Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop Camera Voor Vakantiefoto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop Camera Voor Vakantiefoto's

    Hallo,

    Ik ben nieuw hier op het forum, dus allereerst HALLO ALLEMAAL!

    Ik ben op zoek naar een nieuw fototoestel, en was zo al enkele types op het spoor gekomen, maar na veel zoeken op het internet, weet ik nog altijd niet goed wat het beste is.
    Momenteel heb ik een Fuji Photo Flim FinePix A350, maar de batterijen zijn al leeg nog voor dat ik hem goed en wel aan het gebruiken ben, hij begint uit te vallen als ik het niet wil,... Met andere woorden, het is tijd voor iets nieuws, vond ik.

    Ik zou het lief vinden moesten jullie een klein beetje raad kunnen geven

    Een fototoestel voor mij moet de volgende kenmerken hebben:
    - snel foto's kunnen nemen (dit wil voor mij zeggen: als je bijvoorbeeld een breakdancer fotografeert, dat je niet enkel een vlek hebt op je camera, maar dat je hem ook nog kunt zien)
    - Een batterij die relatief lang meegaat (ik trek geen uren aan een stuk foto's, maar als je batterij al na 5 minuten uitvalt...)
    - Ik had graag een batterij gehad die je kunt heropladen, zodat je niet telkens AA-batterijtjes er moet insteken
    - Het fototoestel zou dienen om vakantiefoto's te maken, en hier en daar wat kiekjes op leuke momenten, dus niet voor intensief gebruik zeg maar
    - En ten slotte, een niet te duur fototoestel (onder de 200 euro graag)

    Ik had al enkele types opgezocht, maar ze hebben allen zo hun nadelen, en ik zou het dus leuk vinden moesten jullie - als kenners - eventjes kunnen helpen.

    - Kodak Easyshare M883 / M873 / M853
    - Sony DSC - W80 / DSC - W55 (wat ik wel jammer vind van Sony is dat je de speciale ProDuo-geheugenkaartjes moet kopen, terwijl we thuis al enkele (micro)SD-kaartjes liggen hebben...)
    - Samsung Digimax L700
    - Nikon Coolpix S200

    Alvast bedankt!
    Veerle

  • #2
    Re: Aankoop Camera Voor Vakantiefoto's

    Hoi Veerle, en welkom op het forum!

    Eerst ff een misverstand uit de wereld helpen: AA batterijen kunnen ook oplaadbaar zijn; kwestie van een lader (en batterijen natuurlijk ) te kopen. De nieuwe generatie (Sanyo Eneloop, Panasonic Infinium, etc) hebben zelfs geen zelfontlading meer waardoor ze een grotere autonomie kunnen voorleggen... (Misschien een ideetje voor je A350? )

    Nu dat van de baan is, kunnen we het over camera's hebben:
    hoop dat je niet al te allergisch geworden bent aan Fuji (ik zie het nergens tussen je lijstje staan), maar bij je voorkeuren denk ik onmiddellijk aan de Fuji Finepix F40FD, en heb je nog 50,- te geef, dan zou ik zijn grotere broertje, de Finepix F50FD nemen. Hoop dat je Engels goed is, want de links zijn wel in die taal geschreven...

    Hoop dat ik je twijfel nu niet nog groter heb gemaakt, maar één ding is zeker, na ervaringen met verschillende Fuji digitaaltjes, kan ik zeggen dat Fuji weet hoe een beeld er moet uit zien. Indien je kan probeer dan een tweedehands F31fd te scoren (maar vrees dat dat je budget een beetje te boven zal gaan), die is nog beter!!!
    http://www.digifotofreak.nl

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop Camera Voor Vakantiefoto's

      Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
      Hoi Veerle, en welkom op het forum!

      Eerst ff een misverstand uit de wereld helpen: AA batterijen kunnen ook oplaadbaar zijn; kwestie van een lader (en batterijen natuurlijk ) te kopen. De nieuwe generatie (Sanyo Eneloop, Panasonic Infinium, etc) hebben zelfs geen zelfontlading meer waardoor ze een grotere autonomie kunnen voorleggen... (Misschien een ideetje voor je A350? )

      Nu dat van de baan is, kunnen we het over camera's hebben:
      hoop dat je niet al te allergisch geworden bent aan Fuji (ik zie het nergens tussen je lijstje staan), maar bij je voorkeuren denk ik onmiddellijk aan de Fuji Finepix F40FD, en heb je nog 50,- te geef, dan zou ik zijn grotere broertje, de Finepix F50FD nemen. Hoop dat je Engels goed is, want de links zijn wel in die taal geschreven...

