Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpstelling sony alpha 100

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scherpstelling sony alpha 100

    Hallo allemaal, Ik heb nu sinds een jaar de sony alpha 100 in combinatie met de sigma18-200 lens. Nu heb ik van het begin af aan problemen met de autofocus. Zo'n 20% van mijn foto's zijn niet scherp.

    Aan het begin dacht ik dat het aan mij zelf lag (mijn instellingen of miscchien een bibberende hand). Maar inmiddels heb ik het idee dat het of aan de lens of aan de camera ligt.

    Foto's uit de hand met een sluitertijd van een 1/1000 maar zelfs ook foto's op statief zijn onscherp (of bewogen).
    Ook gebeurd het mij regelmatig dat de AF het groene lichtje geeft omdat hij scherp zou zijn, maar dan zie ik met het blote oog nog dat het niet zo is. Dus druk ik hem maar weer overnieuw voor de helft in om scherp te stellen.

    Met name bij portret onderwerpen is dit erg storend.
    Iso-waarde zet ik altijd vast op 200. Voor de rest ben ik aan het experimenteren geweest met sluitertijden en diafragma, maar niets lijkt te helpen.

    Hebben meer mensen dit probleem? Of kan iemand mij helpen?

    Groetjes UBO
    Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

    http://ubovdburg.zenfolio.com/

  • #2
    Re: scherpstelling sony alpha 100

    welke focus instelling gebruik je?

    wide? spot?

    mocht je wide hebben dan kan het zijn dat het toestel wel een punt heeft gevonden waar het op heeft scherp gesteld maar dat het niet het punt is dat jij zoekt.

    probeer dat uit door de instelling op spot te zetten. dat punt eerste mikken op je scherpstelpunt (half indrukken ontspanknop) half ingedrukt blijven houden terwijl je de compositie bepaalt.

    op statief:

    altijd de stabilisatie UIT
    (mechanische trillingen brengen de stab. in de war en dat geeft bewogen cq onscherpe/wazige beelden)
    wellicht helpt het onm dat zelf een focus punt te selecteren, maar dat is echt afhankelijk van het onderwerp en de situatie

    ook autofocus C (continue) kan verwarring opleveren. Start met werken vanuit de single shot (is mijn mening) totdat je eea goed onder de knie hebt.
    het is helemaal niet zeker of jij wel ziet wat ik zie.
    Telecaster weblog
    km5D, sigma 70-200 2.8 ex dg apo, 50mm 1.4 en nog zo'n kitlens

    Comment


    • #3
      Re: scherpstelling sony alpha 100

      heb wel al regelamtig gelezen dat de a100 soms problemen heeft met scherpstellen bij zwak licht, in goed belichte omstandigheden zou hij geen problemen mogen geven...
      De bewegingsonscherpte kan idd komen door de IS (image stabilisation), als er nu eenmaal geen trillingen zijn gaat hij zoeken naar trillingen... beste is (denk ik) de IS enkel opzetten als je lager dan 1/60 gaat.

      groeten,
      Hans
      Nikon D7000 / Nikkor 17-55mm F2.8 / Sigma 70-200mm F2.8 / Sigma 10-20mm F4-5.6 / nikkor 50mm F1.4
      My travel photography site

      Comment


      • #4
        Re: scherpstelling sony alpha 100

        Mits je 20% slecht hebt, en de rest wel goed, misschien toch interessant om deze focustest te doen, dan sluit je al (de lens) wat uit............
        Doe rustig eens deze test: http://focustestchart.com/focus21.pdf

        En indien je een andere lens hebt (of leen ergens een andere lens) doe dan die test over, zodat je weet of het aan deze lens alleen is.............

        Volg goed de richtlijnen, instellingen, afstand, hoek van 45° enz.......

        Je gaat hier al weten of er sprake is van BAck- of Frontfocus............
        misschien ligt de limiet juist wat op t randje............
        PS: van waar ben je? Je mag altijd komen testen hoor......... ;-)
        Last edited by Petronix; 19 januari 2008, 16:31.

        Comment


        • #5
          Re: scherpstelling sony alpha 100

          Raar.
          Heb je al met andere lenzen geprobeerd ?
          20% van je foto's onscherp is helemaal niet normaal. Het zijn toch niet per ongeluk die 20% die je met het diafragma helemaal open genomen hebt ? In dat geval heeft je lens misschien last van front-/backfocus...
          En bewegingsonscherpte bij 1/1000ste... Met welk snel bewegend onderwerp was je dan bezig ? Voor een gewone portretfoto heb je in elk geval geen 1/1000ste nodig.
          Probeer gewoon eerst eens of je hetzelfde soort problemen hebt met een andere lens en/of ander toestel. Woont er niemand in je buurt met een a100 (of andere Sony/Minolta) ?

          (ongeveer hetzelfde als de info van Petronix dus, maar hij was me blijkbaar iets voor... )
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #6
            Re: scherpstelling sony alpha 100

            Om misschien e.e.a. te verduidelijken voor de kenners heb ik even een link toegevoegd naar wat voorbeeld foto's. In de bestandsnaam staan per foto de instellingen.

            http://album.zoom.nl/user/UBO/onscherpe%20foto%27s


            RE: Ik fotografeer overigens in de meerveldmeting en niet met spot. Kan ik wel eens proberen of dat helpt.
            RE: Als ik op statief fotografeer, heb ik inderdaad altijd de stabilisator aan staan. Moet ik misschien ook maar eens uitzetten.
            RE: Ik heb inderdaad nog een oude lens van mijn analoge spiegelreflex. Die zal ik eens uitproberen.
            RE: Ik heb ook wel eens gehoord dat mijn problemen kunnen ontstaan door de kwaliteit lens, en dat het niet verstandig is in de uiterste standen met volledig geopende diafragma te fotograferen. Ik fotografeer daarom vaak in de diafragma voorkeuze stand, waardoor de camera uiteraard bij helder weer een hoge sluitertijd van bv. 1/1000 kiest (ik snap onnodig, maar dit gaat uiterraard automatisch als ik niet heb gekozen voor een hoog f-getal).

            gr. Ubo
            Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

            http://ubovdburg.zenfolio.com/

            Comment


            • #7
              Re: scherpstelling sony alpha 100

              Test gedaan? Op t eerste zicht is het allemaal zwaar back-focus.............

              Comment


              • #8
                Re: scherpstelling sony alpha 100

                die test is een aanrader, heb het ook eens gedaan, bij mij is de scherpstelling ok

                even die voorlaatste pagina afdrukken en de tests doen, dan ben je 100% zeker of de fout bij jou of de lens/toestel ligt
                Nikon D7000 / Nikkor 17-55mm F2.8 / Sigma 70-200mm F2.8 / Sigma 10-20mm F4-5.6 / nikkor 50mm F1.4
                My travel photography site

                Comment


                • #9
                  Re: scherpstelling sony alpha 100

                  Ik zou, indien mogelijk, verschillende set-ups uitproberen en dit liefst met een paar verschillende lenzen (eventueel van iemand gebruiken of lenzen huren in fotowinkel). Natuurlijk kun je ook altijd eens teruggaan naar fotowinkel waar je je toestel aangeschaft hebt.

                  Mijn vriend heeft ook een Sony Alpha a100 en heeft hiervan nog geen problemen (toch zeker geen 20%) ondervonden!
                  Canon EOS 300D + BG-E1 | EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 | EF 90-300mm f/4.5-5.6 Lowepro Slingshot 100 AW

                  Comment

                  Working...
                  X