Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D300 tips en trucs gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D300 tips en trucs gevraagd

    Dit topic wil ik opstarten voor mensen (incl. ikzelf ) die met vragen zitten over de D300.

    Mijn vraag:

    Ik ga vanmiddag foto's maken met de D300 in een sporthal van een basketbalwedstrijd.
    De iso en sluitertijden weet ik wel.
    Het gaat meer om, hoe ik de volgende opties moet instellen:

    De AF, kan deze het beste op 3D tracking?
    Belichting, op spot, centum of martix?
    De witbalns automatisch of anders?

    Gr Kees
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

  • #2
    Net even een stukje van je website bezocht(Zweden);

    ....en je lijkt me niet echt een nieuweling die nog raad nodig heeft ivm bv. de instelling van de witbalans.Mooie foto's!,en ik heb al meteen een vraag:sommige van die foto's zijn heel speciaal bewerkt,het lijken wel illustraties (bv. de tractor en de weegschaal ),met welk programma heb je dat gedaan?



    Om terug te komen op je vragen:3D tracking moet ik zelf nog uitvoerig testen,
    persoonlijk zou ik geen matrix gebruiken,ik vind dat die heel onvoorspelbare resultaten geeft ,als het echt louter matrijsmeting zou zijn,het beeld opgedeeld in kleine blokjes en die dan allen afzonderlijk meten,dan was het goed,maar ze moesten er persé ook fotoherkenning bij in proppen.Ik zou centrum gericht gebruiken,ingesteld op Avg,gemiddeld,heb je tenminste een nuchtere meting zonder ongevraagde interpretatie.
    Ik vermoed dat je Raw fotografeert,zodat WB er niet zoveel toedoet.Zoals Pol Callens al opmerkte,met behulp van de Lv kun je de WB haarfijn instellen op de D300.Ik doe dat in combinatie met Neutraal,waarbij ik sterk ondersatureer en de tint op positief zet=geler,minder rood.Dit geeft de meest ralistische kleuren,kunje nadien nog zoveel verzadigen als je wil.


    Walter
    D850

    Comment


    • #3
      Re: D300 tips en trucs gevraagd

      Bedankt voor de uitleg.

      Die fotos waar jij om vroeg van die tractor is uitgevoerd in HDR
      Gebruik de zoekfuntie maar eens ok HDR

      Gr Kees
      Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

      Comment


      • #4
        D300 tips en trucs gevraagd

        Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
        ....en je lijkt me niet echt een nieuweling die nog raad nodig heeft ivm bv. de instelling van de witbalans
        Ik zou zelfs de laatste 3 woorden weghalen en er 'en' voor in de plaats zetten. Een fotograaf met een beetje ervaring bepaalt ter plekke wat de juiste instellingen zijn voor een bepaalde situatie. Vragen als hierboven zijn zelfs voor ervaren fotografen op BD niet te beantwoorden of je moet op die lokatie geweest zijn. Heeft de hal ramen, alleen kunstlicht, welke soort kunstlicht, hoeveel licht is er, wat wil je fotograferen, wat is je positie en hoe ziet vandaaruit de achtergrond er uit, welke lens gebruik je, hoe laat is het enz. enz. Allemaal zaken die bepalen wat je instellingen zullen moeten zijn.

        Ik vind het idee van een 'tips en trucs'-thread wel goed, maar hang het dan niet op aan 'ik moet vanmiddag naar een sporthal'. Dan komt het op mij meer over als 'Let op allemaal, ik heb ook een D300'.

        Comment


        • #5
          Re: D300 tips en trucs gevraagd

          Ik zou spotmeting gebruiken, dan meet je licht waar je scherpstelt.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: D300 tips en trucs gevraagd

            Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
            'Let op allemaal, ik heb ook een D300'.
            Deze opmerking slaat werkelijk nergens op

            Hjansen bedankt, ik ken de D300 nog niet op alle fronten, vandaar mijn vraag.
            Iedere camera heeft zijn eigen eigenschappen.
            Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

            Comment


            • #7
              Re: D300 tips en trucs gevraagd

              Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
              Deze opmerking slaat werkelijk nergens op

              Hjansen bedankt, ik ken de D300 nog niet op alle fronten, vandaar mijn vraag.
              Iedere camera heeft zijn eigen eigenschappen.
              Hier moet ik Kees toch bijtreden, die opmerking slaat echt nergens op !!!
              Moeten we dan alle D3,D2x users bannen? zielige opmerking en dat hou je dan ook beter voor jezelf!!!
              Het niveau van comments op BD lijkt me wel drastisch te dalen vind ik, als je KvP een beetje kent maak je ook niet zulke opmerkingen, het is geen 'newbie'....