      Hoop dat ik je twijfel nu niet nog groter heb gemaakt, maar één ding is zeker, na ervaringen met verschillende Fuji digitaaltjes, kan ik zeggen dat Fuji weet hoe een beeld er moet uit zien. Indien je kan probeer dan een tweedehands F31fd te scoren (maar vrees dat dat je budget een beetje te boven zal gaan), die is nog beter!!!
      Bedankt voor het antwoord!

      AA batterijen kunnen inderdaad oplaadbaar zijn, ik heb er oplaadbare ingestoken, maar ook die zijn rap "plat" wat wel jammer is... Heb het al met verschillende soorten geprobeerd.

      Ik ben niet allergisch geworden aan Fujifilm hoor, had gewoon nog niet direct een leuk toestel gevonden Maar het geen jij daar toont, ligt me wel (de F40fd) en ik ga het nog eens verder uitpluizen ^^ Zo heb je me inderdaad nog iets meer doen twijfelen...
      Engels is geen probleem, ik ga het nu allemaal eens op mijn gemakje doorlezen.

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop Camera Voor Vakantiefoto's

        Ik kan met mijn oplaadbare AA batterijen van 2600 of 2700 mAh honderden foto's nemen eer het setje leeg is (4 batterijen in mijn toestel).

        An
        www.bloggen.be/an
        Nikon D90 met Tamron 18-270mm sinds 20/12/2008.
        Voorheen Fuji Finepix S9500.
        Fotoblog: http://anvds.blogspot.com

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop Camera Voor Vakantiefoto's

          Hallo Ann,

          Ik ben zelf begonnen met een Kodak Z650 van € 199,00 (nu waarschijnlijk misschien al minder voor de Z710 die ondertussen is uitgebracht). Standaard geleverd met een niet-oplaadbare batterij, maar voor € 20,00 koop je op ebay 2 oplaadbare batterijen (CRV3) mét lader die toch een honderdtal foto's meegaan. Voordeel is ook dat er een serieuze zoom (10x) op zit en dat je zowel op automatisch, halfautomatisch als handmatig kan werken. Enkele nadelen : opstarten duurt nogal lang, langst mogelijke open tijd : 8",... Maar toch handig voor op vakantie !

          raf9140

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop Camera Voor Vakantiefoto's

            Met een degelijk setje oplaadbare AA accu's kan je veel meer foto's maken dan met de duurste Duracell batterijen. Dat komt omdat een digitale camera grote stroompieken verbruikt, en daar kunnen gewone batterijen veel minder goed tegen dan accu's met een grote capaciteit.

            Als de accu's die je nu gebruikt heel snel leeg zijn, dan hebben ze gewoon een lage capaciteit (= minder dan 2000mAh), zijn ze versleten, of werkt de lader niet goed.

            Je kan zelf ook het stroomverbruik beperken door het schermpje zo kort mogelijk te gebruiken. Standaard staat de "kijktijd" vrij kort ingesteld, en dat is zeker niet slecht. Sommigen kiezen dan zelf voor een langere tijd, en dan klagen ze achteraf dat de accu's altijd zo snel leeg zijn.

            Tussen de cameratypes (en merken) onderling zijn er ook nog vrij grote verschillen in stroomverbruik. De camera's waar je maar twee AA-accu's in krijgt, daar zullen de akku's gewoonlijk ook sneller leeg zijn. Het is het totale vermogen (capaciteit X totale spanning) dat telt. Een accu van 2500mAh geeft in totaal 3Wh (2.5A X 1,2V = 3Wh). Als er dan twee accu's in de camera passen heb je maar 6Wh, in sommige grotere camera's passen er 4 Aa-accu's, en dan is het totaal brijkbare vermogen zelfs 12Wh.


            Ter vergelijking, een originele BP-511A (= lithium-ion) van een 40D heeft een totaal vermogen van 10,28Wh (7,4V X 1,39A).
            Maar een DSLR verbruikt veel minder omdat je daar het schermpje niet gebruikt terwijl je fotografeert (of je zou de "Live View" moeten gebruiken).

            Daarmee wil ik niet zeggen dat je direkt een digitale reflex moet kopen, want daar komt nog veel meer bij kijken. Als je een degelijk setje lenzen wil, dan moet je nog heel wat meer geld uitgeven, en je moet ook een veel grotere en zwaardere fototas meesleuren. Bovendien is het zeker interessant dat je de basisbegrippen van fotografie kent, en ze kan toepassen als je met een DSLR werkt. Alleen dan zal je de mooiste resultaten krijgen.

            Zoek je een vrij compact toestel (of zelfs heel compact zoals bijvoorbeeld de IXUS reeks van Canon), of wil je er een met een heel groot zoombereik dat dan ook wat grotere afmetingen heeft?


