Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Naar handmatig digitaal.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Naar handmatig digitaal.

    Vandaag weer een keer met mijn Bronica middenformaatcamera op pad geweest. Het was weer een verademing er mee te werken en om weer even herinnert te worden hoe duidelijk en simpel de instellingen zijn te veranderen op je camera en objectief. Door in een oogopslag je: sluitertijden; de lensopening; de iso-waarde en de afstand af te lezen ben je bewuster bezig waardoor je weinig fouten maakt.
    Dit in tegenstelling met al die geautomatiseerde (digitale) camera's waarop je alleen vanaf een vaak onduidelijk LSD-schermpje en met behulp van een combinatie van toetsen je instellingen maakt. Waardoor veel fotografen geneigd zijn voordurend de camera op de P-stand te laten.
    Het zou een weldaad zijn als er ook volledige handmatige digitale camera's komen zoals mijn oude analoge Bronica.

  • #2
    Re: Naar handmatig digitaal.

    Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
    Vandaag weer een keer met mijn Bronica middenformaatcamera op pad geweest. Het was weer een verademing er mee te werken en om weer even herinnert te worden hoe duidelijk en simpel de instellingen zijn te veranderen op je camera en objectief. Door in een oogopslag je: sluitertijden; de lensopening; de iso-waarde en de afstand af te lezen ben je bewuster bezig waardoor je weinig fouten maakt.
    Dit in tegenstelling met al die geautomatiseerde (digitale) camera's waarop je alleen vanaf een vaak onduidelijk LSD-schermpje en met behulp van een combinatie van toetsen je instellingen maakt. Waardoor veel fotografen geneigd zijn voordurend de camera op de P-stand te laten.
    Het zou een weldaad zijn als er ook volledige handmatige digitale camera's komen zoals mijn oude analoge Bronica.
    Wat houdt je tegen om een DSLR in M(anueel) te zetten en de lens op MF ?
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Naar handmatig digitaal.

      Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
      Door in een oogopslag je: sluitertijden; de lensopening; de iso-waarde en de afstand af te lezen ben je bewuster bezig waardoor je weinig fouten maakt.
      Dat lees je op mijn camera ook in één oogopslag af: de eerste 3 op het display en de laatste op de lens.

      De eerste 3 stel je in met 2 draaiwieltjes en één knopje en de laatste eventueel met een draairing.

      Ik maak daar ook weinig fouten mee...

      Wat is nu het verschil? Het is allemaal wat kleiner, maar dat was natuurlijk ook met een gewone 35mm reflex.

      Het zou een weldaad zijn als er ook volledige handmatige digitale camera's komen zoals mijn oude analoge Bronica.
      kijk eens naar de Leica en de eerste pana DSLR. Die hebben nog gewoon een diafragmaring en sluitertijdenknop.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Naar handmatig digitaal.

        Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
        Dit in tegenstelling met al die geautomatiseerde (digitale) camera's waarop je alleen vanaf een vaak onduidelijk LSD-schermpje en met behulp van een combinatie van toetsen je instellingen maakt.
        Ik weet niet wat voor digitale camera jij hebt, maar ik heb een handig, degelijk geval met 2 instelwielen. Ik kan, zonder mijn oog van de zoeker te halen, de afstand en de scherptediepte beoordelen, de diafragmaopening en de sluitertijd aflezen.
        Een LSD-schermpje heb ik niet, dat is hier verboden. Ik heb wel een LCD-schermpje, maar daar kijk ik niet zo vaak op tijdens het fotograferen. Alles wat ik nodig heb vind ik in de zoeker.
        En in de manuele stand kan ik, zonder mijn oog van de zoeker te halen of mijn hand te verplaatsen, dank zij 2 instelwielen alle fundamentele parameters, te weten tijd en diafragmaopening, wijzigen. En met een weinig meer inspanning kan ik ook nog de gevoeligheid (ISO) aanpassen. En daarna kan ik zelfs afdrukken.

        Comment


        • #5
          Re: Naar handmatig digitaal.

          Een LSD-schermpje heb ik niet, dat is hier verboden.



          Dat zou inderdaad een paar ongewilde psychedelische effecten kunnen verklaren




          Walter
          D850

          Comment


          • #6
            Re: Naar handmatig digitaal.

            Als digitale camera's heb ik een D200 en D70.
            De analoge camera's die ik heb zijn de N 801 en de N 90.
            Met een volledig handmatige camera zoals de Bronica ben je niet met instelwieltjes via een LSD schermpje tussen een reeks ander gegevens je tijden en met met -en + je licht compensatie instellen. Handmatige instelling met een niet automatische camera vergt veel minder en handelingen dan met een automaat handmatig gaan werken.
            Handmatig werken ben je minder gehaast bezig waardoor je ook beter nadenk waarmee je bezig bent.

            Comment


            • #7
              Re: Naar handmatig digitaal.

              Ik begrijp helemaal wat je bedoelt, en ik volg je daarin, maar dat neemt niet weg dat mijn 6x4,5 en mijn 6x6en heel wat omslachtiger werken dan mijn digitale Nikons.

              Maar ik kan perfect op dezelfde bewuste manier foto's maken met een Dzoveel van Nikon als met die middenformaten. Dat zit in je vingers (of in je hoofd zo je wil).
              Daarom dat ik zeker niet terug wil naar dergelijke "simpele" camera's. Maar ik wil wel de mogelijkheid behouden om "simpel" te werken.

              En zo'n LSD-schermpje, ja, eigenlijk had ik dat toch ook wel graag eens geprobeerd .

              Comment


              • #8
                Re: Naar handmatig digitaal.

                Nu, het kan misschien artistieker overkomen maar ik trek 95% foto's van ijshockey en als ik dan de zaak volledig manueel zou moeten doen, dan denk ik dat ik juist een foto zou hebben van het handjes schudden op het einde van de wedstrijd.

                Hubert
                Hubert

                Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                Comment


                • #9
                  Re: Naar handmatig digitaal.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                  Handmatige instelling met een niet automatische camera vergt veel minder en handelingen dan met een automaat handmatig gaan werken.
                  Leg dat eens uit? Op een niet automatische camera moet je de sluitertijd en het diafragma instellen. Diafragma ring rond de lens en sluitertijden op een knop bovenop, hierbij moet je je handverplaatsen.
                  Bij een D200 stel dat zelfde in met één hand met twee wieltjes zonder die hand te verplaatsen: ergo één handeling minder en je kan het nog gelijk doen ook.

                  Waarom zou ik +/- EV gebruiken in de handstand om t ecompenseren?

                  Het gevoel is natuurlijk allemaal anders, maar dat is wat anders dan de argumenten die je erbij haalt.

                  Ik heb ook nog gewerkt met een camera en losse lichtmeter en knoppen en ringen omdat allemaal in te stellen en je moest doordraaien en de sluiter spannen in twee aparte handelingen een echte degelijk Oostduitser: Exacta. Die is op een vreemde wijze uit mijn bezit verdwenen.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Naar handmatig digitaal.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                    Handmatig werken ben je minder gehaast bezig waardoor je ook beter nadenk waarmee je bezig bent.
                    Hier kan ik Binnenuit in bijtreden, misschien zijn we wel van de oude stempel, door onze analoge ervaring zijn we bewuster bezig met wat we doen.
                    http://www.torekefoto.be

                    Comment

                    Working...
                    X