              Glenn
              Mijn site...
              vandaelefotografie.be
              * BD0916BE *

              Comment


              • #8
                Re: D300 tips en trucs gevraagd

                Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
                Deze opmerking slaat werkelijk nergens op
                Opletten, he, ik zeg niet dat het zo is, ik zeg dat het zo op mij overkomt. De opmerking is dus wel waar.

                Comment


                • #9
                  Re: D300 tips en trucs gevraagd

                  Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
                  het is geen 'newbie'....
                  Daarom juist. Lees nog eens wat ik schrijf. Ik geloof dat ik hier niet begrepen wordt, veel plezier hier verder, ik ga weer verder.

                  Comment


                  • #10
                    Re: D300 tips en trucs gevraagd

                    Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
                    Dit topic wil ik opstarten voor mensen (incl. ikzelf ) die met vragen zitten over de D300.

                    Mijn vraag:

                    Ik ga vanmiddag foto's maken met de D300 in een sporthal van een basketbalwedstrijd.
                    De iso en sluitertijden weet ik wel.
                    Het gaat meer om, hoe ik de volgende opties moet instellen:

                    De AF, kan deze het beste op 3D tracking?
                    Belichting, op spot, centum of martix?
                    De witbalns automatisch of anders?

                    Gr Kees
                    Kees,

                    Hier kun je allicht e.a. vinden.
                    Meer specifiek hier.

                    Ikzelf gebruik momenteel voor ijshockey ook Dynamic AF area 21 punten. ISO altijd op 1600(was ook zo met mijn D200 en vroeger ook mijn D70)

                    Hubert
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: D300 tips en trucs gevraagd

                      Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                      Kees,

                      Hier kun je allicht e.a. vinden.
                      Meer specifiek hier.

                      Ikzelf gebruik momenteel voor ijshockey ook Dynamic AF area 21 punten. ISO altijd op 1600(was ook zo met mijn D200 en vroeger ook mijn D70)

                      Hubert
                      Woww Super link Hub
                      Bedankt
                      Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                      Comment


                      • #12
                        Re: D300 tips en trucs gevraagd

                        Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
                        Hjansen bedankt, ik ken de D300 nog niet op alle fronten, vandaar mijn vraag.
                        Iedere camera heeft zijn eigen eigenschappen.
                        Volgens mij hebben de meeste Nikons dit.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: D300 tips en trucs gevraagd

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Ik zou spotmeting gebruiken, dan meet je licht waar je scherpstelt.
                          Ik zou dan weer voor "centrummeting" opteren denk ik
                          En wel om volgende reden : als je net scherpstelt op een stukje felbelicht witte shirt of - omgekeerd - een zwart broekje of zoiets, dan gaat je lichtmeter toch in de fout. De kans op fout belichte opnames wordt zo toch wat groter...
                          Als je echter centrummeting toepast omzeil je die pieken en dalen een beetje en werk je iets meer gemiddeld. Veel zal uiteraard afhangen van de belichting (is die fel, spots?, contrastrijk of eerder zacht tl's?) en hoe is de kleding van de spelers...
                          Veell succes
                          Greetz, Kariboe
                          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                          Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                          Comment


                          • #14
                            Re: D300 tips en trucs gevraagd

                            Ik zou ook gaan voor Centrummeting, om dezelfde redenen als Kariboe en ook om wat Walter-Phororhacos al zei: ik heb geen boodschap aan de interpretatie van de situatie door iets waar ik geen vat op heb.
                            En qua witbalans is er toch geen probleem als je in RAW werkt?
                            Last edited by pol parasol; 19 januari 2008, 12:53.

                            Comment


                            • #15
                              Re: D300 tips en trucs gevraagd

                              uit wat ik allemaal al heb gelezen zou ik ook kiezen voor 21 AF punten
                              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                              Comment

                              Working...
                              X