            In de prijsklasse tot 200 euro moet je zeker eens kijken naar de Canon Powershot A570 IS:
            Over the years Canon's A series of budget priced compact cameras has grown to a considerable line-up of now nine models, developing along the way from simple 'point and shoot' entry-level models into fully featured enthusiast models for the photographer wanting a decent level of photographic control at an affordable price. Back in February Canon announced another addition to the range in the shape of the Powershot A560 and A570 IS - twin replacements for the A540 (and the latest in a succession of models going back to the A75). The cameras are almost identical, with the A570 IS sporting optical image stabilization as an extra (the A570 IS is actually the lowest priced A series camera with this feature). So let's find out if the A570 IS is capable of continuing the success of its predecessors, starting, as ever, with the headline features.


            Eender welke camera je koopt, je zorgt er altijd voor dat je een extra setje accu's bijhebt, en als het geen accu's zijn van het nieuwste type (met kleine zelfontlading) dan moeten ze ook pas geladen zijn (sommige accu's hebben na een paar weken al een groot deel van de capaciteit verloren door zelfontlading, vooral als ze wat ouder zijn).
            Last edited by Black B@ndit; 19 januari 2008, 08:31.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop Camera Voor Vakantiefoto's

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Als de accu's die je nu gebruikt heel snel leeg zijn, dan hebben ze gewoon een lage capaciteit (= minder dan 2000mAh), zijn ze versleten, of werkt de lader niet goed.
              De batterijen die ik momenteel gebruik zijn er van 2300 mAh, redelijk goeie volgens mijn broer

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Eender welke camera je koopt, je zorgt er altijd voor dat je een extra setje accu's bijhebt, en als het geen accu's zijn van het nieuwste type (met kleine zelfontlading) dan moeten ze ook pas geladen zijn (sommige accu's hebben na een paar weken al een groot deel van de capaciteit verloren door zelfontlading, vooral als ze wat ouder zijn).
              In mijn fototoestel zaten 2 AA batterijen, en ik had er altijd een 4-tal op overschot bij vermits hij zo heel snel uitviel... Maar inderdaad, dat zou heel goed kunnen dat het aan de zelfontlading ligt.

              Het feit dat ik nu liever voor geen AA-batterijen meer zou gaan, is ook omdat ik het design van die nieuwe toestellen zonder AA-batterijen wel mooi vind, omdat die zo geen "uitsteeksel" hebben daar waar de batterijen zitten...

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Zoek je een vrij compact toestel (of zelfs heel compact zoals bijvoorbeeld de IXUS reeks van Canon), of wil je er een met een heel groot zoombereik dat dan ook wat grotere afmetingen heeft?
              Eerder een compact toestel We hebben thuis een Panasonic DMC-FZ50 voor de betere kwaliteitsfoto's, maar we zouden graag een toestelletje hebben om makkelijk mee te nemen op vakanties, dat niet te duur is, zodat je geen fortuin kwijt bent als je het verliest

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop Camera Voor Vakantiefoto's

                De fuji f31fd is denk ik exact wat je beschrijft en een uitzonderlijk goede camera. Hij is alleen niet meer te krijgen denk ik. De opvolger is de F50fd maar die kost iets meer dan je budget en is ook iets minder goed (teveel megapixel ten koste van de kwaliteit van de pixels).
                Mischien vind je toch nog een f31fd, al dan niet tweedehands. En anders zou ik toch eens kijken wat ze verder nog in de aanbieding hebben.

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop Camera Voor Vakantiefoto's

                  Als de fabrikant een lithium-ion accu + lader bij het toestel moet leveren voor minder dan 200 euro, dan moet er op andere zaken flink bespaard worden.
                  Daarom werken de goedkopere toestellen meestal met AA-batterijen of accu's (bij voorkeur accu's).
                  Op die manier ken je toch nog een vrij goed toestel vinden voor een lage prijs, maar dan moet je zelf wel voor de accu's zorgen.

                  De nieuwe compacte Fuji's halen al lang niet meer de hoge iso kwaliteit van de F30/F31 reeks, net omdat ze er nu "teveel pixels" ingebouwd hebben.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop Camera Voor Vakantiefoto's

                    Na wat wikken en wegen denk ik dat ik de komende vakantiefoto's toch nog ga trekken met mijn FujiFilm A350... Kvind niet direct mijn goesting in de camera's
                    Toch bedankt allemaal voor de antwoorden! En bedankt voor die tip voor de batterijen, ik denk dat ik eens ga proberen investeren in goeie batterijen!

                    Comment

                    Working...
                    X