijk geplaatst door Woudschim Bekijk bericht
                  Ik wilde hetzelfde zeggen, ook voor landschappen is een teleobjectief onvermijdelijk.
                  Hm,

                  Ik denk dat ge met een tele niet veel meer van het landschap zult.
                  Naar mijn mening heb je voor landschappen juist breed nodig.

                  Hubert
                  Hubert

                  Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aanschaf eerste reflex toestel

                    Ook, maar ik kom toch ook vaak in situaties waarin ik dichterbij wil komen, juist omdat je je in zoveel ruimte begeeft.

                    Het ligt maar net aan wat voor foto je wilt, maar als ik op stap ga in de natuur gebruik ik zowel mijn groothoek als mijn tele.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aanschaf eerste reflex toestel

                      Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                      Vogels en makro fotografie zie ik wel niet goedkomen met je kitlens.
                      Weet ik wel daarom zeg ik dat ik later extra wil besteden aan bijkomende gepaste lenzen hiervoor. Maar ik wil nu wel een toestel aankopen waarop later voldoende lenzen passen om nog een aantal jaren plezier aan te beleven.

                      Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                      De TS vraagt een toestel zonder beperking in uitbreiden. Een bridge voldoet in dat geval niet aan zijn wens, denk ik.
                      Ik raad hem inderdaad ook eventjes te wachten op de PMA en dan te beslissen.
                      Bridge wil ik niet omwille van de snelheid. Ik neem graag foto's van onze kinderen en die zijn meestal sneller dan mijn compact kan scherpstellen en reageren. Dat heeft he al mateloos gestoort. Dat is zeker één van de grote reden waarom ik naar een DSLR wil overstappen.

                      Ik volg hier zeker de raad op en wacht op de PMA 2008. Als de prijzen van de Canon 400D kelderen spurt ik naar de winkel. De lectuur die ik al heb verslonden zegt me dat deze kwa prijs/kwaliteit goed scoort als beginnersDSLR.

                      Blijft me de vraag of ik zou kopen via internet (vaak goedkoper dan in de winkel maar wat met garantie?), groothandel, kleinhandel of ... tweedehands.
                      | Canon EOS 400D | Canon 18-55 | Canon EF 70-200 f/4L USM |

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aanschaf eerste reflex toestel

                        Aangezien ik vorig weekend een D200 met heel weinig clicks en in perfecte staat (Thx Mike!) heb kunnen kopen, zet ik mijn D50 terug in de verkoop. Dus: - Nikon D50 (6000 clicks) staat: z.g.a.n. - objectief Nikkor 50mm/f1.8 staat: z.g.a.n. - Cokin Circ. Pol. filter voor op de 50mm - LowerPro heuptas (moet exacte model


                        D50 + 50mm/1.8 en de rest van de spullen.

                        Heb je in ieder geval al een goeie potret lens.
                        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aanschaf eerste reflex toestel

                          Denk niet dat de prijzen veel gaan zakken tenzij de 450D uitkomt (groot vraagteken), onlangs was er tot 31/12 een cashback actie waarbij je (€70 dacht ik) korting kreeg, ook in de Macro stond de EOS400D aan €519. Ze kunnen moelijk DSLR's verkopen onder de prijs van compactcamera's, meer dan een jaar geleden kosten die nog €1000.

                          Gisteren naar Mediamarkt Oostende geweest, hadden geen body's meer in voorraad, maar als ze gingen binnenkomen gingen ze terug aan €590 staan, de officiële prijs zei de verkoper (leuk dat we de prijzen eens online kunnen zetten want ze doen toch altijd zo geheimzinnig over prijzen via telefoon doorgeven

                          Ook zei de verkoper dat Vandenborre geen €519 meer mocht vragen officieel.
                          Dus na de PMA2008 zo snel mogelijk een EOS400D
                          Voor de body koop ik ook liever een nieuw betreft de garantie.

                          Bij online shops vb via kieskeurig.nl kan je wel steeds goedkopere vinden, maar als er iets is met je toestel moet je hem wel opsturen naar NL als je daar geen bezwaar tegen hebt (Europese garantie).

                          Heb eens de prijzen opgevraagd in mediamarkt van enkele lenzen, ze kosten toch €100 duurder per lens (of zelfs meer) vergeleken met die NL goedkope site (en minder btw).
                          Bij de aankoop van 2e handslenzen vind ik het wel moeilijk om als beginner te merken als er vb iets aan de lens is, hij niet zo scherp is gemaakt, of andere fouten.
                          Last edited by Innovator; 21 januari 2008, 14:11.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aanschaf eerste reflex toestel

                            De prijzen van de Olympus E510 kit (dan heb je al twee goede lenzen om te starten) zijn overal sterk aan het zakken. Nu al vanaf 677 euro...bij topfoto en Konijenberg. Er is ook nog een cash back vn 100 euro tot eind januari. Maar deze telt (dacht ik) alleen als je het toestel in België aankoopt. Dat zou je eens moeten navragen... Persoonlijk vind ik dit zeer voordelig. Eind december kostte dezelfde kit nog 899 euro ... Hiermee wordt Olympus een sterke concurrent voor de andere grote merken.
                            Last edited by Colet; 21 januari 2008, 14:49.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aanschaf eerste reflex toestel

                              Oorspronkelijk geplaatst door Innovator Bekijk bericht

                              Bij online shops vb via kieskeurig.nl kan je wel steeds goedkopere vinden, maar als er iets is met je toestel moet je hem wel opsturen naar NL als je daar geen bezwaar tegen hebt (Europese garantie).

                              Heb eens de prijzen opgevraagd in mediamarkt van enkele lenzen, ze kosten toch €100 duurder per lens (of zelfs meer) vergeleken met die NL goedkope site (en minder btw).
                              Bij de aankoop van 2e handslenzen vind ik het wel moeilijk om als beginner te merken als er vb iets aan de lens is, hij niet zo scherp is gemaakt, of andere fouten.
                              Kleine opmerking wat betreft aankoop op online nederlandse shops: er is een iets goedkoper BTW-tarief (19 vs 21%), maar er geldt meestal maar 1 jaar algemene garantie. Terwijl dat er bij een aankoop in een Belgische winkel of eshop wel 2 jaar algemene garantie is.

                              Je kan dit verschil rustig overwegen door prijzen van toestellen, lenzen, enz. eens te vergelijken op de Nederlandse en Belgische versie van fotokonijnenberg. Meestal is het BTW-voordeel miniem, waardoor ikzelf opteer om dan te kiezen voor een toestel met 2 jaar garantie ipv 1 jaar.

                              Wat betreft tweedehandslenzen, heb ik al gemerkt dat eenvoudige basis- & kitlenzen vaak niet veel goedkoper zijn dan de nieuwprijs. Hierom moet je weer beslissen wat de doorslag is: nieuw en volle garantie, maar iets duurder of tweedehands en kortere garantie, maar iets goedkoper. Het is dus altijd wikken en wegen!
                              Canon EOS 300D + BG-E1 | EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 | EF 90-300mm f/4.5-5.6 Lowepro Slingshot 100 AW

                              Comment

                              Working...
                              X